بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی

یک‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹
مطالعه 19 دقیقه
تلفن هوشمند دوسیم کارته‌ی دیزایر 616  از محصولات میان‌رده و معمولی است که ما در ادامه مطلب به بررسی کامل آن می‌پردازیم.
تبلیغات

تلفن‌های هوشمند اچ‌تی‌سی به ۲ دسته‌ی «دیزایر» که گوشی‌های میان‌رده را شامل می‌شود و «وان»٬ که گوشی‌های رده بالا در آن قرار می‌گیرند، تقسیم می‌شوند.

نام گوشی HTC دیزایر 616 کاملا مشخص کننده‌ی جایگاه آن است. در یک سال گذشته اچ‌تی‌سی با محصولات سری وان٬ غوغای عجیبی در بازار به راه انداخته و زنگ خطرِ بلندی برای سایر شرکت‌های قدرتمند در زمینه‌ی گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ٬ سونی و ال‌جی به صدا درآورده که نویدبخش بازگشت غولی خفته است.

اما اچ‌تی‌سی برای جلب مشتریان در هر سطح و طبقه‌ی مالی٬ سری دیزایر را نیز گسترش داده و گوشی‌های متنوعی در این بخش میان‌رده عرضه داشته و تا حد زیادی نیز موفق ظاهر شده است. البته این موفقیت به اندازه‌ی سری وان نیست.

اچ‌تی‌سی دیزایر 616 دوسیم‌کارته، یکی از گوشی‌های هوشمند این برند است که هدف از تولیدش، آن دسته از مشتریانی است که نمی‌خواهند مبلغ زیادی برای تلفن هوشمند خود هزینه کنند. این تلفن توسط دفتر اچ‌تی‌سی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته تا در بوته نقد و آزمایش ما قرار گیرد.

طراحی و کیفیت ساخت بدنه

وقتی برای اولین بار این‌ گوشی را در دست گرفتیم٬ یک حس متضاد به ما دست داد. طراحی بدنه و ظاهر کلی گوشی٬ دارای نقاط قوت و ضعف زیادی است. وقتی گوشی را در دست می‌گیریم٬ اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، صفحه نمایش ۵ اینچی بزرگی است.

قسمت جلوی دستگاه از طراحی نسبتا خوبی برخوردار است. اما درست در همین حال هستیم که می‌بینیم وقتی صفحه روشن شد٬ دکمه‌های لمسی٬ بخشی از صفحه‌ نمایش را در پایین آن اشغال کرده است٬ در صورتی که اچ‌تی‌سی می‌توانست آن دکمه‌ها را در فضای پایینی قرار دهد که لوگوی HTC در آن خودنمایی می‌کند.

این کار به خوبی باعث بزرگ‌تر شدن تلفن شده است. ارتفاع حاشیه‌ها نیز کم نیست و از طرفین شاهد فاصله‌هایی هستیم که شاید در نگاهی بلند مدت٬ با توجه به استانداردهای کنونی کمی نامتعارف به نظر برسند.

مشخصات فنی HTC Desire 616 Dual Sim

  • صفحه‌نمایش 5 اینچ با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و تراکم ۲۹۴ پیکسل در اینچ
  • پردازنده Mediatek مدل MT6592 با ۸ هسته ۱.۴ گیگاهرتز مبتنی بر معماری Cortex A7 و گرافیک Mali- 450MP4
  • حافظه رم ۱ گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی 4 گیگابایت به همراه درگاه میکرو SD تا 32 گیگابایت
  • دوربین 8 مگاپیکسل با فلاش LED و فوکوس اتوماتیک
  • قابلیت فیلم‌برداری 1080p در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • بلوتوث ۴، رادیوی FM،
  • وای فای دو بانده 802.11 b/g/n 
  • سیستم‌عامل اندروید 4.2.2 آبنبات پاستیلی
  • باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت ۲٫۰۰۰ میلی‌آمپرساعت
  • ابعاد ۱۴۲ در ۷۱.۹ در ۹.۲ میلی‌متر
  • وزن ۱۵۰ گرم
  • قیمت تقریبا ۷۶۰٫۰۰۰ تومان

طراحی و ساختار کلی بدنه‌ی گوشی با لبه‌های منحنی٬  بسیار زیبا و رضایت‌بخش هستند و چینش خوب دوربین جلو در کنار حس‌گر سنجش نور و بلندگوی شنیداری مکالمات٬ ظاهر خوبی را به نمای جلویی دیزایر ۶۱۶ داده است.

اچ‌تی‌سی در پرچمداران و حتی میان‌رده‌های جدید خود اسپیکرها را در بخش جلوی تلفن قرار می‌دهد که تجربه شنیداری کاربر را بهبود می‌بخشد، اما در این تلفن، اسپیکر به پشت تلفن منتقل شده است. یک نکته‌ی منفی در مورد بلندگوها این است که طراحی و کیفیت حفره‌های آن نسبت به پرچمداران اچ‌تی‌سی که شبکه‌ای بسیار ریز و ظریف از سوراخ‌ها را دارند کمی زمخت هستند که به زیبایی ظاهری دستگاه اندکی آسیب وارد کرده است.

گوشی را برمی‌گردانیم و نگاهی به پشت آن می‌اندازیم. با این‌که بخش بالایی جلوی گوشی و لبه‌های کناری قاب از پلاستیک مات ساخته شده است٬ اما در قاب پشتی ما شاهد پلاستیک براق هستیم که مستعد باقی ماندن اثر انگشت و همین‌طور گرد و خاک و ذرات مختلف است.

برخلاف فبلت دیزایر 816 که طراحی نزدیک به این گوشی دارد٬ دوربین در قسمت بالایی و وسط منتقل شده که کنارش فلش LED نیز مشخص است. وسط قاب پشتی٬ لوگوی بزرگ و فلزی HTC به چشم می‌خورد و در قسمت پایینی آن همان‌طور که اشاره کردیم٬ اسپیکرهای گوشی خودنمایی می‌کنند.

در لبه‌ی راستی دستگاه٬ ۲ دکمه‌ی افزایش و کاهش صدا به همراه دکمه‌ی خاموش/روشن به چشم می‌خورد که بسیار از طراحی ساده و مینیمال آن‌ها خوشمان آمد. طراحی فوق‌العاده ساده٬ برآمدگی بسیار کم٬ در کنار ارگونومی بسیار خوب که باعث می‌شود در استفاده‌ی معمول٬ به هیچ‌وجه نیاز نباشد کل موقعیت گوشی را در دست جابه‌جا کنیم تا انگشتان به دکمه‌ها برسند. این موارد در گوشی با سایز ۵ اینچ بسیار عالی هستند.

در لبه‌ی سمت چپ گوشی هیچ‌گونه دکمه و شیاری مشاهده نمی‌شود و کاملا یک دست است. بالای گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را شاهد هستیم که مقداری انحنا به سمت قاب پشتی داشته است که اگر نداشت٬ کمک بسیاری به یک‌پارچگی قاب پشتی می‌کرد٬ لبه‌ی پایین گوشی نیز میزبان درگاه ورودی میکرو USB است.

ابعاد گوشی شاید متناسب‌ترین و بی‌عیب‌ترین مشخصه‌ای باشد که دیزایر ۶۱۶ از آن بهره می‌برد. ارگونومی بسیار خوب دستگاه و وزن متناسب ۱۵۰ گرمی که سنگینی خاصی در حین کار ایجاد نمی‌کند٬ یک گوشی خوش دست و تقریبا زیبا را برای مشتریان به ارمغان آورده است. اما این تلفن از نظر طراحی و کیفیت ساخت بی‌عیب و ایراد هم نیست و هرچند میان‌رده است اما می توانست کیفیت ساخت بهتری داشته باشد، مخصوصا در قسمت پشت دستگاه.

بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی

صفحه نمایش

شاید سخت‌افزار داخلی گوشی از اهمیت خاصی برخوردار باشد٬ اما صفحه نمایش که جلوه‌گر تمام کارایی‌های خوب و بد محصول است٬ از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. صفحه نمایش دیزایر ۶۱۶ مانند یک شمشیر دولبه است که تضاد‌هایی میان مشخصه‌های آن وجود دارد. دیزایر ۶۱۶ از صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن اچ‌دی یا 720p بهره می‌برد که در آن به ازای هر اینچ مربع ۲۹۴ پیکسل وجود دارد و پشتیبانی از ۱۶ میلیون رنگ٬ می‌تواند کیفیت خوبی را به کاربر ارائه دهد.

یکی از مشکلات صفحه نمایش دیزایر ۶۱۶ ٬ استفاده از پنل TFT به جای IPS است. صفحه نمایش از نظر شدت روشنایی تصویر چندان عملکرد مطلوبی ندارد و به سختی می‌توان تصویر آن را در نور شدید آفتاب مشاهده کرد. ولی در بحث کنتراست صفحه و رزولوشن تصویر٬ در جایگاه یک میان‌رده، خوب است و عملکرد قابل قبولی از خود ارائه می‌دهد. مشکل روشنایی زمانی مشهود می‌شود که کاربر در فضای باز و زیر آفتاب دست به گوشی ‌می‌شود! به خاطر استفاده از پنل TFT ٬ وقتی زاویه‌ی دید را عوض می‌کنیم با مقداری افت روشنایی و به هم ریختگی رنگ را در تصویر روبرو می‌شویم، اما این افت نسبت به دیگر TFT‌های هم‌رده بسیار کمتر است.

رزولوشن 720p صفحه نمایش کمک زیادی به کیفیت تصاویر و ویدیوها کرده و کاربر می‌تواند از تماشای فیلم‌ها و تصاویر اچ‌دی در صفحه‌ی ۵ اینچی این گوشی لذت ببرد. تراکم‌ پیکسل‌ها برای مطالعه متون و وب‌گردی نیز مناسب هستند. در کل یکی از نقاط قوت دیزایر ۶۱۶ صفحه‌نمایش نسبتا راضی کننده‌ی آن است اما Desire 616 رقبایی دارد که به لطف استفاده از پنل IPS LCD، زاویه دید مناسب‌تری را ارائه می‌کنند و تصاویر طبیعی‌تری را پخش می‌کنند.

رابط کاربری

رابط کاربری این تلفن، ترکیبی از اندروید خام و مقداری عصاره Sense 5.5 است. حتی بسیاری از لوگوهای این تلفن شبیه به اندروید خام هستند. این عدم یکپارچگی در رابط کاربری کمی آزاردهنده است، اما به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی برای بهبود کیفیت کاربری، از برخی قابلیت‌های سنس که منجر به سنگین‌تر شدن رابط کاربری می‌شود، در این تلفن چشم‌پوشی کرده است.

اگر هدف اچ‌تی‌سی از عدم ارائه‌ی نسخه‌ی کامل سنس همین موضوع باشد، معتقدم تایوانی‌ها می‌توانستند به شکل بهتر و منظم‌تری رابط کاربری سنس را برای این تلفن سبک کنند تا حداقل آیکون‌هایی یکپارچه را در محیط نرم‌افزاری آن شاهد باشیم. اگر برنامه‌هایی مانند BlinkFeed ،Video Highlights و Polaris Office 5 در این گوشی نبود شک می‌کردیم که با یک گوشی اچ‌تی‌سی جدید روبه رو هستیم!

بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی

دیزایر ۶۱۶ از نسخه‌ی ۴.۲.۲ سیستم عامل اندروید بهره می‌برد و یک بروزرسانی سبک هم برای رفع برخی ایرادات آن ارائه شده است، اما فعلا خبری از بروزرسانی به نسخه کیت‌کت نیست. این در حالی است که اندروید کیت‌کت به شکل بهینه‌تری بر روی ابزارهای مجهز به سخت‌افزار ضعیف کار می‌کند و بدون شک اگر بر روی Desire 816 اندروید کیت‌کت نصب می‌شد، بازده‌ی بهتری را ارائه می‌کرد.

با وجود ایراداتی که در رابط کاربری این تلفن مشاهده می‌شود، شاهد یک نرم‌افزار سریع و نسبتا روان هستیم که می‌توان با نصب گجت‌های متنوع و شخصی‌سازی صفحه‌ها٬ از سرعت بسیار خوب میان منو‌‌ها و صفحه اصلی بهره برد. کلیه قابلیت‌هایی که روی هر تلفن اندرویدی مشاهده می‌شوند بر روی این تلفن نیز وجود دارند و برخی اپلیکیشن‌های اختصاصی اچ‌تی‌سی نیز در آن یافت می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به Zoe و بلینک‌فید اشاره کرد که به کمک‌شان می‌توانید در یک محیط زیبا به اخبار و فید شبکه‌های اجتماعی خود دسترسی داشته باشید.

دوربین

انتظار کیفیت فوق‌العاده از دوربین ۸ مگاپیکسلی دیزایر 616 نداشته باشید. در بخش عکس برداری٬ با این‌که دوربین تصاویر بزرگ‌تری را در اختیارمان گذاشت٬ اما شدت نویزهای تصویر بالا بود و این امر وقتی عکس را در صفحه نمایش بزرگ‌تر قرار دادیم و بر روی تصاویر زوم کردیم، مشخص‌تر شد. دوربین در اکسپوژرهای مختلف دچار مشکل می‌شود و حتی در نور مناسب نیز، بعضی اوقات نمی‌تواند به خوبی رنگ‌ها را ضبط کند. با این حال به عنوان یک گوشی میان‌رده می‌توانید روی قدرت ثبت تصاویر آن برای گرفتن عکس‌های روزمره و نه چندان با کیفیت حساب کنید.

دیزایر ۶۱۶ دارای چهار گزینه در بخش عکس برداری است. در حالت عکاسی خودکار، تمام تنظیمات توسط خود دوربین اعمال می‌شوند و تنها کافی است سوژه‌ی مورد نظر را بر روی صفحه لمس کرده و دکمه لمسی شاتر را فشار دهید. حالت دوم عکس زنده (Live Photo Mode) است. در این حالت٬‌ زمانی که کاربر اقدام به عکس‌برداری می‌کند٬ در واقع چندین شات پشت سر هم از سوژه ثبت می‌شوند تا بتوانید بهترین آنها را سر فرصت انتخاب کنید. گزینه‌ی سوم Face beauty Mode نام دارد. با انتخاب این گزینه که برای تهیه عکس از چهره کاربرد دارد٬ کاربر به نوعی یک عکس با روتوش سرخود می‌گیرد. این حالت باعث می‌شود تا صورت فرد تا حد زیادی صاف و بدون خط و چروک‌های احتمالی تهیه شود که البته در همه‌ی موارد با دقت عمل نمی‌کند.

اما حالت پانوراما در اپلیکیشن دوربین این گوشی بسیار جالب توجه است. وقتی بر روی این حالت قرار می‌گیرید و شروع به گرفتن یک شات پانوراما می‌کنید٬ اپلیکیشن دوربین به کاربر در حین چرخیدن با نشان دادن فلش‌هایی در صفحه نمایش٬‌ کمک می‌کند تا در مسیر صافی بچرخد و اگر روی فلش‌ها نیز حرکت نکند٬ عکسی تهیه نمی‌شود. این قابلیت بسیار مفید است و نمی‌گذارد برخلاف حالت پانوراما اکثر گوشی‌ها٬ بخش‌هایی از تصویر کج یا کشیده شود.

علاوه بر این حالت‌های عکاسی٬ تنظیمات متنوعی نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان شدت روشنایی٬کنتراست٬ رنگ و غیره را در عکاسی و فیلم‌برداری با این گوشی مشخص کرد. تنظیمات ایزو و دیافراگم نیز برای اشخاصی که اندکی با عکاسی آشنا باشند٬ می‌تواند کمک شایانی به بهتر کردن خروجی کند. فیلم‌برداری این گوشی نیز بر روی حالت فول اچ‌دی ‌1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است که امکان تغییر آن به 720p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. کیفیت فیلم‌برداری برای تهیه‌ی ویدیوهای عادی، قابل قبول است.

دوربین  ۲ مگاپیکسلی جلوی دستگاه، برای مکالمات تصویری با رزولوشن 720p و عکس‌برداری سلفی مشکل خاصی ندارد و می‌توان روی کیفیت متوسط آن حساب کرد.

نبود دکمه‌ی فیزیکی شاتر باعث می‌شود تا نتوان از ابزارهایی مثل مونوپاد که این‌روزها بسیار همه‌گیر شده٬‌ برای تهیه تصاویر سلفی حرفه‌ای استفاده کرد. البته این مشکل با ساعت‌های هوشمند اندروید ویر که امکان ثبت تصاویر از راه دور را فراهم می‌کنند، تا حدی حل خواهد شد.

برای مشاهده تصاویر نمونه دوربین این تلفن هوشمند میان‌رده در رزولوشن اصلی، به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید.

صدا

خروجی صدای اسپیکر‌های گوشی کیفیت فوق‌العاده‌ای ندارند اما حجم صدای خروجی آن بد نیست. اچ‌تی‌سی در پرچمداران سری وان خود از اسپیکرهای بوم‌ساوند در جلوی دستگاه استفاده می‌کند که آنها را از لحاظ تجربه صوتی موبایل بدون شک به بهترین دستگاه از این نظر بدل می‌سازد، اما در این تلفن شاهد یک بلندگوی متوسط در پشت دستگاه هستیم. بنابراین اگر می‌خواهید با اسپیکر دستگاه موزیک گوش کنید، باید آن را از سمت نمایشگر روی سطح قرار دهید تا اسپیکر دستگاه رو به بالا قرار گیرد.

هندزفری این دستگاه هم طراحی معمولی دارد. البته اگر درست بر روی گوش قرار بگیرد صدای خوبی را انتقال می‌دهد ولی این در صورتی است که در جایی ثابت باشیم. به محض حرکت مدام نیاز به تنظیم دارند. از یک دستگاه میان‌رده انتظاری بیش از این هم وجود ندارد و معمولا هدفون‌ تلفن‌های بازه قیمتی زیر یک میلیون تومان کیفیت خیلی بالایی ندارند و اگر به دنبال گوش دادن به موسیقی با کیفیت بسیار خوب هستید باید یک جفت هدفون مناسب برای آنها تهیه کنید. دیزایر ۶۱۶ در بخش مکالمه هم دستگاه عملکرد قابل قبولی را ارائه داد.

کارایی و بنچمارک

دیزایر ۶۱۶ از یک سیستم‌-روی-یک-چیپ  ۸ هسته‌ای MT6592 ساخت مدیاتک بهره می‌‌برد که از ۸ هسته‌ی کم مصرف ۱.۴ گیگاهرتزی برپایه‌ی معماری Cortex A7 و گرافیک Mali-T450MP4 بهره می‌برد. این SoC با ۱ گیگابایت حافظه‌ی رم همراه شده است. تلفن دیزایر ۶۱۶ همچنین دارای ۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره سازی داخلی است که شما را مجبور می‌کند در همان هنگام خرید این تلفن، یک حافظه‌ی خارجی نیز برای آن تهیه کنید و به دستگاه خود متصل کنید. در غیر اینصورت حافظه‌ی ذخیره سازی بسیار محدودی در اختیار خواهید داشت. ابتدا بیایید نگاهی به بنچمارک‌های این تلفن داشته باشیم و آن را با دیگر محصولاتی که توسط زومیت بررسی شده‌اند مقایسه کنیم:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

HTC Desire 616 dual sim

_____

27,522

120,277

257,114

12,158

5,679

1746

630

38,662

247

1231.8ms

HTC One M8 mini

15,984

17,069

82.676

273.366

9,844

5,588

1,107

559

13,957

500

1303.3ms

Sony Xperia T3

18,120

19,548

92.125

269.436

10,218

5,848

1,230

615

18,485

496

1116.3ms

LG G3

21,835

32,780

200.01

473.20

25,412

16,485

1,414

847

27,131

847

993.02ms

HTC Desire 816

19,625

21,417

100.761

289.869

13,145

5,910

1,290

666

18,822

523

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,361

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 

94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

آزمایش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش های سخت افزار شامل حافظه رم، حافظه ذخیره سازی، پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

Vellamo 

در این بنچمارک بخش های مختلف سخت افزار مورد آزمایش قرار می گیرد. این نرم افزار عملکرد سیستم را در وب گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می پردازد. در این بنچمارک بخش های مختلف سخت افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می کند.

 BaseMark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

CF Bench

در سی اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می آورند. این نرم افزار به خوبی قادر است پردازنده های چندهسته ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

بازی

دیزایر ۶۱۶ با وجود آن که میان‌رده است اما دستگاهی خوب برای اکثر بازی‌ها محسوب می‌شود؛ البته اکثر بازی‌ها و نه همه آنها:

Fruit Ninja:  این بازی به خاطر نیاز داشتن به سرعت عمل بالا و دقت در لمس و برش میوه‌ها٬ مستلزم این است که بازی به شکل کاملا روان اجرا شود. اما متاسفانه افت گهگاه فریم به ویژه در حالت آرکید و زمانی که صفحه شلوغ می‌شود٬‌ کمی کار را مشکل می‌سازد.

Subway Surf: این هم یکی از بازی‌هایی است که سرعت عمل در آن نقش مهمی دارد. پیشنهاد می‌کنم اگر بعد از خرید این گوشی٬ سراغ این بازی رفتید٬ هر بار که شروع کردید٬ چند ثانیه‌ای را به هر صورتی دوام بیاورید و از لگ‌های پی در پی خلاص شوید و بعد دیگر شاهد لگ و فریز شدن نخواهید بود. ساب‌وی سرف یک بازی نسبتا سنگین است، بنابراین در ابتدای کار کمی لگ را خواهید دید اما پی از چند ثانیه مشکل رفع خواهد شد.

GTA San Andreas:  ما این بازی را در دو حالت تنظیمات متوسط و تنظیمات بالا بازی کردیم. در تنظیمات متوسط٬‌ بازی کاملا روان بود و مشکلی از نظر اجرایی و نرخ فریم ایجاد نکرد. سپس در تنظیمات گرافیکی همه‌ی گزینه‌ها را بر روی بهترین حالت قرار دادیم و وارد بازی شدیم. افت فریم نامحسوسی در بازی جریان داشت و لگ‌هایی نیز باعث آزار در خلال بازی ‌می‌شد. به طور کلی بازیکن می‌تواند بر روی تنظیمات معمول٬ بازی را به راحتی و بدون هیچ‌گونه حرص و جوشی از بابت لگ و افت فریم٬ اجرا کند.

Asphalt 8: یکی از بازی‌های سنگینی که خیلی‌ها به محض گرفتن گوشی هوشمند به سراغش می‌روند. ظاهرا کیفیت بازی پایین آمده بود اما سرعت و فریم در ۹۰ درصد مواقع راضی کننده بود ولی در هر صورت شاهد لگ در بازی بودیم. بسیاری از هم رده‌های این تلفن قادر به اجرای این بازی سنگین نیستند.

Modern Combat 4: این بازی بسیار خوب اجرا شد و هیچ‌گونه مشکلی از بابت نرخ فریم حتی در موارد اکشن و شلوغ نداشتیم.

 نتیجه گیری: عملکرد سیستم دیزایر ۶۱۶ در اجرای بازی‌ها خوب ارزیابی می‌شود. شاید گهگاه شاهد لگ و افت فریم باشید، اما بر خلاف بسیاری از میان‌رده‌های دیگر می‌توانید بدون حرص خوردن بازی‌های سنگین را روی این تلفن اجرا کنید. البته این تا حد زیادی نیز به طراحی و سازگاری بازی‌ها نیز بازمی‌گردد ولی به طور کلی٬ دیزایر ۶۱۶ می‌تواند با کمی ارفاق٬ گزینه‌ی خوبی برای گیمینگ باشد.

عمر باتری

به نظر یک باتری ۲۰۰۰ میلی آمپر برای گوشی با سایز صفحه ۵ اینچ و پردازنده ۸ هسته‌ای٬‌ آن‌طور که باید و شاید کافی نیست و فقط همان مصرف باتری ۸ هسته پردازشگر کافی است تا میزان کارایی باتری را پایین بیاورد. ما برای تست عمر باتری دست به چند آزمایش زدیم. یکی از این آزمایش‌ها٬ پخش ویدیوی اچ‌دی در حالتی که شارژ گوشی ۱۰۰ درصد است٬ بود. دیزایر ۶۱۶ قادر است ۷ ساعت و ۱۵ دقیقه تا قبل از خالی شدن کامل باتری به کاربر امکان تماشای ویدیو بدهد.

 در کارکردی روزانه که شامل پیامک زدن٬ وب گردی٬ تماس تلفنی٬ تماشای ویدیو٬‌ بازی و پخش موسیقی بود و روی هم رفته ۳ یا ۴ ساعت صفحه با نور ۵۰درصد روشن بود٬ دیزایر ۶۱۶ عملکرد متوسطی را ارائه داد. با توجه به کارهای روزانه٬ طبق تجربه‌ای که داشتم به سختی می‌توان یک روز کامل را با دیزایر ۶۱۶ بدون شارژ مجدد سپری کرد و قبل از شب٬ شاید دچار کمبود شارژ شوید. البته به خاطر کمبود روشنایی نسبت به دیگر گوشی‌ها٬ بنده به اجبار مواقع زیادی از روز را با نور ۱۰۰ درصد سپری کردم که این امر باعث شد تا قبل از غروب به شارژ مجدد نیازمند شوم.

جمع‌بندی

دیزایر ۶۱۶ یک میان‌رده‌ی خوش‌ساخت و نسبتا با کیفیت است. از نظر ظاهری این تلفن نمره‌ی قبولی را می‌گیرد، اما کیفیت ساخت بدنه‌ی پشتی بحث‌برانگیز است. قسمت پشت دستگاه از جنس پلاستیک براق ساخته شده که حتی در رنگ سفید آن نیز اثر انگشت قابل مشاهده است. با این حال از آنجایی که با یک میان‌رده روبرو هستیم، نباید انتظار بدنه‌ی فلزی و کیفیت ساخت در حد پرچمدارن را داشته باشیم. صفحه نمایش ۵ اینچی این تلفن با وجود اینکه فاقد پنل IPS LCD است، اما کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند و در اکثر موارد می‌توان از آن در امور مرتبط با محتوا مانند مطالعه متون، وب گردی یا حتی تماشای ویدیو لذت برد.

بررسی تلفن دو سیم‌کارته Desire 616 اچ‌تی‌سی

با این حال دیزایر ۶۱۶ قیمت نسبتا بالاتری در مقایسه با رقبای خود دارد و مشکلاتی همچون نسخه‌ی قدیمی اندروید، رابط کاربری متفاوت با آنچه از HTC تجربه کرده‌ایم و دوربین نه چندان با کیفیت را به همراه دارد.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش با کیفیت و راضی‌کننده
  • خوش دست بودن و راحتی در حین کار
  • عملکرد مناسب سخت‌افزار و اجرای روان اپلیکیشن‌ها

نقاط ضعف

  • رابط کاربری ناقص
  • دوربین  نسبتا ضعیف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات