عکاسی، بهانه‌ای برای توانمندسازی زنان

یک‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
مطالعه 8 دقیقه
موسسه‌ی اجتماعی Lensational هدف خود را توان‌مندسازی زنان در کشورهای در حال توسعه قرار داده است. دوربین وسیله‌ای است که این موسسه در اختیار زنان قرار داده و با برپایی کلاس‌های آموزشی اصول عکاسی، این مهارت را به آن‌ها یاد می‌دهد.
تبلیغات

Lensational موسسه‌ای است هدف اصلی‌اش توانمندسازی زنان در کشورهای در حال توسعه است. این موسسه در یک اقدام جالب اقدام به آموزش عکاسی به زنان کرده، در نتیجه نه تنها زنان با ثبت عکس راوی دنیا و شرایط زندگی خود می‌شوند بلکه می‌توانند به کسب درآمد از این طریق نیز بپردازند. Lensational با کمک به این افراد در جهت فروش عکس‌های خود کمک بزرگی در رفع محدودیت‌ها علیه زنان در بسیاری از شهرها کرده است.

بونی چیو، Bonnie Chiu، در طول دوران کودکی و جوانی دوربین را پناهگاهی برای خود تصور می‌کرده تا علاوه بر سرگرمی وسیله‌ای برای شناخت دنیای اطراف خود نیز به حساب آید. با این حال نگاه وی به عکاسی در سن ۲۲ سالگی با ملاقات گروهی از زنان در استانبول به طور کل تغییر می‌کند. با وجود آن‌که چیو به زبان ترکی مسلط نبود ولی به وسیله‌ی زبان مشترک عکاسی با دوستان خود وارد مکالمه می‌شد. در نگاه وی عکاسی یک زبان بین‌المللی است و می‌توان با این زبان مرزهای فرهنگی را از بین برد و با اطرافیان خود به ارتباط پرداخت.

ایجاد شبکه‌ای که در آن بتوان زنان را به هم متصل کرد تا هر یک داستان خود را از زندگی و اطراف خود بیان کنند، ایده‌ی اصلی چیو برای شروع کسب‌و‌کار خود بود. Lensational نام موسسه‌ی اجتماعی چیو است که با جمع‌آوری و در اختیار قرار دادن دوربین‌های اهدایی و خارج از چرخه‌ی مصرف به زنان و تشکیل کلاس‌های آموزشی، سعی در گسترش مرز‌های این زبان دارد. بنابراین زنان می‌توانند از دریچه دوربین حرف و داستان خود را به گوش همه برسانند.

در حالی که چیو نتوانسته بود هیچ سرمایه‌ی اولیه‌ای برای شروع کسب‌و‌کار خود جمع کند، صفحه خود را در وب‌سایت فیس‌بوک راه‌اندازی می‌کند. فعالیت این صفحه در روز جهانی زن سال ۲۰۱۳ رسما آغاز می‌شود با امید آن که با پی‌ریزی یک شبکه بتوان زنان در سرتاسر جهان را گرد هم جمع کند.

کارآفرین اجتماعی بانی چیو در کنفرانس تد

بونی چیو در مصاحبه خود می‌گوید:

برای روز جهانی زن چند مقاله تدوین کردم و با قرار دادن چند عکس که در استانبول گرفته بودم، به معرفی کار خود پرداختم.

وی با راه‌اندازی صفحه در شبکه‌های اجتماعی، Lensational توانست خود را بین فعالین مدنی معرفی کند. بنابراین چیو و همکارش پگی تسه وب‌سایت رسمی موسسه خود را ایجاد کردند. تیم چیو خیلی زود توانست اولین سرمایه را جذب کند. یک NGO در هنگ‌کنگ به ایده‌ی اصلی Lensational علاقه‌مند می‌شود و برای کمک به پیشرفت آن کمک مالی می‌کند. بنابراین چیو اولین کلاس آموزشی را برای زنان خانه‌دار اهل اندونزی و فیلیپین برگزار کرد.

بونی چیو ادامه می‌دهد:

در بسیاری از نقاط دنیا، مردم از دوربین‌های حرفه‌ای یا موبایل برای ثبت لحظه‌های خود بهره می‌برند. در حالی که این افراد در خانه‌های خود دوربین‌های کامپکت نیز دارند که بدون استفاده مانده‌اند. بنابراین راه‌ حل ما بازگرداندن این دوربین‌ها به چرخه‌ی مصرف بود. ما برای اینکه به زنان در نقاط مختلف دنیا ابزار بیان احساسات خود را بدهیم به این دوربین‌ها نیاز داشتیم.

در قدم‌های بعدی تیم Lensational کلاس‌هایی آموزشی در پاکستان، چین و بنگلادش برگزار می‌کند. استراتژی چیو برای ارتباط بهتر با اهالی بومی کشورها، استخدام افراد محلی و عکاسان علاقه‌مند به تدریس است. درنتیجه آموزش از این طریق سریع‌تر و راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

چیو در ادامه مصاحبه خود می‌گوید:

برای انتخاب قدم بعدی و اینکه کدام منطقه برای کار مناسب‌تر است باید جواب یک سوال را پیدا می‌کردیم. اجرای این پروژه در کدام منطقه تاثیر بیشتری در رفع تبغیض‌های جنسیتی دارد؟

برای انتخاب محل پروژه تیم چیو یک تحقیق گسترده را در دستو کار خود قرار می‌دهند. شناسایی عوامل موثر بر توان‌مندسازی در منطقه، پیش‌بینی تاثیر پروژه بر اشتغال زنان، شناسایی عوامل و نیرو‌های دخیل در پروژه چه به صورت استخدامی و چه به صورت داوطلبانه و در نهایت شناسایی قوانین و شرایط خاص دولتی از جمله مواردی هستند که در فاز تحقیقاتی پروژه بررسی می‌شوند.

نمونه عکس‌های زنان از محیط اطراف خود گرفته‌اند

به طور مثال در پاکستان کمتر از ۳۰ درصد از دختران توانایی خواندن و نوشتن دارند؛ بنابراین کار با دختران جوان هدف Lensational در پاکستان بود. در طرف مقابل، در بنگلادش نرخ مشارکت دختران و پسران در مدرسه تقریبا برابر است. با این حال جمعیت زیادی از زنان در شرایط سخت کاری مشغول به کار هستند. در نتیجه چیو جامعه هدف خود را در این کشور زنان کارگری قرار می‌دهد که تحت سلطه‌ی مدیران مرد خود قرار گرفته‌اند.

موسسه‌ی اجتماعی Lensational برای خود دو هدف عمده را انتخاب کرده است. مشارکت زنان در کلاس‌های آموزشی عکاسی برای ساخت اعتماد فردی و روابط بین فردی، هدف اول این تیم را تشکیل می‌دهد. بیشتر شرکت‌کنندگان در این جلسات از بین زنان کار، حاشیه‌ای و سرپرست خانوار انتخاب می‌شوند.

چیو بیان می‌کند:

نظریه‌های جودی ویزر روانشناس معروف آمریکایی در به‌کارگیری عکاسی به عنوان شیوه‌ای درمانی در تحلیل رفتارهای افراد به ما کمک زیادی کرد. ویزر با استفاده از عکاسی به لایه‌هایی عمیقی از شخصیت افراد و گوشه‌هایی پنهان از گذشته بیماران خود دست پیدا می‌کند.

هدف دوم در پروژه Lensational به بخش درآمدزایی زنان تمرکز کرده است. بدین ترتیب زنانی که بعد از کلاس‌های آموزشی علاقه‌‌مند به فعالیت در دنیای عکاسی باشند می‌توانند با ادامه‌ این مسیر به عنوان عکاس آزاد در منطقه خود فعالیت کنند. در نتیجه این زنان با بدست آوردن درآمد فعالیت‌های خود در این زمینه را افزایش ‌می‌دهند و راوی اتفاقات اطراف خود می‌شوند. در انتها این فعالیت‌ها می‌توانند به تبعیض‌های جنسیتی و وضع ناامید کننده‌ زنان در شهرهایی مثل لاهور کمک کنند.

زنان می‌توانند عکس‌های خود را در آژانس‌های مختلف عکس و در نمایشگاه‌های مختلفی که موسسه برگزار می‌کند به فروش برسانند. همچنین Lensational به فروش مستقیم عکس در وب‌سایت خود نیز می‌پردازد. در نتیجه هم موسسه و هم زنان به درآمدزایی می‌رسند. در اکتبر سال ۲۰۱۴ اولین نمایشگاه زنان با همکاری موسسه غیرانتفایی +Acumen در لندن برگزار شد. نمایشگاه‌های دیگری نیز در هنگ‌کنگ و لندن در تقویم سال جاری این موسسه جای دارند.

نمونه عکس‌های زنان از محیط اطراف خود

در حال حاضر چیو و تیم تحت رهبری وی در حال پی‌ریزی یک پلتفرم عکاسی هستند تا به وسیله‌ی آن زنان به طور مستقیم قادر به ارائه کارهای هنری خود باشند.

چیو در این رابطه می‌گوید:

در حال حاضر ایجاد پلتفرم به کندی پیش می‌رود چرا که ما به طور موازی در حال ایجاد محتوا برای وب‌سایت خود هستیم. ما برای هر عکس یک داستان منحصر به فرد تهیه می‌کنیم. با این حال تا سه ماه آینده می‌توانیم  عکس‌ها را در وب‌سایت به فروش برسانیم و جریان پولی را به پلتفرم خود هدایت کنیم. متاسفانه تنها کمتر از ۵۰ درصد از زنان عکس‌های خود را به فروش می‌رسانند. اما نباید نگران بود، چرا که ما در حال ایجاد یک ارزش در جامعه هستیم و آن آزادی در بیان احساسات فردی است.

وبسایت Lensational برای عکاسان خود نیز برنامه‌های خوبی تدارک دیده است. در همین راستا هر عکاس با گرفتن تعدادی عکس و فروش آن‌ها به جمع‌آوری امتیاز مشغول می‌شود. در انتها بر اساس این امتیازات هر فرد می‌تواند دوربین خود را تهیه کند.

یکی از نمونه‌های موفق از دستاورد پروژه چیو یک زن از اندونزی است. آرومی مرزودهی، Arumy Marzudhy، در حال حاضر به عنوان عکاس مجالس عروسی فعالیت می‌کند. با شرکت در کلاس‌های آموزشی عکاسی Lensational، آرومی به شهر خود برمی‌گردد و تحصیلات آکادمیک خود را در زمینه عکاسی و نویسندگی شروع می‌کند.

آرومی کار خود را با به اشتراک‌گذاری عکس‌هایش در فیس‌بوک شروع می‌کند. در ادامه با پیشنهاد کار از طرف دوست خود برای عکاسی مجلس عروسی روبه‌رو و از طرف موسسه‌ی چیو به عکاس مشهور بریتانیایی Rosa Furneaux معرفی می‌شود. بنابراین آرومی در گروه کاری این عکاس شروع به فعالیت می‌کند.

ایجاد شبکه‌ای از روابط بخش مهمی از استراتژی Lensational را تشکیل می‌دهد. این شبکه نه تنها در بین زنان گسترش پیدا می‌کند بلکه در روابط بین سازمانی نیز حضوری جدی دارد. در نتیجه چیو توانسته با موسسات و پروژه‌های مهمی از جمله مدرسه‌ی اقتصاد لندن، پروژه‌ی The Resolution و بخش زنان سازمان ملل متحد به همکاری بپردازد.

نمونه عکس‌های زنان از محیط اطراف خود

مازولونی، استراتژیست تیم چیو در رابطه با شبکه‌های ایجاد ادعا می‌کند:

ما در طول سال‌ها فعالیت به شبکه‌ای از شرکا رسیده‌ایم. شرکای ما موسسات خیریه، بلاگر‌ها، فعالان حقوق زنان و گروه هنرمندان مختلف هستند. پروژه‌ی Lensational، پروژه‌ای بین فرهنگی در حوزه‌ی کارآفرینی اجتماعی است که به ما اجازه می‌دهد با گروه متنوعی ازافراد فعال در حوز‌ه‌های اجتماعی آشنا شویم. روبی یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی خرید تجهیزات دست دوم است. این شرکت با خرید و فروش این وسایل توانسته به سود سرشاری در آلمان برسد. ما به تازگی با این شرکت به یک توافق اولیه رسیده‌ایم و می‌توانیم بیش از سیصد دوربین خود را سالیانه از این شرکت تهیه کنیم.

در حال حاضر تیم چیو شامل ۳۰ نفر می‌شوند. تمامی این افراد در محدوده‌ی سنی سی سال و به صورت داوطلبانه شروع به فعالیت کرده‌اند. در نتیجه مشکلی که در برابر موسسه قرار گرفته کمبود نیروی متخصص به خصوص در زمینه مدیریت و بازاریابی است. مشکل دیگر به مدل کسب‌و‌کار Lensational برمی‌گردد. متاسفانه این مدل از نظر تکنیکال قوی نبوده و تمامی جنبه‌های کسب‌وکار در آن مشخص نیست. در نتیجه برای رسیدن به سود و داشتن کارمندان تمام وقت مشکلات زیادی پیش روی چیو وجود دارند.

با این حال Lensational با سرعت زیادی در حال پیشرفت و بزرگ شدن است. کنیا، تونس و اتیوپی مقاصد بعدی این کمپین برای انتقال زنان از حاشیه به متن رویدادهای اجتماعی هستند و بسیاری از شرکت‌های دیگر به دنبال همکاری با این تیم می‌گردند.

بانی چیو نمونه‌ی موفق یک کارآفرین اجتماعی است که با حذف مرز‌های فرهنگی به زنانی که سال‌ها در حصار تنگ تبعیض و نابرای‌های اجتماعی و اقتصادی قرار داشتند، حق ابراز عقیده‌ و نگاه به دنیای خود را می‌دهد. وی در انتهای مصاحبه خود هدف اصلی Lensational را ایجاد شبکه‌ای از زنان در سرتاسر جهان بیان می‌کند که عکاسی را برای بیان احساسات خود انتخاب کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات