دایرکت‌ایکس 12 امکان ترکیب کارت گرافیک‌های انویدیا و ای‌ام‌دی را می‌دهد

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اخبار منتشر شده، دایرکت‌ایکس 12 قابلیت استفاده ترکیبی از کارت گرافیک‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.
تبلیغات

به نظر می‌رسد با عرضه شدن دایرکت‌ایکس ۱۲، مایکروسافت به موفقیت بسیار خوبی در زمینه کارت‌های گرافیکی دست پیدا کند. بر اساس جدیدترین جزئیات منتشر شده، این API جدید قابلیت ترکیب کارت گرافیک‌هایی از تولیدکنندگان مختلف را به شما خواهد داد. درحال حاضر، اگر کاربران رایانه‌های شخصی بخواهند تعداد کارت گرافیک‌های نصب شده بر روی برد اصلی سیستم خود را افزایش دهند، به نوع کارت گرافیک خود محدود می‌شوند و درواقع نمی‌توانند نوع دیگری از کارت گرافیک را استفاده کنند.

اکنون می‌توان برای استفاده از دو کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس، از تکنولوژی SLI و برای استفاده از دو کارت گرافیک ای‌ام‌دی ریدیون از قابلیت Crossfire بهره‌مند شوید. اما باید توجه داشته باشید که این دو نمی‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. پیش از این برنامه‌های تولیدکنندگان بزرگ صنعت بازی‌های ویدئویی، برای رویداد GDC (کنفرانس توسعه دهندگان بازی‌ها) اعلام شده بود.  اما به نظر می‌رسد مایکروسافت درحال آماده سازی یک اعلامیه بزرگ برای این رویداد است. انتظار می‌رود در این کنفرانس، قابلیت ترکیب کارت گرافیک‌های مختلف و استفاده از آن‌ها به عنوان یک کارت گرافیک، توسط دایرکت‌ایکس ۱۲، توضیح داده شود. این شایعه برای اولین بار، در اوایل همین هفته و بر روی وب‌سایت Tom's Hardware منتشر شد.

یک منبع مرتبط با این محصول، که تقاضا کرده نامی از او برده نشود، در توضیحات خود به گیم‌اسپات گفته است که این ویژگی، واقعا وجود دارد. کلید اصلی در این روش پردازش جدید این است که دایرکت‌ایکس ۱۲، چگونه می‌تواند کارت گرافیک‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند. به گفته وبسایت Tom's Hardware، این تکنولوژی کاری خواهد کرد که «تمامی سیستم‌های گروه گرافیک، به عنوان یک واحد و به تنهایی کار کنند که مثل یک کارت گرافیک قدرتمند خواهد بود. بنابر این، کاربران استحکام استفاده از یک کارت گرافیک را با استفاده از چندین کارت گرافیک در دست خواهند داشت».

چنین پیشرفت عظیمی، می‌تواند کار را برای علاقه‌مندان به پلتفرم رایانه‌های شخصی و البته سازندگان، بسیار آسان کند. اما استفاده از چنین مزیت بزرگی، فایده‌ی بزرگتری نیز به همراه دارد. اکنون برای اولین بار،  دو کارت گرافیک می‌توانند منابع حافظه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در حقیقت، این بدان معنی است که نصب کردن دو کارت گرافیک ۲ گیگابایتی بر روی سیستم، ۴ گیگابایت حافظه قابل استفاده را در اختیار کاربر می‌گذارد. اما در سیستم‌های کنونی، اگر چنین کاری را انجام بدهید، تنها ۲ گیگابایت حافظه قابل استفاده در اختیار خواهید داشت. در بخش دیگری از گزارش Tom's Hardware بیان می‌شود که API جدید مایکروسافت «شامل متد جدیدی برای رندر فریم‌ها با نام SFR» خواهد بود. SFR درواقع از عبارت Split Frame Rendering (تقسیم بندی رندرکردن فریم) سرچشمه می‌گیرد. در این مطلب بیان می‌شود:

سازندگان قادر هستند تا به صورت خودکار یا دستی، پردازش داده‌‌ی تکسچرها و بخش هندسی را میان پردازنده‌های گرافیکی تقسیم کنند. سپس تمامی پردازنده‌های گرافیکی با یکدیگر کار می‌کنند تا بر روی هر فریم، پردازش صورت بگیرد. هر پردازنده گرافیکی، قسمت خاصی از صفحه را پردازش می‌کند. درواقع تعداد بخش‌های پردازش هر قسمت خاص از صفحه، با توجه به تعداد کارت گرافیک‌ها موجود، تغییر می‌کند.

هم اکنون API  شرکت ای‌ام‌دی با نام منتل (Mantle) که در مقایسه با دایرکت‌ایکس 12 تطابق بیشتری با سخت افزار دارد، این قابلیت را در بازی Civilization: Beyond Earth در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. درواقع این بازی، یکی از آخرین محصولاتی است که می‌تواند از این ویژگی استفاده کند. ریچارد هادی (Richard Huddy) از کارشناسان شرکت ای‌ام‌دی، در صحبت با گیم‌اسپات تایید می‌کند که «احتمال دارد» این تکنولوژی باعث کاهش زمان تاخیر در پردازش شود و قابلیت اشتراگ گذاری حافظه را در اختیار ما بگذارد. اما وی تاکید می‌کند که این، مسئولیت سازندگان است تا از این ویژگی استفاده کنند.از طرفی، چندی پیش بود خبر بسیار عجیبی درمورد نتایج تست‌های عملکرد کارت‌ گرافیک‌های انویدیا و ای‌ام‌دی منتشر شد. اگر اخبار منتشر شده از دایرکت‌ایکس ۱۲ حقیقت داشته باشند، باید منتظر انقلاب بزرگی در زمینه API بود.

اگر به رویدادهای مرتبط با بازی و سرگرمی علاقمند هستید به زومجی سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات