بررسی تلویزیون ۶۵ اینچی SUHD سامسونگ سری UNJS8500

جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
مطالعه 14 دقیقه
سامسونگ با معرفی تلویزیون‌های SUHD خود می‌خواهد تجربه‌ی تماشای محتوا در تلویزیون‌های UHD کنونی را بالاتر ببرد و معتقد است هزینه‌ی اضافی که خرید این تلویزیون‌ها برای کاربران در بر خواهد داشت با توجه به امکانات و ویژگی‌های آن کاملا مقرون به صرفه است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی تلویزیون SUHD سامسونگ سری JS8500 پرداخته و ببینیم که آیا ویژگی‌های اضافی ارزش پرداخت هزینه‌ی بالاتر را دارند یا خیر.
تبلیغات

سامسونگ تلویزیون‌های جدید سری SUHD خود را به تازگی معرفی کرده و معتقد است این تلویزیون‌ها عملکردی بهتر از تلویزیون‌های UHD موجود دارند و می‌توانند تا سالیان دراز هر کاربری را از خرید تلویزیون جدید برای هماهنگی با فناوری‌های روز بی‌نیاز کنند.

طراحی زیبا، ویژگی‌های منطبق بر آخرین فناوری‌های روز دنیا وقتی در کنار سخت‌افزاری قدرتمند که می‌توانند دروازه‌ای برای آینده‌ی فناوری‌های تصویری باشند، قرار می‌گیرد، باعث می‌شد تا تلویزیون‌های SUHD بسیار جذاب باشند. از طرفی این تلویزیون‌ها ارزان‌ترین تلویزیون‌هایی هستند که از HDR پشتیبانی می‌کنند. این فناوری بزرگ‌ترین پیشرفت در محتوای بصری پس از 4K به شمار می‌رود. هر چند محتوای HDR در حال حاضر بسیار محدود است اما وجود این ویژگی در یک تلویزیون می‌تواند آینده را برای خریدار آن تضمین کند.

samsung suhd 4

در ادامه با بررسی زومیت از تلویزیون SUHD سامسونگ سری JS8500 همراه باشید تا به بررسی مزایا و معایب این تلویزیون نسل آینده بپردازیم.

طراحی

اکثر تلویزیون‌های گران‌قیمت کنونی صفحات نمایش خمیده دارند اما تلویزیون SUHD سامسونگ دارای صفحه نمایش تخت است. با این که اکثر تلویزیون‌های مسطح نیز ظاهری مشابه دارند اما سامسونگ توانسته با طراحی زیبا و منحصر بفرد، خود را از رقبا جدا کند.

مشخصات فنی تلویزیون ۶۵ اینچی SUHD سامسونگ سری UNJS8500

  • پنل LED-backlit LCD با ابعاد ۶۵ اینچ و قابلیت تاریکی موضعی
  • رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل 4K SUHD
  • نرخ رفرش ۲۴۰ هرتز
  • رابط ویدیو: Component, composite, HDMI
  • تیونر تلویزیون آنالوگ و دیجیتال
  • چهار پورت HDMI
  • توان مصرفی عملیاتی ۲۵۵ وات
  • پشتیبانی از پخش سه‌بعدی
  • سرویس استریم اینترنتی و اسمارت هاب
  • دو عینک سه بعدی اکتیو
  • ریموت کنترل اسمارت تاچ TM1560B
  • اسپیکر دوکاناله داخلی ۱۰ وات و دو x-woofer داخلی ۱۰ وات با قابلیت پخش صدای سراند
  • DTS Premium Sound 5.1, DTS Studio Sound
  • وزن ۲۷.۶ کیلوگرم
  • قیمت جهانی: ۳۰۰۰ دلار
samsung suhd 8

حاشیه‌های بسیار نازک صفحه نمایش و فریم فلزی که طرحی جذاب و رنگ نقره‌ای دارد علاوه بر این که این تلویزیون را از سایر تلویزیون‌های موجود بازار متمایز کرده بلکه به زیبایی ظاهری آن نیز افزوده است. حتی طراحی بخش پشتی تلویزیون نیز بسیار زیبا و متفاوت با آن چیزی است که تا به حال دیده‌ایم.

samsung suhd 16

ریموت کنترل نسل جدید تلویزیون‌های سامسونگ دکمه‌های زیاد نسل‌های گذشته را نداشته و بسیار ساده‌تر و آراسته‌تر شده است. اما ویژگی که بسیار جذاب به نظر می‌رسد امکان حرکت دادن نشان‌گر با استفاده از بخش لمسی تعبیه شده بر روی ریموت کنترل است. به علاوه نکته‌ی ظریف دیگر امکان فراخواندن نشان‌گر با قرار دادن انگشت بر روی دکمه‌ی خازنی روی ریموت کنترل است که کار با آن را آسان‌تر نیز می‌کند. در واقع ریموت کنترل نسل جدید تلویزیون‌های سامسونگ بسیار به همتای ساخت ال‌جی آن است.

samsung suhd 25

علاوه بر ژست‌های حرکتی می‌توانید در طول منوی تلویزیون توسط دکمه‌های سنتی تعبیه شده روی ریموت کنترل نیز حرکت کرده و به بخش دلخواه و مورد نیاز خود حرکت کنید. البته قرار گرفتن دکمه‌های چهار جهته در زیر دکمه‌ی نشان‌گر و فاصله‌ی زیاد آن‌ها کار را اندکی سخت می‌کند. به علاوه وجود دو دکمه‌ی OK یا تایید نیز گاهی گمراه کننده نیز هست.

samsung suhd 18

اگر از علاقمندان به ریموت کنترل‌ها با دکمه‌های بسیار هستید، خبر بد این است که سامسونگ مانند گذشته دکمه‌های بسیاری بر روی ریموت کنترل خود قرار نداده و سعی کرده آن را ساده و جمع‌و‌جور طراحی کند. این امر باعث می‌شود که ابتدا کمی در کار با این ریموت دچار مشکل شوید اما گذر زمان باعث لذت بخش شدن تجربه‌ی کار با آن خواهد شد.

samsung suhd 21

قرار دادن انگشت بر روی دکمه‌ی نشان‌گر یا Pointer کافی است تا منوهایی بر روی صفحه نمایش و در گوشه‌های آن ظاهر شوند. در این منو می‌توانید بدون توقف ویدئوی در حال پخش، به بخش مورد نظر خود رفته و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید.

samsung suhd 11

این منو در واقع قلب تپنده‌ی تلویزیون شما است و تمامی بخش‌های سیستم را می‌توانید در این قسمت کنترل کنید. می‌توانید ترتیب آیکون‌های موجود در بخش بالای صفحه در قسمت منو را تغییر دهید و پد اعداد را به هر طرف از صفحه نمایش که علاقه دارید منتقل کنید. هر چند کار با پد اعداد بر روی ریموت بسیار راحت‌تر بود اما حذف آن‌ها از روی ریموت باعث شده تا شاهد انتقال پد به روی تلویزیون و کنترل آن به صورت مجازی باشیم. این کار باعث می‌شود بخصوص در ابتدای کار با تلویزیون اندکی دچار مشکل بشوید اما گذر زمان می‌تواند این مشکل را حل کند.

امکانات و ویژگی‌ها

آن چه که باعث متمایز شدن JS8500 سامسونگ از سایر تلویزیون‌های 4K موجود در بازار می‌شود ساختار بهبود یافته‌ی LCD توسط نانوکریستال‌ها برای نمایش طبیعی‌تر رنگ‌ها و قابلیت HDR برای بالابردن کنتراست در بخش سایه‌ها و نمایش بیشتر جزئیات است.

samsung suhd 13

فناوری نانوکریستال مورد استفاده در تلویزیون‌های SUHD سامسونگ باعث می‌شود تا این کریستال‌ها با تابش نور در طول موج‌های مشخص، بازده را بالاتر برده و باعث شود تا محدوده‌ی رنگی این نمایشگر وسیع‌تر شود و رنگ‌های بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد.

ویدئوهای HDR باعث می‌شوند تا سایه‌ها در تصاویر واضح‌تر شده و شاهد جزئیات بیشتری در آن‌ها باشیم. این نوع ویدئوها قدم بعدی در جهت پیشرفت کیفیت تصاویر شناخته می‌شوند. ویدئوهای 4K رزولوشن تصاویر را بالا می‌برد اما ویدئوهای HDR باعث بهبود رنگ‌ها و کنتراست تصاویر می‌شوند. در حال حاضر ارزان‌ قیمت‌ترین تلویزیون معرفی شده که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند، تلویزیون JS8500 سامسونگ است.

samsung suhd 12

به غیر از دو ویژگی مذکور، این تلویزیون یک تلویزیون استاندارد UHD است و JS8500 همانند سایر تلویزیون‌‌های 4K موجود، از یک پنل با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزاستفاده می‌کند.

اگر از تصویر و کیفیت آن گذر کنیم، متوجه ویژگی‌های جالب دیگری نیز می‌شویم. یکی از این ویژگی‌ها، باکس ارتباطات OneConnect Mini که غالب ورودی‌ها در آن قرار دارند و از طرفی این ویژگی نگاهی به آینده نیز دارد. در آینده سامسونگ باکس‌های OneConnect جدیدی را نیز به فروش خواهد رساند که از ورودی‌های نسل جدید پشتیبانی کرده و از قدرت پردازشی و نرم‌افزاری روز بهره می‌برند.

samsung suhd 17

در حالی که سایر سازندگان برای کاهش هزینه‌ها ویژگی سه بعدی را از تلویزیون‌های خود حذف کرده‌اند اما سامسونگ این کار را نکرده و یک جفت عینک سه‌بعدی با تلویزیون خود به خریداران می‌دهد.

سیستم عامل

سامسونگ این بار روی به استفاده از سیستم عامل تایزن آورده است، سیستم عاملی که علاوه بر تلویزیون در ساعت‌های هوشمند، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌ها نیز شاهد استفاده از آن هستیم. اما این بار سامسونگ تغییرات زیادی را در رابط کاربری ایجاد کرده است.

پس از فشار دکمه‌ی Smart Hub با یک رابط کاربری ساده و تمیز مواجه می‌شوید که اپلیکیشن‌هایی که به تازگی استفاده شده‌اند در کنار سایر موارد مشابه در نواری در قسمت پایین آن قرار گرفته‌اند.

samsung suhd 10

طراحی منوها به خوبی انجام شده و زمانی که به کار با آن عادت می‌کنید، به راحتی خواهید توانست در بخش‌های مختلف آن حرکت کرده و کارهای مورد نظر خود را انجام دهید. زمانی که بر روی آیکون apps کلیک می‌کنید با منوی زیبایی روبرو می‌شوید که به راحتی می‌توانید اپلیکیشن مورد نظر خود را نیز در آن جستجو کنید. با این حال منوی مورد استفاده در تلویزیون‌های دارای سیستم عامل اندروید کاربردی‌تر و زیباتر است و سامسونگ نیاز به ایجاد بهبودهایی در این منو دارد. اپلیکیشن زومیت نیز برای این تلویزیون وجود دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

samsung suhd 2

به علاوه سامسونگ مرورگری را نیز تعبیه کرده است که از ژست‌های حرکتی پشتیبانی می‌کند. هر چند وجود این ویژگی کار با مرورگر را بسیار ساده کرده اما نباید از آن انتظار تجربه‌ای مشابه با گوشی هوشمند یا تبلت را داشته باشید.

ویژگی جالب دیگر سرویس PlayStation Now است که امکان استریم بازی‌ها بر روی تلویزیون را می‌دهد اما متاسفانه از این ویژگی در کشور ما نمی‌توان استفاده کرد.

samsung suhd 22

با وجود این که تایزن را می‌توان سیستم عامل مناسبی دانست ولی در حالت کلی این سیستم عامل روی این تلویزیون کمی لگ و تاخیر داشت و حرکت در منوهای آن سریع و روان نبود.

در تلویزیون جدید سامسونگ این امکان وجود دارد تا استریم‌های ویدئویی با رزولوشن 4K را هم مشاهده کنید. هر چند این محتوا در حال حاضر محدود به نتفلیکس و یوتیوب وآمازون می‌شود و سرعت بسیار پایین اینترنت ایران نیز جوابگوی تماشای آنلاین این گونه ویدیوها نیست.

برای تنظیم تصاویر چهار حالت پیش‌فرض وجود دارد و علاوه بر آن‌ها می‌توان دسترسی به تنظیمات پیشرفته برای تنظیم رنگ نیز داشت. ویژگی Auto Motion Plus نیز بسیار عالی عمل کرده و باعث افزایش شفافیت تصاویر می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که ویدئوهای HDR باعث تغییر خودکار در تنظیمات شده و در برگشت به محتوای معمول غیر HDR به حالت مورد تنظیم شما بازمی‌گردد.

پورت‌ها و اتصالات

پورت‌ها و اتصالات JS8500 در باکسی جداگانه به نام OneConnect Mini قرار دارند. این جعبه کوچک دارای چهار پورت HDMI، دو عدد پورت USB نسخه ۲.۰ و یک خروجی صدای دیجیتال است. در پشت تلویزیون نیز یک پورت USB نسخه ۳.۰، یک پورت اترنت و جک آنتن RF و مینی‌جک‌هایی برای اتصال کابل AV تعبیه شده است.

samsung suhd 19

تمامی ورودی‌های HDMI از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها پشتیبانی کرده و قابلت هماهنگ‌سازی با HDCP 2.2 وHDMI 2.0 را دارند و از ویدئو با کیفیت 4K تا ۶۰ فریم بر ثانیه نیز پشتیبانی می کنند. سامسونگ این وعده را داده است که این ورودی‌ها قابل ارتقا به HDMI 2.0a نیز خواهند بود اما از نحوه‌ی انجام این ارتقا در حال حاضر اطلاعی در دست نیست.

samsung suhd 20

کیفیت تصویر

از لحاظ کیفیت تصویر می‌توان این تلویزیون را در رده‌ی بهترین‌های بازار قرار داد. مشکی بسیار عمیق نمایش داده می‌شود و سایر رنگ‌ها بسیار طبیعی و پویا بوده و در شرایطی که حتی محیط اطراف تلویزیون نورانی نیز باشد، کیفیت تصویر دچار افت محسوسی نخواهد شد. البته رنگ مشکی در این تلویزیون عمق کمتری در مقایسه با صفحات نمایش سوپر آمولد ساخت سامسونگ دارد.

samsung suhd 5

از لحاط دقت رنگ در این تلویزیون تغییری نسبت به سایر تلویزیون‌های UHD دیده نمی‌شود. البته این مورد می‌تواند به دلیل نبود محتوای مناسب باشد. تمامی محتوای 4K و بلو-ری از وسعت Rec. 709 بهره می‌برند و نمی‌توانند از قدرت اضافه‌ی تعبیه شده در تلویزیون SUHD سامسونگ استفاده‌ی لازم را ببرند. برای قضاوت بهتر در این مورد باید منتظر ماند و دید که در آینده و با عرضه‌ی مختوای دارای وسعت رنگ بیشتر عملکرد این تلویزیون چگونه خواهد بود.

با این حال رنگ‌ها در این تلویزیون بسیار دقیق هستند و تماشای هر محتوایی بر روی آن بسیار لذت‌بخش است. از لحاظ دقت رنگ تلویزیون SUHD سامسونگ را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار دانست.

samsung suhd 6

از لحاظ قابلیت‌های پردازش ویدئو نیز در این تلویزیون شاهد مورد جدیدی نیستیم و استانداردهای سایر تلویزیون‌های سامسونگ در JS8500 نیز حکفرما است. این روش‌های پردازشی بسیار انعطاف‌پذیر بوده و بهترین عملکر را از خود به نمایش می‌گذارند.

محتوای 4K در حال حاضر گسترش نیافته و همه‌گیر نشده است اما JS8500 سامسونگ در زمینه‌ی پخش این گونه محتوا همان طور که از تلویزیونی رده‌ی بالا انتظار می‌رود، بی‌نقص عمل کرده و دقت بالای رنگ‌ها را در ویدئوهای با کیفیت 4K نیز شاهد هستیم.

به علاوه سامسونگ خود برخی ویدیوهای HDR را نیز در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا کیفیت بالای تلویزیون‌های خود را به نمایش بگذارد. در بخشی از ویدیوها تفاوت بین محتوای SDR و HDR به نمایش گذاشته می‌شود که این تفاوت‌ها به راحتی قابل مشاهده بوده و محسوس هستند.

چیدمان ساب پیسکل‌های RGB

نکته‌ی قابل توجه دیگر کنتراست بالای تصاویر بخصوص در بخش‌های تیره در محیط‌های پر نور است. هر چند در مقایسه با سایر تلویزیون‌های دارای صفحه نمایش نیمه مات، تماشای محتوا بر روی JS8500 در محیط پرنور کمی دشوارتر است اما در حفظ کنتراست، تلویزیون SUHD سامسونگ در حال حاضر بدون رقیب است.

تصویر سه بعدی

تلویزیون SUHD سامسونگ سری UNJS8500 از فناوری سه بعدی پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون نیز همچون دیگر محصولات سه بعدی سامسونگ از فناوری Active برای پخش تصاویر سه بعدی استفاده می‌کند. اگر با این فناوری آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های «تکنولوژی های پخش تصاویر سه بعدی» و «مقایسه سه بعدی Active با سه بعدی Passive-3D Cinema» و «هر آنچه در مورد تلویزیون های سه بعدی (3D TV) باید بدانید» را مطالعه کنید.

در روش سه‌بعدی اکتیو، دو تصویر متفاوت برای هر چشم پخش می‌شود، یعنی یک تصویر برای چشم چپ و تصویر دیگر برای چشم راست و با فاصله زمانی بسیار کم پشت سر هم. با استفاده از عینک مخصوص در لحظه‌ای که تصویر مربوط به چشم چپ پخش می‌شود صفحه‌ی جلوی چشم راست شما تیره می‌گردد تا با این چشم تصویر را نبینید و این عمل بصورت برعکس برای چشم دیگر تکرار می‌شود. به این ترتیب در هر لحظه تصویر مربوط به هر چشم توسط خود آن چشم قابل مشاهده خواهد بود. تیره شدن شیشه های عینک در سرعت بسیار بالا انجام می شود در نتیجه نمایشگرهای 3D Ready باید حتما نرخ فریم بیش از ۱۲۰ هرتز داشته باشند در غیر این صورت مقداری از تصویر از دست خواهد رفت. استفاده از این تکنولوژی گران قیمت است و استفاده طولانی از آن کمی باعث سردرد می شود (تجربه شخصی) ولی برای استفاده در محیط منزل و تجربه لذت دیدن تصاویر سه بعدی، بسیار خوب است.

samsung suhd 9

عمق تصاویر سه بعدی در این تلویزیون بسیار خوب است و اگر از روبرو به تلویزیون نگاه کنید با یک تصویر سه بعدی فوق العاده جذاب روبرو می‌شوید. البته توجه کنید که هر آنچه ما در مورد تصاویر سه بعدی می‌گوییم مربوط به تصاویری است که بصورت سه بعدی تولید و منتشر شده‌اند نه تصاویر دو بعدی که خود تلویزیون به سه بعدی تبدیل می‌کند.

در پخش تصاویر سه بعدی ضمن حفظ عمق تصویر، تصاویر متحرک بدون افت فریم یا جا ماندگی پخش می‌شود که باعث جذابیت تماشای تصاویر سه بعدی می‌شود. اما به هر حال مشکلات مربوط به فناوری سه بعدی اکتیو همچنان همراه این تلویزیون وجود دارد.

به همراه این تلویزیون یک جفت عینک سه‌بعدی نیز ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

samsung suhd 14

در مجموع و در حال حاضر می‌توان گفت که تفاوت زیادی بین تلویزیون‌های UHD موجود در بازار و SUHD سامسونگ در پخش محتوای کنونی وجود ندارد اما تلویزیون نسل جدید سامسونگ می‌تواند در آینده نیز شما را از خرید تلویزیون برای هماهنگی با فناوری‌های جدید بی‌نیاز کند. از طرفی نمایش رنگ‌ها در این تلویزیون فوق‌العاده هستند و تماشای ویدئو در آن یک لذت تمام عیار است. اما باید گفت که بزرگ‌ترین رقیب برای این تلویزیون نه تنها سازندگان دیگر بلکه در درجه‌ی اول قیمت بالا و سپس نبود محتوای مناسب است.

samsung suhd 15

نقاط قوت

  • نمایش فوق‌العاده رنگ‌ها
  • پردازش قوی تصاویر
  • پشتیبانی از فناوری HDR و محدوده وسیع‌تر از رنگ‌ها
  • طراحی زیبا

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • عمق کم رنگ مشکی در قیاس با رقبای هم‌رده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات