دادگاه اپل را به دلیل سو استفاده از پتنت دانشگاه ویسکانسین، ۲۳۴ میلیون دلار جریمه کرد

یک‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
هیئت ژوری دادگاهی در آمریکا که به بررسی پرونده‌ی پتنتی دانشگاه ویسکانسین و اپل می‌پرداخت، کوپرتینویی‌ها را به پرداخت ۲۳۴ میلیون دلار جریمه به دلیل زیر پا گذاشتن پتنت این دانشگاه محکوم کرد. به اعتقاد دادگاه، اپل فناوری ریزپردازنده‌ها متعلق به دانشگاه ویسکانسین را زیر پا گذاشته و آن را در شماری از آیفون‌ها و آیپد‌های اپل به کار گرفته است.
تبلیغات

پس از برگزاری دادگاهی که به بررسی پرونده‌ی سواستفاده‌ی اپل از پتنت مربوط به ریزپردازنده‌های دانشگاه ویسکانسین می‌پرداخت، این دادگاه اپل را به دلیل سوء استفاده از فناوری‌ توسعه‌یافته توسط این دانشگاه به پرداخت ۲۳۴ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که میزان جریمه‌ی تعیین شده بسیار کمتر از درخواست غرامت ۴۰۰ میلیون دلاری است که دانشگاه ویسکانسین در دادخواست خود را آن را مطالبه کرده بود.

اپل اعلام کرده که به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد. این کمپانی از ارائه‌ی توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری کرد. دانشگاه ویسکانسین معتقد است که صدور چنین احکامی باعث می‌شود تا دستاوردهای دانشگاه به راحتی توسط کمپانی‌ها مورد استفاده قرار نگیرد. براساس اطلاعات ارائه شده، هیئت ژوری بکارگیری فناوری مورد بحث را در تراشه‌ی A7، A8 و A8X اپل که در شماری از آیفون‌ها و آیپد‌های این کمپانی نظیر آیفون ۵ اس، آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس مورد استفاده قرار گرفته، مورد استناد قرار داده است.

دانشگاه ویسکانسین، اپل را از ژانویه سال ۲۰۱۴ به علت استفاده از پتنت این کمپانی تحت تعقیب قرار داده است. اپل به دنبال این بود تا میزان جریمه‌ی تعیین شده را تا حد امکان کاهش دهد. پیش از این دانشگاه ویسکانسین به دلیل استفاده از این پتنت توسط اینتل، این کمپانی را نیز در سال ۲۰۰۸ تحت تعقیب قرار داده و مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار را به عنوان جریمه دریافت کرد. اپل در پی آن بود تا میزان جریمه‌ی تعیین شده را از این میزان نیز کاهش دهد. اپل خواستار پرداخت تنها ۷ سنت از فروش هر گوشی هوشمند بود، در حالی که وکلای دانشگاه ویکسانسین، مبلغ ۲.۷۴ دلار را به ازای فروش هر دستگاه از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایی را که پتنت را زیر پا گذاشته بودند، از دادگاه درخواست کرده بودند.

دانشگاه ویسکانسین بخشی از درآمدهای کسب شده توسط این روش را برای انجام تحقیقات در دانشگاه صرف می‌کند. برای مثال سال گذشته این دانشگاه بیش از ۵۸ میلیون دلار صرف انجام پروژه‌های تحقیقاتی کرد. پس از عرضه‌ی آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس و آیپد پرو، دانشگاه ویسکانسین دادخواست دیگری را نیز برای زیر پا گذاشته شدن پتنتش در این محصولات تقدیم دادگاه کرد که البته دادگاه با رد آن، از سه برابر شدن جریمه اپل خودداری کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات