بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

یک‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵
مطالعه 13 دقیقه
بررسی اچ تی سی دیزایر 820 جی پلاس، گوشی میان‌رده اچ تی سی با صفحه‌نمایش بزرگ و دوربین بسیار خوب سلفی.
تبلیغات

اچ‌تی‌سی زمانی حکمران دنیای گوشی‌های میان‌رده بود، اما با مطرح شدن شرکت‌هایی مانند شیائومی و هواوی، نقش این شرکت در بازار گوشی‌های هوشمند کمتر شد و اچ‌تی‌سی از رده‌ی سوم برترین تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند سقوط کردو از آن زمان تاکنون همه ساله روند نزولی داشته است. حالا اچ‌تی‌سی با معرفی دیزایر 820 جی پلاس قصد بالابردن فروش خود در بازار گوشی‌های میان‌رده را دارد. اما آیا این شرکت موفق شده است گوشی قابل رقابت با رقبا بسازد؟ در ادامه با زومیت و بررسی این گوشی همراه باشید.

اچ‌تی‌سی یکی از قدیمی‌ترین تولید‌کننده‌های تلفن‌های هوشمند است که با ورود برند‌های چینی همانند هواوی و قدرت نمایی اپل و سامسونگ، روند نزولی در فروش پیش گرفته است. به همین دلیل این کمپانی سعی دارد با ارائه‌ی محصولات متنوع و خوش قیمت، کاربرانی از تمام رده‌ها جذب کند. گوشی HTC دیزایر ۸۲۰ جی پلاس نیز آخرین محصول اچ‌تی‌سی برای جلب نظر طرفداران گوشی‌های میان‌رده است.

اما آیا گوشی جدید اچ‌تی‌سی می‌تواند در بین گوشی‌های میان‌رده‌ی شرکت‌هایی مانند هواوی که علاوه بر قیمت و مشخصات مناسب از کیفیت ساخت خیلی خوبی نیز برخوردار هستند، سهمی برای خود در بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده دست و پا کند.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی جدیدترین گوشی میان‌رده‌ی اچ‌تی‌سی یعنی دیزایر ۸۲۰ جی پلاس بپردازیم.

مشخصات فنی دیزایر ۸۲۰ جی پلاس:

  • پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای  مدیاتک MT6592
  • پردازنده‌ی گرافیکی Mali-450 MP4
  • حافظه‌ی رم ۱ گیگابایتی
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۶ گیگابایت با پشتیبانی از microSD تا ۳۲ گیگابایت
  • نمایشگر ۵.۵ اینچ LCD با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل و تراکم ۲۶۷ پیکسل بر اینچ
  • دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل
  • سیستم‌عامل اندروید ۴.۴.۴ با رابط کاربری سنس ۶ اچ‌تی‌سی
  • پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 b/g/n, hotspot، بلوتوث ۴.۰، GPS
  • باتری Li-Ion غیر قابل جدا شدن با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپرساعت
  • ابعاد ۱۵۷.۷ در ۷۸.۷ در ۷.۷ میلی‌متر
  • وزن ۱۵۴.۵ گرم

طراحی

گوشی دیزایز ۸۲۰ جی پلاس دارای بدنه‌ی پلاستیکی از نوع مات است. در طراحی این گوشی اثری از فلز نمی‌بینیم و تمامی فریم و قاب پشتی این گوشی از جنس پلاستیک است که کاملا نشان از تعلق این گوشی به سری گوشی‌های میان‌رده دارد.

ضخامت این گوشی نسبتا کم و ۷.۷ میلی‌متر است؛ اما حاشیه‌های زیاد صفحه‌نمایش به‌همراه جنس نسبتا صیقلی بدنه‌ی آن باعث شده است تا در دست گرفتن این گوشی کمی دشوار باشد. به‌علاوه این بدنه‌ی پلاستیکی جاذب شدید لکه و اثر انگشت است.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

در فریم اطراف گوشی و در بخش سمت راست شاهد حضور دکمه‌های پاور و تنظیم حجم صدا هستیم. دکمه‌هایی که از جنس پلاستیک بوده و کار با آن‌ها راحت است؛ اما بدلیل عدم تفاوت دکمه‌های پاور و تنظیم صدا ممکن است این دکمه‌ها را جابه‌جا فشار دهید.

در بخش چپ فریم نیز شاهد درگاه‌های تعبیه شده برای افزایش حافظه و درگاه دو سیم‌کارت هستیم که دارای پوششی از جنس پلاستیک هستند. جدا کردن این درپوش برای قرار دادن سیم‌کارت و حافظه‌ی میکرو اس‌دی بسیار دشوار است و ممکن است باعث اذیت کاربران شود.

در پنل جلوی گوشی نیز شاهد یک صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی هستیم که حاشیه‌های زیاد بالا و پایین و نیز لبه‌های راست و چپ آن باعث شده‌اند تا ابعاد گوشی بسیار بزرگ‌تر شوند. در بالای صفحه‌نمایش و در قسمت زیر آن شاهد اسپیکرهای دوگانه هستیم که زبان طراحی گوشی‌های اچ‌تی‌سی را یادآور هستند.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

در حالت کلی طراحی دیزایر ۸۲۰ جی پلاس قابل رقابت با گوشی‌های فلزی هم‌رده‌ی خود نیست. بدنه‌ی تمام پلاستیکی که جاذب لکه و اثر انگشت است درکنار حاشیه‌های بسیار زیاد صفحه‌نمایش و نیز برآمدگی و بزرگی عجیب ماژول دوربین اصلی باعث شده‌اند تا در این گوشی با طراحی نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو باشیم. این طراحی شاید حتی یک سال پیش برای گوشی‌های میان‌رده بسیار عالی به حساب می‌آمد، اما درحال‌حاضر شاهد تغییر استانداردها هستیم. تغییراتی که باعث شده‌اند طراحی این گوشی اچ‌تی‌سی چندان چنگی به دل نزند.

نمایشگر

 اچ‌تی‌سی گوشی دیزایر ۸۲۰ جی پلاس را مجهز به صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسلی مجهز کرده است. این رزولوشن به‌معنای تراکم پیکسلی ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ است که تراکم پیکسلی مناسبی برای این رده‌ی قیمتی به حساب می‌آید.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش طبیعی نمایش داده شده و رنگ مشکی نیز عمق مناسبی دارد. زوایای دید صفحه‌نمایش این گوشی نیز بسیار خوب هستند و به‌طور کلی در دیزایر ۸۲۰ جی پلاس با صفحه‌نمایش قابل قبولی ازلحاظ کیفیت رو‌به‌رو هستیم. اما باز هم نمی‌توان وجود صفحات‌نمایش با رزولوشن بالاتر در این رده‌ی قیمتی را نادیده گرفت.

صفحه‌نمایش IPS این گوشی دارای روشنایی حداکثری مناسبی بوده و در زیر نور مستقیم آفتاب نیز می‌توان به استفاده از آن پرداخت. روشنایی حداقلی این صفحه‌نمایش نیز متوسط بوده و در فضای تاریک استفاده از آن باعث آزار چشمان شما نخواهد شد.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

هر چند تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش دیزایر ۸۲۰ جی پلاس تراکم پیکسلی در حد و اندازه‌های رقبای هم قیمت خود را ندارد، اما در سایر زمینه‌ها از جمله روشنایی صفحه‌نمایش، نمایش رنگ‌ها و زوایای دید عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

اسپیکر

دیزایر ۸۲۰ جی پلاس مجهز به اسپیکرهای دوگانه در جلوی دستگاه شده است. اسپیکرهایی که به نوعی شاخصه‌ی اصلی گوشی‌های اچ‌تی‌سی هستند، اما در این گوشی عملکردی در حد و اندازه‌های پرچمداران این شرکت را ندارند.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

هر چند حجم صدا در این اسپیکرها زیاد است، اما وضوح و عمق صدا در آن‌ها پایین است و با بالا بردن حجم صدا شاهد افت کیفیت زیاد در وضوح صدا هستیم. بااین‌حال وجود اسپیکر دوگانه آن هم در قسمت جلوی گوشی برای گوشی هوشمندی در این رده یک نکته‌ی مثبت به شمار می‌رود.

دوربین

 اچ‌تی‌سی و گوشی‌های تولیدی این شرکت همواره در زمینه‌ی عملکرد دوربین با مشکل مواجه بوده‌اند. ابتدا استفاده از دوربین‌های با اندازه‌ی پیکسل بزرگ و سپس استفاده از حسگر ۲۰ مگاپیکسلی در دوربین گوشی پرچم‌دار این شرکت نیز نتوانسته این مشکل را حل کند.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

اما دیزایر ۸۲۰ جی پلاس به نوعی از این قاعده مستثنی است. باتوجه‌به عملکرد نامناسب دوربین‌ گوشی‌های پرچم‌دار اچ‌تی‌سی، انتظار دوربینی بسیار ضعیف را در گوشی میان‌رده‌ی این شرکت داشتیم؛ اما باتوجه‌به رده‌ی قیمتی دوربین دیزایر ۸۲۰ جی پلاس عملکرد مناسبی دارد.

در شرایط نوری مناسب این دوربین عکس‌های مناسبی را برای شبکه‌های اجتماعی ثبت می‌کند و به‌طور قطع انتظارات غالب کاربران را برآورده خواهد کرد؛ هر چند ذکر این نکته ضروری است که سرعت شاتر این دوربین نسبتا پایین است. رنگ‌ها در تصاویر ثبت شده در شرایط نوری مناسب طبیعی جلوه کرده و جزئیات مناسب و نویز نسبتا کمی را در عکس‌ها شاهد هستیم.

البته همان‌طور که از دوربین گوشی در این رده انتظار می‌رود، رنج داینامیک آن خیلی خوب نیست که البته این ایراد را تا حدود زیادی با فعال کردن حالت HDR می‌توان از بین برد.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

اما در شرایط نوری نامناسب، شاهد افت زیاد کیفیت تصاویر هستیم. نویز دیجیتال و از دست رفتن جزئیات همگی باعث می‌شوند تا این دوربین طبق انتظارات عملکرد ضعیفی داشته باشد. به‌علاوه سرعت شاتر در این شرایط به‌شدت افت می‌کند و شاید نیاز باشد تا بیشتر از ۳ تا ۴ ثانیه برای ثبت تصاویر در این شرایط انتظار بکشید.

دوربین ۸ مگاپیکسلی خودعکس این گوشی نیز عملکرد قابل قبولی دارد و در این رده از گوشی‌ها شاید جزء بهترین‌ها نیز باشد.

در حالت کلی دوربین دیزایر ۸۲۰ جی پلاس فراتر از حد انتظار ما ظاهر شد. البته دوربین این گوشی در مقایسه با هم‌رده‌های خود و سابقه‌ی نه چندان درخشان اچ‌تی‌سی، خوب عمل می‌کند و نمی‌توان از آن انتظاری در حد پرچمداران بازار داشت؛ بااین‌حال در این رده‌ی قیمتی نمی‌توان انتظار دوربینی فوق‌العاده را داشت.

در ادامه می‌توانید تصاویر ثبت شده با دیزایر ۸۲۰‌جی پلاس را مشاهده کنید.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی
بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی
بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی
بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی
بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی
بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

برش ۱۰۰ درصد:

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

برای دیدن تصاویر در ابعاد واقعی به صفحه‌ی فلیکر زومیت مراجعه کنید.

نرم‌افزار

دیزایر ۸۲۰ جی پلاس مجهز به نسخه‌ی ۴.۴.۴ اندروید کیت کت شده است و طبق انتظار شاهد رابط کاربری سنس ۶ مبتنی بر این نسخه از اندروید هستیم. رابط کاربری سنس بسیار ساده بوده و البته تغییرات ایجاد شده در آن در مقایسه با اندروید خالص بسیار کاربردی هستند.

هنوز هم در صفحه‌ی چپ هوم پیچ شاهد حضور بلینک فید هستیم که می‌توانید منابع مختلف خبری را به آن بیافزایید تا از اخبار روز مطلع شوید. همچنین می‌توانید از اعلانیه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی نیز در این بخش باخبر شوید.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

بااین‌حال باتوجه‌به رقبای حاضر در بازار انتظار اندروید ۵ به بالا را برای این گوشی داشتیم؛ چرا که به‌طور قطع اندروید ۵ و طراحی متریال آن می‌توانست به رابط کاربری سنس ۶ روح تازه‌ای ببخشد. اگر از این ایراد صرف‌نظر کنیم می‌توان عملکرد سیستم‌عامل را مناسب ارزیابی کرد.

به‌علاوه همانند اندروید ۶ که باید در اپ دراور به‌صورت عمودی اسکرول کنید در رابط کاربری سنس نیز باید این گونه در بین اپلیکیشن‌های مختلف نصب شده حرکت کنید. همچنین می‌توانید تعداد اپ‌های موجود در هر سطر این اپ دراور را نیز تغییر دهید.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

هر چند رابط کاربری سنس ۶ بسیار سبک بوده و ویژگی‌های کاربردی بسیاری دارد، اما نمی‌توان از اینکه نسخه‌ی قدیمی اندروید در این دستگاه اجرا می‌شود چشم‌پوشی کرد؛ چرا که طراحی متریال گوگل در اندروید ۵ به بعد می‌توانست زیبایی خاصی به ظاهر مرده‌ی رابط کاربری سنس این گوشی بدهد. بااین‌حال وجود اپ دراور و نیز رابط کاربری سبک سنس می‌تواند یک مزیت در قیاس با گوشی‌های شرکت‌هایی مانند هواوی و شیائومی در این رده‌ی قیمتی باشد.

بازده و عملکرد

 اچ‌تی‌سی گوشی دیزایر ۸۲۰ جی پلاس را مجهر ه پردازنده‌ی میان‌رده‌ی MT6592 کرده و آن را درکنار رم یک گیگابایتی قرار داده است. باتوجه‌به مشخصات این گوشی نمی‌توان انتظاری بیش از کارهای روزمره و در بهترین حالت نیمه‌سنگین را داشت.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

همانند سایر گوشی‌ها، تست‌های مختلف بنچمارک را برای این گوشی نیز اجرا کردیم که نتایج آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تلفن / تبلت

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

HTC Desire 820G Plus

32870

112.679

259.089

10626

7097

1770

925

41908

632

860.1

HTC One E9 plus

49041

161.8

373.1

23011

10003

2123

2328

 53421

807

835.3ms

HTC One A9

40916

237.488

317.64

26911

8858

2479

1127

 61525

1068

1370.1ms

Xperia Z5 Premium

 49654

245.127

480.532

22187 

22420

 2951

1286

 46757

1540

Nexus 5X

44605

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

1230

.

2ms

Xperia Z5

51206

240.900

431.373

22477

22589

3834

1386

 58865

1508

665.3ms

Xperia Z5 Compact

60869

362.915

446.208

35230

21759

2832

1381

49236

1831

761.5ms

Samsung Galaxy A8

48212 

248.764

330.719 

25091 

17433 

2840

1565 

 51896

 1036

805.5ms

+Galaxy S6 Edge

68160

499.008

727.011

34064

24361

1754

1009

61538

1771

769.0ms

Galaxy Note 5

67202

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

569.0ms

LG G4

48138

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

Sony Xperia Z3+

53292

280.379

490.311

28296

23506

4128

1457

57887

1705

893.6ms

HTC One M9

49674

603.118542.337

27803

21090

30902352

57313

1675661.3ms

Samsung Galaxy S6

67802

607.488788.162

35444

21204

54692545

58117

1732572.3ms

همان‌طور که انتظار نیز داشتیم نتایج بنچمارک‌ها نیز نشان از قدرت نه چندان زیاد پردازنده‌ی این گوشی دارند. همان‌طور که اشاره شد این گوشی برای انجام کارهای روزمره خوب است و نباید از آن انتظاری بیشتر از این داشت. به‌علاوه حتی در حرکت در بخش‌های مختلف رابط کاربری و حتی بازکردن اپ‌ها نیز شاهد لگ و تأخیر هستیم که از گوشی در این سطح انتظار لگ‌ نیز می‌رود؛ چرا که توان سخت‌افزاری بالایی ندارند.

باتری

دیزایر ۸۲۰ جی پلاس به یک باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی غیرقابل تعویض مجهز شده است که باتوجه‌به پردازنده‌ی نسبتا ضعیف و صفحه‌نمایش با رزولوشن HD می‌توان از آن انتظار شارژدهی مناسبی را داشت.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

طبق روال گذشته روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری دیزایر ۸۲۰ جی پلاس توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام بیاورد که زمان خوبی به شمار می‌‌رود. به‌علاوه این گوشی می‌تواند تا ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

همان‌طور که می بینید باتری ۸۲۰ جی پلاس شارژدهی بسیار مناسبی داشته و به‌راحتی می‌تواند یک روز را دوام بیاورد و حتی اگراستفاده‌ی زیادی از گوشی خود نداشته باشید می‌توانید به روی شارژدهی بیش از یک روز نیز روی این گوشی حساب کنید.

جمع بندی

گوشی دیزایر ۸۲۰ جزو بهترین گوشی‌ های میان‌ رده بازار است که در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته‌اند. بازاری که در گذشته در دستان اچ‌تی‌سی بوده حالا حکمرانی آن در دست شرکت‌هایی مانند هواوی و شیائومی است و باید اذعان داشت که دیزایر ۸۲۰ جی پلاس هر چند نکات مثیت زیادی دارد، اما به احتمال زیاد نمی‌تواند در زمینه‌ی قیمت با رقبا شانه به شانه جلو برود.

بررسی دیزایر 820 جی پلاس اچ‌تی‌سی

دیزایر ۸۲۰ جی پلاس، دوربین خوب در قیاس با رده‌ی قیمتی، باتری با شارژدهی مناسب و صفحه‌نمایش خوبی دارد؛ اما در نقطه‌ی مقابل حاشیه‌های بسیار زیاد صفحه‌نمایش و کیفیت پایین مواد مصرفی در تولید گوشی بسیار در ذوق می‌زنند. هر چند اچ‌تی‌سی برندی شناخته شده در دنیا است و طرفداران خاص خود را دارد، اما در رده‌ی قیمتی گوشی دیزایر ۸۲۰ جی پلاس خود رقبای بسیاری را می‌بیند که با مشخصات کنونی باید گفت که نمی‌تواند با آن‌ها رقابت پایاپایی را داشته باشد.

در حالت کلی اگر نمی‌خواهید مبلغ زیادی برای خرید گوشی هوشمند هزینه کنید گزینه‌های متعددی در پیش رو دارید که دیزایر ۸۲۰ جی پلاس در بین این گوشی‌های درواقع متوسط به حساب می‌آید.

نقاط قوت

  • اسپیکرهای دوگانه در قسمت جلوی گوشی
  • صفحه‌نمایش با کیفیت مناسب
  • باتری با شارژدهی بسیار خوب

نقاط ضعف

  • جنس پلاستیکی بدنه
  • حاشیه‌های بسیار زیاد صفحه‌نمایش
  • عملکرد ضعیف پردازنده
  • ابعاد بزرگ نسبت به ابعاد صفحه‌نمایش
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات