بنچمارک‌های تازه مک‌بوک ایر جدید نشان از بهبود سرعت پردازش دارند

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
اوایل همین هفته بنچمارک‌هایی از پردازنده برادول موجود در مک‌بوک پرو رتینای ۱۳ اینچی و مک‌بوک ایر ۱۳ اینچ منتشر شد که در مقایسه با مدل‌های میان سال ۲۰۱۴، پیشرفت‌هایی چندانی نشان نمی‌داد. امروز بنچمارک‌های تازه‌ای از این دو دستگاه منتشر شده که اندکی نتایج قبلی را بهبود می‌دهد.
تبلیغات

به تازگی بنچ‌مارک‌های جدیدی از مک‌بوک‌های جدید اپل بدست آمده که نشان از بهبود نتایج اولیه دارد؛ البته این بهبود چندان چشمگیر نیست و همچنان این ارتقا را در حالتی متعادل باید توصیف کرد.

در تست 32 بیتی تک هسته‌ای، پردازنده‌های Core i5 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز و Core i7 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز که در مک‌بوک ایر جدید به کار رفته‌اند، نسبت به نسل‌های قبل نتایج بهتری را بر جای گذاشته‌اند. همین نتایج با فاصله بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی در آزمایش چند هسته‌ای به ثبت رسیده است.

mba-march-2015-multicore-800x628

بر طبق این نتایج، عملکرد پردازنده برادول در آزمایش تک هسته‌ای نسبت به هسول سال پیش، ۶ درصد رشد مثبت نشان می‌دهد. عملکرد  پردازنده i5 در آزمایش چند هسته‌ای، ۷ درصد و پردازنده i7 تا ۱۴ درصد بهبود را نشان می‌دهد. با توجه به جهش معنادار موجود در نتایج چند هسته‌ای میان Core i5 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و Core i7 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز، انتشاردهنده‌ی این بنچ‌مارک‌ها خریداران مک‌بوک ایر، پردازنده بهتر را مد نظر قرار دهند.

اگر در فکر خرید مک‌بوک ایر جدید هستید، من شدیدا توصیه می‌کنم نسخه‌ی Core i7 را خریداری کنید. این پردازشگر با 15 درصد هزینه‌ی بیشتر، 20 درصد عملکرد بهتر در حالت تک‌هسته‌ای و 25 درصد عملکرد سریع‌تر در حالت چندهسته‌ای را به همراه خواهد داشت.

بنچ‌مارک‌های بدست آمده از مک‌بوک پرو 13 اینچی جدید نیز نمایانگر بهبود جزئی نسبت به نسل پیشین است. تفاوت موجود در این دستگاه به چشمگیری آنچه در مدل مک‌بوک ایر مشاهده شد نیست. در انتقال از هسول به برادول، عملکرد تک‌هسته‌ای مک‌بوک پرو 13 اینچی بسته به مدل پردازنده، بین 3 تا 7 درصد بهبود یافته و این رقم برای حالت چند هسته‌ای نیز تنها بین 3 تا 6 درصد است.

mbp-march-2015-multicore-800x875
من هیچ توصیه‌ای در خصوص مک‌بوک پرو و پردازنده‌ی انتخابی آن ندارم. وضعیت تفاوت عملکرد و قیمت مدل‌های مختلف این دستگاه جدید بسیار به یکدیگر نزدیک است و نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

اینتل بر اساس یک مدل ساخت موسوم به «تیک-تاک» برای تولید پردازشگرهای خود بهره می‌برد. ارتقاهای دوره‌ی تاک، با میکرومعماری جدید همراه هستند در حالی که ارتقاهای سطح تیک نظیر همین برادول، معمولا یک بهینه‌سازی بر پایه‌ی میکرومعماری تاک هستند و معمولا منجر به بهبود بهینگی چیپ می‌شوند. با توجه به قرار داشتن سری برادول در فاز تیک، بهبود جزئی سرعت دور از انتظار نبود. آخرین بروزرسانی تاک اینتل، به سری هسول مربوط می‌شود و فاز تاک بعدی نیز به سری اسکای‌لیک اختصاص یافته است که اواخر سال جاری میلادی ارائه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات