نوکیا بستری برای خودروهای بدون راننده فراهم می‌کند

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نوکیا مجموعه‌ای شامل ۳۰۰ خودرو را برای تهیه‌ی نقشه‌ی شهرهای مهم جهان روانه‌ی خیابان‌ها کرده تا نقشه‌ای با تمام جزئیات را تحت سرویس Nokia Here عرضه کند. نوکیا در پی آن است تا با ایجاد نقشه‌های سه‌بعدی دقیق، کار را برای خودروهای بدون راننده تسهیل کند.
تبلیغات

شاید در ابتدا فکر کنید که نوکیا نیز در حال راه‌اندازی و تهیه‌ی نقشه‌هایی مشابه با پروژه‌ی استریت ویو گوگل است، اما باوجود شباهت خودروهای مورد استفاده توسط نوکیا، این کمپانی فنلاندی هدف دیگری را دنبال می‌کند. نوکیا با خودروهای Here True Cars در پی ایجاد نقشه‌ی سه‌بعدی است که کوچک‌ترین جزئیات را نیز در خود جای داده است. نقشه‌های نوکیا قادر خواهند بود تا خودروهای هوشمند بدون راننده را از تمام جزئیات مسیر در حال پیمایش از قبیل سرعت حرکت، مسیریابی و نشانه‌ها و علامت‌گذاری‌های روی مسیر آگاه کنند.

 خودروهای Here نوکیا آبی رنگ بوده و طرحی سفید از نقشه‌ی جهان نیز در قسمت پشتی آن نقش بسته است. همچنین باید به سنسورهای تعبیه شده در سقف این خودروها نیز اشاره کرد که وظیفه تهیه تصاویر و جمع‌آوری داده‌ها را بر عهده دارند. مجموعه‌ی دوربین‌ها و سنسور‌های تعبیه شده شامل دوربین‌هایی با رزولوشن بالا برای ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه است که پهنای هر تصویر ۶ متر است. سنسور LIDAR مورد استفاده قادر است ۷۰۰٫۰۰۰ نقطه را در ثانیه تشخیص داده و در هر سو ۱۰۰ متر را اسکن کند. همچنین سنسور GPS نیز با دقت بالا قادر است جزئیات حرکت خودرو را در حد چند سانتی‌متر ثبت کند.

خودروهای بدون راننده برای حرکت نیازمند حجم گسترده‌ای از اطلاعات هستند. این خودروها با استفاده از دوربین‌ها، سنسرو‌ها و انواع برنامه‌های کمکی نمی‌توانند به تنهایی راننده‌ی انسان را کنار بگذارند و برای نیل به این هدف نیازمند حجم بالایی از اطلاعات هستند که این نقشه‌ها می‌تواند بخشی از این اطلاعات را در اختیار خودرو قرار دهد.

نوکیا پس از فروش بخش تولید گوشی‌ها و سرویس‌های خود به مایکروسافت با قیمت ۷.۲ میلیارد دلار، تمرکز خود را روی توسعه‌ی نقشه‌های سرویس Here قرار داده که سال‌ها پیش فناوری‌ها و کمپانی‌های مرتبط را خریداری کرده است.

برخلاف سرویس نقشه‌ی گوگل و اپل، کاربران چندان با نقشه‌های Here نوکیا آشنا نیستند، چراکه شرکت فنلاندی در پشت پرده مشتریان دیگری را برای سرویس خود دارد. از جمله‌ی کمپانی‌هایی که از نقشه‌های Here نوکیا استفاده می‌کنند می‌توان به سرویس بینگ، یاهو، نقشه‌ی گارمین و کمپانی‌های نظیر اوراکل و فدکس (FedEx) اشاره کرد. البته بزرگ‌ترین مشتریان نوکیا و نقشه‌های Here، کمپانی‌های خودروسازی است که از نقشه‌های این کمپانی برای سیستم GPS‌ خودروها استفاده می‌کنند. بسیاری از مشتریان نوکیا نیز در حال حاضر در حال توسعه‌ی خودرو‌های هوشمند بدون راننده هستند.

خودروهای Here True تنها بخشی از منابع داده‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی نقشه‌های با دقت بالای نوکیا است. این کمپانی از انواع داده‌های دریافتی از نقشه‌های هوایی، سنسور‌ها و داده‌های ثبت شده توسط ماهواره‌ها در کنار اطلاعات حاصل از گوشی‌های‌هوشمند نیز برای بهبود نقشه‌های خود استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات