با خودروهای جدید ایران خودرو بیشتر آشنا شوید

یک‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
مطالعه 14 دقیقه
پیش‌تر در زومیت اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد جدید ایران خودرو و پژو فرانسه منتشر کردیم که بر اساس آن بزرگ‌ترین خودروساز ایران و شریک قدیمی خود، پژوی فرانسه، برای تولید مشترک ۵ خودروی طرف فرانسوی به توافق رسیده‌اند. برای آشنایی بیشتر با محصولات انتخابی، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 ایران خودرو و پژوی فرانسه سابقه‌ی همکاری طولانی با یکدیگر دارند. این دو شرکت خودروسازی سال ۱۳۷۴ اولین قرارداد همکاری خود را به ثبت رساندند. پس از مدتی با استقبال بالای مردم ایران از محصولات پژو و در صدر آن مدل ۲۰۶، ایران تبدیل به بزرگترین بازار پژو پس از کشور فرانسه شد. بد نیست بدانید که بازار ایران سالانه بیش از یک میلیارد دلار سود عاید پژو کرده است. همکاری بین هر دو طرف به خوبی پیش می‌رفت تا زمانی که در سال ۱۳۹۱ با فشار‌های آمریکا، پژو بازار ایران را به طور ناگهانی ترک کرد و باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای ایران خودرو به خصوص در زمینه‌ی تامین قطعات شد.

psa ikco

پس از توافقات هسته‌ای زمزمه‌هایی از ارایه‌ی پیشنهادات زیادی از سوی شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان برای همکاری و ورود به ایران به گوش می‌رسید. در همین حین پژو هم که از ترک بازار ایران متحمل ضررهای زیادی شده بود، به صف مشتریان پیوست. با وجود اعتراضات مردم و کارشناسان خودرو در نهایت باز هم پژو به عنوان شریک ایران خودرو انتخاب شد. اما دلایل این امر را می‌توان امتیازات ویژه‌ای دانست که پژو در مفاد قرارداد همکاری به ایران خودرو داده است. مرکز تحقیقات مشترک، تحقیق و توسعه مشترک، تولید و صادرات مشترک را می‌توان دلایل و امتیازات وسوسه‌ کننده‌ای دانست که باعث شد همکاری قدیمی خودروسازان ایران و فرانسه مجددا شکل بگیرد.

طبق اعلام مدیر عامل شرکت ایران خودرو پنج محصول جدید پژو که در ایران به تولید خواهند رسید، طی مدت زمان ۱۵ تا ۱۸ ماه وارد بازار خواهند شد. در ادامه‌ به بررسی عمیق‌تر محصولات آینده‌ی ایران خودرو و پژو خواهیم پرداخت.

پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۸

قطعا انتخاب جانشین مدل محبوب پژو ۲۰۶ بسیار مهم و حساس خواهد بود. پژو ۲۰۶ یکی از بهترین محصولات تولیدی تاریخ پژو است که وارد بازار ایران نیز شد و در زمینه‌ی فروش موفقیت‌های بسیاری را بدست آورد. طراحی جذاب و جوان پسند با پیشرانه‌ی چالاک و گیربکس فوق‌العاده، ۲۰۶ را به محصولی کامل در هر زمینه تبدیل کرده بود. ایران خودرو برای جایگزینی این خودرو به سراغ مدل جدید‌تر ۲۰۸ رفته است. پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۲ معرفی شده و در دو کلاس ۳ در و ۵ در به بازار عرضه شده است. این خودرو در مدت زمان دو سال از عرضه توانست بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه فروش را تجربه کند.

پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۸ از دو پیشرانه‌ی سه سیلندر ۱ و ۱.۲ لیتری در کنار پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۱.۶ لیتری استفاده کرده است. تمامی پیشرانه‌های استفاده شده در ۲۰۸ دارای استاندارد یورو ۶  و به ترتیب دارای ۶۸، ۸۲ و ۱۰۰ اسب بخار توان هستند. نمونه‌ی ۱.۲ لیتری مجهز به توربوشارژر با توان خروجی ۱۱۰ اسب بخار و در قوی‌ترین مدل، پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ ۲۰۸ اسب بخاری نیز در دسترس هستند. پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری توربوشارژ ذکر شده، به عنوان بهترین پیشرانه‌ی سال ۲۰۱۵ در بازه‌ی ۱ تا ۱.۴ لیتری انتخاب شده است.

پژو ۲۰۸

سرمایه گذاری عظیم پژو بر تولید پیشرانه‌های کم مصرف و پاک باعث شده تا مصرف ترکیبی پیشرانه‌ی ۱ لیتری برابر با ۴.۴، پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری برابر با ۴.۵ و برای پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری ۵.۴ لیتر بر هر ۱۰۰ کیلومتر باشد.

پژو امکانات و آپشن‌های زیادی را برای ۲۰۸ در نظر گرفته تا کاربران آن در این بخش هیچ کمبودی را احساس نکنند. آینه‌های جانبی تاشوی برقی، شیشه‌های عقب برقی، سیستم تهویه خودکار دوگانه، برف پاکن خودکار، آینه‌ی عقب الکتروکرومیک، سیستم ترمز خودکار، سیستم کمکی پارک، دوربین دید عقب و نمایشگر ۷ اینچی به همراه نقشه‌های ناوبری بخشی از تجهیزات قابل سفارش هستند. اما سیستم کنترل پایداری به همراه کنترل شیب‌روی، سیستم ترمز ضد قفل به همراه تقسیم نیروی ترمزی، ایربگ‌های جلو به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ایموبلایزر، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده‌ و کامپیوتر سفری از تجهیزات استاندارد پژو ۲۰۸ هستند.

پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۸ در بازار جهانی در ارزان‌ترین نمونه برای مدل سه در با پیشرانه‌ی ۱ لیتری قیمت ۱۰۱۹۵ یورو و در گران‌ترین حالت خود در مدل پنج در با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربو برچسب قیمت ۱۹۱۰۰ یورویی را به همراه دارد.

پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱

ایران خودرو برای خودروهای کلاس سی (C) و جایگزینی  ۲۰۶ SD به سراغ پژو ۳۰۱ رفته است. این خودرو نیز همانند ۲۰۸ در سال ۲۰۱۲ معرفی و فروش آن در سال ۲۰۱۳ آغاز شده و پژو موفق شد تا پایان سال ۲۰۱۴ حدود ۱۹۵ هزار دستگاه از آن را به فروش برساند. طراحی عضلانی پژو در ۳۰۱ نیز خودنمایی می‌کند و کاپوت برجسته با جلوپنجره یک تکه‌ی بزرگ آن حس خودرویی قدرتمند را القا می‌کند.

پژو ۳۰۱

۳۰۱ از پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۶ لیتری مشترک با ۲۰۸ بهره می‌برد که با کمی بهبود اکنون توان خروجی آن‌ها به ترتیب به ۷۳ و ۱۱۵ اسب بخار می‌رسد. جعبه‌دنده‌های دستی و خودکار نیز قابل سفارش هستند. با توجه به افزایش توان خروجی پیشرانه‌ها احتمال می‌رود تا مصرف آن‌ها نیز از مقادیر اعلام شده برای پژو ۲۰۸ بیشتر باشد. پیشرانه‌ی کم مصرف، جعبه دنده خودکار، فرمان برقی و سیستم تعلیق مثال زدنی، ۳۰۱ را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مصارف شهری تبدیل کرده است.

پژو ۳۰۱

در بخش امکانات و آپشن‌ها، ۳۰۱ وجوه اشتراک زیادی با ۲۰۸ دارد، می‌توان از آن‌‌ها نیز در خودروی کلاس سدان کامپکت پژو نیز بهره برد. سیستم‌ کنترل پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBA)، سیستم کنترل تراکشن (TCS)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه تقسیم نیروی ترمز (EBFD) به طور استاندارد در ۳۰۱ تعبیه شده‌اند تا احتمال وجود لغزش و از بین رفتن پایداری خودرو را به حداقل برسد.

پژو ۳۰۱

قیمت پژو ۳۰۱ در بازار‌های جهانی ۱۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو است.

پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸

برادر بزگ‌تر ۳۰۱ برای جایگزینی پژو ۴۰۷ و شاید هم پژو  پارس، وارد بازار ایران خواهد شد. پژو ۵۰۸ نقش بسیار حیاتی در میان مدل‌های این تولید کننده‌ی فرانسوی دارد. این خودرو پس از تجربه‌ی ناموفق و توقف تولید مدل‌های ۴۰۷ و ۶۰۷، با طراحی متفاوت وارد بازار شد و سعی در جلب نظر کاربران را دارد. نمونه‌ی اول این خودرو در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و اکنون پس از چند سال تغییرات و بهینه‌ سازی‌های ظاهری و فنی زیادی به خود دیده است. به جرات می‌توان طراحی بدنه‌ی ۵۰۸ را جز بهترین‌ها در این کلاس خودرویی در جهان دانست. کاپوت برجسته، جلو پنجره‌ی کشیده در کنار چراغ‌های بزرگ به ۵۰۸ در بخش جلویی خود ظاهری لوکس و قدرتمند داده است. در بخش عقب خودرو تا حدود زیادی با نمای متفاوتی روبرو هستیم و خبری از ظاهر عضلانی نیست.

پژو ۵۰۸

سدان خانوادگی پژو در بخش مشخصات فنی از پیشرانه‌های چهار سیلندر ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۲۰ اسب بخار و ۲ لیتری با توان خروجی ۱۲۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ اسب بخار بهره می‌برد که تمامی نمونه‌های استفاده شده دارای استاندارد یورو ۶ هستند. امکان انتخاب بین جعبه دنده‌های شش سرعته‌ی دستی و خودکار نیز وجود دارد. امیدوار هستیم ایران خودرو با انتخاب نمونه‌ی قدرتمندتر این‌ خودرو، تجربه‌ی ناموفق ۴۰۷ در بخش پیشرانه را جبران کند.

پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸ در بخش امکانات و آپشن‌های رفاهی در سطح بالاتری نسبت به سایر محصولات انتخابی ایران خودرو قرار دارد. این خودرو به صورت استاندارد به قابلیت‌های زیادی مجهز است که به عنوان مثال می‌توانیم از صندلی‌های برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، پشت سری با قابلیت تنظیم در دو جهت، ایربگ‌های جلویی و کناری به همراه نمونه‌ی پرده‌ای، سیستم‌های کنترلی ESP، ABS، EBA، EBFD، TCS، سنسور فشار باد تایر‌ها، کروز کنترل قابل تنظیم، سیستم کمکی پارک، شیشه‌های برقی خودکار و آینه‌های جانبی با گرمکن و قابلیت تاشوی برقی، نام ببریم.

در بخش تجهیزات قابل سفارش نیز پژو ۵۰۸ دارای لیست بلند بالایی است که انواع مختلف سلیقه را راضی نگه خواهد داشت. می‌توان از سیستم تهویه‌ی خودکار چهارگانه، هدآپ دیسپلی، سانروف، چراغ‌های جلوی مجهز به ال‌ای‌دی و سیستم ورود و خروج بدون کلید اشاره کرد. البته تعدادی از این آپشن‌ها در بعضی از مدل‌‌ها به صورت استاندارد تعبیه شده‌اند.

پژو برای مدل ۵۰۸ برچسب قیمتی ۲۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ یورو را در نظر گرفته است. حال باید دید همکاری ایران خودرو و تولید این محصول در ایران چه تاثیری بر قیمت نهایی این خودروی خانوادگی خواهد گذاشت.

پژو ۲۰۰۸

بازار خودروهای شاسی بلند همواره در ایران با وجود علاقه‌ی زیاد مردم، از ضعف نبود محصولات خوش قیمت و با کیفیت رنج می‌برد. خودروسازان بزرگ ایران طی چندین سال گذشته اقدام خاصی برای ورود و تولید محصولی در خور بازار انجام نداده‌اند و این امر باعث شد پس از ورود خودرو‌های چینی، با وجود کیفیت پایین و توان اندک پیشرانه‌ها، فروش بالایی را تجربه کنند. ایران خودرو نیز برای بهره بردن از پتانسیل بالای این بازار، پژو ۲۰۰۸، که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده را برای تولید مشترک با گروه عظیم خودروسازی فرانسه برگزیده است. این خودروی زیبا در رده‌ی کراس‌اوورها قرار می‌گیرد. از رقبای این خودرو می‌توان به لیفان X60، ام‌وی‌ام X33، جیلی X7 و در راس آن‌ها هیوندای توسان، میتسوبیشی ASX و کیا اسپورتیج، اشاره کرد.

پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ از همان شمای آشنای ۲۰۸ استفاده می‌کند. چراغ‌های کشیده‌ی جلو نشان از خودرویی اسپرت و هیجان انگیز می‌دهد. این زبان طراحی در داخل خودرو نیز دیده می‌شود. غربیلک برجسته، نحوه‌ی چیدمان داشبورد و نشانگر‌های اسپرت نشان از ذات جوان پسند و مهیج ۲۰۰۸ دارد. پژو در ۲۰۰۸ از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری استفاده کرده که در سه سطح توانی مختلف ۷۵، ۹۹ و ۱۲۰ اسب بخار قرار دارد که همگی دارای استاندارد یورو ۶ هستند. 

پژو ۲۰۰۸ در بخش تجهیزات داخلی وجوه اشتراک زیادی با ۲۰۸ دارد. انواع سیستم‌های کنترل بدنه‌ در ۲۰۰۸ به کار رفته‌اند تا این خودرو شاسی بلند تا حد ممکن از لغزش به دور باشد. سیستم‌های کنترل پایداری، کنترل تراکنش، کمکی ترمز، کنترل شیب روی، ترمز ضد قفل و تقسیم نیروی ترمز وظیفه‌ی نظارت بر دینامیک خودرو را بر عهده خواهند داشت. در بخش امکانات کابین نیز ۲۰۰۸ به صورت استاندارد از ایربگ‌های جلویی، کناری و پرده‌ای، نشانگر فشار باد تایرها، کروز کنترل، شیشه‌های جلوی برقی، دماسنج، نشانگر دنده‌ی جاری و کامپیوتر سفری بهره می‌برد.

پژو ۲۰۰۸

کاربران در صورت نیاز می‌توانند از میان آپشن‌های موجود نیز موارد دلخواه را سفارش دهند. سیستم تهویه خودکار، سیستم کمکی پارک، شیشه‌های عقب برقی، آینه‌ی عقب الکتروکرومیک و سیستم صوتی با نمایشگر ۷ اینچی لمسی به همراه نقشه‌های مسیریابی بخشی از امکانات قابل سفارش هستند.

بازه‌ی قیمتی پژو ۲۰۰۸ برای مدل‌های مختلف با سطح امکانات متنوع از ۱۳ تا ۲۰ هزار دلار است. پژو ۲۰۰۸ به رقابت با خودرو‌های لیفان X60، جیلی X7، ام‌جی جی‌اس، میتسوبیشی ASX، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج خواهد پرداخت.

پژو ۵۰۰۸

به جز چند خودروی خاص، بازار خودروهای چند منظوره و  MPV در ایران همواره خالی از وجود محصولی کارآمد و با قیمت مناسب بوده است. این روند تا آنجا پیش رفته که در نگاه اول بسیاری از رانندگان ایرانی از خود خواهند پرسید چه کسی به چنین خودرویی نیاز خواهد داشت؟ چه کسی چنین خودرویی را خواهد خرید؟ اما لازم به ذکر است که خودروهای کلاس MPV طرفداران بسیاری در جهان دارند. این خودروها برای خانواده‌های پر جمعیت یا مسافرت بسیار ایده‌آل هستند. ایران خودرو نیز برای پر کردن خلا موجود در بازار ایران به سراغ پژو ۵۰۰۸ رفته است. ۵۰۰۸ جذابیت سایر مدل‌های تولیدی پژو را ندارد که البته این امری کاملا عادی برای خودروهای چندمنظوره‌ی خانوادگی است. با این حال نمی‌توان طراحی آن را خسته کننده عنوان کرد. پژو ۵۰۰۸ از زمان معرفی خود در سال ۲۰۰۹ تغییرات زیادی در ظاهر و بخش فنی، به خود دیده است.

پژو ۲۰۰۸

در بخش قوای محرکه، پژو ۵۰۰۸ از سه پیشرانه‌ی ۱.۲، ۱.۶ و ۲ لیتری استفاده خواهد کرد که پیش‌تر در معرفی خودروهای قبلی مشخصات آن‌ها را بیان کرده‌ایم. لازم به ذکر است پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری از نوع توربوشارژر است که توانایی تولید ۱۳۰ اسب بخار را دارد. هم‌چنین نمونه‌های چهار سیلندر ۱.۶ و ۲ لیتری تنفس طبیعی نیز به ترتیب ۱۲۰ و ۱۵۰ اسب بخار توان دارند. همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، تمامی پیشرانه‌های تولیدی پژو از استاندارد یورو ۶ بهره می برند که این به معنی مصرف پایین سوخت و تولید حداقل میزان آلایندگی است. جعبه دنده‌های ۶ سرعته‌ی دستی و خودکار نیز وظیفه‌ی انتقال قدرت را بر عهده خواهند داشت.

پژو ۵۰۰۸

در پژو ۵۰۰۸ علاوه بر تعبیه‌ی فضای لازم، امکانات رفاهی زیادی نیز قرار داده شده تا سرنشینان در مسافت‌های طولانی احساس خستگی نکنند. این خودرو از سه ردیف صندلی برخوردار است که ردیف‌های دوم و سوم قابلیت جمع شدن را دارند. به این صورت فضای موجود در پژو ۵۰۰۸ برای جابجایی لوازم بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد. هم‌چنین این خودرو به صورت استاندارد از ایربگ‌های جلویی به همراه نمونه‌های جانبی و پرده‌ای، ایموبلایزر، سنسور فشار باد تایرها، ترمز دستی برقی، شیشه‌های عقب و جلوی برقی، کروز کنترل به همراه محدود کننده‌ی سرعت، سیستم تهویه برای سرنشینان عقب، کامپیوتر سفری و چراغ‌های جلوی خودکار بهره می‌برد. سیستم‌های کنترلی ESP، TCS، ABS، EBFD در کنار حالت برفی برای کنترل بهتر خودرو در شرایط زمستانی، برای کنترل و افزایش مانورپذیری خودرو به کار رفته‌اند.

پژو ۵۰۰۸

در صورت پرداخت هزینه‌ی بیشتر می‌توانید از گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه‌ی خودکار دوگانه، هدآپ دیسپلی و سایر آپشن‌ها‌ی افزوده نیز بهره ببرید. پژو ۵۰۰۸ در بازار برچسب قیمتی بین ۲۲ تا ۲۶ هزار یورو دارد.

تمامی خودروهای برگزیده شده جهت تولید با همکاری ایران خودرو، نمونه‌های روز پژو هستندو از آخرین تکنولوژی‌های جهان بهره می‌برند. سرمایه گذاری هنگفت منجر به تحولات عظیمی در محصولات تولیدی پژو شده است. طراحی ظاهری جذاب در کنار پیشرانه‌های بهینه را می‌توان گواه این مدعی دانست. اگر پژو خلف وعده نکند و ایران خودرو به ارتقای سطح علمی و توان خود در کنار جلب رضایت مشتریان بیندیشد، می‌توان آینده‌ی روشنی را برای این همکاری متصور شد. امیدواریم شروع و پیشرفت پروسه‌ی سرمایه گذاری و تولید خودروهای ذکر شده، بر اساس زمان بندی تعیین شده به پیش برود، تا علاوه بر خروج محصولات منقضی شده‌ی قدیمی، شاهد فروش خودروهای باکیفیت و به روز جهانی در آینده‌ای نزدیک از سوی تولیدکننده‌ی داخلی باشیم.

در نهایت نیز امید است پس از خروج هر یک از این محصولات از خط تولید پژو، در ایران نیز همین روال را مشاهده کنیم؛ تا همانند تجربه‌ی تلخ گذشته شاهد مونتاژ خودروهای تولیدی متعلق به ۲۰ سال پیش نباشیم. این همکاری فرصتی طلایی برای طرف ایرانی است تا از تجربیات شرکتی بزرگ مانند گروه پژو سیتروئن نهایت بهره برداری را کرده و از آن در تولید محصولاتی با برند ملی استفاده کند.

در رابطه با خودروهای برگزیده شده، ایران خودرو انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای انجام داده است و ایراد چندانی نمی‌توان به آن گرفت. تنها می‌توان به فقدان خودرویی اسپرت در این لیست اشاره کرد که نمونه‌ی کوپه و بسیار محبوب RCZ می‌توانست نظر علاقه‌مندان به این رده از خودروها را با ظاهر جذاب و توانایی‌های فنی بالای خود جلب کند و به خوبی از خجالت رقبای خود اعم از هیوندای ولوستر و کیا سراتو کوپه در بیاید.

نظر شما در رابطه با محصولات برگزیده شده برای تولید و عرضه در ایران چیست؟ آیا به همکاری ایران خودرو با پژو خوشبین هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات