هر آنچه باید درباره اکسپریا زد 3 سونی بدانید

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
مطالعه 17 دقیقه
در این مطلب هر آنچه باید درباره جدیدترین پرچم‌دار کمپانی سونی بدانید را برای شما گرد آورده‌ایم.
تبلیغات

سونی در IFA 2014 از اکسپریا زد 3، پرچمدار نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۴ خود رونمایی کرد. این تلفن از همان طراحی آمنی‌بلنس که به امضاء این کمپانی ژاپنی تبدیل شده، پیروی می‌کند؛ اما به لطف تغییرات خوبی که در آن ایجاد شده، حالا با یک گوشی‌هوشمند خوش‌دست و خوش ساخت روبرو هستیم. اگر مایل هستید تا با اکسپریا زد 3 سونی بیشتر آشنا شوید.

طراحی و ارگونومی 

Xperia Z3-5

سونی در اکسپریا زد 3، بالاخره توانست به یک طراحی و ساختار استاندارد برسد و این نشان‌دهنده‌ی سخت‌کوشی این کمپانی ژاپنی در رفع ایرادات گذشته است. زد 3 برخلاف مدل‌های قبلی، از ضخامت و وزن کمتری برخوردار است که این موضوع باعث می‌شود حمل این تلفن ۵.۲ اینچی، راحت‌تر از قبل شود. استفاده از لبه‌های آلومینیومی و روکش شیشه‌ای مقاوم و ضدخش در پشت و جلوی گوشی، باعث می‌شود تا با یک دستگاه خوش ساخت و با کیفیت روبرو شویم که البته حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.

از نظر ظاهری گوشی سونی اکسپریا Z3 بسیار شبیه به Z2 است و در نگاه اول به سادگی نمی‌توان تفاوتی بین این دو محصول قائل شد. اما وقتی تلفن را در دست می‌گیریم بلافاصله متوجه می‌شویم که دیگر از آن بدنه‌ی خشک و تیز که در زد 2 شاهد آن بودم خبری نیست. سونی با باریک‌ کردن بدنه‌ی تلفن و همچنین انحنا بخشیدن به لبه‌ها، ارگونومی دستگاه را به شکل محسوسی بهبود بخشیده است. حالا در دست گرفتن اکسپریا زد 3 به مراتب لذت‌بخش‌تر از نسل قبلی شده و گوشی با وجود اینکه ابعاد کلی‌اش نسبت به نسل قبل تغییری چندانی نکرده، در دست کوچک‌تر به نظر می‌رسد. در زیر می‌توانید بررسی ویدیوی زومیت از اکسپریا زد 3 را تماشا کنید:

وقتی از روبرو به گوشی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این بار سونی، حاشیه‌ی دور نمایشگر را به شکل قابل توجه‌ای نسبت به مدل‌های قبلی سری زد کاهش داده است و دیگر مانند گذشته، حاشیه نمایشگر (سمت راست و چپ) آنقدر نیست که بتوان از آن به عنوان ایراد یاد کرد. تمام سطح گوشی از شیشه‌ی مقاوم در برابر خط و خش پوشانده شده که از تکنولوژی Shatter Proof پشتیبانی می‌کند. این شیشه‌ی مقاوم از طرفی سبب شده است تا جا ماندن اثر انگشت و لک بر روی صفحه به کمترین میزان ممکن برسد.  

جنس قسمت پشت دستگاه هم از شیشه‌ی ضد خش است تا علاوه بر ایجاد یکپارچگی با قسمت جلوی تلفن، مقاومت آن افزایش یافته و زیبایی آن حفظ شود. بدنه‌ی زد 3 نسبت به نسل قبل باریک‌تر شده و وزن آن نیز از ۱۶۳ گرم در زد 2 به ۱۵۲ گرم در زد 3 کاهش یافته است. این دو تغییر در کنار لبه‌های منحنی شکل فلزی، موجب شده‌اند تا ارگونومی زد 3 بهبود یابد. همچون نسل قبل، دوربین ۲۰ مگاپیکسلی به همراه G Lens در سمت چپ بالای گوشی قابل رویت است که در زیر آن، فلش LED مشاهده می‌شود. مقداری پایین‌تر لوگوی NFC حک شده است. سونی نسخه‌ی دو سیم‌کارته اکسپریا زد ۳ را که با نام Xperia Z3 Dual شناخته می‌شود راهی بازار ایران کرده است. در این نسخه می‌توانید دو سیم‌کارت نانو را در تلفن خود قرار داده و همزمان از هر دو استفاده کنید.

ویژگی‌ها و ترفند‌ها

۱. عکس‌برداری زیر آب 

گوشی سونی اکسپریا Z3 و Z3 کامپکت سونی علی‌رغم بهره‌گیری از بدنه‌ی باریک و ساختار بسیار ظریف موفق به دریافت گواهی IP65/68 شده است. این گواهی نسل جدید پرچمداران سونی را هم‌ردیف با محصولاتی چون تلفن‌های کاترپیلار قرار می‌دهد که اختصاصا برای استفاده در شرایط سخت طراحی می‌شوند. با توجه به برخورداری از این گواهی، می‌توان اکسپریا Z3 و Z3 کامپکت را برای مدت زمان ۳۰ دقیقه در داخل آب تا عمق ۱.۵ متری نگهداری کرد.

تاچ بلاک - Touch Block

پس از مشخص کردن قابلیت فیلم‌برداری یا عکسبرداری در زیر آب، به سراغ پنجره‌ی Setting در اپلیکیشن دوربین می‌رویم. در پایین پنجره Touch Block را فعال می‌کنیم. با تغییر کاربری کلید‌ تنظیم صدا می‌توان از این کلید برای عکس‌برداری استفاده کرد. در حالت عادی این کلید برای زوم استفاده می‌شود که با تغییر کاربری آن در زیر آب، به‌عنوان کلید فیزیکی ثبت تصویر کاربرد خواهد داشت.

با اعمال تنظیمات مورد نظر، می‌توان در زیر آب از کلید فیزیکی شاتر روی گوشی برای آغاز فیلم‌برداری استفاده کرد. در حین فیلم‌برداری نیز با فشردن کلید تنظیم صدا، تصاویر با رزولوشن فول اچ‌دی ثبت خواهند شد، یعنی همزمان با فیلم‌برداری در حالی که صفحه‌ی نمایش قفل است، می‌توان لحظات به یادماندنی را با استفاده از کلید تنظیم صدا ثبت کرد. کلید فیزیکی شاتر که در اکسپریا Z3 و Z3 کامپکت تعبیه شده، نقش پررنگی در سهولت تصویربرداری زیر آب توسط این دو گوشی‌‌هوشمند دارد.

۲. اپلیکیشن‌های کوچک

 برنامه‌های کوچک (Small Apps) یکی از ویژگی‌های پرطرفدار گوشی‌های اکسپریا سونی بوده و به کمک این برنامه‌ها می‌توان دسترسی سریع‌تر به برخی اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های گوشی داشت. به منطور اجرای برنامه‌های کوچک در گوشی Xperia Z3 مراحل زیر را طی کنید:

۱. دکمه نشان دادن برنامه های اخیر را لمس کنید (سمت راست دکمه صفحه خانگی)؛

۲. در بالای صفحه لیستی از برنامه‌های باز اخیر نشان داده می‌شود و در نوار پایین، لیستی از برنامه‌های کوچک موجود در گوشی قابل رویت است؛

۳. برای اجرای هر کدام از این برنامه‌ها، فقط کافی است که یک بار روی آیکون متناظر آن ضربه بزنید؛

۴. با زدن روی آیکون فلش به سمت بالا (پایین سمت چپ صفحه برنامه های اخیر) وارد قسمت مدیریت برنامه‌های کوچک می‌شوید؛

۵. به منظور تبدیل ویجت‌های خود به یکی از این برنامه های کوچک، روی آیکون به علاوه در بالا راست صفحه ضربه زده و گزینه Widgets را انتخاب کنید. حال از لیست ویجت‌های خود، یکی را انتخاب کرده و پس از تایید نام، آن ویجت انتخاب شده به شکل یک برنامه کوچک درآمده است؛

۶. شما همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه Play Store اپلیکیشن‌های موجود در پلی استور که سازگار با قابلیت برنامه های کوچک هستند را نیز دریافت کنید؛

۷. برای حذف یک برنامه کوچک، روی آیکون ۳ نقطه ضربه زده و سپس گزینه "لغو نصب برنامه کوچک" را انتخاب کنید. حال روی برنامه ای که می‌خواهید لغو نصب کنید، ضربه زده و فرایند را تکمیل کنید. توجه داشته باشید حذف یک برنامه کوچک به معنای حذف آن برنامه به همراه برنامه اصلی و ویجت آن است.

۳. انتقال تماس

ویژگی انتقال تماس، به کاربر این امکان را می‌دهد که در صورت دردسترس نبودن، پاسخ ندادن و دیگر شرایط، تماس‌های ورودی را به شماره دیگری که از قبل مشخص شده به صورت خودکار انتقال دهد.

برای مدیریت ویژگی انتقال تماس (Call Forwarding) در گوشی Xperia Z3 مراحل زیر را طی کنید:

۱. برنامه "تنظیمات" را باز کرده و زیر قسمت تنظیمات دستگاه، گزینه تنظیمات تماس (Call Settings) را انتخاب کنید؛

۲. زیر قسمت سایر تنظیمات تماس، گزینه انتقال تماس (Call Forwarding) را انتخاب کنید؛

۳. حال شما ۴ گزینه پیش رو دارید: همیشه انتقال بده، انتقال هنگام مشغول بودن خط، انتقال هنگام پاسخ ندادن و انتقال هنگام در دسترس نبودن؛

۴. برای فعال کردن هر کدام، روی آن ضربه زده و شماره موردنظر خود برای انتقال را وارد کنید.

۴. تصویربرداری از صفحه نمایش

z3

اندروید امکان عکس‌برداری از صفحه‌ی نمایش را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما سری محصولات اکسپریا Z3 سونی پا را فراتر گذاشته و قابلیتی جدید و کاربردی را برای استفاده‌ی کاربران ممکن کرده و آن امکان فیلم‌برداری از صفحه‌ی نمایش است.

برای استفاده از این قابلیت کافی است تا کلید پاور را چند لحظه‌ پایین نگه دارید و سپس گزینه‌ی Record Screen را انتخاب کنید که از این لحظه فیلم‌برداری از صفحه‌ی نمایش تلفن‌هوشمند آغاز می‌شود. این قابلیتِ بسیار کاربردی را می‌توان برای تهیه‌ی فیلم‌های آموزشی، ثبت گیم‌پلی یک بازی و انواع کاربردها استفاده کرد.

۵. عمر باتری دو هفته‌ای 

براساس اطلاعات منتشر شده توسط سونی، اکسپریا Z3 قادر است تا با استفاده از یک بار شارژ تا ۲ روز بدون شارژ شدن دوباره به فعالیت ادامه دهد. اما در صورتی که قابلیت STAMINA فعال شود این زمان طولانی‌تر خواهد شد.

در صورتی که Ultra STAMINA نیز فعال شود باز هم شاهد مقاومت باتری در بازه‌ی زمانی طولانی‌تری خواهیم بود، بطوریکه تخمین زده می‌شود که در صورت شارژ بودن کامل باتری و قرار گرفتن در حالت Ultra Stamina می‌توان بدون نیاز به شارژ اکسپریا Z3 را بیش از یک هفته مورد استفاده قرار داد. اکسپریا Z3 از یک باتری ۳۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

۶. روشن کردن نمایشگر با ضربه بر روی نمایشگر

گوشی‌های هوشمند ال‌جی به داشتن قابلیت Knock On برای روشن و خاموش کردن صفحه با زدن انگشت بر روی نمایشگر مشهور هستند. اما اگر دوست دارید از یک چنین قابلیتی در گوشی اکسپریا زد 3 سونی هم استفاده کنید، نگران نباشید. در این گوشی گزینه‌ای به نام Tap to Activate وجود دارد که به وسیله‌ی آن می‌توان تنها با زدن دو ضربه انگشت بر روی صفحه، نمایشگر را روشن کرد. البته نمی‌توان برعکس این کار را انجام داد که صفحه را با این روش خاموش کرد، اما در کل این قابلیت می‌تواند مفید باشد.

  • چطور از قابلیت‌های متنوع اکسپریا Z3 Dual استفاده کنیم؟
  • ۳+۳+۳ ویژگی محصولات سه‌گانه‌ی اکسپریا Z3 سونی که شاید از آن مطلع نباشید
  • آشنایی با ۱۰ ترفند کاربردی در گوشی‌های اکسپریا زد 3 سونی

فناوری و قابلیت‌های مهم

۱. X-Reality و Triluminos

سونی از زمان تولید فبلت اکسپریا Z اولترا، صفحه‌ی نمایش مورد استفاده در محصولات سری اکسپریا Z را متحول کرد. در این محصول برای اولین بار از فناوری Triluminos و X-Reality استفاده شد. پیش از ابداع این دو فناوری سونی در نسل اول پرچمدار خود یا همان اکسپریا Z از صفحه‌ی نمایش TFT‌ استفاده کرده بود که به‌دلیل عدم نمایش با کیفیت رنگ‌ها و همچنین زاویه‌ی دید اندک، انتقاد بسیاری از کاربران را برانگیخت. برای رفع این مشکلات، سونی این فناوری‌ها را به فرایند ساخت گوشی‌های‌هوشمند خود اضافه کرد که نتیجه آن، بهبود کارایی صفحه‌ی نمایش اکسپریا Z1 بود. 

فناوری تریلومینوس باعث می‌شود صفحه‌ی نمایش TFT رنگ‌ها را بصورت زنده‌تری نشان دهد. برای مثال رنگ‌های سبز با استفاده از این فناوری سبز‌تر و رنگ‌های قرمز، قرمزتر نمایش داده می‌شوند. به این ترتیب، با استفاده از تریلومینوس، طیف رنگ نمایش داده شده توسط ال‌سی‌دی‌های سنتی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

فناوری دیگری که سونی به کمک آن کیفیت نمایش تصاویر را در صفحه‌ی نمایش افزایش می‌دهد، موتور ایکس‌ریلیتی است. موتور ایکس‌ریلیتی یک فناوری پردازش تصویر است که وظیفه‌ی آن بالا بردن کیفیت نمایش تصاویر است. با استفاده از این فناوری تصاویر شارپ‌تر نمایش داده می‌شوند. موتور ایکس‌ریلیتی نویز موجود در تصاویر را کاهش داده، کنتراست را افزایش می‌دهد و تصاویر را تا سطح قابل قبولی اشباع می‌کند. 

۲. Stamina Mode

بررسی اکسپریا زد 3 سونی

مهم‌ترین قابلیت در بخش مدیریت انرژی، Stamina Mode نام دارد. یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود تا مصرف انرژی در گوشی یا تبلت افزایش پیدا کند، برنامه‌هایی هستند که در پس زمینه‌ اجرا می‌شوند. اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و ویجت‌هایی که شاید ما از آن‌ها در ظاهر استفاده نمی‌کنیم، اما بخش قابل توجهی از پردازش دستگاه را از آن خود کرده‌اند که این امر سبب می‌شود تا میزان شارژدهی دستگاه به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

با فعال کردن قابلیت Stamina Mode، وقتی صفحه‌ی گوشی خاموش است، اپلیکیشن‌ها دیگر نمی‌توانند همگام‌سازی انجام دهند، نوتیفیکیشن‌ها غیرفعال می‌شوند و پیغامی دریافت نمی‌شود. به محض این‌که صفحه‌ی گوشی را روشن کنید، تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که داشته‌اید در یک لحظه اجرا می‌شوند و اگر نوتیفیکیشنی دریافت کرده باشید، به نمایش در می‌آید. Stamina Mode برای مواقعی مناسب است که شما تا ساعت‌ها قرار نیست با گوشی یا تبلت‌ خود کاری داشته باشید، از طرفی نمی‌خواهید که دستگاهتان را خاموش کنید، پس با فعال کردن این قابلیت، مصرف انرژی را در دستگاه خود به حداقل می‌رسانید.

۳. جفت شدن با ساعت و دست‌بند‌های هوشمند

در صورتی که دست‌بند هوشمند اسمارت‌بند یا اسنارت‌بندتاک سونی را در اختیار داشته باشید، می‌توان براحتی و با نزدیک شدن به تلفن‌هوشمند، قفل آن را باز کرد. البته باز کردن قفل تنها محدود به این دست‌بند‌ها نشده و حتی می‌توان از طریق انواع هدست‌ها و گجت‌ها با قابلیت ارتباط بلوتوث از این امکان بهره‌مند شد.

کافی است تا از طریق منوی Settings > Security > Screen Lock > Bluetooth Unlock ابزار مورد نظر را شناسانده و از این امکان بهره برد.

۴. PS4 Remote Play

ریموت پلی، تکنولوژی معرفی شده توسط شرکت سونی است که قابلیت انتقال صدا و تصویر را بین پلتفرم‌های پلی‌استیشن مانند پلی‌استیشن ۳، پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ویتا، پلی‌استیشن ویتا TV، تلویزیون‌های سونی و موبایل‌های سری اکسپریا، مقدور می‌سازد. 

تکنولوژی ریموت پلی از سال ۲۰۰۶ مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است و از ابزاری برای انتقال فایل بین پلی‌استیشن 3 و کنسول دستی PSP، تبدیل به یکی از محوری‌ترین پتانسیل‌ها و قابلیت‌های ارتباطی بین ابزارهای دستی سونی، از پلی‌استیشن ویتا تا گوشی‌های اکسپریا، با پلی‌استیشن 4 شده است که اصلی‌ترین کاربرد آن، اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 4 به صورت استریم بر روی گوشی‌های سری Z3 و Z2 اکسپریا سونی علاوه بر کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا است.

playstation

مراحل همسان‌سازی اپلیکیشن و پلی‌استیشن 4 بسیار راحت است اما به یک سری نکات مهم باید توجه داشته باشیم. اگر شما قصد تهیه‌ی گوشی یا تبلت اکسپریا زد 2 یا 3 برای اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 4 به صورت استریم دارید، شرایطی خاصی را باید داشته باشید. قابلیت ریموت پلی برای اجرا و همسان‌سازی با پلی‌استیشن 4، نیاز به اینترنت پر سرعت دارد. چرا که این قابلیت از طریق شبکه‌ی اینترنت به کنسولتان وصل خواهد شد. در ضمن، برای جفت شدن دستگاه و کنسول، هر دو باید در یک شبکه‌ قرار داشته باشند. 

۵. NFC

سونی جزو کمپانی‌های پیشرو در استفاده از فناوری NFC است. تقریبا تمام ابزارهای موبایل این شرکت از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. هم اکنون سونی بیش از ۱۶۰ محصول مجهز به NFC دارد. اما وجود چنین امکانی در تلفن‌‌های‌هوشمند سری اکسپریا به معنای امکان انجام پرداخت‌ها از طریق ارتباط امن NFC است که برای اولین بار در اکسپریا S در سال ۲۰۱۲ مورد استفاده قرار گرفت و سابقه‌ی چند ساله در محصولات سونی دارد. اگر با NFC آشنا نیستید، مقاله‌ی «NFC چیست و چطور از آن استفاده کنیم» مراجعه کنید.

چگونه NFC را در گوشی Xperia Z3 فعال کنیم؟

یکی از راه‌های ارتباط با سایر ابزارهای هوشمند، استفاده از NFC است. به کمک NFC می‌توان یک فایل، عکس، اطلاعات یک مخاطب و سایر اطلاعات را به سرعت انتقال داد و همچنین به کمک تگ‌های NFC می‌توان فرامین مختلفی را به صورت خودکار اجرا کرد.

به منظور فعال/غیرفعال کردن NFC در گوشی Xperia Z3 مراحل زیر را طی کنید:

۱. وارد تنظیمات شده و در تنظیمات شبکه‌ها و وایرلس، گزینه More را انتخاب کنید؛

۲. در صفحه بازشده، فقط کافی است که مطمین شوید، گزینه NFC تیک خورده است.

نکته: توجه داشته باشید که پایین گزینه NFC، گزینه Android Beam وجود دارد که برای انتقال برخی اطلاعات از طریق NFC باید این ویژگی را نیز فعال کرده باشید. 

دوربین

 اپلیکیشن دوربین سونی، بدون شک یکی از کامل‌ترین و متنوع‌ترین امکانات عکس‌برداری و فیلم‌برداری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که این خصوصیت‌های بارز، باعث شده است تا دوربین گوشی‌های اکسپریا از نظر نرم‌افزاری، یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود قرار بگیرند.

برخی از امکانات دوربین زد ۳ سونی

Scene Selection

Manual

Scene Selection یا انتخاب صحنه، درست نقطه‌ی قوت حالت دستی دوربین زد 3 است. در این بخش، کاربر به ۱۷ حالت صحنه دسترسی دارد. حالاتی مانند Soft Skin برای روتوش خودکار و آنی چهره در عکس، Anti Motion Blur برای کاهش به هم ریختگی تصویر در حال حرکت و High Sensitivity برای تنظیم دوربین بر روی بالاترین میزان حساسیت ایزو، تنها چند مورد مهم در بین این ۱۷ حالت مختلف عکاسی هستند.

Sound Photo

گاهی اوقات در زمان تهیه‌ی عکس، دوست دارید تا صدای آن محیط هم در تصویر تهیه شده قرار بگیرد. قابلیت Sound photo این نیاز شما را برآورده می‌کند و با تنظیم دوربین بر روی این قابلیت، می‌توانید عکسی حاوی صدا از مکان‌های دلخواه تهیه کنید.

Info-eye

infoeye-fix

با info-eye در مورد همه چیز اطلاعات کسب کنید. از نوشته‌، بازی و هر شئ دیگری گرفته تا مکان‌های تاریخی، ساختمان‌ها و مکان‌های دیگری که در موردشان نمی‌دانید! پس از تنظیم دوربین بر روی این قابلیت، از محل یا شئ مورد نظر تصویری تهیه کنید و بگذارید تا برنامه به طور خودکار اطلاعات مورد نیازتان را به نمایش در بیاورد. اتصال اینترنت برای استفاده از این قابلیت ضروری است.

Background Defocus

Background-Defocus

شاید بشود به صورت معمول تصاویر فوکوس شده‌‌ای را تهیه کرد، اما مطمئنا استفاده از قابلیت Background Defocus می‌تواند دست شما را برای این کار بسیار باز کند. این قابلیت در گوشی‌های دیگر نیز وجود دارد، اما سونی در اپلیکیشن دوربین خود پا را فراتر گذاشته و اجازه می‌دهد تا کاربر شدت فوکوس و حتی نوع آن را بعد از تهیه‌ی تصویر، به دلخواه تغییر دهد.

Multi camera

حتما برنامه‌های تلویزیونی، فیلم یا کلیپ‌هایی را مشاهده کردید که با استفاده از چند دوربین به طور هم‌زمان، یک یا چند مکان را در آن واحد، نمایش می‌دهند. با قابلیت Multi Camera، قادر خواهید بود بین دو یا سه ابزار دوربین‌دار که مجهز به اتصال NFC هستند، ارتباط برقرار کرده و چند تصویر از چند دوربین را بر روی صفحه‌ی خود مشاهده کنید. از امکانات جالب این برنامه، نمایش هم‌زمان تصاویر در یک صفحه و حتی تعویض صحنه‌ها در هنگام فیلم‌برداری است که می‌تواند جلوه‌های کارگردانی جالبی را به ویدیوی در حال ضبط بدهد.

Timeshift Video

Timeshift-video

قابلیت تایم‌شیفت ویدیو، به کاربر توانایی ضبط ویدیو با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را می‌دهد. از مزایای این قابلیت، فیلم‌برداری نامحدود و هم‌چنین انتخاب کل ویدیو یا بخشی از آن برای اجرای صحنه‌ی آهسته است.

عمر باتری

 بعد از عرضه‌ی گوشی‌های پرچمدار اکسپریا زد ۳ سونی، موردی که بیش از همه بر سر زبان‌ها افتاد، طول عمر بالای باتری این محصولات و قابلیت‌های بهینه‌‌سازی بود که سونی برای آن‌ها در نظر گرفته است. سونی با معرفی پرچمدار جدیدش نشان داد که به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش مصرف انرژی و باتری گجت‌های هوشمند خود، دست پیدا کرده است. گوشی‌ها و تبلت‌های سری اکسپریا Z3 سونی، امسال توانستند نمایش خوبی را در زمینه‌ی مصرف بهینه‌ی انرژی و میزان طول عمر باتری در مقابل رقبای خود داشته باشند.

مهم‌ترین قابلیت در بخش مدیریت انرژی، Stamina Mode نام دارد. وقتی حالت Stamina فعال می‌شود، پیغامی در صفحه‌ی مدیریت انرژی برایتان به نمایش در می‌آید که به شما راهکارهایی برای استفاده‌ی بهتر از قابلیت‌های این بخش ارائه می‌دهد. از طرفی، اگر شما حالت Stamina را فعال نکنید و گوشی را بیش از ۶ ساعت با صفحه‌ی خاموش به حال خود رها کنید، دستگاه به شما اعلام می‌کند که برای ذخیره‌ی انرژی،گزینه‌ی Stamina mode را از بخش مدیریت انرژی فعال کنید. همچنین برنامه‌هایی که بیشترین مصرف انرژی را دارند به کاربر در قالب اطلاع‌رسانی اعلام می‌شوند تا در صورت نیاز، به بستن آن اقدام کند.

بررسی اکسپریا زد 3 سونی

سونی در سری گوشی‌های اکسپریا زد ۳، علاوه بر استفاده از قابلیت Stamina، گزینه‌ی دیگری به نام Ultra Stamina را برای ذخیره‌ی بیشتر انرژی، به قسمت مدیریت انرژی اضافه کرده است. Ultra Stamina Mode حالت پیشرفته‌ای از بهینه‌سازی مصرف انرژی است که با فعال کردن آن، گوشی یک بار خاموش و روشن می‌شود و در محیط کاربری دیگری با اپلیکیشن‌های محدود شروع به کار می‌کند. در این حالت، همانند تصویر بالا، کاربر به چند اپلیکیشن کاربردی دسترسی دارد. تمامی ارتباطات به غیر از تماس تلفنی و پیامک غیر فعال می‌شوند و عملکرد سخت‌افزاری به حدی کاهش پیدا می‌کند که با داشتن ۱۰۰ درصد شارژ کامل، می‌توان در گوشی اکسپریا زد ۳ کامپکت به ۲۱ روز شارژ باتری در حالت استند‌بای دسترسی داشت.

این حالت در مواقعی که شاید تا روزها به شارژر دسترسی نداشته باشید و تمام نیاز شما از گوشی فقط تماس یا ارسال و دریافت پیام است، می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره اکسپریا زد 4

z4-1

 به غیر از برخی صحنه‌های فیلم جیمز باند که طبق گفته‌ها نمایی از اکسپریا Z4 را در آنها خواهیم دید، جزییات زیادی در مورد طراحی نسل بعدی گوشی‌های هوشمند سری Z سونی وجود ندارد. در واقع شاید ساده‌ترین حدس این باشد که سونی همچنان زبان طراحی بکار رفته در اکسپریا Z و البته با افزودن ظرافت‌های بیشتر و نازک‌تر کردن بدنه در این مدل جدید هم ادامه خواهد داد.

این یعنی در انتظار یک گوشی هوشمند ضد آب دیگر، با اسپیکرهایی در نمای جلو و قاب فلزی با دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا از جنس فلزی روبرو هستیم والبته با نگاهی به طراحی اکسپریا Z3، امیدوار هستیم تا بار دیگر شاهد کاهش حاشیه‌های بدنه باشیم.

z4-4

برخی شایعات حکایت از نمایشگر 5.2 اینچی با رزولوشن 1080p درست مانند اکسپریا Z2 و Z3 دارند. برخی نیز معتقدند سونی از یک نمایشگر 5.5 اینچی QHD در اکسپریا Z4 استفاده خواهد کرد. البته هنوز برای قضاوت در مورد این که کدام شایعه درست‌تر است، زود است. 

سونی از پردازنده‌ی 64 بیتی اسنپ‌دراگون 810 که انتظار می‌رود اچ‌تی‌سی و ال‌جی (ال‌جی در جی فلکس 2 از این پردازنده استفاده کرده است) نیز در پرچم‌داران بعدی خود از آن استفاده کنند، بهره خواهد برد. این گوشی هوشمند مجهز به رم 3 گیگابایتی خواهد بود و انتظار می‌رود با حافظه داخلی 32، 64 و حتی 128 گیگابایتی عرضه شود. اما در مورد باتری هنوز اظهار نظر دقیقی صورت نگرفته و برخی از شایعات خبر از یک باتری 3400 میلی‌آمپر ساعتی در اکسپریا زد 4 سونی می‌دهند، این در حالی است که باتری 3220 میلی‌آمپر ساعتی نیز یک گزینه دیگر است.

انتظار می‌رود که سونی از طراحی مینیمالیستی خود در رابط کاربری اکسپریا Z4 استفاده کند که این بار مجهز به اندروید 5.0 خواهد بود. هنوز اطالاعات دقیقی در مورد ویژگی‌های نرم‌افزاری زد 4 درز نکرده ولی بدون تردید سونی در اکسپریا زد 4 قابلیت‌های جدیدی را علاوه بر ویژگی‌های مورد استفاده در اکسپریا زد 3 از جمله ریموت پلی PS4 معرفی خواهد کرد.

z4-2

سونی معمولا تنها پس از گذشت شش ماه از معرفی پرچمداران خود، اقدام به معرفی پرچمدار بعدی می‌کند اما ممکن است این رویه به زودی با تحول روبرو شود. این خبر از سوی دیگر منابع نزدیک به سونی نیز مورد تایید قرار گرفته و گفته می‌شود اکسپریا زد ۴ برخلاف انتظارات پیشین، در کنگره جهانی موبایل بارسلون (MWC 2015) معرفی نخواهد شد و باید حداقل تا تابستان برای رونمایی از آن منتظر ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات