نگاه نزدیک زومیت به لومیا 830 نوکیا

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
مطالعه 9 دقیقه
نوکیا که حال بخشی از مایکروسافت محسوب می‌شود، وقتی که صحبت از گوشی‌های هوشمند در میان باشد پرچمداران با ارزشی را ارائه کرده است. مایکروسافت در IFA یکی از کوچک‌ترین غرفه‌ها را در اختیار داشت، غرفه‌ای که در آن تنها ۴ تلفن  هوشمند این شرکت به نمایش در آمده بود. مهم‌ترین محصولات به نمایش در آمده نیز لومیا ۸۳۰ و لومیا ۷۳۰ بودند. در ادامه مطلب به بررسی لومیا ۸۳۰ می‌پردازیم،، تلفنی که مایکروسافت آن را «پرچمدار خوش قیمت» می‌نامد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 استراتژی بارز مایکروسافت در ارائه‌ی لومیا 830، وارد ساختن برند معتبر PureView که با دوربین‌های گوشی‌های رده‌بالای نوکیا شناخته می‌شود به دستگاهی مقرون به‌صرفه‌تر است تا بدین ترتیب مزیت رقابتی مهمی برای این شرکت در میان‌رده‌ها ایجاد شود. در حقیقت مایکروسافت چنان در این استراتژی خود واضح عمل کرده که طی کنفرانس معرفی خود از لومیا 830 با عنوان «پرچمدار خوش‌قیمت» یاد کرد. این دستگاه به لطف فریم آلومینیومی و پنل پشتی خود که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده و اندکی انحنا دارد شباهت بسیاری با پرچمدار این شرکت یعنی لومیا 930 در ذهن تداعی می‌کند. اگرچه این گوشی نام PureView را یدک می‌کشد اما اگر از منظر اعداد و ارقام بنگریم، دوربین پشتی 10 مگاپیکسلی لومیا 830 نمی‌تواند به خوبی آنچه در لومیا 920 یا لومیا 1020 شاهدش هستیم عمل کند اما با در نظر گرفتن رده قیمتی پایین‌تر، این مساله کاملا قابل درک است. از طرفی ابعاد بزرگ سنسور به خوبی نشان می‌دهد، که با یک دوربین خوب روبرو هستیم.

لومیا 830 با یک صفحه‌نمایش 5 اینچی HD همراه است که پردازنده‌ی نسبتا قوی 4 هسته‌ای و یک طراحی جذاب با فریم فلزی آن را همراهی می‌کند. ماژول دوربین PureView در قسمت پشتی دستگاه، یادآور دایره‌ی مشکی موجود در Lumia 1020 است که توسط یک برآمدی جژئی که موجب فاصله گرفتن دوربین از شاسی اصلی خواهد بود کامل می‌شود.

در مقایسه با پرچمدار فعلی نوکیا، لومیا 830 از نظر رزولوشن صفحه‌نمایش و نیز قدرت پردازشی نیز اندکی با تقلیل مواجه شده تا هزینه‌ی نهایی کمتری داشته باشد. دوربین PureView لومیا 830 که یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود از لرزشگیر اپتیکال تصویر بهره می‌برد. لومیا ۸۳۰ اگر تراکم پیکسلی صفحه نمایش و پردازنده را فاکتور بگیریم از باقی جنبه‌ها در سطح پرچمداران مطرح بازار است. وقتی لومیا ۸۳۰ را در دست بگیرید حس یک کالای با کیفتی و با دوام به شما منتقل می‌شود. لبه‌های فلزی دستگاه با دقت تراش خورده‌اند و پوشش پلی‌کربنات نیز همان کیفیت و استحکام همیشگی نوکیا را دارد. از طرفی انحنای داده شده به لبه‌ها و وزن سبک‌تر لومیا ۸۳۰ نسبت به لومیا ۹۳۰ باعث شده تا از نظر ارگونومی و سهولت در استفاده، بهبود یابد. وقتی لومیا ۸۳۰ را در دست گرفتم حس بسیار خوبی به من منتقل شد، حسی که در کالاهای میان رده نمی‌توانید تجربه کنید. البته لومیا ۸۳۰ با قیمت ۳۳۰ یورو هم قیمت میان رده‌ها نیست و از طرفی به گرانی پرچمداران هم نیست. در واقع این محصول بین میان‌رده و پرچمدار قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی لومیا ۸۳۰ نوکیا

  • صفحه نمایش ۵ اینچ با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل و تراکم ۲۹۴ پیکسل در اینچ از نوع IPS LCD
  • دوربین ۱۰ مگاپیکسل با F2.2 و لنز ۲۶ میلی‌‌متر، ابعاد سنسور 1/3.4 اینچ، به همراه لرزش‌گیر اپتیکال، قابلیت ضبط ویدیو 1080p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه
  • دوربین جلو ۰.۹ پیکسل
  • پردازنده ‌Snapdragon 400 با ۴ هسته‌ی ۱.۲ گیگاهرتز و گرافیک Adreno 305
  • حافظه‌ی رم ۱ گیگابایت
  • حافظه‌ی ذخیره سازی ۱۶ گیگابایت با پشتیبانی از درگاه microSD
  • باتری 2200 میلی‌آمپر ساعت
  • بلوتوث ۴ و NFC
  • ابعاد ۱۳۹.۴ در ۷۰.۷ در ۸.۵ میلی‌متر
  • وزن ۱۵۰ گرم
  • سیستم عامل ویندوز فون  ۸.۱
  • قیمت ۳۳۰ یورو

در صورتی که تا کنون نگاهی به Lumia 930 انداخته باشید، طراحی 830 چندان برای شما غافلگیر کننده نخواهد بود. درست همانند 930، لومیا 830 نیز دارای طراحی مستطیلی با گوشه‌های مدور است که فریم فلزی جذابی گوشه‌های آن را در بر گرفته است. قسمت پشتی لومیا 830 نیز از یک پوشش پلاستیکی (پلی‌کربنات) رنگارنگ تشکیل شده که یکی از مشخصه‌های جاه‌طلبی نوکیا برای سازگاری با طراحی پلتفرم ویندوز فون بود. البته لومیا 830 با وجود ساختار مشابه 5 اینچی، اندکی از پرچمدار 930 نازک‌تر است.

پنل پشتی رنگارنگ قرار گرفته بر بدنه‌ی لومیا 830 قابل جداسازی بوده که با برداشتن آن دسترسی به اسلات سیم‌کارت و حافظه‌ی microSD فراهم می‌شود. چنین خصوصیتی مشخصا بدین معنا خواهد بود که کاربر قادر است بنا بر میل خود، رنگ گوشی را با تعویض پنل پشتی تغییر دهد. این دستگاه در رنگ‌های سفید، سبز، نارنجی و مشکی در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت و نسخه‌ی مشکی آن، گوشه‌های تیره‌تری دارد تا یکدستی بیشتری در طراحی فراهم شود.

صفحه‌نمایش 5 اینچی لومیا 830 دارای رزولوشن 720p یا ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل بوده و از این نظر پشت سر لومیا 930 با رزولوشن تمام اچ‌دی 1080 در 1920 پیکسل قرار می‌گیرد. با این وجود نمی‌توان ایرادی به صفحه نمایش لومیا ۸۳۰ وارد کرد چرا که دقت نمایش رنگ‌ها و زاویه دید در آن بسیار خوب است و به راحتی می‌توان از آن برای مصارف مختلف استفاده کرد. در چند دقیقه‌ای که با این تلفن کار کردم صفحه‌نمایش آن را بسیار خوب ارزیابی کردم. اختلاف تراکم پیکسلی صفحه نمایش ۵ اینچ با رزولوشن 720p با 1080p نیز چندان زیاد نیست که آزاردهنده باشد. به هر حال همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم با در نظر گرفتن قیمت پایین‌تر این دستگاه، چنین تغییراتی اجتناب ناپذیر است.

Lumia 830

لومیا 830 از آخرین نسخه سیستم‌عامل ویندوز فون 8.1 بهره می‌برد که به لطف کاشی‌های زنده‌ و خصوصیت اسکرول در میان این کاشی‌ها برای دستیابی به اطلاعات متنوع شناخته شده است. این پلتفرم تجربه کاربری بسیار ساده‌ای داشته و در نسخه‌ی اخیر شاهد افزوده شدن خصوصیات جدیدی نظیر نوار اعلان‌های کشویی بوده است. آخرین بروزرسانی ارائه شده برای این پلتفرم و دستگاه که Denim نامیده شده، بصورت پیش‌فرض بر روی لومیا 830 ارائه خواهد شد که مجموعه‌ای از بهبودها را در بر داشته است. از جمله این بهبودها، افزوده شدن قابلیت کشیدن کاشی‌های زنده به درون پوشه‌ها در صفحه‌ خانگی، و ورود دستیار صوتی کورتنا به بریتانیا و چین را می‌توان نام برد. همچنین افزایش سرعت عملکرد اپلیکیشن دوربین لومیا را نیز نمی‌توان از این قاعده مستثنی دانست.

اگرچه Windows Phone 8.1 یک تنوع جالب در قیاس با اندروید و iOS به شمار می‌رود اما هنوز راه زیادی برای طی کردن در پیش دارد. خوشبختانه با افزایش فروش تلفن‌های هوشمند ویندوز فونی، توسعه دهندگان نیز توجه‌ بیشتری به این پلتفرم می‌کنند و نرم‌افزارهای با کیفیتی برای سیستم عامل موبایل مایکروسافت ارائه شده است با این حال در این زمینه هنوز مایکروسافت به خوبی گوگل و اپل عمل نکرده است. اکنون بسیاری از نام‌های بزرگ را در لیست فروشگاه اپلیکیشن ویندوز فون خواهید دید اما مرکز نرم‌افزاری این پلتفرم تقریبا همیشه آخرین جایی است که اپلیکیشن‌های جدید به آن وارد می‌شوند؛ آن هم اگر در کل برای این پلتفرم ارائه بشوند. در صورتی که شما عاشق این باشید که سرویس‌ها، برنامه‌ها و بازی‌ها را به محض عرضه استفاده کرده و به رقابت با دوستان‌تان بپردازید، به احتمال زیاد ویندوز فون 8.1 شما را راضی نخواهد کرد.

Lumia 830 Nokia

همانطور که گفته شد در قسمت پشتی لومیا 830 یک دوربین 10 مگاپیکسلی قرار گرفته است. وجود لرزشگیر اپتیکال تصویر و لنز Zeiss صلاحیت آن برای بکار گیری فناوری PureView را تایید می‌کنند. پیش‌تر شاهد عملکرد خوب این دوربین‌ها در دوربین‌های PureView نوکیا خصوصا در شرایط نور کم بوده‌ایم بنابراین آنچه این نام به یک دستگاه میان‌رده خواهد آورد مسلما از ارزش بالایی برخوردار است. گفتیم که لومیا 830 به آخرین بروزرسانی پلتفرم خود مجهز شده که اپلیکیشن دوربین آن نیز شاهد بهبودهای به خصوصی بوده است. نرم‌افزار دوربین این دستگاه یعنی Lumia Camera 5.0 امکان ضبط ویدیو در رزولوشن 4K را فراهم کند. زمانی که شما کلید شاتر دوربین را فشار داده و نگاه دارید، دستگاه بصورت خودکار شروع به فیلم‌برداری می‌کند تا کاربر حتی یک لحظه‌ی مهم را نیز از دست ندهد.

برای اینکه بتوانیم در باره کیفیت دوربین اظهار نظر کنیم باید تا بررسی اختصاصی زومیت از این محصول تحمل کنید. با این حال با لومیا ۸۳۰ چند تصویر از محیط داخلی غرفه مایکروسافت گرفتم که در آن‌ها عملکرد دوربین PureView بسیار خوب بود. تصاویر با نویز بسیار کم ضبط می‌شدند و بالانس نور سفید نیز در حالت خودکار بسیار خوب انجام می‌شد. متاسفانه موفق نشدم تا تصاویر گرفته شده را از تلفن خارج کرده و در اختیار شما قرار دهم.

این نسخه از نرم‌افزار دوربین لومیا همچنین تصویربرداری HDR را نیز به این دستگاه‌ها وارد می‌کند. کاربر قادر خواهد بود پس از ثبت تصویر در حالت HDR، سطح اعمال افکت را به نحو دلخواه خود مورد تنظیم قرار دهد. جالب است بدانید که در لومیا 830 و سایر دستگاه‌هایی که بزودی این بروزرسانی را دریافت خواهند کرد کاربر قادر است تصویر خود را به نحوی به ثبت برساند که یک نسخه با فلش و یک نسخه بدون فلش از آن در دستگاه ثبت شده و در مرحله‌ی بعد، سطح نور مورد نیاز برای دستیابی به بهترین نتیجه توسط خود کاربر تعیین شود. بنابراین با یکی از آن وضعیت‌ها که تصویر با فلش زیاد از حد روشن به نظر رسیده و بدون فلش نیز تاریک خواهد بود مواجه نخواهید شد. در تجربه‌ی کوتاهی که با لومیا 830 داشتیم به نظر می‌رسید که این خصوصیت به شکل قابل قبولی موجب بهبود نتایج تصویربرداری خواهد شد. بروزرسانی مربوط به اپلیکیشن Lumia Camera 5.0 طی یکی دو هفته‌ی آینده به لومیا 930 و لومیا 1520 نیز خواهد رسید اما هنوز تاییدی در خصوص دستگاه‌های قدیمی‌تر نوکیا علی‌الخصوص دستگاه متمرکز بر دوربین لومیا 1020 ارائه نشده است.

Lumia 830 Nokia

لومیا 830 به شیشه‌ی 2.25D مجهز شده که بر اساس آن، اندکی در گوشه‌ها با انحنا همراه است تا در دست گرفتن و حس نگهداشتن آن در سطح جذابی قرار گیرد. در دل این پوشش دوست داشتنی، یک باتری 2,200mAh نیروی مورد نیاز برای فعالیت پردازنده‌ی 4 هسته‌ای Snapdragon 400 که بر روی فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز تنظیم شده را تامین می‌نماید. این پردازنده به خوبی از پس اجرای سیستم‌عامل سبک و بهینه ویندوز فون ۸.۱ بر می‌آید اما در مقابل Snapdragon 800 تا 805 که در پرچمداران فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد حرفی برای گفتن ندارد. تنها ایرادی که می‌توان به لومیا ۸۳۰ وارد کرد همین پردازنده است.

خوشبختانه لومیا 830 همچنان کلید شاتر سخت‌افزاری متداول در دستگاه‌های PureView را حفظ کرده که در قسمت پایین-سمت راست گوشی قرار گرفته است که البته در تجربه‌ی استفاده‌ی کوتاه ما از گوشی، به نظر می‌رسد دقیقا در محل استراحت انگشت قرار گرفته که اندکی تجربه‌ی دست گرفتن دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ گرچه عادت کردن به آن به هیچ عنوان دشوار نیست.

گوشی هوشمند Lumia 830 تا پایان سال جاری میلادی در سراسر اروپا به قیمت 330 یورو عرضه خواهد شد که به دلار آمریکا چیزی حدود 400 دلار قیمت خواهد داشت. نوکیا همچنان اطلاعات کامل‌تری در خصوص قیمت دقیق لومیا 830 در مناطق مختلف و نیز بازارهای هدف این دستگاه ارائه نکرده است.

 نظر شما در باره‌ی لومیا ۸۳۰ چیست؟ آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی Zoomit.ir/ifa-2014/ دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات