همگام با پیشروان: میکروسکوپی کامل روی بستر کاغذی

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کاغذ یکی از دیرینه‌ترین همراهان بشریت طی قرون متمادی بوده است. این اختراع تا جایی برای بشریت مهم است که می‌‌توان آن را همرده‌‌ی اختراع آتش دانست.
تبلیغات

بی راه نیست اگر بگوییم بدون این ماده سرنوشت بشریت مطمئنا چیزی متفاوت از امروز و چه بسا بسیار کمتر توسعه یافته بود. استفاده از این ماده‌‌ی با دوام و به صرفه به دلیل خواص فوق العاده‌‌ای که از خود نشان داده در حال افزایش در زمینه‌‌هایی همچون ابزارهای تشخیصی، مدارهای الکترونیکی منطعف و... است. این بار با ما باشید با میکروسوپ کاغذی.

Manu Prakash استاد دانشگاه استنفورد به کمک تیمی از دانشجویان خود میکروسکوپی را توسعه داده‌اند که به جای استفاده از ادوات حجیم و البته گران قیمت از بستر کاغذ به عنوان ماده‌‌ی اصلی ساخت استفاده شده است. میکروسکوپ کاغذی ساخته شده به دست این گروه با قیمتی کمتر از 50 سنت می‌‌تواند تمامی قابلیت‌‌های میکروسکوپ‌‌های حرفه‌‌ای مورد کاربرد در عرصه‌‌ی پزشکی را ارائه دهد ضمن اینکه این میکروسکوپ در برابر آب، ضربات و فشارهای مکانیکی و حتی افتادن از بالای یک ساختمان چند طبقه مقاوم است و می‌‌توان آن را به سادگی ساخت یک اوریگامی ساده تولید کرد.

با وجود سادگی طرح اولیه‌‌، نتیجه‌‌ای که از این میکروسکوپ به دست آمده کاملا قابل رقابت با میکروسکوپ‌‌های حرفه‌‌ای است و فناوری که در ساخت آن به کار رفته به رغم پیچیدگی فراوان و به لطف بستر کاغذی به کار رفته در آن باعث افزایش قیمت آن نشده است.

این میکروسکوپ می‌‌تواند کمک شایان توجهی در تشخیص و درمان بیماری‌‌ها در کشورهای توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته باشد چراکه یکی از ابزارهای بسیار مهم تشخیصی که می‌‌توان از آن بهره برد میکروسکوپ است که به دلیل گران قیمت بودن میکروسکوپ‌‌های معمول چنین امکانی برای افراد ساکن در مناطق محروم وجود ندارد.

در ادامه با ما باشید و میکروسکوپی را که از جنس کاغذ ساخته شده مشاهد کنید.

بارگذاری ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات