همگام با پیشروان: پژوهشگر جوان هسته‌ای از ساخت راکتور هم جوشی خود می‌‌گوید

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
دستیابی به دانش استفاده از انرژی هسته‌ی اتم اگر نگوییم یکی از تأثیرگذارترین رویدادها در تاریخ بشریت بوده است حتما یکی از تاثیر گذارترین اتفاقات قرن‌های اخیر به شمار می‌رود. گذشته از کاربردهای نظامی، سیاسی و پزشکی که این دانش در پی داشته، دستیابی به منبعی از انرژی که می‌‌توان آن را نامحدود قلمداد کرد به خودی خود از اهمیت بسیاری برخوردار است.
تبلیغات

البته باید توجه داشت که این دانش تاکنون بیش از آنکه در زمینه‌ی تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرد، در سایر زمینه‌ها به کار گرفته شده که بسیاری از آن‌ها نیز برای تمام بشریت خطرناک هستند. این خطر تا جایی احساس می‌‌شود که باید گفت حجم بمب‌های اتمی موجود روی کره‌ی زمین به اندازه‌ای است که می‌‌تواند کل بشریت را در آن واحد نابود کند!

استفاده از این منبع انرژی به عنوان یک سلاح نه تنها می‌‌تواند به حیات بشر در این سیاره‌ی ظریف خاکی پایان ببخشد بلکه می‌‌تواند سرنوشت حیات را به نابودی بکشاند. با این حال با توجه به منابع محدود انرژی در سیاره ما نیاز به دستیابی به دانش هسته‌ای به صورت روزافزونی احساس می‌‌شود – که این مورد کشور ما را هم شامل می‌‌شود البته با توجه به اصل هزینه و فایده – و تمامی کشورهای پیشرفته بودجه‌های عظیم تحقیقاتی را البته به صورت متناسب با سایر بخش‌ها –باید توجه داشت که امکان پیشرفت در یک زمینه‌ی خاص بدون پیشرفت همگام در سایر زمینه‌های علمی ناممکن، بلکه غیر منطقی است- در اختیار پژوهشگران هسته‌ای به خصوص هم جوشی قرار می‌‌دهند تا در صورت دستیابی بشر به دانش استفاده از این انرژی نامحدود از قافله عقب نمانده و به کشورهای جهان سوم آینده زمین تبدیل نشوند.

بشر امروز نیاز شدیدی به منابع انرژی جدید دارد که راکتورهای هسته‌ای بخشی از آن را تشکیل می‌‌دهند. برخلاف راکتورهای شکافت هسته‌ای که علاوه بر تولید مواد رادیواکتیو بسیار خطرناک از منابع سوختی محدودی نیز بهره می‌‌برند راکتورهای هم جوشی در صورت موفقیت در آینده‌ای نزدیک قادر خواهند بود رویای بشر در دستیابی به منبعی نامحدود از انرژی را امکان پذیر کنند. این بار می‌‌خواهیم در بخش همگام با پیشروان با تیلور ویلسون پژوهشگر جوان هسته‌ای همراه شویم تا با راکتور هم جوشی‌ که آن را در گاراژ خانه‌ی خود ساخته است آشنا شویم. اگرچه این راکتور توانایی تولید انرژی بیش از آنچه که مصرف می‌‌کند را ندارد اما صرف دستیابی به چنین حدی از دانش توسط یک نوجوان بسیار قابل توجه است.

نکته‌ای که از این ویدیو فارغ از بحث علمی آن می‌‌توان دریافت توجه مسئولان آموزشی کشور به استعدادهای جوانان کشور است و انتظار می‌رود که در ایران هم این مساله مورد توجه قرار گیرد. توجه کنید که پیشرفت دانش پرنده‌ای است که دو بال آن پشتکار و تلاش فراوان پژوهشگر و البته فراغت بال وی از بابت مسائل دیگر –همچون مشکلات مالی- است. بدون این دو بال، دستیابی به پیشرفت‌های علمی ناممکن بلکه بی معنا و بیهوده است.

با تیلور ویلسون و راکتور هم جوشی‌اش همراه شویم.

دانلود ویدیو

لطفا پیشنهادهای خود را جهت هرچه بهتر شدن بخش همگام با پیشروان از طریق ایمیل شخصی بنده یا بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات