بررسی نسخه نهایی iOS 9

چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
مطالعه 13 دقیقه
اپل با iOS 9، تغییرات بسیاری را در تجربه کاربری سیستم عامل موبایل خود به وجود آورده است. این تغییرات را خصوصا در  آیپدها می‌توان دید. در این بررسی قصد داریم  تا به معرفی امکانات جدید iOS 9 و نقاط قوت و ضعف نسخه جدید سیستم عامل iOS بپردازیم. با ما همراه شوید.
تبلیغات

نهمین نسخه از iOS شاید از نظر طراحی ظاهری، تفاوت‌ها و تغییرات چشمگیری نداشته باشد (البته کسی هم انتظار بروز چنین تفاوت‌های ظاهری را ندارد)، ولی در باطن و امکانات، قابلیت‌های جدید و تازه‌ای را با خود به همراه آورده است که کاربران آیفون مدت‌ها است به دنبال آن بوده‌اند. بهبود سیری و تبدیل شدن آن به چیزی فرای یک دستیار صوتی، هوشمندتر شدن جستجوی spotlight، امکانات جدید مالتی تسکینگ در آیپد، قابلیت‌های جدید برای کنترل باتری،‌ افزوده شدن چند برنامه پیش فرض قابل توجه و برخی بهبودهای جزیی در ظاهر سیستم عامل از جمله این تغییرات هستند. 

با توجه به اینکه اغلب این امکانات تازه را قبلا در اندروید و دیگر سیستم‌عامل‌ها دیده‌ایم،  بنابراین از این رو نمی‌توان نسخه جدید iOS را  نوآورانه و دارای نکات تازه دانست. ولی به هر صورت برخی امکانات جدید به قدری خوب و خوشایند هستند که باعث شده کسانی که از آیفون‌ها و آیپد استفاده می‌کنند، از iOS 9   به عنوان یک بروزرسانی بزرگ یاد کنند.

از این صحبت‌ها که بگذریم، نوبت به بررسی امکانات جدیدی می‌رسد که اپل برای کاربران iOS اضافه کرده است. همانطور که گفتیم تغییرات ظاهری چندان زیاد نیستند، ولی در کارآیی سیستم عامل، خصوصا در آیپد تاثیر بسیار خوبی داشته‌اند. در اولین قدم از این بررسی، سراغ طراحی ظاهر کلی سیستم‌عامل رفته‌ایم.

طراحی ظاهری و رابط کاربری

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در iOS 9 نیز همان طراحی آشنای iOS 7 و iOS 8  را با تغییرات جزئی  شاهد هستیم. مثلا زمانی که یک نوار منو در سیستم‌عامل بالا می‌آید، گوشه‌های منو گرد شده و نمایش بهتری را شاهد هستیم. همچنین فونت سیستم نیز عوض شده است و به نظر می‌رسد فونت جدید با الگوهای زیبایی‌شناسی بهتری طراحی شده است.

تغییرات گسترده‌تر ظاهری در بخش‌هایی همچون چندوظیفگی دیده می‌شود. با دوبار فشردن دکمه دایره‌ای معروف  و باز کردن قابلیت مالتی تسکینگ، به جای دیدن کارت‌های کنار هم، با کارت‌هایی که بر روی هم قرار دارند و هر یک نمایانگر یک اپلیکیشن باز شده هستند، روبرو خواهید شد. همچنین در مالتی تسکینگ جدید،  خبری از محبوب‌ترین یا مخاطبین اخیر نیست و همه چیز مربوط به اپلیکیشن‌ها می‌شود. 

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

همچنین در این بخش انیمیشن جدیدی در حین گشت و گذار از بین اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود. قابلیتی که کمک می‌کند به راحتی همه چیز را به صورت زنده در اپلیکیشن‌ها مشاهده کنید.

Spotlight هوشمندتر

همه چیز در زیر انگشتان شماست

screen2

در iOS 9 هوشمندی Spotlight افزایش یافته است. با لمس یک کلمه حالا  همه چیز در زیر انگشتان شماست. در واقع شما می‌توانید در Spotlight هر چیزی را که می‌خواهید جستجو کنید. برای مثال موزیک‌ها، متن ایمیل‌ها، نوت‌ها و اپلیکیشن‌های پرکاربرد به خوبی جستجو می‌شوند و نتایج دقیق و هوشمند و بر اساس استفاده شما مرتب می‌شوند. برای مثال زمانی که وارد صفحه جستجو می‌شوید محبوبترین مخاطبین و همچنین محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های شما که توسط سیری جمع آوری شده‌اند به نمایش در می‌آیند.

screen1

همانطور که قبلا هم در بررسی نسخه آزمایشی گفته بودیم، در این قسمت وقتی چیزی را جستجو می‌کنید، جستجوگر به صورت هوشمند بهترین پیشنهادها را به شما نشان می‌دهد. مثلا می‌داند که از چه اپلیکیشنی بیشتر استفاده می‌کنید یا با کدام یک از مخاطبانتان بیشتر در ارتباط هستید یا ایمیل چه افرادی برای شما پراهمیت است. بدین ترتیب نتایج بر اساس تاریخچه‌ی رفتاری شما به صورت هوشمند چیده می‌شود تا بتوانید نهایت استفاده را از ابزار هوشمند خود داشته باشید.

مرتب سازی نوتیفیکیشن‌ها بر اساس تاریخ

مشکلی که بسیاری از کاربران در نسخه‌های قبلی از آن شاکی بودند مرتب سازی نوتیفیکشن‌ها بر اساس نام اپلیکیشن بود. موضوعی که حالا بر طرف شده است و بدین ترتیب پیغام‌های شما بر اساس روز و تاریخ مرتب می‌شوند. 

مصرف باتری بهینه‌تر

battr2y

علاوه بر بهبودهایی که در مصرف بهینه‌تر باتری در iOS 9 صورت گرفته است، حالا شاهد اضافه شدن قابلیت Low Power Mode هستیم. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا حداقل چند ساعتی بیشتر از حالت عادی از گوشی خود استفاده کنید.

Low Power Mode به شما کمک می‌کند تا حداقل چند ساعتی بیشتر از حالت عادی از گوشی خود استفاده کنید

این حالت با حذف یا غیرفعال کردن یک سری از قابلیت‌ها همچون ریفرش منظم اپلیکیشن‌ها و غیرفعال کردن انیمیشن‌ها باعث می‌شود مدت زمان بیشتری بتوانید از دستگاه خود استفاده کنید. ممکن است در این حالت در استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها با کندی محسوسی مواجه شوید که آن‌ هم احتمالا ناشی از کم شدن قدرت پردازنده در این حالت است. به هر حال اضافه‌شدن این قابلیت یکی از بهترین امکانات اضافه شده به سیستم عامل اپل است. 

البته باید گفت که این قابلیت چندان عمر باتری شما را اضافه نمی‌کند. در واقع این قابلیت و میزان عمر باتری که برای شما نگه می‌دارد، در مقایسه با حالت مشابه در پرچمداران اندرویدی، چندان چشمگیر و قابل توجه نیست. 

battry

جستجو در Settings

screen2

اضافه شدن نوار جستجو به بخش تنظیمات دستگاه، شاید در نگاه اول موضوع کوچکی به نظر بیاید ولی با یک بار استفاده از آن به شدت بدان وابسته خواهید شد. در واقع گاهی  پیدا کردن برخی تنظیمات، به کاری سخت تبدیل می‌شود که شما را وادار به گشت و گذار در تمامی بخش‌ها می‌کند. حالا با این قابلیت، تنها کافی است تا نام گزینه مورد نظر را در نوار جستجو بنویسید تا آخرین تنظیمات مورد نیازتان در نتایج جستجو قرار بگیرد. مثلا با تایپ Wi می‌توانید تمامی تنظیماتی که با این حروف شروع می‌شوند (مثل Wireless) را یکجا مشاهده  کنید. 

اپلیکیشن Photos

اپلیکیشن Photos  در iOS 9  دچار تغییراتی  شده است. اضافه شدن آلبومی به نام آلبوم Selfie از جمله این تغییرات است که مربوط  به تصاویری است که توسط دوربین جلو گرفته می‌شوند. همچنین امکان مخفی کردن تصاویر نیز اضافه شده است. 

دکمه Back 

BACK

یکی از قابلیت‌های جالب در iOS 9 که توجهمان را به خود جلب کرد، دکمه بازگشت است که در بالای صفحات اپلیکیشن ظاهر می‌شود. این دکمه زمانی ظاهر می‌شود که شما به هر دلیلی از یک اپلیکیشن وارد اپلیکیشن جدیدی می‌شوید. مثلا با  کلیک بر روی یک لینک و باز شدن مرورگر در هنگام خواندن ایمیل یا فرستادن مسیج زمانی که در مخاطبین هستید، این دکمه در بالای صفحه ظاهر می‌شود و شما با کلیک بر روی آن می‌توانید به سرعت به جایی که بودید بازگشته و ادامه کار خود را از سر بگیرید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

حضور این دکمه به شدت بر تجربه و بالا رفتن سرعت شما در سوییچ بین اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند و یکی از تغییرات مثبت در iOS 9 محسوب می‌شود.

اپلیکیشن Maps

نقشه‌های اپل هر چند برای ما ایرانی‌ها تغییر شگرفی نداشته است، ولی در کل تغییرات قابل توجهی داشته است که از جمله آن اضافه شدن مسیرهای حمل و نقل در برخی کشورها است.

اپلیکیشن‌های جدید 

در سیستم‌عامل آی او اس 9 اپلیکیشن‌های جدید بسیاری میهمان شما خواهند بود. اپلیکیشن‌هایی که به صورت پیش‌فرض خواهید دید عبارتند از اپلیکیشن News، اپلیکیشن Music و سرویس اپل موزیک، اپلیکیشن Wallet  و اپلیکیشن Find My iPhone.

 اپلیکیشن News

یکی از اپلیکیشن های مهمی که در iOS 9 میهمان آی دیوایس شما خواهد بود، اپلیکیشن خبرخوان اختصاصی اپل است. هر چند این سرویس از نظر ظاهری شباهت بسیاری با اپلیکیشن‌های معروف این رده دارد، ولی اپل با قرار دادن این سرویس قدم بلندی را برای کشاندن کاربرانش از سوی این اپلیکیشن‌ها به سرویس‌های اختصاصی خودش برداشته است.  این اپلیکیشن مانند دیگر اپلیکیشن‌های  مجلات خبری از بنگاه‌های خبری دلخواه شما محتوا را جمع آوری و در صورت نیاز، بر اساس علایق شما آنها را نمایش می‌دهد. 

screen4

نکته‌ی قابل توجه در این زمینه حذف اپلیکیشن NewsStand و جایگزینی آن با اپلیکیشن News است. بدین ترتیب روزنامه‌ها و مجلات موجود در فروشگاه برنامه اپل به صورت یک اپلیکیشن جداگانه نصب خواهند شد و دیگر در زیرشاخه‌ی اپلیکیشن NewsStand قرار نمی‌گیرند.

اپلیکیشن Notes

یکی از تغییرات بزرگ و قابل توجه در بروزرسانی جدید iOS در اپلیکیشن Notes صورت پذیرفته است. این اپلیکیشن حالا با نسخه‌ی ساده و با امکانات اندک قبلی تفاوت‌های بسیاری دارد و می‌توان آن را مشابه نمونه‌های معروفی همچون Evernote یا نرم‌افزارهای مشابه آن محسوب کرد.

NOTE

در این اپلیکیشن می‌توانید یادداشت‌های خود را در پوشه‌های مختلف دسته‌بندی کنید، به آن‌ها فایل و عکس پیوست کنید و همچنین با دست نوت‌های سریع بکشید. در کل اپلیکیشن نوت نشان می‌دهد که دیگر ویژگی سادگی محض در سیستم‌عامل اپل جوابگو نیست و قرار است سهولت استفاده با قابلیت‌های اساسی همراه شود.

اپلیکیشن find My iPhone

سرویس Find My iPhone یکی از سرویس‌های مهم و امنیتی اپل است که تا به امروز در زیر بخش iCloud در تنظیمات سیستم‌عامل از دید بسیاری پنهان مانده بود. اپل در این نسخه با اختصاص یک اپلیکیشن مجزا به این سرویس، کمک می‌کند تا با سرعت و سهولت بهتری دستگاه خود را در هنگام دزدیده شدن یا گم شدن، ایمن کنید. از جمله قابلیت‌های این اپلیکیشن امکان حذف اطلاعات، ردیابی یا قفل کردن دستگاه در صورت دزدیده یا گم شدن آن است.

 ویژگی‌های iOS 9 برای آیپد

در بررسی خود سعی کردیم تا به نسخه‌ی ویژه آیپد هم بپردازیم و امکانات متفاوت و جدید آن را نیز زیر ذره‌بین ببریم. در واقع iOS 9  ویژه آیپد یکی از بهترین بروزرسانی‌های این سری محسوب می‌شود که تجربه استفاده از این تبلت را به تجربه مک نزدیک‌تر می‌کند و یک سیستم‌عامل بهینه‌تر برای صفحه‌نمایش بزرگ محسوب می‌شود.

Slide Over

Slide Over یکی از بهترین قابلیت‌های iOS 9 برای آیپد است

شما حالا در آیپد می‌توانید دو برنامه را به صورت همزمان اجرا کنید و از هر دوی آن‌ها به صورت Side By Side استفاده کنید. این ویژگی‌ از جمله امکانات بسیار مهمی است که پیش از این در تبلت‌های گلکسی سامسونگ استفاده شده بود و کاربران اپلی نیز به کمک دستکاری‌های جیلبریکی  از آن بهره‌مند شده بودند. این قابلیت حالا به عنوان یک ویژگی پیش فرض در iOS 9 مورد استفاده قرار گرفته است و شما تنها کافیست اپلکیشن دلخواه خود را از بین اپلیکیشن‌هایی که از این قابلیت استفاده می کنند انتخاب . برای این کار هم کافی است تا با کشیدن دستتان به سمت چپ از گوشه سمت راست دستگاه، لیست آن ها را ببینید و انتخاب کنید. بدین ترتیب اپلیکیشن جدید یک سوم تصویر سمت راست را می‌گیرد. البته در این حالت اپلیکیشنی که قبلا در حال اجرا بود تا زمانی که مشغول اپلیکیشن دوم هستید، به حالت Freeze یا از کار افتاده قرار می‌گیرد. یکی از بهترین ویژگی‌هایی که کاربرپسند بودن در آیپد را به طور وسیعی افزایش می‌دهد، بدون شک Slide Over است.

Split View

 اگر شما از آیپد ایر 2استفاده می‌کنید می‌توانید با نگاه داشتن دستتان بر روی خط جداکننده دو اپلیکیشن صفحه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و از دو اپلیکیشن همزمان استفاده کنید. مثلا در حالی که در حال وبگردی در سافاری هستید، جواب مسیج هایتان را بدهید یا با یکی از دوستانتان چت کنید؛ بدون آنکه ناچار شوید بین اپلیکیشن‌ها سوییچ کنید.

مهمترین مشکل در این رابطه آن است که این قابلیت تنها محدود به آیپد ایر 2 است و دستگاه‌های قدیمی‌تر از آن پشتیبانی نمی‌کنند. 

Picture in Picture

حالا در آیپد می‌توانید در هر کجا که دوست دارید فیلم تماشا کنید. با کمک این قابلیت فیلم‌های شما بی وقفه در تمامی اپلیکیشن‌ها باز خواهد شد و می‌توانید بدون قطع شدن آن‌ها به کارهایتان هم برسید. پخش فیلم‌ها روان است و مشکلی در اجرای آن‌ها وجود نداشت. همچنین شما می‌توانید فیلم‌هایتان را در جای به جای صفحه‌نمایش قرار دهید.به علاوه امکان برقراری تماس از طریق فیس‌تایم به این شکل نیز وجود دارد و در صورت تمایل می‌توانید تماس ویدیویی خود را در دیگر اپلیکیشن‌ها یا محیط سیستم‌عامل نیز ادامه دهید.

این طور که به نظر می‌رسد این قابلیت تنها محدود به ویدیوهای دانلود شده از آیتیونز یا اپلیکیشن ویدیو نیست و اپلیکیشن‌های بیشتری از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد.

 کیبورد جدید

یکی از بزرگترین به روزرسانی‌ها مربوط به نسخه جدید کیبوردهای آیپد می‌شود. در این بروزرسانی شما می‌توانید با نگاه داشتن دو انگشت بر روی کیبورد آیپد آن را به یک ترک پد تبدیل کنید و متن‌های دلخواهتان را به شیوه‌ای تازه در آیپد یادداشت کنید.

 همچنین میان‌برهای اساسی در کیبورد اضافه شده که از جمله آن می‌توان به قابلیت Cut یا Copy یا دفتر نقاشی اشاره کرد که کار شما را در نوت‌برداری یا وبگردی بسیار راحت‌تر می‌کند.  کیبورد اپل با این بروزرسانی ها یک قدم به ویژگی‌های لازم برای یک تبلت که قرار است جایگزین لپ‌تاپ و کامپیوتر در امور روزانه باشد نزدیک می‌شود.

iOS 9 در یک نگاه

 iOS 9، نسخه‌ای که بسیاری از امکاناتی  که قبلا تنها اندرویدی‌ها از آن بهره‌‌مند بودند را، از جمله قابلیت حالت کم مصرف باتری یا پخش فیلم در حین کار با تبلت را با خود برای کاربران اپلی به همراه آورده است. 

iOS 9 هوشمندتر از قبل شده است

 امکانات جدید اپلیکیشن‌های پیش فرض و بازطراحی آن‌ها را می‌توان یکی از مثبت‌ترین تغییرات در iOS 9 یاد کرد. اپلیکیشن Notes اکنون بسیار کامل‌تر شده است و می‌تواند رقیب اپلیکیشن‌های مطرح این رده باشد. اپلیکیشنی که تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و به هیچ وجه آن را نمی‌توانستیم به عنوان یک اپلیکیشن مدرن مخصوص سیستم‌عامل‌های امروزی در نظر بگیریم. اما حالا با این تغییرات می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای اپلیکیشن‌های مشابه دیگر باشد. همچنین تغییراتی که در اپلیکیشن موزیک اعمال شده را نیز نباید نادیده بگیریم؛ اپلیکیشنی که به طور کلی با روی کار آمدن سرویس اپل موزیک، دگرگون شده است. همانطور هم که قبلا این موضوع را بررسی کرده‌ایم، تغییرات صورت گرفته در این اپلیکیشن‌ هر چند گسترده هستند ولی آنطورها که باید و شاید آن نظم و سادگی اپل را با خود همراه ندارند.

موضوع دیگر در iOS 9، هوشمند شدن سیستم عامل است. این هوشمندی را خصوصا در سیری و تعامل آن با بخش‌های دیگر سیستم عامل دید. سیری حالا با ذخیره و بررسی رفتارهای شما، زمانی که قصد جستجو در spotlight را دارید به شما پیشنهادات قابل قبولی می‌دهد. بدین ترتیب spotlight که یکی از بخش‌های پرطرفدار سیستم عامل اپل است، به لطف سیری نتایج دقیق‌تر و ریزتری را از جستجوها در اختیار شما قرار می‌دهد.

تغییرات بزرگ و قابل توجه اپل در آی او اس 9  در آیپد به چشم می‌آید. هر چند نبود بعضی  از این امکانات در مدل‌های قدیمی‌تر از آیپد ایر ۲ کمی توی ذوق می‌زند، ولی اضافه کردن قابلیت تقسیم صفحه نمایش به دو تکه، تغییرات کیبورد، امکان پخش ویدیو در حین کار با سیستم عامل و... سبب شده تا بعد از سال‌ها احساس کنیم که آیپد به وسیله‌ای مناسب‌تر برای جایگزینی با کامپیوترهای شخصی تبدیل شده است. 

نظر شما درباره iOS 9 چیست؟‌ نسبت به بروزرسانی جدید سیستم عامل اپل چه احساسی دارید؟ دیدگاه‌های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات