با وانتابلَک، سیاه‌ ترین ماده‌ جهان بیشتر آشنا شوید

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان سال گذشته ماده‌ی‌ای به وسیله‌ی فناوری نانو ساخته‌اند که طبق ادعای آن‌ها، سیاه‌ترین ماده‌ی ساخته شده به دست بشر به شمار می‌رود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

رنگ سیاه یکی از مهم‌ترین رنگ‌ها به شمار می‌رود. با وجود این که بیشتر افراد حتی نمی‌توانند سیاه‌تر شدن رنگ سیاه و وجود رنگی بالاتر از سیاهی را تصور کنند، دانشمندانی از مرکز نانوسیستم Surrey در انگلستان، سال گذشته موفق به ساخت مواد فوق‌العاده سیاهی شده‌اند که وانتابلَک نامیده می‌شود.

دستیابی به چنین موفقیتی در راستای مد و زیبایی نیست؛ این ماده برای استفاده در تصویربرداری‌های اِلِکترو اُپتیکال و سیستم‌های فراگیری هدف به منظور بهبود حساسیت دستگاه‌های یاد شده، کاربردی خواهد بود. به عنوان نمونه می‌توان به استفاده از این ماده در بخشی از تلسکوپ، به منظور افزایش توانایی مشاهده‌ی ستاره‌های کم نور اشاره کرد.

مرکز Surrey ادعا می‌کند که ماده‌ی جدید تحت عنوان وانتابلَک (Vantablack) انقلابی در صنعت رنگ و اشیاءسبک‌وزن و نیز مواد حساس به حرارت مانند آلومینیوم به شمار می‌رود؛ ضمن این که ماده‌ی یاد شده، جاذب ۹۹.۹۶ درصد از تشعشعات است و گفته می‌شود که بالاترین درصد جذب ثبت شده تابه‌حال را از آن خود کرده است.

وانتابلک به وسیله‌ی فرایند رشد دادن نانوتیوب‌های کربنی در دمای پایین ساخته شده است. فرایند توسعه‌ی این ماده دو سال به طول انجامیده و هم‌اکنون می‌توان از این ماده به صورت ساختارهایی شبیه به آلومینیوم و حسگرهای پیروالکتریک در سیستم‌های تصویربرداری استفاده کرد.

بن ینسن، مدیر ارشد فناوری نانوسیستم‌ Surrey، می‌گوید:

ما در حال افزایش تدریجی تولید خود به منظور پاسخ گویی به نیازهای اولیه مشتری‌هایمان در بخش‌های دفاعی و صنایع هوا و فضا هستیم. به‌علاوه، پیش از این هم اولین سفارشات خود را تحویل داده‌ایم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات