تماشا کنید: حمل یک لیوان نوشیدنی روی لوله تانک بدون ریختن حتی یک قطره

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
در روزهای اخیر ویدیویی در یوتیوب منتشر شده که نشان از دقت بالای مهندسی آلمان‌ها در یک تانک نظامی دارد. در این ویدیو تکاوران زرهی کلاه مشکی ارتش آلمان لیوانی را که پر از نوشیدنی است روی قسمت انتهایی لوله تانک قرار می‌دهند. با شروع حرکت تانک روی سطح ناهموار، انتظار بر این است که محتویات لیوان در اثر حرکت روی زمین بریزد؛ در حالی که چنین اتفاقی نمی‌افتد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انتشار ویدیویی در یوتیوب حیرت بسیاری از کاربران را برانگیخته است؛ قرار گرفتن یک لیوان مملو از مایعات روی قسمت انتهایی لوله‌ی تانک در حال حرکت، در حالت عادی نتیجه‌ای را جز ریختن محتویات این لیوان ندارد. حال آنکه در این ویدیو می‌بینیم که تانک متعلق به لشگر زرهی آلمان قادر است لیوان را با وجود طی مسیری ناهموار، به حالت اول حفظ کند. تانکی که در این ویدیو تصویر آن را مشاهده می کنیم، Leopatd II مجهز به یک توپ ۱۲۰ میلی متری است.

تانک‌ را باید یکی از قوی‌ترین و رعب آورترین جنگ افزارهایی خواند که شماری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های کلیدی مورد نیاز در ماشین‌های جنگی را به همراه دارد. از این جمله می‌توان به قدرت بالا، حفاظت از سرنشینان در شرایط سخت و قابلیت حمل و نقل سریع اشاره کرد. البته این ماشین جنگی عظیم نقاط ضعفی نیز دارد. تانک‌ها باید از بین حرکت در میدان جنگ و شلیک یکی را انتخاب کنند؛ چراکه شلیک در زمان حرکت احتمال برخورد موشک به هدف را بسیار کاهش می‌دهد و از این‌رو ایستادن در یک نقطه، حمله به تانک را بسیار راحت‌تر می‌کند. از زمان معرفی اولین تانک و استفاده از آن در میدان‌های نبرد بیش از یک قرن می‌گذرد.

البته این نقطه‌ی ضعف در سال‌های اخیر تا حدودی برطرف شده و تانک‌های جدید قادرند همزمان با حرکت بصورت بسیار دقیق‌تری شلیک کنند. این موضوع به دلیل استفاده از سنسور تثبیت کننده‌ی دو بعدی است که در سیستم هدف‌گیری بکار برده شده است. همین ویژگی باعث شده تا قرار گرفتن لیوان روی لوله‌ی توپ تانک و نریختن حتی یک قطره بسیار حیرت‌انگیز به نظر برسد. سیستم تعلیق، تمام پستی و بلندی مسیر را دفع کرده و باعث می‌شود تا تانک بصورت روان‌تری طی طریق کند.

لینک دانلود

یکی دیگر از دلایل روان شدن حرکت تانک و عدم انتقال پستی و بلندی مسیر، بهره‌گیری از سنسور تثبیت کننده‌ی ژیروسکوپ است. در این تانک از وجود دو ژیروسکوپ استفاده شده که یکی برای لوله تانک و دیگری برای چرخش برجک در نظر گرفته شده که اولی بصورت عمودی و دومی بصورت افقی منجر به تثبیت حرکت تانک و روان شدن حرکت می‌شوند. پس از آنکه تانک شروع به حرکت در حال هدف گیری می کند، رایانه‌ی تعبیه شده برای مدیریت حرکت وارد عمل شده و به سیستم‌های هیدرولیکی دستور می‌دهد تا لوله توپ به نوعی قرار گیرد تا در دقیق‌ترین حالت هدف‌گیری باشد. در صورتی که تانک به سمت بالا حرکت کند، لوله توپ برای تصحیح هدف گیری به آرامی به سمت پایین متمایل می‌شود.

در واقع تانک در زمان هدف‌گیری در حین حرکت روی هدف قفل شده و این اصلی‌ترین دلیل برای ثابت ماندن لیوان است. با استفاده از این سیستم تانک آلمان‌ها قادر است تا از فاصله‌ی دو کیلومتری اهدافی را با دقت ۹۰ درصد مورد اصابت قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات