مصاحبه: استارت آپ یک میلیارد دلاری CloudFlare پنج درصد از ترافیک اینترنت را کنترل می‌کند

یک‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
مطالعه 7 دقیقه
کلادفلر روزانه بیش از ۵ هزار مشتری جدید جذب می‌کند و همه‌ی‌ آن‌ها سرویس را شگفت‌انگیز می‌دانند اما چطور این اتفاق افتاده است؟
تبلیغات

CloudFlare یک استارت‌آپ است که خدمات امنیت سایبری را برای سرویس‌های ابری ارائه می‌دهد و در سال‌های اخیر با سرعت بسیار بالایی رشد کرده است. در ۳ سال اخیر این کمپانی به‌طور متوسط ۴۵۰ درصد در هر سال رشد کرده و هم‌اکنون نیز روزانه ۵٫۰۰۰ مشتری جدید به لیست مشتریان این کمپانی اضافه می‌شود. در ادامه با زومیت باشید تا با این کمپانی بیشتر آشنا شوید.

متیو پرینس، وکیل و برنامه‌نویسی است که این سرویس را راه‌اندازی کرده است. کلادفلیر هم‌اکنون در حدود ۵ درصد از ترافیک اینترنت را با استفاده از سرورهای خود کنترل می‌کند. این کمپانی در حال تبدیل شدن به یک غول بزرگ در میان کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی فناوری است.

پرینس وظیفه‌‌ی خود را تبدیل فضای اینترنت به محیطی بهتر عنوان می‌کند که با استفاده از سرویس‌های کلادفلیر درصدد محافظت از ۲ میلیون وب‌سایت مشتری خود از حملات سایبری است.

کلادفلیر فراتر از یک کمپانی امنیت سایبری است. این کمپانی علاوه بر تامین امنیت مشتریان خود در فضای اینترنت به ارائه‌ی سرویس‌هایی چون روتینگ و سوئیچینگ، مدیریت لود سرور‌ها که به منظور جلوگیری از سربارگذاری سرورها انجام می‌پذیرد و بالا بردن کارایی وب‌سایت‌ها برای بالارفتن سرعت لود شدن نیز می‌پردازد. این کمپانی سرویس‌های ابری متعددی را ایجاد می‌کند که قادرند تا بصورت موازی قابلیت‌های سخت‌افزار‌های تولیدی سیسکو را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

کلادفلیر هم‌اکنون در حدود ۵ درصد از ترافیک اینترنت را با استفاده از سرور‌های خود کنترل می‌کند

پرینس در پی آن است تا اینترنت را به فضایی تبدیل کند که همگان بتوانند بصورت آزادانه در هر مکانی اطلاعات مورد نظر خود را منتشر کرده یا آنچه را که در پی آن هستند، به‌راحتی دریافت کنند.

بیزینس اینسایدر مصاحبه‌ای را متیوپرینس، بنیان‌گذار استارت‌آپ کلادفلیر ترتیب داده که در ادامه تقدیم حضور می‌کنیم.

چرا کمپانی شما با شتاب بسیار بالایی در حال رشد است؟

شاید صادقانه‌ترین پاسخ به این سوال اعلام عدم آگاهی خود از این رشد سریع باشد. ما تقریبا هیچ بازاریابی برای محصولات و سرویس‌های خود انجام نداده‌ایم و تیم فروش سرویس‌های ما نیز جزو مبتدی‌ترین افراد در این حوزه هستند، اما علی‌رغم تمامی موارد ذکر شده، ما مشتریان بسیاری را از لیست ۵۰ تایی سرویس‌دهندگان مالی فورچون و همچنین از دولت‌ها مختلف در اقصی نقاط جهان در اختیار داریم. برای مثال می‌توان به Reddit اشاره کرد که هم‌اکنون هفدهمین وب‌سایت پربازدید آمریکا است و اخیرا به جمع مشتریان ما پیوسته است. در صورتی که مجموع تعداد بازدید‌های صورت گرفته از وب‌سایت‌های مشتریان خود را محاسبه کنیم، به عدد ۴۰۰ میلیارد بازدید ماهیانه می‌رسیم که عدد بزرگی است.

در صورتی که مجموع تعداد بازدید‌های صورت گرفته از وب‌سایت‌های مشتریان خود را محاسبه کنیم، به عدد ۴۰۰ میلیارد بازدید ماهیانه می‌رسیم

چه چیزی منجر به ترغیب مشتریان برای استفاده از سرویس‌های شما می شود؟

ما منابعی را در اختیار مشتریان خود گذاشته‌ایم که پیش از این فقط توسط کمپانی‌های بزرگی چون گوگل مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما هم‌اکنون افرادی که تمایل دارند می‌توانند براحتی از سرویس‌های ما استفاده کنند. بخش اعظم درخواست‌های اولیه از سوی مشتریان معطوف سرویس‌های امنیتی است که تنها ۲۵ درصد از مشتریان ما را تشکیل می‌دهند. ۲۵ درصد بعدی در پی بهینه‌سازی و استفاده‌ی حداکثری از منابعی هستند که در اختیار دارند. باقی کاربران از ابزار‌های تحلیلی و سرویس‌های کمکی ما استفاده می‌کنند.

آیا می‌توانید با ذکر مثال برای افرادی که به روشنی سرویس‌های ارائه شده توسط کمپانی کلادفلیر را درک نکرده‌اند، سرویس‌های کمپانی خود را تشریح کنید؟

شاید بهترین مثال کمپانی سیسکو باشد. طیف محصولات این کمپانی شامل محصولاتی با محوریت روتینگ و سوئیچینگ، امنیت، مقابله با حملات DDoS، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی شبکه‌ها است که تمامی این سرویس‌ها و امکانات توسط کلادفلیر به کاربران ارائه می‌شود. تفاوت سیسکو و کلادفلیر در نحوه‌ی ارائه‌ی محصول است، بطوریکه کلادفلیر همچون سیسکو بسته‌ای سخت‌افزاری را ارائه‌ نداده و سرویس‌‌های خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که استفاده و پیاده‌سازی آن‌ها به مراتب ساده‌تر است.

تفاوت سیسکو و کلادفلیر در نحوه‌ی ارائه‌ی محصول است

 در واقع سرویس شما دیوار آتشی ابری را در برابر وب سایت کاربر قرار داده و آن را در مقابل حملات محافظت می‌کند؟

این تنها بخشی از سرویس است که دارای ابعاد امنیتی بوده و در واقع قابل درک‌ترین بخش از سرویسی است که ارائه می‌کنیم. برای درک بهتر سرویس‌های ارائه شده توسط کمپانی کلادفلیر بهتر است نگاهی به ساختار کنونی اینترنت داشته باشیم. ساختار کنونی اینترنت را می‌توان متشکل از سه لایه‌ی اصلی بدانیم. اولین لایه، مربوط به مرحله‌ی ذخیره‌سازی و محاسبات است که کمپانی‌هایی چون HP، IBM، EMC، Dell و هزاران کمپانی دیگر محصولاتی را در این حوزه روانه‌ی بازار می‌کنند. از جمله‌‌ی جدیدترین کمپانی‌ها نیز می‌توان به وب‌سرویس‌های آمازون اشاره کرد که در واقع محصولاتی نرم‌افزاری در این حوزه است. اما شرایط به گونه‌ای رقم خواهد خورد که شاهد فعالیت هزاران کمپانی در این حوزه نبوده و کمپانی‌های محدودی به کار با داده‌ها و مدیریت آن‌ها خواهند پرداخت.

لایه‌ی بعدی مربوط به نرم‌افزار‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته تنها سه کمپانی بزرگ بخش اعظمی از درآمدهای حاصل از این حوزه را از آن خود می‌کردند که شامل سه‌کمپانی مایکروسافت، اوراکل و کمپانی آلمانی SAP بودند. موقعیت‌های طلایی بسیاری برای کسب درآمد در اختیار این سه کمپانی بود و این کمپانی‌ها نیز با ارائه‌ی بسته‌های نرم‌افزاری مختلف نیاز‌های کاربران را در حوزه‌های مختلف برطرف می‌کردند. برای مثال مشتریان تجاری بسته‌‌ی نرم‌افزاری اوراکل را خریداری کرده و با امکانات موجود در آن به راه‌اندازی پایگاه‌داده، سیستم CRM و حسابداری خود می‌پرداختند. با وجود چنین ساختاری کاربران به استفاده از یک سیستم محدود بودند.

اما چیزی که هم‌اکنون شاهد روی دادن آن هستیم، تقسیم بسته‌های نرم‌افزاری ارائه شده توسط کمپانی‌های بزرگ به بخش‌های کوچک‌تری است. برای مثال می‌توان به Salesforce برای پیده‌سازی سیستم CRM و NetSuite برای حسابداری و تهیه‌ی گزارش‌های مالی اشاره کرد که از جمله‌ی شناخته شده‌ترین موارد موجود هستند.

از این‌رو به‌جای مجموعه‌ای کوچک از کمپانی‌ها که کنترل را در اختیار دارند، هم‌اکنون شاهد هزاران کمپانی هستیم که با ارائه‌های بسته‌های نرم‌افزاری سعی در پوشش نیازهای کاربران دارند.

نقش کلادفلیر در این بین چیست؟

 در لایه‌ی آخر سیستم‌هایی قرار دارند که در واقع سخت‌افزار تولیدی سیسکو یا جونیپر نیز در این مرحله قرار می‌گیرند. کمپانی‌های بسیاری وجود دارند که محصولاتی را برای این رده تولید می‌کنند و این مرحله‌ای است که ما نیز محصول خود را ارائه می‌دهیم، با این تفاوت که محصول ارائه شده توسط ما مبتنی بر سرویس‌های ابری است.

ما بخش بزرگی از سرویس‌های ارائه شده را عرضه می‌کنیم که در واقع بخش اعظمی از آن مربوط به دیوار آتش و محصولات حوزه‌ی امنیت است، هرچند در کنار این محصولات سرویس‌هایی برای روتینگ، سوئیچینگ و بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت و وب‌سرویس‌های مشتریان نیز ارائه می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از سرویس‌های ابری کلادفلیر تمامی کاربردهایی را که محصولات سخت‌افزاری در اختیارشان قرار می‌داد، در اختیار داشته باشند. ما دیتاسنترهایی را در اقصی نقاط جهان ایجاد کرده‌ایم که وظیفه‌ی آن‌ها قرار گرفتن بین کاربران و وب‌سایت‌های مشتریان ما است، از این‌رو به‌جای خرید محصولات سخت‌افزاری سرویس‌های ما می‌تواند جایگزین شده و منجر به تسهیل کنترل وب سایت شود.

لطفا در مورد امنیت بیشتر توضیح دهید. کلادفلیر در مقابل هکرها تا چه میزان مقاوم است؟

از هر ۲۰ درخواست انجام شده در فضای وب، یک درخواست از سرور‌های کلادفلیر عبور می‌کند، از این‌رو کاربران بسیاری بدون اینکه متوجه این موضوع باشند در طول شبانه‌روز چندین بار وارد شبکه‌ی کلادفلیر شده و از آن استفاده می‌کنند.

از هر ۲۰ درخواست انجام شده در فضای وب، یک درخواست از سرور‌های کلادفلیر عبور می‌کند

در صورتی که کاربری در نقش یک هکر وارد شبکه‌ی ما شده باشد، مطمئناً ما به‌عنوان یک سرویس مزاحم از نظر وی شناخته می‌شویم. هکر‌هایی در حال فعالیت هستند که سرویس‌هایی را برای حملات DDoS ارائه می‌دهند، اما هزینه ی دریافتی توسط این هکرها برای حمله به وب‌سایت‌هایی که بربستر شبکه‌ی کلادفلیر قرار دارند، ۲۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از سایر موارد است.

از میان حملات انجام شده یا مشتریان خود آیا مواردی را به‌خاطر دارید؟

ما همکاری گسترده‌ای با نهادی به اسم Comittee داریم که نقش آن محافظت از خبرنگاران است. این موسسه وظیفه‌ی محافظت از خبرنگاران را برعهده داشته و در مورادی که ممکن است در صورت نشر یک خبر مشکلی برای خبرنگار ایجاد شود، مسئولیت حفاظت از خبرنگار مورد نظر را برعهده می‌گیرد.

یک روز مدیر این موسسه به‌همراه سه وبلاگ‌نویس وارد دفتر کار کلادفلیر شدند. یکی از وبلاگ‌نویسان اهل اتیوپی و دیگری اهل آنگولا بود، اما نفر سوم خود را به‌دلایل امنیتی معرفی نکرده و حتی کشور خود را نیز به‌دلیل اینکه دولت کشورش در تعقیب وی بودند تا این خبرنگار را ساقط کنند، معرفی نکرد. هر سه خبرنگار پس از آشنایی از ما به‌دلیل ارائه‌ی سرویس‌های امنیتی تشکر کردند و اظهار داشتند که بدون کلادفلیر و سرویس‌های امنیتی ارائه شده نمی‌توانستند کار خود را انجام دهند، چراکه دولتمردان با توسل به هکرها و انواع روش‌ها برای از کار انداختن سرور‌ها در پی متوقف کردن کار اطلاع رسانی این خبرنگاران بوده‌اند که سرویس‌های امنیتی کلادفلیر مانع این کارها شده است.

شنیدن چنین بازخوردهای واقعا خوب است.

این روز‌ها هکرها بیشتر از چه روش‌های برای هک و حملات سایبری استفاده می‌کنند؟

مطمئنا بیشترین حجم حملات انجام شده DNS سرورها و زیرساخت‌های مربوط با هدف قرار می‌دهند. DNS سرورها وظیفه‌ی تبدیل دامین‌ها یا آدرس وب‌سایت‌ها را به IP برعهده دارند. با از کار انداختنن DNS سرورها، در واقع یکی از اصلی‌ترین مراحل برای دسترسی به هر وب‌سایتی از کار می‌افتد. 

همچنین مورادی دیگری نیز وجود دارد که برای مثال هکرها از منابع سایر کاربران برای ترتیب دادن یک حمله استفاده می‌کنند. وجود پروتکل‌های قدیمی در اینترنت همچون NTP بستر مناسب برای پیاده سازی و انجامم چنین حملاتی را آماده کرده است. حملاتی این چنین پهنای باندی ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه را نیز اشغال کرده است که از جمله‌ی سنگین‌ترین حملاتی است که دیدّ ایم.

در سال ۲۰۱۲ میلادی شماری از کمپانی سرمایه‌گذاری که روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند  پیشنهاداتی را برای سرمایه‌گذاری و بالابردن ارزش کمپانی ارئه دادند که حتی برخی از پیشنهادات وعده سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری به‌همراه بالا بردن ارزش را نیز در اختیار گذارده بود، اما شما سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری Union Squsre Venture را قبول کردید. دلیل اتخاذ چنین تصمیم چه بود؟

ما هیچ‌گاه ارزش کمپانی خود را بالا نبرده‌ایم. آخرین ارزش کمپانی ما اگر پایین‌ترین ارزش آن در سال‌های اخیر نباشد، نزدیک به کمترین میزان است. ما به‌دنبال استفاده از تجربیات و دانش Brad Burnham از Union Square Ventures بودیم، چراکه وی نگرش جالبی به آینده‌ی اینترنت داشته و تصمیمات جالب توجهی در این خصوص اتخاذ کرده است. برای مثال می‌توان به سرمایه‌گذاری در کمپانی‌های Twitter، Zynga و Tumblr اشاره کرد که این کمپانی سرمایه‌گذاری در به موفقیت رسیدن آن‌ها نقشی پررنگ داشته است. بالا بردن ارزش کمپاهنی هیچ‌گاه به‌عنوان یک ارزش اصلی در نظر ما نبوده و ما رشد بلند مدت را بهتر از رشدی پرشتاب در کوتاه‌مدت در نظر داریم.

قدم بعدی برای شما چیست؟

در حال حاضر ما دارای گردش مالی مثبتی هستیم و حال به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید در مورد اهداف آتی و اهدافی که به‌دنبال رسیدن به آن‌ها هستیم تصمیم بگیریم.

در صورتی که می‌خواهید تا نقشه‌ی راه کمپانی ما را درک کیند، بهتر است نگاهی به کاتالوگ محصولات سیسکو انداخته و از خود ین سوال را بپرسید که چگونه می‌توان این محصول را در قالب سرویس ارائه داد؟ در صورتی که چنین سرویسی از سوی ما ارائه نشده باشد، پس احتمالا سرویسی با چنین کارکردی در آینده‌ی نزدیک توسط کلادفلیر ارائه خواهد شد. سیسکو کمپانی قابل احترامی است و محصولاتی که تولید می‌کند جزو بهترین‌های بازار محسوب می‌شود، اما ما در پی تبدیل شدن به نسخه‌ی نرم‌افزاری سیسکو هستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات