تماشا کنید: ساخت قلب مصنوعی با فوم

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک شاهد عرضه‌ی قلب مصنوعی با عملکردی مشابه قلب طبیعی خواهیم بود.
تبلیغات

مشکلات قلبی بعضا راهی جز پیوند قلب را برای بیماران باقی نمی‌گذارد. آمارهای منتشر شده حکایت از این دارد که در ایالات متحده‌ آمریکا بیش از ۱۲۳٫۰۰۰ بیمار در انتظار دریافت قلب هستند. حال آنکه ایجاد قلبی مصنوعی با عملکرد مشابه قلب واقعی می‌تواند گره بزرگی از مشکلات بیماران باز کند.

البته در حال حاضر نمونه‌هایی تولید شده که استفاده از آن چندان ساده نیست، بطوریکه یک پمپ خارجی به بدن متصل شده و وظیفه‌ی پمپاژ آب را بر عهده دارد. حال محققان در دانشگاه کرنل (Cornell) قلبی مصنوعی را تولید کرده‌اند که جنس آن از فوم بوده و قدرت آن بسیار بیشتر از سایر قلب‌های مصنوعی است که از موارد نرم ساخته شده‌اند.

قلب مصنوعی جدید تولید شده از یک سیلیکون بسیار نرم ساخته شده که در آن از ماهیچه‌های رباتیک و مصنوعی استفاده شده است. این قلب را می‌توان به راحتی درون بدن قرار داد، بطوریکه به سادگی قادر است با سایر اعضای بدن ارتباط برقرار کرده و با بافت‌های ارگانیک را پذیرایی کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده این قلب برخلاف سایر نمونه‌های توسعه یافته قادر است به واسطه‌ی بهره‌گیری از منافدی که در آن وجود دارد، هوا را به دورن خود کشیده و در نتیجه قابلیت تپش را ایجاد کند. با استفاده از این قلب مصنوعی خون همچون فرآیند طبیعی آن در رگ‌ها پمپ شده و به سایر اعضا می‌رسد. دانشمندان با قراردادن این قلب درون یک پوشش پلاستیکی از نشت خون جلوگیری می‌کنند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که این نتیجه‌ی اولیه تحقیقات محققان دانشمندان کرنل است و هنوز زمان قراردادن قلب درون بدن انسان فرا نرسیده. برخلاف قلب طبیعی، نمونه‌ی توسعه یافته توسط دانشمندان کرنل تنها از دو بطن تشکیل شده است. در قلب طبیعی چهار بطن وجود دارد.

هنوز مشخص نیست که عملکرد این قلب مصنوعی زمان‌هایی که شاهد تغییر دما می‌شود، چگونه خواهد بود. همانطور که می‌دانید دمای بدن انسان با تغییر وضعیت آن و در حال کارهای مختلف دمای مختلفی دارد.

البته یکی دیگر از مواردی که استفاده از این قلب را در شرایط واقعی غیرممکن می‌کند، سرعت پایین پمپ خون توسط نمونه‌ی جدید توسعه یافته است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر این قلب از نظر سرعت بهترین عملکرد را بین سایر نمونه‌های مصنوعی توسعه یافته دارد. دانشمندان در تلاشند تا با بهبود عملکرد این قلب، به استفاده از این قلب در بدن انسان بیش از پیش نزدیک‌تر شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات