جمع‌بندی شایعات: هرآنچه از آیفون 6 و ساعت هوشمند iWatch می‌دانیم

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
مطالعه 12 دقیقه
گاهی تصور می‌کنیم شایعات اپل به خودی خود یکی از ستون‌هایی هستند که موجب پیش رفتن اینترنت می‌شود. تقریبا هر روزی که می‌گذرد با شایعه‌ای جدید از دل اتاق‌ها و آزمایشگاه‌های این بزرگ‌ترین شرکت فناوری به پایان می‌رسد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا یک روز مانده به معرفی رسمی، به جمع‌بندی شایعات مربوط به آیفون 6 و ساعت هوشمند iWatch اپل بپردازیم.
تبلیغات

پیش‌تر نیز در مقاله‌ای با عنوان «هرآنچه لازم است در خصوص مراسم ۱۸ شهریور اپل بدانید»  به مرور کلی آنچه احتمال می‌رود طی این کنفرانس با آن مواجه شویم پرداختیم که توصیه می‌کنیم آن را از دست ندهید. اما اکنون با توجه به نزدیکی این مراسم، می‌توان گفت که فصل شایعات بالاخره تا یک روز دیگر پایان خواهد یافت. پیش از رویداد روز سه‌شنبه، تصمیم گرفتیم هر شایعه‌ای در خصوص موج بعدی دستگاه‌های اپل که طی این ماه‌ها به گوش‌مان خورده را در قالب یک جمع‌بندی کلی برای شناخت بهتر این محصولات ارائه کنیم. ادی کو، رئیس بخش iTunes و iCloud اپل در کنفرانس Code ماه می گفته بود که محصولات پیش‌ روی اپل که در سال 2014 معرفی خواهند شد، در نوع خود بهترین محصولات ۲۵ سال گذشته خواهند بود. حال اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به هرآنچه می‌تواند سنگ بنای خاص بودن این مراسم را فراهم آورد. همچون همیشه، تمامی این شایعات را باید با اندکی چاشنی احتمالات ترکیب کرد و در نظر گرفت که هیچ‌یک بصورت مطلق، قطعی نیستند. 

در هر حال اگر مجموعه‌ی عظیم شایعات اپل طی ماه‌های گذشته را از دست داده‌اید، به این مطلب به چشم شهر فرنگی نگاه کنید که شما را با هرآنچه هست و نیست همراه می‌کند.

آیفون 6 : صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، در چند اندازه

طی ۱۲ ماه گذشته، مجموعه‌ی بزرگی از شایعات و تصاویر و اطلاعات فاش شده در خصوص آیفون 6 بدست آمده است. در این میان اما، بزرگ‌ترین خبر مربوط به بزرگ‌تر بودن آیفون 6 نسبت به نسل‌های پیشین خود است. این مساله از این رو حائز اهمیت است که با یکی از اساسی‌ترین تغییرات در فرم‌فکتور آیفون از زمان معرفی در سال 2007 تا کنون روبرو هستیم. البته در آیفون 5 و 5s نیز شاهد تغییراتی در اندازه بودیم اما آن تغییر که موجب درازتر شدن دستگاه می‌شد یک تحول در فرم‌فکتور به حساب نخواهد آمد و ساختار کلی و سایر اندازه‌های مربوط به آن ثابت باقی مانده بود.

صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، در دو اندازه

1408151694 5a14

شایعه: آیفون 6 در دو اندازه‌ی مختلف در دسترس قرار خواهد گرفت. آیفون 6 استاندارد به صفحه‌نمایشی با اندازه‌ی 4.7 اینچ مجهز خواهد شد. علاوه بر این، اپل سرانجام قدم به وادی فبلت‌ها خواهد نهاد و با یک آیفون 5.5 اینچی به نبرد با گلکسی نوت سامسونگ خواهد رفت.

جزئیات: درست همانگونه که اپل در سال گذشته به ارائه‌ی آیفون 5s و آیفون 5c پرداخت، این کمپانی در سال 2014 به معرفی دو آیفون با نام‌های احتمالی آیفون 6 و آیفون 6L خواهد پرداخت.

شایعه‌ی مربوط به دو اندازه‌ی متفاوت برای آیفون بعدی به اوایل سال 2014 بازمی‌گردد. اگرچه برخی از نظاره‌گران و تحلیلگران مسائل اپل به مساله‌ی ارائه‌ی دو آیفون با اندازه‌ی متفاوت از سوی این شرکت به دیده‌ی شک و تردید می‌نگریستند، اما شایعات و اطلاعات درز کرده در این خصوص به اندازه‌ای رسید که تقریبا همه را به صحت این مساله متقاعد ساخته است.

سطح اطمینان: ما تقریبا یقین داریم که آیفون 6 از نسل‌های پیشین خود بزرگ‌تر خواهد بود. تعداد شایعاتی که به اندازه‌ی 4.7 اینچی این دستگاه اشاره دارند به کلی غیرقابل چشم‌پوشی است.

Screenshot 2014-09-06 13.02.56.0

زمانی که صحبت از آیفون 5.5 اینچی یا همان iPhone 6L به میان می‌آید، ما تا حدود زیادی در خصوص وجود چنین دستگاهی نیز اطمینان خاطر داریم. اما در خصوص شایعاتی که حکایت از معرفی این دو دستگاه در دو تاریخ مختلف دارند چه؟ بسیار بعید است. انتظار می‌رود اپل رویه‌ی قبلی خود که در معرفی آیپد ایر و آیپد مینی رتینا شاهدش بودیم را بار دیگر پی گرفته و ضمن استفاده از مشخصات فنی یکسان در هر دو دستگاه، قیمت گوشی بزرگ‌تر را 100 دلار بالاتر از نسخه‌ی 4.7 اینچی در نظر بگیرد. در هر صورت این احتمال نیز وجود دارد که آیفون جدید سطح قیمت کلی بالاتری در مقایسه با نسل پیشین داشته باشد. همچنین در شایعات و گزارشات بدست آمده این مساله نیز مطرح می‌شود که آیفون 4.7 اینچی زودتر از آیفون 5.5 اینچی روانه‌ی بازار خواهد شد.

دانلود ویدیو

صفحه‌نمایش یاقوت کبود (سافایر)

شایعه: آیفون 6 از یک صفحه‌نمایش پوشیده شده با کریستال یاقوت کبود بهره خواهد برد. این ماده‌ی سخت که اغلب در صفحه‌ی ساعت‌ها به کار می‌رود، دوام فوق‌العاده و مقاومت بسیار بالایی در مقابل خراشیدگی به همراه خواهد داشت.

جزئیات: مارکوس برونلی که از کاربران فعال یوتیوب به شمار می‌رود، موفق شده به آنچه که به نظر، صفحه‌ی پنل جلویی آیفون 4.7 اینچی است دست پیدا کند. این احتمال وجود دارد که این صفحه یکی از بخش‌های رسمی آیفون 6 نباشد (ممکن است با یک نمونه اولیه یا طرحی آزمایشی برای آیفون‌های بعدی روبرو باشیم) اما یک نکته قابل انکار نیست: این صفحه به شکل خارق‌العاده‌ای بادوام است.

دانلود ویدیو

سطح اطمینان: پیش‌تر و در ماه ژانویه، تیم کوک مدیرعامل اپل بصورت رسمی تایید کرد که تسهیلات و کارخانجات این شرکت در آریزونا به تولید کریستال‌های یاقوت کبود اختصاص دارد؛ بنابراین با نشانه‌ای مثبت روبرو هستیم. با وجود اینکه برخی گزارش‌ها حکایت افزایش قیمت آیفون‌های برخوردار از صفحه‌نمایش یاقوت کبود دارند، ما همچنان به اندازه‌ی کافی در این خصوص متقاعد نشده‌ایم. عقیده داریم که اگر اپل محصولی با استفاده از یاقوت کبود یا هر ماده‌ی دیگری تولید کند، در نهایت هزینه‌ی اضافی بر روی فاکتور نهایی منظور نخواهد کرد و بجای آن فرآیند تولید را با انبوه‌سازی و از این دست اقدامات کم‌هزینه‌تر خواهد کرد. در چنین مواقعی، اپل آنچه که به بهترین نحو در آن خبره است را به اجرا خواهد گذاشت: ایجاد سلطه بر زنجیره‌ی تامین و فرآیند تولید که در نهایت موجب کاهش هزینه‌ی تولید برای خود این شرکت، و افزایش هزینه‌ی تولید برای رقبا خواهد شد.

پرداخت با استفاده از NFC

 شایعه: آیفون 6 به سیستم NFC مجهز خواهد شد که راه را برای پیاده‌سازی سیستم پرداخت موبایلی اختصاصی اپل هموار خواهد کرد.

جزئیات: اپل علاقه‌ی خاصی برای به رخ کشیدن توانایی‌های خود دارد که در این میان داده‌های مبتنی بر پرونده‌ای که از مشتریان در اختیار دارد نیز برای کنار راندن سایر خرده‌فروشی‌ها حائز اهمیت است. در نتیجه‌ی این امر، تحلیلگران انتظار دارد اپل حرکتی جدی در فضای رو به رشد پرداخت‌ها داشته باشد.

آخرین شایعات اشاره به این مساله دارند که اپل سرانجام در آیفون 6 از NFC استفاده خواهد کرد. این مساله می‌تواند خبر بزرگی برای این سیستم و نیز پرداخت‌های موبایلی باشید. NFC سال‌هاست که در سایر گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شود اما این سیستم در پیدا کردن جایگاه خود حتی در ایالات متحده و فروشگاه‌ها و بانک‌های آن نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده است.

حتی شایعاتی نیز وجود دارد که احتمال همکاری اپل با ویزا، مسترکارد و آمریکن اکسپرس برای ایجاد سیستم پراخت جدید خود را مطرح می‌نماید.

سطح اطمینان: ما یقین داریم که بحث پرداخت موبایل در حیطه‌ی توجه اپل قرار دارد . در کمترین حالت، این شرکت در مراسم ۱۸ شهریور خود، به ارائه‌ی چیزی که موجب تسهیل ورود به این مسیر شود خواهد پرداخت. البته هنوز قطعیتی وجود ندارد که تمامی قطعه‌های اصلی این سیستم برای یک معرفی همه‌جانبه آماده و ساخته پرداخته شده باشد. از این گذشته، سرمایه‌گذاری های اپل بر روی Bluetooth LE و iBeacon باعث می‌شود این مساله به ذهن‌مان خطور کند که حتی اگر اپل NFC را به سیستم پرداخت خود وارد کند، الزامی وجود ندارد که شاهد استفاده از روش سیستم‌های موجود فعلی باشیم.

در نهایت حتی اگر آیفون 6 به NFC مجهز هم شده باشد، چنین موضوعی به معنای ارائه‌ی فوری سیستم iPayments (نامی فرضی برای سیستم پرداخت اپل) نخواهد بود.

خلاصه اینکه، ما این مورد را تنها در حد یک احتمال در نظر می‌گیریم.

ساعت هوشمند iWatch

iwtchcnptnw098780a

آیفون 6 تنها محصول بزرگی نیست که گفته می‌شود توسط اپل در دست کار است. اسناد موجود حکایت از این موضوع دارند که اپل در مراسم ۱۸ شهریور خود سرانجام از اولین ابزار پوشیدنی خود، یعنی iWatch افسانه‌ای پرده برداری خواهد کرد. گفته می‌شود که این ساعت هوشمند بصورت عمیقی با نسخه جدید iOS که بر روی آیفون 6 نصب خواهد بود ادغام شده و عملکردهای ویژه‌ای را در اشتراک با این دستگاه به کاربر ارائه خواهد کرد.

شایعات مربوط به زمان عرضه

شایعه: اپل ساعت هوشمند iWatch را در ۱۸ شهریور رونمایی خواهد کرد که البته زمان عرضه به چند ماه پس از آن موکول خواهد شد.

جزئیات: قهرمان ابزارهای پوشیدنی اپل در تاریخ ۱۸ شهریور برای عموم رونمایی خواهد شد اما همانطور که در خصوص آیفون و آیپد نیز شاهد بودیم، یک تاخیر چند ماهه میان معرفی تا عرضه برای فروش به مصرف‌کنندگان در این میان وجود خواهد داشت.

اپل بخاطر در دسترس قرار دادن محصولات معرفی شده‌ی خود با فاصله‌ای چند روزه مشهور است. اما در خصوص دسته‌بندی‌های جدید محصولات، این شرکت معمولا رویکرد استراتژیک متفاوتی را پی می‌گیرد. آیفون اولیه شش ماه پیش از عرضه‌ی گسترده رونمایی شد. آیپد نیز دو ماه قبل از در دسترس قرار گرفتن معرفی شده بود تا توسعه‌دهندگان زمان مورد نیاز برای توسعه و آماده‌سازی اپلیکیشن را در اختیار داشته باشند.

حال تصور می‌کنیم این رویه در خصوص iWatch (یا هر اسم دیگری که برای این دستگاه انتخاب شود) نیز اعمال شود.

سطح اطمینان: تا حدود زیادی می‌توان مطمئن بود که اپل در مراسم ۱۸ شهریور از یک ابزار پوشیدنی (احتمالا یک ساعت) رونمایی خواهد کرد. همچنین با در نظر گرفتن تعداد کم اطلاعات فاش شده، با خاطری جمع می‌توان گفت که این محصول هنوز وارد خط تولید نشده است.

نام دستگاه

شایعه: کلمه‌ی iWatch در حقیقت یک نام شایع شده بصورت عمومی برای ابزار پوشیدنی اپل است اما نام‌های دیگری نیز همچنان در میان هستند. از جمله‌ این نام‌ها می توان به iTime برای ساعت، iBand و iFit برای دستبند و... اشاره کرد. در حال حاضر ما به دو اسم iWear که نمایانگر پلتفرم بوده و iWatch که جا افتادگی و سازگاری خوبی با دیگر محصولات اپل دارد علاقه‌ی بیشتری داریم.

جزئیات: آنچه با آن مواجه هستیم کاملا یادآور مسائل مربوط به iPad است. طی سال‌هایی که به معرفی اولین تبلت  مبتنی بر iOS اپل منتهی شد، حدس‌ها و شایعات متنوع در خصوص نامگذاری این محصول سراسر وب را پر کرده بود. تصور عاقلانه و عمومی بیشتر بر روی iTab یا iTablet قرار داشت اما مشاهده کردیم که این حدس‌ها به واقعیت بدل نشد و در عوض اپل با تغییر جهتی واضح، دستگاه خود را iPad نام نهاد. پس از آن شوخی‌ها و جوک‌های فراوانی در خصوص این ترکیب نام به راه افتاد اما در عرض چند هفته، نام انتخاب شده به خوبی جای خود را در ذهن مردم باز کرد. حال بسیار دشوار خواهد بود که هر نام دیگری را مناسب تبلت‌های اپل بدانیم. حال ما انتظار داریم که در خصوص iWatch یا هرچه که هست نیز رویکرد مشابهی را شاهد باشیم.

سطح اطمینان:  تنها چیزی که در این خصوص نسبت به آن مطمئن هستیم، عدم اطمینان در خصوص نامگذاری این محصول است!

اندازه‌های مختلف

شایعه: ممکن است آیفون 6 تنها دستگاهی نباشد که توسط اپل با چند اندازه معرفی خواهد شد. این احتمال وجود دارد که این شرکت توسعه‌ی iWatch را نیز در چند سایز مختلف در دستور کار خود قرار داده باشد.

جزئیات: به لطف تعدادی استخدام کلیدی که توسط اپل صورت گرفت و افراد تاثیرگذاری را به تیم توسعه‌ی این دستگاه اضافه کرد، تنور شایعات در خصوص تولید مجموعه‌ی کاملی از ساعت‌ها توسط اپل داغ شد. بر این اساس گفته می‌شود اپل حداقل ساعت هوشمند خود را در چند مدل یا اندازه ارائه خواهد کرد و توسعه‌ی خانواده محصولات پوشیدنی این شرکت دور از ذهن نیست.

اگر قرار است بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند یک حوزه‌ی بزرگ جدید باشد، بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که دستگاه‌های ارائه شده در آن باید همچون جواهرات و ساعت‌های سنتی موجود دارای تنوع برای تناسب با سلیقه‌ی افراد باشند. چنین مساله‌ای در تضاد با رویکرد تک‌سایزی پی گرفته شده توسط Moto 360 و LG G Watch یا خط محصولات Gear سامسونگ خواهد بود. البته این مساله اندکی با رویکرد اپل با محوریت یکپارچگی و واحدسازی در تناقض است اما بسیاری کاربران (خصوصا خانم‌ها) از ته دل آرزو می‌کنند که این تنوع انتخاب توسط اپل ارائه شود. الگو گرفتن از نحوه‌ی ارائه‌ی ساعت‌های سنتی می‌تواند راهکار مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای بازار باشد و افزون بر این، با ارائه‌ی بندها و لوازم جانبی متنوع و قابل شخصی‌سازی، اپل می‌تواند بدون ساختن تعداد زیادی محصول، انتخاب‌های فراوانی ایجاد کند.

سطح اطمینان: بسیار امیدواریم اپل بیش از یک طرح کلی در دست ارائه داشته باشد. در هر حال از منظر واقع‌گرایی، چنین موضوعی تا حدودی هم غیرمحتمل به نظر می‌رسد. با این وجود همچنان تصور می‌کنیم اپل ساز و کاری برای ارائه‌ی خانواده جدیدی از محصولات که بر روی هر مچی خوب بنشیند در ذهن داشته باشد. شاید تصور 75 درصد احتمال برای مشاهده‌ی بیش از یک اندازه و طرح منطقی به نظر برسد.

صفحه‌نمایش خمیده و مدور

toddham iwatch run

 شایعه: شایعات در خصوص طراحی iWatch نیز بازار داغ خود را دارد اما محتمل‌ترین تئوری‌ها حکایت از صفحه‌نمایشی خمیده، یا دایره‌ای دارند.

جزئیات: با وجود طرح‌های مفهومی تا تصاویر فاش شده‌ی منتسب به قطعات این دستگاه، بزرگ‌ترین سوال بی پاسخ مربوط به ساعت هوشمند اپل مربوط به طراحی آن است. در هر حال بسیار بعید به نظر می‌رسد که اپل نیز رویکرد استفاده از صفحه‌نمایش تخت مربعی که در ابتدا توسط برخی رقبا به کار گرفته شده بود را در پیش گیرد. بنابراین آیا iWatch اپل با صفحه‌نمایشی خمیده، چیزی شبیه به Gear Fit یا Gear S خواهد بود؟ یا چیزی مشابه Moto 360 موتورولا یا G Watch R ال‌جی را شاهد خواهیم بود؟ شاید هم به کلی غافلگیر شده و با فرم‌فکتور جدیدی روبرو شویم؛ کسی چه می‌داند. گزارش شده که جانی آیو، رهبر بخش طراحی‌های اپل اخیرا گفته صنعت ساعت‌سازی سوئیس (منزلگاه تولید برترین ساعت‌های دنیا) با مشکل مواجه خواهد شد. چنین اظهار نظری هیچ ایده‌ای در خصوص شکل و شمایل طراحی دستگاه در اختیارمان نخواهد گذاشت اما نشانگر این مساله است که اپل به ساعت‌های سنتی که در حوزه‌ی مد و فشن طبقه بندی می‌شوند نگاهی الهام‌گیرنده دارد.

سطح اطمینان: تنها چیزی که می‌توان تا حدودی به آن مطمئن بود، دلچسب و خاص بودن طراحی‌های اپل است. بیش از این اطلاعات قابل اتکایی در دست نیست.

عمر باتری

شایعه: عمر باتری iWatch یا بسیار عالی یا افتضاح خواهد بود.

جزئیات: همه می‌دانیم که بزرگ‌ترین مشکل پیش روی ابزارهای پوشیدنی در حال حاضر عمر باتری آن‌هاست. در حقیقت یکی از دلایلی که ساعت هوشمند Pebble تا حدود زیادی با استقبال مواجه شده، دوام نسبی باتری آن است.

بر اساس اطلاعات موجود، اپل احتمالا در خصوص عمر باتری ساعت هوشمند خود دست پایین را خواهد گرفت و خبری از آن دوام حداقل یک هفته‌ای که بسیاری تحلیلگران بعنوان نقطه‌ی مورد نیاز ابزارهای پوشیدنی از آن یاد می‌کنند نخواهد بود. این در حالی است که برخی دیگر منابع، مدعی هستند که اپل سخت در تلاش است تا طراحی دایره‌ای، شارژ بی‌سیم و تکنولوژی صفحه نمایش را به گونه‌ای بهینه کند که تا آخرین قطره‌ی شارژ دستگاه نیز به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد و شاهد هدر رفت در این قسمت‌ها نباشیم.

سطح اطمینان: در این قسمت به هیچ عنوان اطمینانی وجود ندارد. عمر باتری در هر حالتی یکی از خصوصیات بسیار مهم ساعت هوشمند اپل خواهد بود اما هنوز هیچ سندی در خصوص اینکه با شرایطی عالی مواجه خواهیم شد یا یک افتضاح غیرقابل تحمل در دست نیست. بنابراین احتمال پنجاه پنجاه را برای این شایعه در نظر می‌گیریم.

در خصوص مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دستگاه‌ها نیز تا کنون مواردی مطرح شده که چیپ جدید سری A اپل در دل آیفون و نیز بهره‌گیری از دوربین اصلی قدرتمند در این دستگاه را می توان از این دست برشمرد. دیدگاه شما در خصوص آیفون 6 و iWatch چیست؟ شما چه تصور و انتظاراتی را در مراسم ۱۸ شهریور اپل دنبال خواهید کرد؟

در نهایت از شما دعوت می‌کنیم در نظرسنجی زیر شرکت کرده و سطح اشتیاق خود را برای محصولات جدید اپل با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات