بررسی تلویزیون خمیده‌ی 65 اینچ HUC9990 سامسونگ

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
مطالعه 23 دقیقه
تلویزیون‌های خمیده به ترند امروز بازار تلویزیون تبدیل شده‌اند و سامسونگ نیز یکی از کمپانی‌های پیشتاز در ساخت تلویزیون‌های منحنی است.
تبلیغات

تولیدکنندگان کره‌ای طی سال‌های اخیر میلیاردها دلار هزینه صرف تحقیق و تولید و بازاریابی در صنایع صوتی و تصویری کرده‌اند. تلویزیون‌های خمیده یکی از جدیدترین این محصولات است که برای خلق تجربه‌ای جدید به بازار آمده است.

سامسونگ همراه با هموطن خود ال‌جی، اولین نسل از این تلویزیون‌ها را به بازار عرضه کرده است و اعتقاد دارد صفحه‌ی منحنی تجربه‌ای لذت بخش‌تر از آن‌چه تا کنون در تلویزیون‌های مسطح دیده شده را انتقال می‌دهد. با زومیت همراه باشید در بررسی تلویزیون ۶۵ اینچ صفحه منحنی سری 9000 سامسونگ.

اگر قصد خرید یک تلویزیون با صفحه‌ بزرگ را داشته باشد علاوه بر تلویزیون‌های ال‌سی‌دی معمولی با پرداخت چند میلیون تومان بیشتر انتخاب جدیدی خواهید داشت، تلویزیون‌های منحنی. گل سرسبد سامسونگ سری 9000 از تلویزیون‌های منحنی با آخرین قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری همان دستگاهی است که هرکس با اولین نگاه شیفته‌اش خواهد شد.

این دستگاه فقط یک تلویزیون نیست بلکه ابزار هوشمندی است که با دیگر گجت‌ها ارتباط برقرار می‌کند، فایل‌های چند رسانه‌ای شما را پخش می‌کند و از طریق آن می‌توانید به وب گردی و تماشای مستقیم فیلم از اینترنت بپردازید. ارتباط با این دستگاه از طریق ریموت کنترل هوشمند و چشم الکترونیکی تجربه‌ای جدید را به کاربر ارائه خواهد داد.

تلویزیون خمیده ۶۵ اینچ LCD را دفتر سامسونگ در ایران در اختیار زومیت قرار داد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

آنچه در اولین نظر از این تلویزیون سامسونگ به چشم می‌آید نمایشگر مشکی قوس‌دار آن است. نمایشگر منحنی تفاوت زیادی با نمایشگرهای مسطح ندارد و بیشترین تاثیر انحنا در افزایش دید در کناره‌ها است. با این‌ حال از روبرو نیز تجربه‌ی متفاوتی را خواهید داشت تجربه‌ای که کمی شبیه به پرده‌ی سینما است. اما در حقیقت هنگامی که روبروی تلویزیون نشسته و به تماشای فیلم می‌پردازید تفاوت چندانی با تصویری که از تلویزیون‌های معمولی می‌بینید احساس نخواهید کرد. به علت ارگونومی متفاوت تلویزیون‌های خمیده تماشای آن از کناره‌ها راحت‌تر شده، اما همچنان بهترین مکان برای تماشای فیلم دقیقا روبروی تلویزیون است.

اندازه‌ی بزرگ این نمایشگر می‌تواند به راحتی قسمتی از خانه را اشغال کند. به علت قوسی که بدنه‌ی این تلویزیون دارد کناره‌های مقداری به سمت جلو آمده‌اند و در نتیجه فضای بیشتری نسبت به تلویزیون‌های معمولی برای این دستگاه لازم است. البته این تفاوت خیلی زیاد نیست. لبه‌ها و بدنه‌ی دستگاه باریک ساخته شده‌اند اما نمی‌توان به آن لقب باریک‌ترین را داد. لبه‌های تلویزیون با نواری فلزی پوشیده شده که همراه با پایه‌ی فلزی زیبایی خاصی به دستگاه بخشیده است.

پایه‌ی دستگاه ثابت است و ۲ رنگ دارد. قسمت جلویی آن فلزی است و کاملا از تلویزیون بیرون زده است و قسمت پشت که مشکی رنگ است خود را در پشت دستگاه استتار کرده است. همان قوسی که در صفحه نمایشگر تلویزیون می‌بینید در پایه آن نیز وجود دارد که حالتی یک دست و هماهنگ با بدنه را به دستگاه می‌دهد.

با توجه به فنری بودن پایه قرار گرفتن بدنه روی آن قدری غیر مطمئن و غیرپایدار به نظر می‌رسد. عرض پایه نسبت به عرض و وزن تلویزیون کم به نظر می‌رسد که این موضوع باعث شده، بخش اصلی دستگاه کاملا لق بزند و ناپایدار باشد. این مساله نه تنها احتمال شکسته شدن پایه را بالا می‌برد بلکه احتمال افتادن تلویزیون را نیز افزایش می‌دهد! همراه HUC9990 چند بست برای اتصال به دیوار نیز ارائه شده که بعد از استقرار تلویزیون بر روی میز از پشت آن را به دیوار محکم می‌کند.

در لبه‌ی بالایی تلویزیون دوربینی قرار گرفته که با فشار دادن به نرمی بیرون می‌آید. دستگاه از آن برای کنترل حرکت ریموت کنترل و مکالمات تصویری در اسکایپ و نرم‌افزارهای دیگر استفاده می‌کند. مغز متفکر HUC9990یک هاب مجزا به نام One Connect است که در جعبه‌ای مستطیل شکل قرار گرفته و با یک کابل به بدنه‌ی تلویزیون وصل می‌شود. از طریق آن اتصال حافظه‌ی USB و بقیه پورت‌های دستگاه امکان‌پذیر می‌شود که بعدا در موردش بیشتر توضیح خواهیم داد.

مشخصات فنی تلویزیون خمیده‌ی HUC9990

  • نوع تلویزیون: LCD با نور پس‌زمینه‌ی LED
  • سایز: 55 اینچ، 65 اینچ و 78 اینچ
  • رزولوشن: UHD 4K برابر 3840 در 2160 پیکسل
  • خروجی صدای دالبی پرمیوم، DTS 5.1 به همراه شبیه ساز صدای سه بعدی +DNSe از 2 اسپیکر 10 وات و 2 ووفر 10 وات
  • قابلیت اتصال وای-فای
  • نسخه 2 از نرم افزار Smart View سامسونگ با قابلیت نصب نرم‌افزارهای مختلف به همراه برخی از برنامه های پیش فرض مانند نرم افزارهای مربوط به کودکان، ورزش، مرورگر وب یا اپلیکیشن‌های مربوط به شبکه های اجتماعی
  • تیونر دیجیتال و آنالوگ
  • وزن بدون پایه 26.8 کیلوگرم و با پایه 31 کیلوگرم
  • سه بعدی از نوع اکتیو به همراه 4 عینک رایگان
  • پشتیبانی از HDMI 1.4 برای پخش تصاویر سه بعدی در رزولوشن 1080P
  • ورودی و خروجی ها: یک کامپونت، یک کامپوزیت (AV)، یک خروجی اپتیکال صدا، یک درگاه اترنت (شبکه)، چهار ورودی HDMI، یک ورودی آنالوگ RF، ورودی RF دیجیتال، سه درگاه USB، یک خروجی هدفون
  • قیمت تلویزیون سامسونگ مدل 65 اینچ در سال ۹۳ حدود ۱۶ میلیون تومان در بازار تهران و حالا قیمت این تلویزیون در سال ۱۴۰۲ به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است با وجود اینکه فناوری آن برای یک دهه‌ی پیش است.

کیفیت تصویر

تصویر دو بعدی

پنل بکار رفته در تلویزیون سری 9000 سامسونگ از نوع LED LCD است و از این رو تامین نور پس زمینه صفحه نمایش از طریق لامپ‌های LED تامین می‌شود. اگر جزو کاربران قدیمی زومیت باشید حتما مقاله «هر آنچه در مورد LED TV باید بدانید و معرفی انواع مختلف آن» را به خاطر دارید. تلویزیون سری 9000 سامسونگ جزو نمایشگرهای Edge-LED یا LED حاشیه‌ای با تاریکی موضعی یا Local Dimming به شمار می‌رود. اما این به چه معنا است؟ در این نوع از تلویزیون‌ها نور دهی از طریق LEDهایی که در لبه‌های پنل چیده شده‌اند، انجام می‌شود؛ این بدین معنا است که در سرتاسر پشت پنل صفحه نمایش لامپ LED وجود ندارد. 

به همین دلیل امکان کاهش ضخامت پنل صفحه نمایش میسر می‌شود تا شاهد تلویزیون‌های باریکی همچون سری 9000 سامسونگ باشیم. تلویزیون‌های Edge LED اولیه عموما دارای کیفیت تصویر متوسطی بودند چرا که تابش نور از لبه‌ها به بخش‌های مختلف پنل با مشکلاتی همراه بود و تلویزیون نیز قادر به کنترل صحیح نوردهی نبود و نمی‌توانست کیفیت تصویر یکسانی را در بخش‌های مختلف پنل ارائه کند. بعدها تلویزیون‌های LED به قابلیتی به نام Local Dimming یا تاریکی موضعی مجهز شدند که از طریق آن پنل صفحه نمایش قادر می‌شود تا تاریکی و روشنی بخش‌های مختلف تلویزیون را کنترل کند. این فناوری که سامسونگ از آن با نام Micro Dimming یاد می‌کند در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است. در واقع تلویزیون‌های مختلف مجهز به این فناوری، توانایی‌های متفاوتی دارند. تفاوت عمده آن‌ها نیز در تعداد نقاطی است که قادر به کنترل تاریکی و روشنی آن‌ها هستند.

تولیدکنندگان معمولا اعلام نمی‌کنند که تلویزیون آن‌ها قادر به کنترل تاریکی یا روشنی چند تکه از تلویزیون است؛ از نظر تئوری هر چه تعداد نقاط تاریکی موضعی بیشتر باشد، کیفیت تصویر نهایی نیز بهتر خواهد بود. به هر حال بکار گیری تکنیک Local Dimming منجر به شکل گیری مشکی عمیق و سفید روشن می‌شود و از این رو کنتراست تصویر را به شدت بهبود می‌بخشد. این فناوری همچنین باعث می‌شود تا در صحنه‌های ترکیبی تاریک و روشن، جزئیات تصویر در بخش تاریک به خوبی حفظ شود. با پیشرفت این تکنولوژی هم اینک در پنل خمیده نیز این تکنولوژی تصویری فوق‌العاده شفاف و با وضوح بالا ارائه می‌دهد.

از نظر دقت نمایش رنگ‌ها و شدت روشنایی HUC9990 می‌تواند سفیدی بسیار نزدیک به واقعی و مشکی عمیقی تولید کند. رنگ‌های این تلویزیون نیز به واقعیت بسیار نزدیک هستند و قابلیت افزایش کیفیت تصویر برای نمایش در صفحات 4K و افزایش فریم ریت تصویر که از پردازشگر ۴ هسته‌ای برای پردازش این اطلاعات استفاده می‌کند آن را به انتخابی مناسب برای تماشای فیلم‌های اکشن و مسابقات ورزشی تبدیل کرده است. متاسفانه به علت به کار گرفتن صفحه‌ی براق انعکاس زیادی از محیط اطراف بر روی نمایشگر دیده می‌شود و نمایشگر منحنی تصویر را مانند عدسی بزرگ و غیر واقعی می‌کند بنابراین بهتر است برای نصب این تلویزیون مکانی انتخاب شود که روبری پنجره یا محیط پرنور نباشد.

تصویر سه بعدی

تلویزیون سری 9000 سامسونگ از فناوری سه بعدی پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون نیز همچون دیگر محصولات سه بعدی سامسونگ از فناوری Active برای پخش تصاویر سه بعدی استفاده می‌کند. اگر با این فناوری آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های «تکنولوژی های پخش تصاویر سه بعدی» و «مقایسه سه بعدی Active با سه بعدی Passive -3D Cinema» و «هر آنچه در مورد تلویزیون های سه بعدی (3D TV) باید بدانید» را مطالعه کنید.

در روش سه‌بعدی اکتیو، دو تصویر متفاوت برای هر چشم پخش می‌شود، یعنی یک تصویر برای چشم چپ و تصویر دیگر برای چشم راست و با فاصله زمانی بسیار کم پشت سر هم. با استفاده از عینک مخصوص در لحظه‌ای که تصویر مربوط به چشم چپ پخش می‌شود صفحه‌ی جلوی چشم راست شما تیره می‌گردد تا شما با این چشم تصویر را نبینید و این عمل بصورت برعکس برای چشم دیگر تکرار می‌شود. به این ترتیب در هر لحظه تصویر مربوط به هر چشم توسط خود آن چشم قابل مشاهده خواهد بود. تیره شدن شیشه های عینک در سرعت بسیار بالا انجام می شود در نتیجه نمایشگرهای 3D Ready باید حتما نرخ فریم بیش از 120 هرتز داشته باشند در غیر این صورت مقداری از تصویر از دست خواهد رفت. استفاده از این تکنولوژی گران قیمت است و استفاده طولانی از آن کمی باعث سردرد می شود (تجربه شخصی) ولی برای استفاده در محیط منزل و تجربه لذت دیدن تصاویر سه بعدی، بسیار خوب است.

عمق تصاویر سه بعدی در این تلویزیون بسیار خوب است و اگر از روبرو به تلویزیون نگاه کنید با یک تصویر سه بعدی فوق العاده جذاب روبرو می‌شوید. البته توجه کنید که هر آنچه ما در مورد تصاویر سه بعدی می‌گوییم مربوط به تصاویری است که بصورت سه بعدی تولید و منتشر شده‌اند نه تصاویر دو بعدی که خود تلویزیون به سه بعدی تبدیل می‌کند.

در پخش تصاویر سه بعدی ضمن حفظ عمق تصویر، تصاویر متحرک بدون افت فریم یا جا ماندگی پخش می‌شود که باعث جذابیت تماشای تصاویر سه بعدی می‌شود. اما به هر حال مشکلات مربوط به فناوری سه بعدی اکتیو همچنان همراه این تلویزیون وجود دارد.

عینک‌های سه بعدی اکتیو معمولا گران و به دلیل وجود گیرنده و باتری داخلی، سنگین هستند، اما سامسونگ طی سال‌های اخیر سعی نموده تا این عینک‌ها را ارزان‌تر و سبک‌تر کند و از طرفی به شکل ظاهری آن‌ها نیز توجه کند. خوشبختانه عینک سه‌بعدی که همراه سری 9000 سامسونگ ارائه می‌شود، آنقدر سبک ساخته شده تا در استفاده طولانی مدت مثلا تماشای یکی دو فیلم، بیننده را آزار ندهد. همراه هر عینک یک باطری سکه‌ای ارائه می‌شود. قبل از استفاده از عینک باید باتری را بر روی آن نصب کنید و برچسب‌های محافظ شیشه را بکنید.

کیفیت صدا

با وجود باریکی بدنه صدای خروجی از این محصول به عنوان یک تلویزیون مناسب است و با توجه به استفاده از ۲ ووفر قدرت مناسبی دارد اما نباید انتظار صدای دریافتی از یک سیستم صوتی پیشرفته را داشته باشید، برای استفاده‌ی عمومی صدای خروجی رضایت‌بخش و با کیفیت است. با پشتیبانی از فناوری‌های فراگیرسازی مجازی صدای فراگیر و واضح از تلویزیون منتشر می‌شود.

پشتیبانی از ابزارهای هوشمند

از آنجایی که با یک تلویزیون هوشمند روبرو هستید، انتظار می‌رود کنترل تلویزیون از طریق ابزارهای هوشمند مانند تبلت یا تلفن هوشمند نیز مسیر شود. سامسونگ نیز به این نکته توجه ویژه‌ای داشته و با ارائه یک اپلیکیشن به نام Samsung Smart View برای اندروید و iOS نه تنها امکان کنترل تلویزیون را از طریق تلفن یا تبلت میسر نموده بلکه حتی امکان تماشای برنامه‌های تلویزیون از طریق این ابزارها را نیز ممکن ساخته است، یعنی امکان مشاهده تصویر در حال پخش تلویزیون بر روی صفحه تبلت نیز امکان‌پذیر است البته اگر تبلت سامسونگی باشد و نرم‌افزار بر روی آن نصب شود.

اما این همه ماجرا نیست و شما می‌توانید بر روی تبلت، خروجی تیونر تلویزیون را مشاهده کنید در حالی که بر روی خود تلویزیون تصویر دیگری از ورودی‌های دستگاه پخش گردد. تصور کنید شما قصد دارید فوتبال مورد علاقه خود را تماشا کنید، اما دیگر اعضاء خانواده قصد تماشای یک فیلم از طریق پلیر خارجی یا تماشای یک سریال از طریق گیرنده دیجیتال را داشته باشند، در این حالت شما می‌توانید از طریق تبلت یا تلفن به تلویزیون متصل شده و سپس فوتبال را از طریق تیونر داخلی تلویزیون بر روی گجت خود تماشا کنید و همزمان دیگران نیز به تماشای دیگر محتوای مورد نظر خود از طریق یک ورودی دیگر و در تلویزیون بنشینند.

امکان ارسال تصویر از طریق تلفن‌های ویندوز فونی نوکیا و از طریق اپلیکیشن اختصاصی نوکیا به این تلویزیون وجود دارد. ما این سرویس را از طریق لومیا ۵۲۰ آزمایش کردیم و انتقال تصاویر بصورت نرم و روان انجام شد.

ریموت کنترل

کنترل از راه دور سامسونگ امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا استفاده از تلویزیون مخصوصا بخش رابط کاربری هوشمند آن، آسان شود. اگر تجربه‌ی کاربری با کنسول Wii نینتندو را داشته باشید، کنترل از راه دور سامسونگ بسیار شبیه با آن‌ها کار می‌کند.

ابتدا باید دوربین از تلویزیون بیرون بیاید تا بتواند جهت کنترل را ببیند سپس با حرکت آن به اطراف جهت نما بر روی صفحه‌ی تلویزیون بر روی آیکون‌های مورد نظر حرکت می‌کند و می‌توانید آن را انتخاب کنید یا مثلا مکان نمای فیلم را جابه‌جا کنید. در وب‌گردی هنگامی که دستتان را بر روی تاچ‌پد کنترل می‌گذارید جهت نما با حرکت دستتان حرکت می‌کند. در آزمایش ما این قابلیت به خوبی کار کرد و تجربه‌ی زیبایی را از استفاده از آن به دست آوردیم، تاچ‌پد به خوبی تاچ‌پد موجود در لپ‌تاپ‌ها کار نمی‌کند و باید کمی با آن کار کنید تا به نحوه کنترل صحیح آن عادت کنید، اما پس از چند ساعت استفاده به خوبی قادر به کنترل تلویزیون از طریق آن خواهید بود.

اگر چهار لبه تاچ‌پد را نیز فشار دهید به بخش‌های مختلف تلویزیون دسترسی پیدا خواهید کرد، به عنوان مثال اگر لبه‌ی راست یا چپ پد لمسی را فشار دهید در گوشه‌ی پایین تلویزیون یک پنجره کوچک سفید رنگ نمایش داده می‌شود که به کمک تاچ‌پد می‌توان عدد کانال مورد نظر را در آن بکشید، تا تصویر کشیده شده به عدد تبدیل شده و سپس کانال عوض شود. از طریق لبه‌ی پایینی نیز می‌توان به تاریخچه‌ای از امور اخیرا انجام شده دسترسی یافت.

بر روی ریموت کنترل چند دکمه‌ی فیزیکی برای کم و زیاد کردن حجم صدا، تغییر منبع تصویر، دسترسی سریع به اسمارت هاب و چند دکمه محدود دیگر وجود دارد. اما این ریموت کنترل دارای یک پد لمسی است که بسیار شبیه به تاچ‌پد لپ‌تاپ‌ها عمل می‌کند و می‌توان از آن برای کنترل تلویزیون مخصوصا در محیط اسمارت ‌تی‌وی استفاده کرد.

تلویزیون هوشمند سری 9000 سامسونگ از دستورات صوتی نیز پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که اگر از تلویزیون فاصله زیادی داشته باشید، میکروفون داخلی دستگاه قادر به تشخیص صحیح دستورات صوتی شما نخواهد بود، سامسونگ یک میکروفون را در این ریموت کنترل قرار داده است تا صدای کاربر را دریافت نموده و به تلویزیون منتقل کند. البته ارتباط تلویزیون با کنترل فقط از طریق امواج مادون قرمز نیست بلکه ارتباط از طریق امواج رادیویی استفاده می‌کند در نتیجه کنترل از هرجا و فاصله به خوبی عمل می‌کند.

کنترل صوتی

با پشتیبانی از زبان فارسی در سری جدید تلویزیون‌های سامسونگ، می‌توانید با تلویزیون خود صحبت بکنید. برای این کار لازم است دکمه‌ی Voice را فشار داده و فرمان صوتی را به میکروفون کارگذاشته شده درون تلویزیون بگویید. در ایتدا تلویزیون متوجه دستورات نمی‌شود تا این که منویی بالا می‌آید و به شما می‌گوید عبارات مختلفی را بگویید مثلا «تغییر کانال به ۱۱» و پس از شناسایی صدای شما تقریبا به خوبی می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید.

هنگامی که دکمه‌ی Voice را فشار می‌دهید صدای تلویزیون کم می‌شود تا بتوانید فرمان صوتی را به کنترل بگویید. شاید این که یک دکمه را بر روی کنترل فشار دهید و بعد دستور صوتی را بگویید زیاد کار جالبی نباشد ولی با توجه به این که ریموت کنترل دکمه‌های سنتی عددی ۰ تا ۹ تغییر کانال را ندارد مثلا برای این که از شبکه ۱ به شبکه خبر بروید باید ۵ بار دکمه‌ی افزایش کانال را فشار دهید؛ اما با کنترل صوتی می‌توانید یک بار به تلویزیون بگویید تغییر کانال به ۶، یا هر دستور دیگری که خود خواسته باشید و تلویزیون بر روی کانال مورد نظر می‌رود، این قابلیت برای افرادی که آن را ندیده باشند بسیار جالب به نظر خواهد رسید.

از میکروفون نصب شده بر روی ریموت کنترل برای مکالمه‌ی تصویری در نرم‌افزارهایی همچون اسکایپ هم می‌توان استفاده می‌شود. دستورات صوتی محدود هستند اما برای کنترل تلویزیون کافی به نظر می‌رسند.

کنترل حرکتی

راه‌اندازی قابلیت کنترل حرکتی با یک ویزارد ساده که با آموزش همراه است، انجام می‌شود. پس از آن با حرکت دادن دست در مقابل تلویزیون قادر به حرکت بین بخش‌های مختلف رابط کاربری شده و با مشت کردن دست عمل کلیک انجام می‌شود. تمام این امکانات با استفاده از دوربین قدرتمند روی تلویزیون انجام می‌شود. در آزمایش ما برای استفاده از این قابلیت نرم‌افزار تلویزیون محیط را مناسب تشخیص نداد حتی با افزایش نور محیط هم نتوانستیم این قابلیت را فعال کنیم بنابراین در مورد کارایی کنترل حرکتی نمی‌توانیم نظری داشته باشیم به جز این که در هر جایی کار نخواهد کرد.

سیستم عامل و نرم‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای تلویزیون هوشمند سامسونگ از طریق یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای پردازش و اجرا می‌شوند که نوید عملکرد مناسب و پر سرعت را می‌دهد. در عمل سیستم عامل این دستگاه نه مثل کامپیوتر و تبلت‌ها کار می‌کند نه سرعت خوبی مثل آن‌ها ارائه می‌دهد، اما با این حال امکانات زیادی دارد که می تواند در کنار خانواده بسیار جالب باشد. پس از اتصال به شبکه‌ی وای-فای خانگی می توانید از طریق تبلت یا دیوایس اندرویدی ساخت سامسونگ خود نرم‌افزار Smart View را از طریق فروشگاه اپلیکیشن یا بازار دریافت و نصب کنید سپس تصاویر و ویدئوهای خود را بر روی تلویزیون با بقیه‌ی خانواده به اشتراک بگذارید.

همچنین نرم‌افزارهایی مانند Screen Mirroring و Nokia Play to هم در آزمایش ما به خوبی توانستند ویدئو را بر روی تلویزیون به نمایش بگذارند. البته نرم‌افزار Smart view 2.0 قابلیت‌های بیشتری مثل کنترل از راه دور از طریق تلفن را نیز دارد و نه تنها می‌توان تصویر را از تلفن یا تبلت به تلویزیون انتقال داد بلکه برعکس آن هم امکان پذیر است یعنی می‌توانید برنامه‌های خود را از تلویزیون بر روی گوشی یا تبلت مشاهده کنید. حالت ورزشی هم در این تلویزیون وجود دارد که تماشای مسابقات را در کنار خانواده و دوستان هیجان انگیزتر می‌کند.

بارگذاری صفحات وب نیز به خوبی انجام می‌شود و حتی می‌توانید به صورت آنلاین به تماشای ویدئو بپردازید، البته اگر از سرعت مناسب برای این کار بهره مند باشید! امکان دانلود فایل از طریق تلویزیون وجود ندارد. سرعت اسکرول و ناوبری در صفحات وب و نرم‌افزارها خیلی بالا نیست و کمی تاخیر به چشم می‌آید، اما با کمی استفاده و آشنا شدن با عملکرد تعامل با کنترل از این قابلیت در مواقع لزوم نیز به خوبی استفاده می‌کنید. قابلیت جالب دیگر امکان چند تصویری است که می‌توانید در یک سمت برنامه یا فیلم پخش شود و در سمت دیگر به وب‌گردی بپردازید یا با نرم‌افزارهای سامسونگ و قابلیت‌های دیگر کار کنید.

رابط کاربری بخش هوشمند سامسونگ یا Smarthub به چند بخش تقسیم شده است. گوشه سمت راست و در قالب یک پنجره کوچک برنامه‌های تلویزیون پخش می‌شوند و در کنار آن‌ نیز ۶ پنجره دیگر اپلیکیشن‌ها و محتوای پیشنهادی سامسونگ را نمایش می‌دهند، که با کلیک بر روی هر کدام، اجرا یا پخش می‌شوند. در اسمارت‌هاب بخشی به نام ویدیو هاب وجود دارد که از طریق آن می‌توان به محتوای ویدیویی پیشنهادی سامسونگ دسترسی داشت.

همانطور که از یک تلویزیون هوشمند انتظار می‌رود امکان نصب و استفاده از بازی و نرم افزارهای مختلف در تلویزیون سری 9000 سامسونگ وجود دارد. برای دسترسی به اپلیکیشن‌های تحت این تلویزیون نیز باید از فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ استفاده کرد. سامسونگ طی سال‌های اخیر نسبت به توسعه و تولید اپلیکیشن‌های بومی تحت پلتفرم تلویزیون هوشمند خود اقدام نموده و تعداد زیادی اپلیکیشن فارسی را برای کاربران ایرانی در فروشگاه سامسونگ وجود دارد. همچنین نرم‌افزارهایی برای گفتگوی تصویری نیز وجود دارد به عنوان مثال می‌توان از طریق اسکایپ و به کمک میکروفون داخل کنترل و وب کم بالای تلویزیون بدون نیاز به وسیله‌ی جانبی با دوستان خود تماس تصویری برقرار نمود.

این تلویزیون دارای یک گیرنده دیجیتال داخلی است که به کمک آن می‌توانید به سادگی به تمام کانال‌های شبکه دیجیتال کشور دسترسی داشته باشید. کافی است یک بار عمل اسکن را انجام دهید تا تلویزیون به طور خودکار کانال‌ها را برای شما پیدا کند. برای این کار فقط به یک آنتن نیاز دارید.

یکی از قابلیت بسیار خوب در تلویزیون‌های هوشمند امروزی پشتیبانی از درگاه USB و امکان پخش انواع فایل‌های صوتی و تصویری از طریق حافظه‌های جانبی مانند دیسک سخت و حافظه فلش است. برای آزمایش فایل‌های ویدیویی مختلف از جمله MKV ،MP4 ،Divx با رمزگذاری X264 و XVID را بر روی آن پخش کردیم و تلویزیون به راحتی و بدون هیچ واسطه‌ای قادر به پخش آنها شد، حتی زیرنویس فارسی هم به خوبی پخش شد البته به شرطی که درون یک فایل MKV قرار گرفته باشد و دستگاه قادر به انتخاب فایل زیرنویس جداگانه نیست. اپلیکیشن‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را بر روی تلویزیون اجرا کنید و از طریق آن‌ها خبر بخوانید، به ویرایش اسناد بپردازید یا بازی کنید. حتی می‌توانید از طریق اپلیکیشن زومیت، به مهم‌ترین اخبار دنیای تکنولوژی و برترین مقالات، بررسی محصولات و راهنمای خرید دسترسی داشته باشید.

 از آنجایی که تلویزیون از درگاه USB پشتیبانی می‌کند، امکان اتصال صفحه کلید فیزیکی و ماوس نیز وجود دارد تا به سادگی قادر به تایپ کردن، وب گردی یا ویرایش اسناد باشید. ما حتی یک هاب USB را نیز به تلویزیون متصل کردیم تا بتوانیم چندین ابزار مختلف را به آن متصل کنیم و در این حالت نیز تلویزیون به خوبی تمام ابزارها شامل دو حافظه جانبی، ماوس و صفحه کلید بی‌سیم را شناسایی کرد.

جمع بندی

تلویزیون خمیده‌ی HUC9990 سامسونگ به لطف بکار گیری فناوری Local Dimming مشکی عمیق و کنتراست تصویر بسیار بالایی را ارائه می‌کند. نمایشگر خمیده رنگ‌هایی مناسب و تصاویر نزدیک به طبیعی را نمایش می‌دهد. در مجموع کیفیت تصویر چه در حالت دو بعدی و چه در حالت سه بعدی بسیار خوب ارزیابی می‌شود و تصاویر بصورت زنده، شفاف و جذاب نمایش داده می‌شوند. تجربه‌ی تماشای تصویر در نمایشگری خمیده اگر چه آنگونه که تبلیغ می‌شود تفاوت فوق‌العاده‌ای با صفحات تخت ندارد، اما اگر با قیمت مناسبی ارائه شود حتما مشتریان بسیاری را جذب خواهد کرد.

اگر عاشق دیدن فیلم‌های هیجان انگیز و تصاویر ورزشی هستید تلویزیون‌های سری 9000 سامسونگ شما را در تصویر غوطه‌ور خواهد کرد، مخصوصا اگر از کیفیت 4K و ویدئوهای 3D استفاده کنید. نقطه‌ی منفی در این دستگاه نمایشگر براق آن است، تولید کنندگان یکی از دلایل برتری تلویزیون‌های خمیده را نسبت به بقیه انعکاس کمتر نور محیط در آن‌ها اعلام کرده‌اند؛ اما ما نتوانستیم در این تلویزیون برتری خاصی را در این زمینه مشاهده کنیم.

تلویزیون سری 9000 سامسونگ بسیار فراتر از یک تلویزیون معمولی است و امکانات جانبی بسیاری را ارائه می‌کند. انحنای صفحه‌نمایش تجربه‌ی شبیه به صفحه‌ی سینما را ارائه می‌کند که در پخش فیلم‌های 4K جذاب‌تر نیز می‌شود. از طریق این تلویزیون و بدون نیاز به هیچ وسیله‌ جانبی قادر به پخش فایل‌های مختلف صوتی و تصویری خواهید بود، از طریق اسمارت‌هاب نرم افزارها و بازی‌های مختلف را نصب خواهید کرد، تصویر تلویزیون را به ابزارهای هوشمند مانند تبلت و تلفن منتقل کرد یا از طریق ژست‌های حرکتی و دستورات صوتی تلویزیون می‌توانید تلویزیون را کنترل کنید.

با وجود استفاده از دوربین 5 مگاپیکسلی و پردازنده 4 هسته‌ای، رابط کاربری نرم و روان‌تر از قبل اجرا می‌شود و امکاناتی فراتر از یک تلویزیون را به شما ارائه خواهد داد.

قیمت تلویزیون سامسونگ مدل سری ۹۰۰۰ در مردادماه ۱۴۰۲ از حدود ۳۷ میلیون تومان شروع می‌شود.

نقاط قوت

  • کیفیت تصویر بسیار خوب و رزولوشن بالای UHD
  • زاویه دید عالی به لطف نمایشگر خمیده و پنل با کیفیت
  • کنتراست بالا به لطف استفاده از فناوری Local Dimming
  • ریموت کنترل لمسی کارآمد

نقاط ضعف

  • نمایشگر براق و انعکاس نور محیط
  • استوار نبودن پایه و لغزش تلویزیون روی آن
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات