آیفون ۶ پلاس رونمایی شد: صفحه نمایش ۵.۵ اینچ و رتینا HD، پردازنده A8 و شروع قیمت ۲۹۹ دلار

سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل رسما از نسل جدید آیفون ۶ در دو اندازه مختلف رونمایی کرد. این دو آیفون با دو اندازه صفحه نمایش متفاوت ۴.۷ و ۵.۵ اینچی طراحی شده‌اند که آیفون ۴.۷ اینچ آیفون ۶ و آیفون ۵.۵ اینچی آیفون ۶ پلاس نام گرفته است. آیفون ۵.۵ اینچی این شرکت در دسته فبلت‌ها قرار می‌گیرد و بزرگترین آیفونی محسوب می‌شود که اپل تا کنون ساخته است.
تبلیغات

 بعد از شایعات به نظر بی‌پایان بالاخره اپل نسخه‌های جدید آیفون خود را رونمایی کرد. اینطور که پیدا است آیفون‌های جدید شبیه به همان تصاویری هستند که پیش از این نیز فاش شده بودند. بسیاری معتقد بودند اپل نتوانسته منابع مورد نیاز خود برای ساخت آیفون ۵.۵ اینچی را تامین کند و معرفی این نسخه بزرگتر با تاخیر همراه خواهد بود. اما اپل در مراسمی که برگزار کرد این شایعات را رد کرد و دست به معرفی آیفون در دو نسخه مجزا با اندازه‌های متفاوت زد.

از چند سال پیش گفته می‌شد که اپل بالاخره آیفون بزرگتری تولید خواهد کرد و امروز پس از مدت‌ها انتظار آیفون‌های اپل بزرگتر شده‌اند. آیفون ۶ پلاس در دسته فبلت‌های قدرتمند بازار قرار می‌گیرد و با رقیب‌های سرسخت این بازار به مبارزه برخواهد خواست.

Screenshot from 2014-09-10 005820

در کنار صفحه نمایش ۵.۵ اینچی LCD در آیفون ۶ پلاس که با ویژگی‌های بسیاری همراه شده است، iOS 8 نیز بر روی این دستگاه به شکل بهینه‌ شده‌ای اجرا خواهد شد.

این دستگاه از آلومنیوم یکپارچه ساخته شده و ضخامت آن با مقدار ۷.۱ میلی‌متر اکنون کمتر از آیفون 5S با ضخامت ۷.۶ میلی‌متری است. هر دو آیفون ۶ جدید در حافظه‌های ذخیره سازی بیشتر ۱۲۸ گیگابایتی نیز عرضه خواهند شد و فعلا از نسخه ۳۲ گیگابایتی خبری نیست. نسخه قراردادی آیفون ۶ پلاس با حافظه ذخیره سازی ۱۶ گیگابایت از قیمت ۲۹۹ دلار شروع می‌شود و برای مدل ۶۴ گیگ ۳۹۹ دلار قیمت دارد و نسخه ۱۲۸ گیگابایتی نیز ۴۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. شروع پیش سفارش این آیفون‌های جدید از ۱۲ سپتامبر و عرضه رسمی آن‌ها نیز از ۱۹ سپتامبر شروع خواهد شد.

به سراغ دیگر مشخصات این دستگاه هوشمند برویم؛ توانایی نمایش نسبت صفحه ۱۶:۹ همانطور که در آیفون 5S و آیفون 5C سال قبل وجود داشت. صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ که ۱۸۵ درصد بیش‌تر از آیفون 5S سال پیش تعداد پیکسل در خود جای داده است (آیفون 5S تنها ۱۱۳۶ در ۶۴۰ پیکسل رزولوشن دارد). اپل نام این وضوح صفحه نمایش را Retina HD گذاشته است. همانطور که به خاطر داریدصفحه نمایش رتینا برای اولین بار در آیفون ۴ معرفی شد.

سوال بزرگ اینجا است که این صفحه نمایش پر وضوح و بزرگ چگونه قرار است مصرف انرژی باتری را مدیریت کند. اپل می‌گوید آیفون ۶ پلاس با صفحه نمایش بزرگ ۵.۵ اینچی تا مدت ۲۴ ساعت می‌تواند مکالمه 3G داشته باشد.

Screenshot from 2014-09-10 005856

آیفون‌های جدید و کلا دستگاه‌های جدید اپل با iOS 8 عرضه خواهند شد و این سیستم عامل از ۱۷ سپتامبر برای سایر دستگاه‌های اپل از آیفون 4S به بالا در دسترس قرار خواهد گرفت.

اپل همچنین ویژگی Apple Pay و NFC را به iOS 8 آورده است تا پرداخت‌های الکترونیک با گوشی‌های هوشمند این شرکت بتواند جایگزین‌ کارت‌های اعتباری موجود شود. این ویژگی با ذخیره کردن شماره کارت اعتباری درون اپلیکیشن Passbook کار خواهد کرد و اپل با تاکید ویژه می‌گوید اطلاعات این سیستم توسط هیچ خرده فروش و فروشگاهی قابل دسترس نخواهد بود. البته این ویژگی در ایران به نظر بدون کاربرد است.

Screenshot from 2014-09-10 010033

اپل همچنین ویژگی جدیدی به این آیفون اضافه کرده است که "Reachability" خوانده می‌شود. با این ویژگی هر بار که شما دو بار پشت سر هم  بر روی دکمه خانگی دستگاه فشار وارد کنید، صفحه نمایش به صورت کلی به پایین می‌آیدو شما می‌توانید به دکمه‌های بالایی هر اپلیکیشنی که در آن هستید دسترسی پیدا  کنید. برای مثال اگر دکمه بازگشت در مرورگر سافاری از دست شما خیلی دور است با دوبار بر روی دکمه خانگی فشار آورید تا تمام صفحه نمایش به پایین حرکت کند و راحت به آن دکمه خاص دسترسی یابید.

آیفون ۶ پلاس و آیفون ۶ می‌توانند ویدیو‌های ۱۰۸۰p را با نرخ فریم بر ثانیه ۳۰ یا ۶۰ ضبط کنند و حرکت آهسته آن‌ها تا ۲۴۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود. دوربین آیفون ۶ پلاس همچنین از لرزشگیر اپتیکال نیز بهره جسته است.

Screenshot from 2014-09-10 010118

iOS 8 حالا بهینه شده تا اپلیکیشن‌ها را در حالت افقی و با اطلاعات بیشتر همچون آیپد‌ها نشان دهد. برای مثال اگر تلفن را پهنا بخوابانید اپلیکیشن ایمیل، پیام‌ها را در بخش چپ و مخاطبین مربوط به هر پیام را در سمت راست قرار می‌دهد. این حالت دقیقا آیفون ۶ پلاس را شبیه به آیپد مینی و آیپد ایر خواهد کرد.

پردازنده این دستگاه جدید و هوشمند مثل نسل قبل ۶۴ بیتی است اما پردازنده آن سریع‌تر از نوع A8 است که به گفته اپل تا ۱۳ درصد کوچکتر از پردازنده پیشین یعنی A7 است. فیل شیلر در جریان معرفی این پردازنده گفت که A8 تا ۲۵ درصد سریع‌تر در پردازش و تا ۵۰ درصد سریع‌تر در بخش گرافیک است. A8 طراحی شده تا آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس حداکثر قدرت را با کمترین گرما تجربه کنند.

Screenshot from 2014-09-10 010124

اپل به فکر عاشقان بازی نیز بوده و با اضافه کردن صفحه نمایش رتینا اچ دی و استفاده از کمپانی توسعه دهنده نرم‌افزاری Metal 3D عاشقان بازی‌های موبایل را با رزولوشن بیشتر به وجد خواهد آورد.

در آخر ذکر چند نکته در مورد آیفون ۵.۵ اینچی باقی مانده است: پردازنده کمکی این دستگاه M8 است و بهبود‌های زیادی نسبت به M7 که سال پیش در آیفون 5s دیدیم، داشته است. اپل می‌گوید این چیپ پردازشی می‌تواند تفاوت بین فعالیت‌های مختلف که شما انجام می‌دهید را متوجه شود (برای مثال می‌تواند تفاوت دوچرخه سواری با دویدن شما را تشخیص دهد) همچنین می‌تواند مقدار مسافرتی که پیموه‌اید و مقدار ارتفاع را بفهمد. قطعا پردازنده M8 به کمک اپلکیشن HealthKit اپل خواهد رفت و در موراد طرز زندگی و تناسب اندام به کاربر کمک می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات