نگاه نزدیک زومیت به گلکسی نوت 4 سامسونگ

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
مطالعه 12 دقیقه
زمانی که سامسونگ برای اولین بار از گلکسی نوت در IFA 2011 رونمایی کرد، این دستگاه غول‌پیکر که از یک صفحه‌نمایش 5.3 اینچی و قلم استایلوس بهره می‌برد به شکل عجیبی در گوشی‌های آن زمان بزرگ به نظر می‌رسید. اما ایده‌ی پشت آن به اندازه‌ای خواستنی بود که تاثیر خود را گذاشت. اکنون با نگاه نزدیک اختصاصی زومیت به نسل چهارم این گجت محبوب همراه باشید.
تبلیغات

 رخداد معرفی نسل نخست گلکسی نوت آغازی بر یک ژانر جدید در گوشی‌های هوشمند بود که بالاخره تقریبا توسط همه‌ی تولیدکنندگان پی گرفته شد و توسط میلیون‌ها نفر دوست داشته شد. اکنون ۳ سال از آن زمان گذشته و نسل چهارم این سری که با نام  Galaxy Note 4 شناخته می‌شود در IFA 2014 معرفی شده است. همانطور که انتظار آن می‌رفت، این دستگاه با بهبودها و ارتقاهایی هم از لحاظ سخت‌افزاری و هم از نظر نرم‌افزاری همراه بوده اما از همه‌ی این موارد گذشته، سامسونگ در زمینه‌ی طراحی این دستگاه 5.7 اینچی، گام بزرگی در مسیر صحیح برداشته است. گلکسی نوت ۴ از یک فریم فلزی در دور تا دور دستگاه برخوردار است و بر اساس اولین تجربه‌ی شخصی ما، گلکسی نوت ۴ به مراتب زیباتر و جداب‌تر از نسل‌های قبلی خود است. زمان آن رسیده تا از نزدیک به کاوش در خصوص پرچمدار صفحه بزرگ سامسونگ بپردازیم.

زمانی که صحبت از زبان طراحی به میان می‌آید، سامسونگ ترجیح می‌دهد ثبات رویه‌ی خود را در خصوص تمام دستگاه‌های موجود در مجموعه‌ی خود تا حدود زیادی حفظ کند. معمولا این شرکت یک استایل طراحی خاص را انتخاب کرده و پیش از تغییر تمرکز خود از آن در چندین دستگاه مختلف طی دوره‌ای چند ساله بهره می‌برد. برای نمونه بافت چرم مصنوعی در پشت دستگاه سال پیش که به دوخت سبک اسکیومورفیک مزین شده بود را به یاد آورید؛ یا آنچه که دو سال پیش تحت عنوان "الهام گرفته از طبیعت" در گلکسی اس ۳ شاهدش بودیم. به نظر می‌رسد سامسونگ سرانجام با گلکسی آلفا و پس از آن گلکسی نوت ۴، استایل طراحی بهبود یافته، زیبا و جدیدی که در آن از فریم آلومینیومی (این بار واقعی) و لبه‌های تراش خورده‌ی ظریف استفاده شده را به جهان معرفی کرده که البته در قسمت پنل پشتی هنوز شاهد بهره گیری از چرم مصنوعی هستیم؛ رویکردی که سال پیش نیز تا حدود زیادی رضایت افراد را به خود جلب کرده بود. بنابراین سرانجام می‌دانیم که فریم گلکسی نوت ۴ از فلز واقعی آلومینیوم شکل گرفته و دیگر خبری از آن پلاستیک کرومی که قرار بود شبیه به فلز باشد (و در نهایت به جنسی نامرغوب در دست بدل می‌شد) در میان نیست. ما حدود ۴ سال بخاطر این رویکرد پلاستیک محور به جان سامسونگ غر زده و قدم به قدم حرکاتش را در جستجوی نشانه‌ای از تغییر جستجو کردیم؛ اما اکنون بخاطر یافتن مسیر صحیح از سوی این شرکت می‌توانیم در این زمینه برای دستگاه‌های جدید احترام بیشتری قائل باشیم. در نهایت، نتیجه آنکه گلکسی نوت ۴ ظاهر و احساسی همچون یک دستگاه زیبا، باکیفیت و لوکس را به کاربر القا می‌کند. هرچند هنوز پوشش پشتی از چرم مصنوعی که خود نوعی پلاستیک است ساخته شده اما لبه‌های فلزی که بسیار شبیه به آیفون یا اچ‌تی‌سی‌ وان هستند،‌ باعث می‌شوند تا نه‌تنها در زمان در دست گرفتن این محصولات حس یک کالای مرغوب به شما منتقل شود بلکه شکل و شمایل ظاهری نوت ۴ نیز به مراتب بهتر از نسل‌های قبلی شود.

گلکسی نوت ۴

تصور می‌کنم نباید تنها بر یک جنبه‌ی خاص از طراحی این دستگاه تمرکز کرده و در خصوص‌ش سخن‌سرایی کنیم. هر چه باشد این امکان هم به خوبی وجود دارد که با فریم فلزی دستگاهی بسازیم که بسیار زشت و نخراشیده و در عین حال ارزان‌قیمت القا شود؛ اینطور نیست؟ خوشبختانه به نظر می‌رسد سامسونگ این مساله را به خوبی در ذهن داشته است چراکه در اولین برخورد ما با دستگاه، یافتن هرگونه نقص در سخت‌افزار و بدنه‌ی گلکسی نوت ۴ دشوار بود. اطراف دستگاه از گوشه‌های تراش‌خورده‌ی ظریفی بهره می‌برد تا به بهترین شکل با پنل جلویی و پشتی یکدست شود (نظیر آنچه در آیفون 5s یا HTC One M7 دیده‌ایم)؛ درپوش پشتی دستگاه که البته کاملا قابل جداسازی بوده همچنان از همان پلی‌کربنات شبیه به چرم ساخته شده که در نوت قبلی شاهدش بودیم اما سامسونگ دوخت و بخیه‌های دور تا دور آن را در طراحی جدید خود از میان برداشته تا هماهنگی بهتری با طراحی جدید حاصل شود. شیشه‌ی بکار رفته در گلکسی نوت ۴ 2.5D بوده که به موجب آن با شیشه‌ای کاملا تخت روبرو نیستیم. درست همانند بسیاری از دستگاه‌های لومیا و نیز گلکسی اس ۳، یک خمیدگی بسیار ظریف و دلچسب در گوشه‌های صفحه‌نمایش باعث انتقال حس بهتری به دستان کاربر خواهد شد.

 گلکسی نوت ۴ در مقایسه با نسل قبلی خود، از همان اندازه صفحه‌نمایش 5.7 اینچی بهره برده و تقریبا به همان مقدار نیز ضخامت دارد (8.3 میلی‌متر) اما شاهد افزایش 2.3 میلی‌متری ارتفاع، 0.6 میلی متری پهنا و وزنی سنگین‌تر به‌ اندازه‌ی 8 گرم در این دستگاه هستیم. این ارقام از این منظر اندکی عجیب هستند که ۲ نسل قبلی گلکسی نوت نسبت به مدل پیشین خود حتی با وجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، جمع و جورتر بودند. تصور می‌کنیم که سامسونگ هیچ نیازی احساس نکرده که این بار نیز صفحه‌نمایش دستگاه را با افزایش اندازه مواجه نماید اما در حداقل حالت ترجیح می‌دادیم شاهد کوچک‌تر شدن اندک شاسی دستگاه باشیم. با وجود آنچه گفته شد، احتمالا این افزایش عرض می‌تواند به حساب برآمدگی اندک گوشه‌های بالا و پایین دستگاه برای انتقال حس کاربری بهتر و همچنین فلزی شدن این گوشه‌ها گذاشته شود. در هر حال از نظر راحتی و حس نشستن در دست، این اندک ارتفاع و عرض بیشتر موجب هیچ‌گونه تغییر در راحتی به شکلی قابل فهم نشده است.

گلکسی نوت ۴

درست همانند آنچه که از هر دستگاه دیگری انتظار می‌رود، گلکسی نوت ۴ نیز در گروه خود نسبت به نسل قبل با بهبودهای فراوانی همراه شده است. صفحه‌نمایش Super AMOLED دستگاه از رزولوشن 1080p با یک ارتقای اساسی مواجه بوده و وارد رده‌ی Quad HD با رزولوشن فوق العاده‌ی 1440 × 2560 شده؛ البته باید منتظر ماند و دید این افزایش تراکم پیکسل‌ها چه تاثیری روی عمر باتری دستگاه خواهد داشت. 

دوربین پشتی اکنون از لنز 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد که خصوصیات با ارزشی همچون لرزش گیر اپتیکال (OIS) به آن ملحق گشته؛ و باتری دستگاه هم با یک افزایش اندک، از 3200mAh به 3220mAh ارتقا یافته است.

گلکسی نوت ۴ در زمینه‌ی دوربین جلو نیز از این نظر که سامسونگ پس از مدت‌ها تغییری در این بخش بوجود آورده سرآمد خواهد بود. دوربین جلویی گلکسی نوت ۴ به یک سنسور 3.7 مگاپیکسلی تجهیز شده که از گشادگی f/1.9 برای ثبت سلفی‌های بهتر در محیط کم‌نور بهره می‌برد. نسخه‌ی مخصوص کره‌ی جنوبی گلکسی نوت ۴ از پردازنده‌ی تولید خود این شرکت یعنی Exynos 5433 هشت هسته‌ای بهرمند شده که به ۴ هسته‌ی 1.9GHz برای فعالیت‌های سنگین و ۴ هسته‌ی 1.3GHz برای فعالیت‌های سبک‌تر تشکیل شده است. در سایر نقاط دنیا اما، نوت ۴ با قلب تپنده‌ی اژدها یعنی Snapdragon 805 ساخت کوالکام با ۴ هسته‌ی پردازشی 2.7GHz همراه خواهد بود که حرف و حدیث به دادگاه کشیده شدن سامسونگ و کوالکام توسط انویدیا بر سر آن را به اطلاع شما رساندیم. در دل این چیپ، واحد پردازش گرافیکی Adreno 420 با فرکانس کاری 600MHz خفته است. هر دو نسخه‌ی مذکور از ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره خواهند برد که مشابه مقدار بکار گرفته شده در نسل قبلی است. از نظر حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی نیز علاوه بر قابلیت انتخاب بین نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی، امکان افزایش این مقدار تا 64 گیگابایت دیگر (به شکل عجیبی از 128 گیگابایت پشتیبانی نمی‌شود) به لطف درگاه microSD را نیز می‌توان متذکر شد. در نهایت نیز درست همانند Galaxy S5، در گلکسی نوت ۴ هم یک سنسور اثرانگشت در پنل جلویی، و یک سنسور سنجش ضربان قلب در قسمت پشتی، زیر دوربین و کنار فلش دستگاه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. نوت ۴ همچون نسل قبل از فرستنده اینفرارد برای کنترل لوازم صوتی و تصویری و خانگی  بهره می‌برد.

گلکسی نوت ۴

 اگر به خاطر داشته باشید، گلکسی نوت ۳ با یک پورت USB 3.0 همراه بود که سامسونگ به منظور سرعت بالاتر تبادل داده آن را در نظر گرفته بود. اما به نظر می‌رسد امسال این تولیدکننده‌ی مطرح یک قدم به عقب بازگشته و در گلکسی نوت ۴ از پورت USB 2.0 استفاده کرده چراکه به گزارش مدیر محصول این شرکت، عده‌ی بسیار اندکی از مردم از مزیت نسخه‌ی 3.0 این ورودی بهره می‌بردند. بنابراین مهندسان سامسونگ دلیلی برای اشغال جای اضافی در نسخه‌ی جدید پرچمدار به منظور تعبیه‌ی این پورت ندیده‌اند. البته در این میان شارژر دستگاه با قابلیت شارژ سریع همراه شده و سازنده ادعا می کند که اگر از شارژر اصلی قرار گرفته در جعبه‌ی محصول برای شارژ نوت ۴ استفاده کنید، شاهد سرعت بیشتر پر شدن باتری به میزان ۳۰ درصد خواهید بود. در این خصوص مشخص شده که سامسونگ راهکار اختصاصی خود را برای اعمال چنین قابلیتی پیش گرفته و به تکنولوژی QuickCharge کوالکام روی نیاورده؛ اما در عین حال سامسونگ مدعی است که شما باز هم قادر خواهید بود از شارژرهای سازگار با استاندارد QuickCharge 2.0 (فناوری کوالکام در پردازنده‌های Snapdragon) برای دستیابی به نتیجه‌ی مشابه بهره ببرید.

 همانطور که پیش‌تر نیز متذکر شدیم، دوربین جلویی گلکسی نوت ۴ به منظور عملکرد بهتر در حالت‌های نور کم به لطف گشادگی f/1.9 بهینه‌ شده است. سامسونگ همچنین در این قسمت خصوصیت "Smart Optical Image Stabilization" یا لرزشگیر اپتیکال هوشمند تصویر را نیز به دوربین پشتی اضافه کرده که تا حدود زیادی مانع لرزش تصویر شده و امکان جذب نور بالاتر را فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد سامسونگ بخاطر تب داغ سلفی در این روزها توجه ویژه‌ای نیز در این میان به دوربین جلویی دستگاه داشته و انچه گفته شد تنها مورد قابل ذکر نیست. نوت ۴ زاویه‌ی تصویربرداری 90 درجه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که البته به واسطه‌ی خصوصیتی به نام "سلفی وسیع" به 120 درجه قابل افزایش است. در حالت سلفی وسیع یا Wide Selfie، در حقیقت سه تصویر گرفته شده و پس از آن درست همانند تصاویر پانوراما به یکدیگر متصل می‌شوند. گلکسی نوت ۴ همچنین به 3 میکروفون مجهز شده که امکان حذف حداکثری اصوات مزاحم را فراهم می‌کند. این قابلیت در دیگر گوشی‌های هوشمند نیز مورد استفاده قرار گرفته اما نقطه تمایز عملکرد سامسونگ در ایجاد قابلیت تنظیم خودکار حجم صدای دریافتی توسط هر میکروفون، بر اساس سطح سر و صدای موجود در محیط برای دستگاه بوده است. سیستم ضبط صوت دستگاه نیز به قابلیتی مجهز شده که بر اساس آن کاربر قادر خواهد بود تا 8 جهت گوناگون را که تمایل به ضبط صدای رسیده از آن‌ها دارد تعیین نماید. بنابراین در صورتی که تمایل داشته باشید تنها صدای شخصی که با اون در حال مصاحبه هستید را ضبط کرده و از سر و صدای محیط که موجب خراب شدن کیفیت کار خواهد شد در امان باشید، با نوت 4 این کار امکان‌پذیر خواهد بود.

Note 4

 گلکسی نوت 4 از اندروید 4.4 کیت‌کت بهره می‌برد و در غالب محیط کاربری همان رابط کاربری مشاهده شده در گلکسی اس 5 بر روی آن قرار دارد. اما از آنجا که با یک محصول از سری نوت مواجه هستیم، بهبودها و خصوصیات بسیار ویژه‌ای برای عملکردهای مرتبط با قلم S Pen در سطح سخت‌افزار، نرم‌افزار و رابط کاربری آن در نظر گرفته شده است. اول از همه آنکه، سامسونگ سطح حساسیت به فشار قلم خود را به میزان دوبرابر نسبت به نسل قبل افزایش داده است. سطح حساسیت به فشار قلم نوت در نسل قبلی هم عملکرد بسیار مناسبی داشت اما افزایش بیشتر این حساسیت موجب می‌شود دستگاه به شکل بهتری هنگام نوشتن و طراحی متوجه زوایا شود و تجربه‌ی پاسخگویی مشابه با یک قلم واقعی را برای شما فراهم آورد. بعنوان یک امتیاز جدید، اکنون یک حالت کاملا جدید مختص خوش‌نویسی برای قلم گلکسی نوت 4 در نظر گرفته شده که این قابلیت نیز بر همان سطح حساسیت افزایش یافته متکی خواهد بود. سامسونگ با افتخار بر این نکته تاکید می‌کند که تمامی خطوط ترسیم شده، حتی پس از بارها بزرگنمایی بر سطح آن‌ها همچنان دقیق و فوق العاده روان مشاهده می‌شوند.

یادداشت بردای با نوت ۴

 از منظر بهبودهای نرم‌افزاری، چندین خصوصیت جدید وجود دارد که ارزش ذکر کردن دارند. در این میان، Snap Note تاثیربرانگیزترین قابلیت است. شما با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود از هر یادداشت کاغذی تصویر ثبت کنید و تنها در عرض چند دقیقه، گلکسی نوت 4 آن را برای شما به نوشته‌ای دیجیتال و قابل جستجو تبدیل می‌سازد. بر این اساس شما قادر خواهید بود به سادگی هرچه تمام‌تر نسبت به ویرایش و کم و زیاد کردن اطلاعات موجود در یک سند مبادرت ورزید. همچنین در این دستگاه یک حالت جدید Smart Select نیز تعبیه شده که امکان انتخاب چند تصویر بصورت همزمان از گالری با استفاده از قلم و نیز انتخاب چند خط مجزا از متن بدون نیاز به فشار ممتد یا هایلایت کردن آن بصورت دستی را برای کاربر فراهم می کند. بر این اساس استفاده از قابلیت‌های ارائه شده توسط قلم نوت ۴ از هر زمان دیگری ساده‌تر و دلچسب‌تر شده است. سامسونگ همچنین راه جدیدی برای شناور ساختن اپلیکیشن‌ها و صفحات وب بر روی صفحه فراهم کرده که بر اساس آن لازم است انگشت خود را از گوشه‌ی بالا-سمت راست صفحه به سمت مرکز بکشید؛ سپس قادر خواهید بود پنجره‌ی اپلیکیشن را تغییر اندازه داده و حتی آن را مینیمایز یا ماکسیمایز کنید. شما حتی می توانید با کشیدن این پنجره به قسمت بالا یا پایین صفحه‌نمایش، آن را در حالت چندپنجره‌ای مشاهده کرده و به کار ببندید.

 

Samsung Galaxy Note 3

Samsung Galaxy Note 4

صفحه‌نمایش

۵.۷ اینچ از نوع Super AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل، تراکم ۳۸۶ پیکسل در اینچ، روکش گوریلا گلس ۳

۵.۷ اینچ از نوع Super AMOLED با رزولوشن  QHD یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل،  تراکم ۵۱۵ پیکسل در اینچ، روکش گوریلا گلس ۳ از نوع 2.5D

پردازنده

Snapdragon 800 با چهار هسته ۲.۳ گیگاهرتز از نوع Krait 400 و گرافیک Adreno 330 یا پردازنده اکتا Eynos 5

Exynos 5433

Snapdragn 805 با گرافیک Adreno 420

دوربین

۱۳ مگاپیکسل با فوکوس خودکار، فلاش LED و قابلیت‌های متنوع نرم‌افزاری

۱۶ مگاپیکسل به همراه لرزش گیر اپتیکال

دوربین جلو

2 مگاپیکسل

۳.۷ مگاپیکسل

سیستم‌عامل

اندروید ۴.۳ قابل ارتقاء به کیت‌کت

اندروید ۴.۴.۴ کیت کت

ابعاد

۱۵۱.۲ در ۷۹.۲ در ۸.۳ میلی‌متر

153.5 در 78.6 در 8.5 میلی‌متر

وزن

۱۶۸ گرم

۱۷۶ گرم

درگاه میکرو SD

دارد تا ۶۴ گیگابایت

دارد تا 64 گیگابایت

حافظه ذخیره سازی

16 یا 32 گیگابایت

 ۳۲ گیگابایت

حافظه رم

3 گیگابایت

3 گیگابایت

اتصالات

Wi-Fi, NFC, Bluetooth 4, MicroUSB - MHL

Wi-Fi, NFC, Bluetooth 4, MicroUSB - MHL

باتری

3200mAh

3220maH

سامسونگ می‌گوید که گلکسی نوت 4 از ماه اکتبر بصورت رسمی در ۴ رنگ مشکی، سفید، طلایی و صورتی عرضه خواهد شد که هر یک از شمای رنگی متفاوتی در قسمت فریم فلزی بهره می‌برند تا هماهنگی بیشتری با رنگ اصلی دستگاه حاصل شود. هنوز رقم دقیق قیمت‌گذاری این دستگاه مشخص نشده اما این مورد کاملا بر اساس ناحیه، بازار و اپراتورها متفاوت خواهد بود. در هر صورت بر اساس آنچه که پیش‌تر بدست آمده و در زومیت به آن پرداختیم، شایعات حکایت از آغاز عرضه در ۱۸ مهرماه و با قیمت 799 دلار دارند. بنابراین می توان انتظار داشت در تمام مناطق، قیمت گلکسی نوت 4 همچون نسل قبلی این دستگاه تعیین شده و شاهد افزایشی در این زمینه نباشیم. البته گلکسی نوت اج که نگاه نزدیک اختصاصی زومیت به آن را نیز بزودی شاهد خواهید بود پس از نسخه‌ی اصلی در پاییز امسال و با قیمت بالاتری عرضه خواهد شد. هرچه به تاریخ عرضه‌ی دستگاه نزدیک‌تر شویم هیجان ما نیز برای گذراندن وقت بیشتر با آن و ارائه‌ی بررسی عمیق‌تر به شما همراهان زومیت بیشتر می‌شود.

ویدیو رابط کاربری و کار کردن با نوت ۴

کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی Zoomit.ir/ifa-2014/ دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات