تماشا کنید: ایمپلنتی در چانه برای توقف سردردهای خوشه‌ای

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
هر چند این نوع سردرد به اندازه‌ی میگرن شناخته شده نیست اما بهتر است بدانید این نوع سردرد بسیار دردناک تر است و می‌تواند چندین بار در طول روز اتفاق بیافتد که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در حال حاضر برای این نوع از سردرد‌ها درمانی وجود ندارد اما ابزار تحریک نورونی جدید ادعای درمان این نوع سردردها دارد.
تبلیغات

آزمایش‌های بالینی در ایالات متحده جهت کاربرد واقعی این ابزار اخیرا آغاز شده است به طوری که شخص این ابزار را در زیر چانه‌ی خود ایمپلنت می‌کند. این ابزار که توسط شرکت ATI توسعه داده شده است، از طریق شکافی دو سانتی‌متری در لثه‌ی فرد قرار داده می‌شود.

این ابزار که در زیر چانه در سمتی که دچار سردرد می‌شود به جمجمه‌ی فرد بیمار متصل می‌شود از طریق تحریک اسفنوپالاتین (SPG) گانگولین که عصبی اس که در پشت بینی قرار گرفته است کار می‌کند. این عصب در حقیقت وظیفه‌ی انتقال درد ناشی از سردرد را بر عهده دارد. روش‌های درمانی پیشین مبتنی بر سوزاندن شیمیایی یا بریدن دائمی این عصب بودند.

وقتی بیمار احساس می‌کند که این سردردها در حال آغاز هستند، می‌بایست پایشگر دستی خارجی را در نزدیکی چانه‌ی خود بگیرد تا به صورت بیسیم ایمپلنت را جهت ارسال سیگنال‌های مسدود کننده به عصب SPG فعال کند. این پایشگر خارجی بسته به شدت درد و میزان مورد نیاز بیمار توسط پزشک معالج تنظیم می‌شود تا سطح تحریکات مناسب حال بیمار باشند.

اگرچه ابزار پایشگر به باتری‌های با قابلیت شارژ مجدد مجهز است ایمپلنت داخلی نیازی به باتری ندارد که بدین معناست که شما نیازی به درآوردن آن از بدن جهت شارژ یا حتی بدتر از آن قرار دادن چانه‌ی خود در شارژر بیسیم نخواهید داشت که به نظر بسیار مناسب می‌آید.

این محصول تاکنون در بازار‌های اروپایی عرضه شده و می‌توان آن را به راحتی خریداری کرد اما این نخستین باری است که سیستم ATI Neurostimulator در ایالات متحده به کار گرفته می‌شود تا پس از حداقل 120 مورد استفاده و انجام سایر آزمون‌های لازم جهت تایید پزشکی در نهایت در این بازار نیز عرضه شود.

در ویدیوی زیر می‌توانید بیشتر در خصوص این ایمپلنت جالب بدانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات