۱۸ شهریور: زادروز دنیس ریچی خالق زبان C

سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۷۳ سال پیش در چنین روزی دنیس مک آلیستر ریچی دانشمند علوم کامپیوتر متولد شد. شهرت این دانشمند آمریکایی بخاطر خلق زبان برنامه نویسی C است و یکی از تاثیرگذارترین افراد عصر دیجیتال شناخته می شود. از اون به عنوان پدر زبان C و سیستم‌عامل یونیکس یاد می‌شود.
تبلیغات

۷۳ سال پیش در چنین روزی دنیس ریچی دانشمند علوم رایانه در برانکسویل نیویورک دیده به جهان گشود. ریچی در خوانده تحصیل کرده و علاقمند به علم و دانش متولد شد پدرش آلستر ریچی از دانشمندان کهنه کار آزمایشگاه بل بود و یکی از نویسندگان و تئوری پردازان مدارهای سوئیچینگ به شمار می‌رفت.

دنیس تاثیرات زیادی از پدر پذیرفت و تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان با نتایج ممتاز به پایان رساند و سپس در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه هاروارد شد و از این دانشگاه نخست در رشته فیزیک و ریاضیات کاربردی در مقطع کارشناسی و سپس در سال ۱۹۶۸ با درجه دکترا فارغ التحصیل شد. دنیس ریچی در دوران تحصیل در مقطع دکترا شروع به کار در آزمایشگاه بل کرد جایی که سالها پدرش به تحقیق پرداخته بود. این دانشمند بزرگ عمده شهرت خود را بخاطر خلق زبان برنامه نویسی C کسب کرد وی در آزمایشگاه بل در سال ۱۹۷۲ با استفاده از زبان برنامه نویسی B زبان برنامه نویسی C را ارائه کرد. اما در کنار این موضوع وی جزو برنامه نویسان اصلی سیستم عامل یونیکس نیز بود که به عبارتی وی توانست نقش حیاتی در گسترش و خلق عصر دیجیتال ایفا کند.

دنیس ریچی از زبان برنامه نویسی C برای توسعه سیستم عامل یونیکس استفاده کرد و با انتشار کتاب  The C Programming Language در سال ۱۹۷۸ موجبات گسترش بیش از پیش این زبان برنامه نویسی را فراهم کرد. بسیاری از سیستم‌های عامل از طریق این زبان برنامه نویسی توسعه یافتند. به عبارتی زبان برنامه نویسی C را می‌توان عامل رشد سریع دنیای دیجیتال و فناوری دانست.

اگر دنیس نبود نه تنها سیستم‌عامل یونیکس وجود نداشت بلکه خبری از ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و غیره هم نبود. هنوز بسیاری از نرم‌افزارهای معتبر دنیا بر پایه‌ی زبان برنامه نویسی C نوشته می‌شوند.

در تاریخ ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۱ جسد این دانشمند در منزلش در حالی که تنها زندگی می‌کرد یافت شد. هیچگاه علت مرگ و زمان دقیق مرگ او مشخص نشد؛ ولی وی سال‌ها تحت درمان بیماری سرطان پرستات قرار داشت و همچنین از ناراحتی قلبی رنج می‌برد. مرگ دنیس ریچی تنها یک هفته بعد از مرگ استیو جابز رخ داد، اما پوشش رسانه‌ای قابل توجهی در مقایسه بل مرگ جابز برای او ایجاد نشد. مورخ کامپیوتر، پاول ای. سروزی بعد از مرگ ریچی گفت: «اگر میکروسکوپ می‌داشتید و می‌توانستید درون یک کامپیوتر را نگاه کنید، می‌توانستید دستاوردهای ریچی را در همه جای داخل آن ببینید.»

روحش شاد یادش گرامی.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات