ایلان ماسک بنیادی غیرانتفاعی را برای مبارزه با قدرت هوش مصنوعی تاسیس کرد

یک‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با قدرت گرفتن روزافزون هوش مصنوعی، بسیاری از افراد شناخته شده که در حوزه‌ی فناوری صاحب نظر هستند در این خصوص اظهار نگرانی کرده‌‌اند؛ اما موضوع به همین جا ختم نشده و افرادی نظیر ایلان ماسک با یاری سایر نام‌های شناخته شده، موسسه‌ای غیرانتفاعی تاسیس کرده‌اند که هدف آن مقابله با قدرت هوش مصنوعی در دست افرادی است که می‌توانند قدرتی بسیار زیاد را از این طریق به دست بیاورند.
تبلیغات

سرعت توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی بسیار بالا است و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ فعال در این حوزه در پی آنند تا روز به روز سیستم‌های هوشمند قدرتمندتری در مقایسه با گذشته توسعه دهند. این موضوع نگرانی‌هایی را در شماری از افراد شناخته شده ایجاد کرده. برای مثال می‌توان به اظهار نظری افرادی نظیر استیون هاوکینگ و ایلان ماسک اشاره کرد که رشد خارج از کنترل هوش مصنوعی را عاملی بر ضد بشریت خوانده بودند. حال شماری از این افراد در تلاش برای مهار قدرت بالای هوش مصنوعی، موسسه‌ای غیرانتفاعی را با نام OpenAI تشکیل داده‌اند که هدف از آن مقابله با کمپانی‌ها و حتی دولت‌هایی است که درصدد توسعه‌ی هوش مصنوعی در گستره‌ی وسیع‌تر و در نتیجه دست یافتن به قدرتی بالا هستند.

در میان افرادی که این نهاد غیرانتفاعی را تشکیل داده‌اند باید به ایلان ماسک، رید هافمن، پیتر سیل و البته سرویس وب آمازون اشاره کرد. مجموعه‌ی این افراد و گروه‌ها مبلغی یک میلیارد دلاری را برای ایجاد بستری به منظور جلوگیری از قدرت یافتن بیش از حد هوش مصنوعی در اختیار این نهاد قرار داده‌اند.

سم آلتمن، مدیرعامل شتاب‌دهنده‌ی استارت آپ Y Combinator و موسس OpenAI به این موضوع اشاره کرده که در حال حاضر شماری از کمپانی‌هایی که تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه‌ی هوش مصنوعی انجام می‌دهند، داشته‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. از این جمله می‌توان به گوگل اشاره کرد که اخیرا سیستم هوض مصنوعی خود را که در سرویس‌هایش به کار می‌گیرد، بصورت متن باز در اختیار تمام علاقمندان به این حوزه قرار داد. با این وجود آلتمن از این موضوع اظهار نگرانی که کرده که کمپانی‌ها بیش از گذشته به توسعه‌ی سیستم هوش مصنوعی که می‌تواند قدرت ذهن انسان را پشت سربگذارد نزدیک شده‌اند.

براساس اطلاعات ارائه شده این نهاد غیرانتفاعی نتایج تحقیقات خود را بصورت عمومی منتشر کرده و پتنت‌هایش را بصورت رایگان در اختیار همگان قرار خواهد داد. ایلان ماسک به عنوان یکی از بانیان این پروژه درصدد آن است تا کنار تیمی که در OpenAI مشغول به کار هستند، قرار گرفته و از آخرین دستاوردها مطلع باشد. 

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا هوشمندسازی ماشین‌ها تا این اندازه‌ی نگران کننده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات