نگاهی عمیق به هولولنز مایکروسافت: واقعیت افزوده در مفهوم حقیقی

پنج‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
مطالعه 8 دقیقه
مایکروسافت شب‌گذشته نشان داد که راه خود را پیدا کرده و سعی دارد با قدرت به رقیب‌های دیگر در هر زمینه‌ای فشار آورد. ویندوز ۱۰ در کنفرانس دوم مایکروسافت بیش از همیشه کامل شده بود و سرویس‌ها و پلتفرم‌های ردموندی‌ها به قدری به سمت یکدیگر متمایل شدند که همه متوجه می‌شدند دیگر خبری از مایکروسافت با پلتفرم‌های چند پاره وجود نخواهد داشت. دیشب مایکروسافت ثابت کرد واقعا غول نرم‌افزار دنیاست.
تبلیغات

در دالان‌های پنهان شده در زیر مرکز بازدیدکنندگان عمومی شرکت مایکروسافت، آزمایشگاه‌های سری وجود دارند که به سختی چند نفر اجازه ورود به آن‌ها را کسب کرده‌اند. پس از اینکه این افراد به این مرکز می‌رسند دستگاه‌ای از مایکروسافت را مشاهده می‌کنند که در واقع جسورانه‌ترین ساخته بر پایه ویندوز است؛ یک هدست هولوگرافیک. هدفی که برای این دستگاه در خارج از آزمایشگاه تعیین شده بسیار بلند پروازانه است و آن رقابت با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های واقعیت مجازی موجود است. 

انتظار داریم هولولنز بتواند ویندوز ۱۰ و نرم‌افزار‌های آن را اجرا کند. نرم‌افزار‌هایی که بر روی گوشی، تبلت، پی‌سی و کنسول بازی ایکس‌باکس اجرا می‌شوند و می‌توانند با هدست مخصوص مایکروسافت در راستای خط دید شما به صورت شناور قرار گیرند. با نرم‌افزار‌های هولوگرافیک، مایکروسافت سعی دارد شیوه فکر کردن ما درباره پردازش، بهره‌وری و ارتباطات را تغییر دهد. همانطور که Oculus (خریداری شده توسط فیس‌بوک) و گوگل سعی می‌کنند ما را به دنیای واقعیت مجازی وارد کنند، مایکروسافت نیز دوست دارد ما دنیا را تنها با یک هدست قرار گرفته روی چشم خیلی هیجان انگیز و کامل‌تر ببینیم، جایی که اطلاعات درباره هر چیز در جلوی چشم‌های ما در حال حرکت است و تنها وظیفه ما تمرکز بر روی آن‌ها است. 

الکس کیپ‌من، رهبر توسعه و ساخت هولولنز، در طول کنفرانس شب چهارشنبه گفت: «ما درباره قرار دادن شما در یک دنیای مجازی صحبت نمی‌کنیم، ما رویایی فراتر از دنیای مجازی، فرای نمایشگر‌ها و فرای پیکسل‌ها را تصور می‌کنیم.» کیپ‌من حدودا از ۷ سال پیش در مایکروسافت مشغول به کار است. زمانی که او ایده دوربین حرکتی کینکت، که یک دستگاه برای انجام بازی‌های ویدیویی با واکنش نسبت به حرکات بدن بازیکن هست را مطرح کرد، کینکت به یکی از دستگاه‌ها با سریع‌ترین میزان فروش در طول تاریخ تکنولوژی تبدیل شد. در طول پنج سال گذشته کیپ‌من بر برداشتن تکنولوژی مورد استفاده در کینکت تمرکز داشته و بالاخره این نوآوری را با دوربین‌های حرکت سنج قدرتمند اما ارزان، کنترل صوتی و  سنسور‌های متعدد به یک عینک‌ مخصوص و فوق‌العاده به نام هولولنز تبدیل کرده است.

مایکروسافت برای تحقق رویا‌های بلندپروازانه خود درباره تکنولوژی واقعیت افزوده دیشب هولولنز را معرفی کرد. زمانی که هدست هولولنز را بر روی چشم‌های خود قرار می‌دهید، تمام تصاویر مقابل شما به شکل سه بعدی شبیه سازی می‌شوند و شما می‌توانید ظاهر و ترتیب همه وسایل دنیای واقعی را که در دور و اطراف شما قرار دارند، تغییر دهید. HoloLens از دستورات صوتی نیز پشتیبانی می‌کند، تا محتوا را کپی کند یا یک کلون از شما بسازد. با این حال، هنوز مشخص نیست که چطور مایکروسافت می‌خواهد وعده‌ی مدیر عامل این شرکت در خصوص کاربردی بودن  این دستگاه را در هر دو حوزه‌ی مصرفی و تجاری محقق کند. همچنین قیمت این محصول جالب در مراسم معرفی ناگفته ماند. با اینکه انتظار داریم همزمان با انتشار ویندوز ۱۰ هولولنز به بازار وارد شود اما نادلا در مراسم پرسش پاسخ فقط به این گفته که «محصول به شکلی قیمت گذاری خواهد شد که مصرف کننده عادی هم بتواند آن را تهیه کند»، بسنده کرد. اگر بخواهیم قیمت رقیب‌های این هدست را در نظر بگیریم می‌توانیم به Oculus Rift با قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار و هدست Gear VR سامسونگ با قیمت نزدیک به ۳۵۰ دلار اشاره کنیم.

هدست واقعیت افزوده مایکروسافت تفاوت‌هایی با Oculus Rift دارد و قرار است شما را با خود همراه کند و به یک دنیای کاملا متفاوت می‌برد و احتمالات فراوانی را پیش روی شما به وجود آورد. از فیلم‌های تخیلی سینمایی گرفته تا سریال‌های تلویزیونی، دنیای ورزش و هر سرگرمی دیگری برای شما قابل دسترس و ظاهر شدن است. هولولنز برای میسر کردن این امکانات از تکنولوژی بهره می‌برد که «واقعیت تکمیل شده یا واقعیت افزوده» نام دارد. این تکنولوژی می‌تواند تصاویری را به صورت لایه‌ای بر روی زندگی واقعی و آنچه به صورت واقعی در حال تماشا هستید، تشکیل دهد و به شما اجازه تعامل با آن را بدهد.

اگر تکنولوژی واقعیت تکمیل شده تاکنون در دسترس بوده پس چرا هولولنز را یک محصول برجسته و یک حریف جدی برای دیگر هدست‌ها می‌دانیم؟ رقابت و چالش جایی است که بتوان چنین محصولی را به صورت مستقل و بدون اتصال به هیچگونه منبع کامپیوتری یا منبع برق قادر ساخت به محیط‌های مختلف و متنوع سفر کند. مایکروسافت توانسته با غلبه بر این چالش‌ها دستگاه‌ای برای مصرف کنندگان بسازد و به گفته خود با آن نسل بعد پردازش را رقم زند.

از مریخ تا ماینکرفت

این بخش تجربه شخصی نویسنده وب‌سایت سی‌نت از هولولنز است:

هولولنز در واقع واحد پردازشی هولوگرافیک است و مایکروسافت خود آستین‌ها را بالا زده و یک پردازنده مخصوص طراحی کرده است تا هولولنز بتواند به خوبی حرکات و صدا‌ها را تفسیر کند. شیشه‌های عینک براق نیستند و بدنه با رنگ خاکستری فضایی آن که مایکروسافت در مراسم رونمایی نیز نشان داد، پوشیده از فلز است.

پوشیدن این دستگاه به راحتی دیگر هدست‌ها همچون Oculus Rift و Gear VR نیست. همچنین تصاویر اولیه‌ای که در رو به روی شما تشکیل می‌شوند به شفافی دیگر هدست‌ها نیستند. با این‌حال بزرگترین تفاوتی که هولولنز مایکروسافت را متمایز می‌کند، تعاملی بسیار طبیعی است که هدست مایکروسافت برای کاربر به وجود می‌آورد.

دیشب در اولین دمو که مایکروسافت با همکاری ناسا تهیه کرد بود، نشان داده شد که هولولنز حتی می‌تواند ما را به صورت شبیه سازی شده به سطح مریخ ببرد. تصاویری که به صورت واقعی توسط مریخ‌نورد کنجکاوی تهیه شده بود، مایکروسافت را قادر ساخته تا یک چشم‌ انداز جدید از مریخ و نقشه کوچکی به اندازه یک اتاق کنفرانس از آن تهیه کند. در اینجا نشان داده شد که شخص چگونه می‌تواند بر روی مریخ راه برود، خم شود و به سنگ‌ها نگاه کند و حتی مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا را ببیند.

با هولولنز نه تنها می‌توان بر روی مریخ حرکت کرد بلکه حتی می‌توان با محتوا و سطح آن نیز تعامل داشت. تنها با استفاده از یک عمل حرکتی با انگشت‌های دست که Air Tap نام گرفته، هولولنز به استفاده کننده دستگاه اجازه نشانه گذاری یک منطقه یا نقطه خاص را می‌دهد. ناسا امیدوار است تا با استفاده از هولولنز وسیله‌ای مفید و کاربردی را برای محققین خود فراهم کند و آن‌ها با این ابزار بتوانند روی تصاویر تهیه شده توسط مریخ‌نورد کنجکاوی تحقیقات بیشتری به عمل بیاورند.

درست شبیه به Oculus Rift، مایکروسافت قصد دارد هولولنز را به عنوان یک گجت جالب برای پرداختن به بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار گیرد. بعد از اینکه مایکروسافت استادیو Mojang سازنده ماینکرفت را در سپتامبر با ۲.۵ میلیاد دلار خرید، مشخص بود که برنامه‌های بزرگی برای توسعه و استفاده از این بازی دارد. دیشب در دموی دیگر نشان داده شد که هولوگرافیک ساخته شده بر پایه این بازی پیکسلی چقدر می‌تواند جالب و هیجان انگیز باشد. در این دمو یک اتاق به صورت کامل به یک دنیای بازی ماین‌کرفت تبدیل شد. در این دنیای تکمیل شده شما می‌توانید با بخش‌های مختلف بازی ارتباط برقرار کنید و برای مثال حفره‌ای با مشت‌های خود به وجود آورید یا اینکه هر چیزی را تنها با ضربه انگشت خود تغییر دهید.

اما احتمالا بهترین دمویی که دیشب کاربرد هولولنز را به تصویر کشید، ایجاد یک ویدیو کنفرانس با نرم‌افزار اسکایپ در جلوی چشم‌های کاربر بود. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، هولولنز چهره شخصی که به صورت ویدیوی در حال صحبت هستید را در راستای خط دید شما قرار می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید صدای شخص مقابل خود را بشنوید. در این محیط برای رساندن منظور خود آزادی بیشتری دارید، برای مثال می‌توانید با علامت فلش یک نمودار برای طرف مقابل خود رسم کنید یا حتی یک نقاشی بکشید.

مایکروسافت برای تولید هولو‌لنز تلاش زیادی کرده تا بتواند این محصول را به چنین بلوغی برساند. هولو لنز مایکروسافت یک رقیب جدی برای همه گجت‌های واقعیت افزوده و مجازی است. از عینک گوگل تا Gear VR سامسونگ به زودی رقیبی جدی را در بازار خواهند داشت. مایکروسافت اگر قیمت این محصول را به حد مناسبی تعیین کند، قطعا می‌تواند فروش زیادی را با این محصول بدست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات