۱۰ راه غلبه بر گرما

یک‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
مطالعه 6 دقیقه
گرما خیلی اوقات آدم را کلافه می‌کند؛ مخصوصا در تابستان‌ها که بعضی وقت‌ها گرما واقعا غیرقابل تحمل می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله، سعی شده راهکارهای عملی و کاربردی برای غلبه بر گرما پیشنهاد شود که همه‌ی ما قادر به انجام آن‌ها باشیم. مخصوصا یک کلک کوچک درباره‌ی اتوموبیل‌های داغ در این مطلب وجود دارد که کاربردی و جالب است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گرمای سوزان بر بدن، اخلاق و حتی قبض برق‌مان تاثیر می‌گذارد، ولی اجازه ندهید گرما شما را کسل و غمگین کند. این ۱۰ نکته به شما کمک می‌کنند بر این مشکلات غلبه کنید.

۱۰. آب بیشتری بنوشید

1356340450444453524

می‌دانید بسیار مهم است که در تمام طول سال بدنتان آب کافی دریافت کند. وقتی به دلیل ورزش یا گرمای تابستان زیاد عرق می‌کنید، نوشیدن آب کافی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. تصور کنید بدنتان مثل یک کولر است:

وقتی دمای بدنتان به دلیل شرایط فیزیکی و یا گرمای هوا بالا می‌رود، کولر بدنتان روشن می‌شود و شروع به عرق کردن می‌کنید و به یاد داشته باشید وقتی کولر بدنتان از ماده خنک‌کننده‌اش استفاده می‌کند (عرق می‌کنید)، باید با نوشیدن آب بیش‌تر مخزن آن را دوباره پر کنید.

آب تنها گزینه نیست، اما کم‌هزینه است و برای اکثر ما به آسانی قابل دسترس است. اگر روشی داشته باشید که آب بیشتری بنوشید و یاد بگیرید طعم آن را دوست داشته باشید هنگام نوشیدن آب راحت‌تر خواهید بود.

۹. عرق زیادی در مخزن نگه دارید

1356340450491470228

برای بسیاری از ما رطوب ناشی از عرق، بدترین بخش گرما و تابستان است. حتی اگر خیلی عرق نمی‌کنید، با چند ترفند ساده می‌توانید آن را کنترل کنید: شب‌ها از ضدتعریق‌ها استفاده کنید چون استفاده از آن‌ها در شب موثرتر است و لباس‌هایی از جنس کتان بپوشید.

۸- یک تهویه مطبوع خانگی درست کنید

1356340450537491860

استفاده از کولر در تمام تابستان بسیار پرهزینه خواهد بود. می‌توانید با چند ماده‌ی اولیه، دستگاه تهویه خودتان را درست کنید. به این عکس نگاه کنید. البته شما می‌توانید با کمی تلاش خنک‌کننده‌ی بهتری بسازید.

۷. پنکه را بهینه کنید

1356340450887589780

آیا می‌دانید اگر شب‌ها قسمت جلوی پنکه را به جای داخل به طرف بیرون اتاق بگذارید، اتاق خنک‌تر می‌شود و می‌توانید راحت‌تر بخوابید؟ در تمام طول روز می‌توانید از یک کنترل‌کننده دما (یا خودتان یکی درست کنید) استفاده کنید تا بطور خودکار با توجه به دمای اتاق، پنکه را خاموش یا روشن کند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. اگر پنکه سقفی دارید برای خنکی مطلوب کاری کنید برخلاف عقربه‌های ساعت بچرخد.

۶. غذایتان را سرد نگه دارید و از فر استفاده نکنید

1356340450929480852

تابستان فرصت خوبی است که غذا را بیرون بخورید ولی بعضی غذاها و نوشیدنی‌ها اگر با خورشید گرم شوند، لذت‌بخش نیستند. تنها با دو ظرف می‌توانید قابلمه خنک‌کننده (ظرف سردسازی که با تبخیر کار می‌کند) بسازید و غذا و نوشیدنی‌ها را در آن بگذارید و یا با استفاده از ‌ظرف قدیمی شیر و قرار دادن قطعات یخ در آن، ظرف خنک‌ساز خودتان را بسازید. وقتی آن‌قدر گرم است که نمی‌توانید آشپزی کنید از وسایل برقی مثل پلوپز استفاده کنید و یا سوپ‌های سرد و یا غذاهایی که نیاز به فر ندارند درست کنید.

۵. حتی در گرما نیز به راحتی ورزش کنید

1356340450983169428

گرم بودن هوا دلیل خوبی برای ورزش نکردن، نیست. می‌توانید عادت کنید که در هوای گرم نیز ورزش کنید و از روش‌های مختلفی برای ورزش استفاده کنید مثلاً ورزش‌های آبی انجام بدهید، در ساعات اوج گرما ورزش نکنید، و در فواصل کوتاه ورزش کنید.

۴. پنجره‌تان را بهینه کنید

1356340451394885780

اگر در تابستان کمی پنجره‌هایتان را بهینه کنید ممکن است نیازی به روشن کردن کولر نباشد. روز پنجره را ببندید و پرده را بکشید که جلوی نور خورشید را بگیرد و شب وقتی خورشید غروب کرد، پنجره را باز کنید. همچنین می‌توانید حوله مرطوب جلوی پنجره آویزان کنید که وقتی هوا به داخل جریان می‌یابد هوا را خنک کند و پنجره‌های جهت مخالف و یا طبقه بالا و پایین را برای بیشتر کردن جریان هوا باز کنید.

۳. دمای ماشین‌تان را به سرعت پایین بیاورید

 با این ترفند ژاپنی دمای ماشین‌تان را که مثل اجاق گرم است، تا دمای قابل تحملی پایین بیاورید. شیشه یکی از پنجره‌ها را پایین بکشید و چند بار درهای مخالف را باز و بسته کنید تا دمای ماشین پایین بیاید.

۲. هنگام خواب خنک باشید

1356340451444858772

تابستان وقتی سعی می‌کنید کمی بخوابید گرما بدتر می‌شود، زیرا وقتی دمای بدن بالا باشد به سختی می‌توان خوابید. اگر فکر می‌کنید در تابستان دچار بی‌خوابی می‌شوید از استراتژی‌های گوناگونی برای سرد کردن بدنتان استفاده کنید مثلاً از بالش‌های خاصی برای سرد کردن سرتان استفاده کنید و یا در بالای ورقه‌های مرطوب بخوابید (روش مصری).

۱. بهترین نقاط سرد بدن‌تان را پیدا کنید

1356340451511583380

در نهایت اگر شدیدا گرم‌تان است و جای خنکی پیدا نمی‌کنید، بهترین نقاط سرد بدنتان مثلاً مچ دست یا گردنتان را پیدا کنید. سپس یک تکه یخ را در حوله بپیچید (یا هر جسم سرد دیگری) و روی این نقاط قرار دهید، این کار به سرعت دمای بدنتان را پایین می‌‌آورد.

منبع Lifehacker

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات