بهترین برنامه های یادداشت برداری برای گوشی

جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
وکتوری که قلمی روی گوشی هوشمند را نشان می دهد و پشت آن ها آیکون اپلیکیشن های مختلف نوت برداری وجود دارد
اپلیکیشن‌های مختلفی توسعه یافته‌اند که می‌توانید از آن‌ها هنگام یادداشت برداری از مطالب مهم استفاده کنید.
تبلیغات

این مقاله در ۲۴ آبان ۱۳۹۴ توسط حمیدرضا ملکی نوشته و در ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ توسط مصطفی عسگری به‌روزرسانی شد

از سال‌های دور، انسان‌ها مطالب مهم را یادداشت می‌کردند. از نوشتن فهرست خواربارفروشی یا شماره تلفن گرفته تا تایپ کردن خلاصه کتاب‌ها یا صورت‌جلسه‌های مهم شرکت، همگی از نمونه‌های یادداشت‌برداری هستند. کاری که تقریبا همه ما انجام می‌دهیم.

برای برخی افراد یادداشت‌ها صرفاً متن هستند. بعضی دیگر در کنار کلمات از تصویر و طراحی نیز استفاده می‌کنند. اما تفاوتی ندارد شما چه گونه دوست دارید مطالب مهم را به خود یادآوری کنید، زیرا همیشه اپلیکیشنی وجود دارد که برای این کار توسعه یافته است.

البته پیش از معرفی اپ‌های مخصوص نوت برداری باید مسئله‌ی مهمی را بگوییم. می‌توانید پشت دستمال، پاکت‌نامه، صورت‌حساب یا دفترچه، مطالب مهم خود را یادداشت کنید. در دنیای اپلیکیشن‌ها هم تقریبا همین امر وجود دارد. یعنی می‌توانید از برنامه‌هایی که به طور اختصاصی برای نوت‌برداری توسعه نیافته‌اند نیز برای این کار استفاده کنید. برای مثال، Google Docs گزینه‌ای عالی برای یادداشت‌برداری نیست اما می‌توان در آن مطالب مهم را نوشت. در این مقاله می‌خواهیم اپ‌هایی که صرفا برای این کار توسعه یافته‌اند، معرفی کنیم.

برای آشنایی با چند اپلیکیشن کاربردی و برگزیده در زمینه‌ی یادداشت‌برداری ادامه‌ مطلب را از دست ندهید.

ColorNotes

اسکرین شات محیط کاربری اپلیکیشن colornotes که صفحه های مختلف آن را نشان می دهد
  • سیستم عامل: اندروید و iOS

ColorNotes اولین اپلیکیشن موجود در لیست این مقاله است. اپلیکیشنی ساده برای یادداشت‌برداری که به شما اجازه‌ی خلق یادداشت‌ها، چک لیست و... را می‌دهد.

همان‌طور که از نام برنامه نیز مشخص است در ColorNotes می‌توانید از پس‌زمینه‌های رنگی برای یادداشت‌های خود استفاده کنید و به کمک این روش، به نوعی در چیدمان و دسته‌بندی یادداشت‌های خود تأثیر بسزایی بگذارید. برای مثال می‌توانید ترانه‌های خود را با رنگ سبز، یادداشت‌های درسی خود را با رنگ آبی و موارد دیگر را با رنگ زرد در این اپلیکیشن ذخیره کنید. با این کار هنگامی که برای مثال به شعرهای خود نیاز داشتید، کافی است تا تنها با سر زدن به یادداشت‌های سبز رنگ خود، به این دسته‌بندی شعرهایتان دسترسی داشته باشید. این ویژگی مدت‌ها قبل از آنکه GoogleKeep منتشر شود همراه‌با ColorNotes بوده و نمی‌توان برچسب کپی‌برداری را به آن زد.

از ویژگی‌های دیگر این برنامه می‌توان به نمایش تقویمی یادداشت‌ها، امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات وارد شده در مموری کارت و فضای ابری و... اشاره کرد که به‌طور رایگان در این اپلیکیشن قرار گرفته‌اند. این برنامه به‌رایگان منتشر شده است که با استفاده از لینک‌های زیر قابل دریافت خواهد بود.

 Evernote

اسکرین شات محیط کاربری اپ evernote و قابلیت‌های مختلف آن
  • سیستم عامل: اندروید و iOS

Evernote یکی از اپلیکیشن‌های موجود در این لیست است که نیازی به معرفی ندارد و تمام کاربران با آن آشنا هستند و شما نیز احتمالا پس از نصب و استفاده از آن، مجذوب این نرم‌افزار و امکانات بی‌نظیر آن خواهید شد.

امکاناتی همچون یادداشت‌برداری با قابلیت ضمیمه کردن صوت و ویدئو، دسته‌بندی‌های فوق‌العاده دقیق و شاخه‌ای، امکان اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها در اپلیکیشن‌ها و بخش‌های دیگر گوشی، وجود نسخه‌های مخصوص به پلتفرم‌های دیگر که باعث می‌شود همیشه و همه جا به یادداشت‌های خود دسترسی داشته باشید و... که همگی درکنار هم Evernote را به یکی از قوی‌ترین اپلیکیشن‌های یادداشت‌برداری تبدیل کرده‌اند.

اگر تا به حال تجربه‌ی کار با این اپلیکیشن را نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم یک شانس به آن بدهید؛ چرا که با نصب آن، تقریبا تمام نیازهایتان در رابطه با یادداشت‌برداری تأمین خواهد شد. این برنامه به‌رایگان منتشر شده است، اما امکانات ویژه‌ای نیز در آن قرار گرفته که می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای جداگانه، آن‌ها را فعال کنید.

Fast Notepad 

اسکرین صفحه های مختلف و رابط کاربری اپلیکیشن Fast NotePad
  • سیستم عامل: اندروید

Fast Notepad یکی از اپلیکیشن‌های نوت‌برداری است که به کمک آن می‌توانید با سرعت بالا و به شکلی ساده یادداشت‌برداری کنید. نقد و بررسی‌هایی که از این اپلیکیشن در وب سایت‌های خارجی نیز دیده می‌شود، خبر از مثبت بودن دیدگاه‌ها نسبت به این اپلیکیشن دارد.

اپلیکیشنی که از طراحی متریال برخوردار است و ظاهر زیبا و ساده‌ای را برای یادداشت‌هایتان به‌همراه خواهد داشت. البته که Fast Notepad اپلیکیشنی ساده و خلوت بوده و به هیچ وجه نباید از آن انتظار امکانات یا عملکردی مشابه Evernote داشت. بااین‌حال این برنامه انتخابی ایده‌آل، سریع و روان برای کاربرانی است که تنها به محلی برای ذخیره‌ی سریع یادداشت‌های موقتشان نیاز خواهند داشت. این برنامه به‌رایگان منتشر شده است که با استفاده از لینک‌ زیر قابل دریافت خواهد بود.

 FiiNote

اسکرین شات معرفی قابلیت ‌ها و ویژگی های اپلیکیشن finiote
  • سیستم عامل: اندروید

FiiNote اپلیکیشن ساده‌ی دیگری است که می‌توانید به کمک آن یادداشت‌های خود را در محیطی جالب به ثبت برسانید. تصویر زمینه‌ی استفاده شده در یادداشت‌های FiiNote حسی نوستالژیک را به‌همراه دارد و در حیطه‌ی باز گذاشتن دست کاربر در وارد کردن اطلاعات، یکی از آزادانه‌ترین برنامه‌های یادداشت‌برداری به حساب می‌آید؛ به‌طوری‌که محدودیتی در موارد ورودی وجود ندارد و می‌توانید انواع اطلاعات از جمله متن، عکس، صوت، دست خط، نقاشی و... را در یادداشت‌های خود وارد کنید. این برنامه به‌رایگان منتشر شده است که با استفاده از لینک‌ زیر قابل دریافت خواهد بود.

Google Keep

اسکرین شات محیط کاربری اپلیکیشن Google Keep
  • سیستم عامل: اندروید و iOS

اپلیکیشن یادداشت‌برداری گوگل که با نام Google Keep منتشر شده، یکی از برنامه‌هایی است که توسط افراد بسیاری به شما پیشنهاد داده می‌شود. این اپلیکیشن طراحی متریال دارد و از زمینه‌های رنگی برای یادداشت‌ها استفاده می‌کند که درکنار هم، زیبایی فوق‌العاده‌ای را به Google Keep هدیه کرده‌اند.

یادداشت‌های ثبت شده در Google Keep، به‌صورت کارتی نمایش داده می‌شوند که همین موضوع، مانع از وجود نظم در چینش یادداشت‌ها خواهد شد و این ناهماهنگی در اندازه‌ی کارت‌های هر یادداشت، زیبایی خاص و متفاوتی را به Google Keep آورده است.

امکان وارد کردن تصویر و صدا نیز در یادداشت‌ها در نظر گرفته شده است تا بتوانید موضوعات مدنظر خود را به شکلی دقیق و کامل در این اپلیکیشن ذخیره کنید. گوگل درایو نیز وظیفه‌ی همگام‌سازی یادداشت‌های شما را دارد تا پشتیبانی آنلاین و همیشگی از فایل‌های خود داشته باشید.

به‌عنوان آخرین جمله درباره‌ی Google Keep به این نکته اشاره می‌کنیم که این اپلیکیشن به قدری امکانات و ابزارهای مفید در خود جای داده است که بتواند تمام نیاز‌های شما را از یک اپلیکیشن یادداشت‌برداری برطرف کند. این برنامه به‌رایگان منتشر شده است که با استفاده از لینک‌های زیر قابل دریافت خواهد بود.

LectureNotes

اسکرین شات دو بخش مختلف اپلیکیشن lecture notes
  • سیستم عامل: اندروید

LectureNotes اپلیکیشنی محبوب و با امتیاز بالا در پلی استور است که امکانات فوق‌العاده‌ای را برای یادداشت‌های شما در اختیارتان قرار می‌دهد. البته نکته‌ای که درباره این اپلیکیشن وجود دارد در سطح کاربری آن است؛ به‌طوری‌که شاید بیشتر از یک کاربر عادی، این اپلیکیشن مناسب استفاده‌های تخصصی و حرفه‌ای باشد.

LectureNotes یکی از اولین اپلیکیشن‌هایی است که پشتیبانی از قلم‌های استایلوس را به‌همراه داشته و هم‌اکنون نیز یکی از بهترین تجربه‌های کار با قلم‌های لمسی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. شما می‌توانید در یادداشت‌های خود، از موارد دیگری همچون صدا، تصویر و ویدئو نیز استفاده کنید که این موضوع، باعث هرچه کامل‌تر شدن این اپلیکیشن شده؛ به‌طوری‌که با نصب آن می‌توانید به‌طور کامل از اپلیکیشن‌های دیگر در این زمینه بی‌نیاز شوید.

این برنامه به‌صورت پولی و رایگان منتشر شده است که نسخه‌ی رایگان آن با استفاده از لینک‌ زیر قابل دریافت خواهد بود.

Notepad+: Note Taking App

محیط کاربری اپلیکیشن NotePad در آیپد
  • سیستم عامل: iPadOS

Notepad+: Note Taking App اپلیکیشنی فوق‌العاده در زمینه‌ی یادداشت‌برداری است که به کمک آن می‌توانید هرچیزی که فکرش را کنید در یادداشت‌های خود ذخیره کنید. برای مثال می‌توانید به‌صورت ساده یادداشت کنید، نقاشی بکشید، طرح‌های دستی را در آن وارد کنید و هرچیز دیگری که به قلم و حروف ربط دارد را در آن بگنجانید.

Notepad+ از تم‌های مختلفی با رنگ‌های متنوع نیز برخوردار است و در تنظیمات آن نیز می‌توانید رمز عبوری برای امنیت بیشتر برنامه قرار دهید. این برنامه به‌صورت رایگان منتشر شده است و از لینک‌ زیر قابل دریافت خواهد بود.

Microsoft OneNote

اسکرین شات های معرفی قابلیت های مختلف اپلیکیشن مایکروسافت وان نوت
  • سیستم عامل: اندروید و iOS

OneNote اپلیکیشن اختصاصی مایکروسافت در زمینه‌ی یادداشت‌برداری است که در اکثر پلتفرم‌ها وجود دارد و به کمک ابزارهای فوق‌العاده‌ای که در آن قرار داده شده است می‌توانید با نصب آن، خود را از وجود دیگر اپلیکیشن‌های یادداشت‌برداری بی‌نیاز کنید. OneNote علاوه بر آنکه در پلتفرم اندروید دارای نسخه‌ای بسیار حرفه‌ای با پشتیبانی از وجیت است، از ساعت‌های هوشمند اندرویدی نیز پشتیبانی می‌کند که همین موضوع ارزش آن را چند برابر می‌کند.

قابلیت وارد کردن عکس و صدا نیز در یادداشت‌ها در نظر گرفته شده است تا به کمک آن بتوانید وارد مورد نظرتان را با پوششی کامل در گوشی خود ذخیره کنید. در صورتی که از دیگر اپلیکیشن‌های ساخته شده توسط مایکروسافت نیز استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه‌ی کار با این برنامه را نیز از دست ندهید.

به لطف فضای ابری مایکروسافت، یادداشت‌های شما در این برنامه همیشه و همه جا دردسترس شما خواهند بود. این برنامه به‌صورت کاملا رایگان منتشر شده است و با استفاده از لینک‌های زیر قابل دریافت خواهد بود.

Simplenote

اسکرین شات های محیط کاربری اپلیکیشن Simple Note در حالت تاریک و معمولی
  • سیستم عامل: اندروید و iOS

با توجه به نام Simplenote می‌توان فهمید که اپلیکیشنی فوق‌العاده ساده برای یادداشت‌برداری است که امکانات آن در حدی ابتدایی بوده و برای کاربرانی توسعه یافته که قصد استفاده‌های عادی و روزمره را از بخش یادداشت‌های گوشی دارند.

حذف قابلیت‌های اضافه در Simplenote، رابط کاربری سبک و روانی را به‌همراه داشته است که می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش در ثبت یا مطالعه‌ی یادداشت‌هایتان به ارمغان بیاورد. پشتیبانی از تگ‌ها و امکان رمزگذاری هنگام ورود به اپلیکیشن نیز بخشی از ویژگی‌های کاربردی این اپلیکیشن هستند که به شما در دسترسی سریع‌تر و امن‌تر به یادداشت‌هایتان کمک بسیاری می‌کنند. این برنامه به‌صورت کاملا رایگان منتشر شده است و با استفاده از لینک‌های زیر قابل دریافت خواهد بود.

SomNote

اسکرین شات معرفی قابلیتهای مختلف اپ Somnote
  • سیستم عامل: اندروید و iOS

SomNote نیز دیگر اپلیکیشن موجود در لیست این مقاله است. برنامه مذکور را می‌توان به نوعی مابین اپلیکیشن‌های معرفی شده در بالا دانست؛ به‌طوری‌که نه یک اپلیکیشن ساده به حساب می‌آید و نه برنامه‌ای مملو از امکانات.

SomNote برای دسته‌بندی یادداشت‌ها از پوشه‌بندی استفاده می‌کند که شیوه‌ای بسیار عالی و گویا برای دسترسی به یادداشت‌ها به وجود خواهد آورد و برای مثال می‌توانید یادداشت‌های شخصی یا درسی را در دو پوشه‌ی مجزا قرار دهید.

در تنظیمات برنامه نیز امکان رمزگذاری برای ورود به اپلیکیشن در نظر گرفته شده است تا بتوانید از امنیت یادداشت‌هایتان آسوده خاطر باشید. همگام‌سازی یادداشت‌ها نیز ویژگی دیگر SomNote بوده که به لطف آن می‌توانید پشتیبانی آنلاین و امن از یادداشت‌های خود، همیشه و همه جا دردسترس داشته باشید.

Bundled Notes - Lists, To-do

اسکرین شات کاورهای معرفی ویژگی‌های اپلیکیشن Bundle notes
  • سیستم عامل: اندروید

اگر رابط کاربری جذاب در لیست اولویت‌های شما برای انتخاب اپلیکیشن نو‌ت‌برداری قرار دارد، Bundled Notes - Lists, To-do یکی از بهترین‌ گزینه‌ها محسوب می‌شود. این یکی از معدود برنامه‌هایی است که تم Material You را پذیرفته و پیاده‌سازی آن بی‌عیب‌و‌نقص انجام شده است.

می‌توانید به کمک Bundled Notes جذاب‌ترین یادداشت‌برداری‌های خود را انجام دهید. این برنامه برای سازماندهی یادداشت‌ها، وظایف و پروژه‌ها به برچسب‌ها متکی است.

نسخه رایگان Bundled Notes شما را به شش بسته و ۱۵۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی حساب محدود می‌کند. می‌توانید با پرداخت هزینه اشتراک حرفه‌ای، قفل فضای ذخیره‌سازی ۱۵ گیگابایتی، محدودیت بارگذاری فایل ۴۰۰ مگابایتی را برداشته و به برنامه تحت وب دسترسی پیدا کنید.

درحال حاضر Bundled Notes تنها برای اندروید و وب (فقط کاربران حرفه‌ای) در دسترس اما توسعه دهنده قول داده است که در آینده نسخه iOS و Mac را ارائه کند.

Standard Notes

سه اسکرین شات از محیط کاربری اپ Standard notes و قابلیت‌های آن که در بالای هر بخش نوشته شده
  • سیستم عامل: اندروید و iOS

Standard Notes اپی منبع باز است و یادداشت‌های شما را با رمزگذاری پیشرو در صنعت ایمن می‌کند.

پلن رایگان برنامه مذکور شامل ویژگی‌هایی از قبیل همگام‌سازی بین پلتفرمی، عملکرد آفلاین، ویژگی رمز عبور برای قفل کردن یادداشت‌ها، سازماندهی برچسب‌ها و پشتیبانی نامحدود از دستگاه می‌شود. برای فرمت متن غنی، مدیریت کار، تا یک سال سابقه ویرایش یادداشت و سازماندهی بهتر از طریق پوشه‌های تودرتو، باید حساب خود را به پلن Productivity یا Professional ارتقا دهید. اگر فردی هستید که تصاویر زیادی را در یادداشت‌های خود الصاق می‌کنید،‌ گزینه‌ی دوم بیشتر برایتان مفید خواهد بود زیرا همراه با ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رمزگذاری‌شده ارائه می‌شود.

می‌توانید از Standard Notes در گوشی‌های اندرویدی و iOS خود استفاده کنید. همچنین نسخه‌های دسکتاپی آن نیز توسعه یافته است.

Notion

اسکرین شات محیط کاربری اپلیکیشن notion
  • سیستم عامل: اندروید و iOS

اگر دوست دارید از برنامه‌ای قدرتمند که به دیتابیس متکی است برای یادداشت‌برداری مطالب مهم خود استفاده کنید، Notion گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود.

از ویژگی‌های جذاب Notion می‌توان به صفحات منعطف اشاره کرد. برنامه مذکور دارای موتور تمپلیتی است که می‌تواند تقریبا هرچیزی را به قالب تبدیل کنید تا بتوانید به راحتی در آن‌ها یادداشت کنید. همچنین در این اپ می‌توان رسانه‌های مورد نظر را به سرعت و با کمترین زحمت اضافه کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی Notion جداول هستند که می‌توان آن‌ها را به‌روزرسانی کرد. درواقع، تصور کنید ویژگی‌های گوگل شیتس با گوگل داکس ترکیب شده‌ و درون اپ مذکور قرار گرفته است.

اگر محدودیت آپلود ۵ مگابایتی شما را اذیت نمی‌کند می‌توانید از پلن رایگان Notion استفاده کنید زیرا همه‌ی قابلیت‌های آن ارائه می‌شود. تنها مسئله این است که هنوز برای کار با برنامه مذکور نیاز به اینترنت دارید اما تیم توسعه دهنده اعلام کرده‌اند که در حال کار روی این محدودیت بزرگ هستند.

Obsidian

سه اسکرین شات از رابط کاربری و محیط اپ obsidian
  • سیستم عامل: اندروید، iOS

Obsidian یکی از برنامه‌های یادداشت‌برداری است که مرزهای وظایف و قابلیت‌های برنامه‌های هم‌رده‌ی خود را جابه‌جا می‌کند.

یادگیری کار با Obsidian کمی سخت‌تر از دیگر موارد یادشده در فهرست است اما نتیجه نهایی بسیار جالب و کاربردی خواهد بود. در نتیجه اگر می‌خواهید اپلیکیشنی را بر اساس نیازهای خود برنامه‌ریزی کنید، Obsidian گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. اگر سعی کنید از آن به عنوان اپ یادداشت‌‎برداری ساده استفاده کنید، کمی از آن ناامید خواهید شد.

با Obsidian، می‌توانید یادداشت‌های خود را مانند ا‌پ‌های دیگر در پوشه‌ها و زیرپوشه‌های خاص قرار دهید، اما جالب‌تر اینکه می‌توانید با استفاده از لینک‌های داخلی بین آنها پیوند برقرار کنید.

در نهایت باید گفت اکثر قابلیت‌های Obsidian رایگان دردسترس کاربر قرار می‌گیرد، اما می‌توان برای دستیابی به ویژگی‌های انحصاری ۲۵ دلار هزینه کرد.

Apple Notes

اسکرین شات های محیط کاربری اپلیکیشن apple Notes
  • سیستم عامل: iOS

به عنوان آخرین گزینه در فهرستمان سراغ اپ نوت‌برداری اختصاصی اپل یعنی Apple Notes رفتیم که با ظاهر و رابط کاربری ساده اما جذاب خود می‌تواند توجه هر فردی را خود جلب کند. اگر صاحب گوشی آیفون هستید، حتما اپلیکیشن مذکور برای نوشتن مطالب خود استفاده کنید.

از قابلیت‌های آن می‌توان به ابزارهای ویرایش متن برای داشتن کلمات بولد و ایتالیک و همچنین انواع فونت‌ها اشاره کرد. درضمن، قادر خواهید بود از طریق مرورگر، به کمک پلتفرم‌‌های دیگر نیز یادداشت‌های خود را ادیت کنید.

درنهایت نیز باید گفت که توسط Apple Notes می‌توانید لیست‌های تودرتو از پوشه‌های سلسه مراتبی ایجاد کنید. این ویژگی را حتی بعضی از اپلیکیشن‌‎های پولی نیز ندارند و ارائه آن توسط برنامه‌ای رایگان، چشم‌گیر است.

کلام آخر

در انتهای مقاله بهترین برنامه یادداشت برداری باید بگوییم سعی کردیم برایتان اپلیکیشن‌هایی را فهرست کنیم که دارای قابلیت‌های زیادی هستند و می‌توانند شما را راضی نگه دارند. امیداریم این مطلب برایتان مفید باشد.

اگر اپلیکیشن دیگری نیز وجود دارد که شما همراهان زومیت برای نوشتن مطالب مهم و نوت‌برداری از آن استفاده می‌کنید، لطفا نام آن را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین برنامه نوت برداری کدام است؟

    اپلیکیشن‌های مختلفی برای یادداشت برداری توسعه یافته‌اند اما در نهایت این شما هستید که با توجه هدف خود و رابط کاربری که بیشتر می‌پسندید، برنامه را انتخاب می‌کنید. در این مقاله اپ‌های فوق‌العاده‌ای معرفی شده‌اند که از آن‌ها می‌توان به Evernote، Notion و FiiNote اشاره کرد.

  • آیا اپ نوت برداری وجود دارد که بتوان به آن رسانه اضافه کرد؟

    بله، اپ‌های نوت برداری متعددی توسعه یافته‌‌اند که در آن‌ها می‌توان به متن رسانه نیز اضافه کرد. از این برنامه‌ها می‌توان به FiiNote و Microsoft OneNote اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات