همگام با پیشروان : مهندسی بافت و آینده‌‌‌‌‌ی پیشروی ما

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
هر یک از اندام‌‌‌‌‌های ما به شکل اعجاب‌آوری یکتا و ویژه اند. هر چند این جمله در نگاه اول زیبا و حتی شاعرانه به نظر می‌‌‌‌‌آید اما وقتی صحبت از درمان بیماری‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌شود این ویژه بودن اندام‌‌‌‌‌ها منجر به رفتارهای متفاوت اندام‌‌‌‌‌های مختلف در افراد مختلف نسبت به درمانی یکسان می‌‌‌‌‌شود.
تبلیغات

این بار سری می‌‌‌‌‌زنیم به علم مهندسی بافت و آینده‌‌‌‌‌ی پیشروی آن به همراه خانم نینا تاندون مهندس بافت که در زمینه‌‌‌‌‌ی رشد و پرورش بافت‌‌‌‌‌های بدن به فعالیت پژوهشی می‌‌‌‌‌پردازد. البته پیش از این نیز حتما با انواع چاپگرهای سه بعدی که توانایی چاپ بافت‌‌‌‌‌های بدن را دارند آشنا شده‌اید و به خوبی می‌‌‌‌‌دانید که دستیابی به دانش تولیدبافت‌‌‌‌‌های زنده در خارج از بدن موجود زنده همان قدر که دشوار است، کاربردی نیز هست. کاربردهایی همچون جایگزینی اندام بیمار یا بررسی سازوکار عملکرد خود اندام در فرد یا واکنش آن نسبت به درمانی ازمایشی تنها بخشی از کاربردهای فوق العاده‌‌‌‌‌ای است که این فناوری می‌‌‌‌‌تواند در اختیار ما بگذارد.

در این ویدیو خانم تاندون ما را با روش جدید در تولید بافت‌‌‌‌‌های زنده‌‌‌‌‌ی بدن با استفاده از سلول‌‌‌‌‌های بنیادی و تبدیل آن‌‌‌‌‌ها به یک اندام خاص برای استفاده در امور پژوهشی آشنا می‌‌‌‌‌کند. به کمک این روش می‌‌‌‌‌توان یک اندام مصنوعی درست مشابه آنچه که در بدن فرد بیمار وجود دارد ساخت و واکنش این اندام را نسبت به انواع درمان‌‌‌‌‌های مختلف پیش از آنکه این درمان‌‌‌‌‌ها بر روی فرد صورت پذیرد مشاهده کرد. به کمک این روش می‌‌‌‌‌توان امیدوار بود نسل جدیدی از روش‌‌‌‌‌های درمانی با ضریب موفقیتی بسیار بالاتر از روش‌‌‌‌‌های پیشین در آینده‌‌‌‌‌ای نزدیک به مرحله‌‌‌‌‌ی استفاده در بیمارستان‌‌‌‌‌ها برسد، بدون آنکه نیاز به سال‌‌‌‌‌ها آزمایش‌‌‌‌‌های حیوانی و انسانی جهت تایید عملکرد آن‌‌‌‌‌ها وجود داشته باشد.

بارگیری

لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را برای هرچه بهتر شدن بخش همگام با پیشروان از طریق بخش نظرات یا ایمیل شخصی بنده با ما درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات