چرا آیفون ۶ پلاس هنوز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آیپد مینی باشد؟

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
مطالعه 6 دقیقه
تا چند ماه پیش با شایعاتی که در مورد مشکلات اپل در تولید صفحه نمایش بزرگ آیفون ۵.۵ اینچ می‌شنیدیم، فکر می‌کردیم که اپل موفق نخواهد شد این دستگاه را در کنار آیفون ۴.۷ اینچی رونمایی کند. اما اپل توانست به زمان‌بندی خود برسد و هر دو دستگاه جدید آیفون را با یکدیگر معرفی و عرضه کند. حال سوالی که پیش آمده این است که آیا آیفون 6 پلاس می‌تواند جایگاه آیپد‌ مینی را تهدید کند؟ در ادامه به جنبه‌های مختلف جواب این سوال خواهیم پرداخت.
تبلیغات

«گوشی هوشمند (فبلت) شما می‌تواند جایگزین تبلت‌تان شود.» جمله قبل را بیشتر از افرادی می‌شنویم که با سری نوت‌ سامسونگ کار کرده‌اند. آن‌ها انقدر دلیل می‌آورند که در نهایت قبول کنید با داشتن گوشی هوشمندی با صفحه نمایش بزرگتر از ۵ اینچ می‌توانید تبلت خود را کنار بگذارید. اندازه صفحه نمایش بزرگی که حالا آیفون ۶ پلاس نیز از آن بهره‌مند است.

نویسنده اصلی مقاله می‌گوید:

من از آیپد مینی هر روز استفاده می‌کنم. این دستگاه کوچک، عالی و ترکیبی است از وسیله‌ای برای راحت خواندن کتاب‌های الکترونیک و نوشتن متون شبیه به لپ‌تاپ. ایده در دست گرفتن آیفون ۶ پلاس وسوسه کننده است: عمر باتری بهتر، صفحه نمایش بزرگ، اما من این آیفون را دوست ندارم چون پس از امتحان کردن هر دو آیفون انتخاب من آیفون ۶ بوده است

در ادامه به تشریح دلایل خود و نویسنده مقاله برای جایگزین نبودن ۶ پلاس برای آیپد مینی و همچنین اولویت انتخاب آیفون ۶ به جای ۶ پلاس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ظاهر اپلیکیشن‌های آیفون در آیفون ۶ خوب اما در۶ پلاس عجیب!

یکی از موضوعاتی که دارندگان آی‌دیوایس‌های اپل به آن می‌نازند، ظاهر برنامه‌های بهینه شده برای صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف این شرکت است. حتی برخی افراد اگر ببینند یک اپلیکیشن نمی‌تواند بر روی آیفون آن‌ها بهینه شده به نمایش درآید، بهتر می‌دانند که حتی آن را دانلود هم نکنند. همانطور که مطلع هستید به زودی توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها، بروزرسانی‌هایی را برای بهینه شدن اپلیکیشن‌هایشان با صفحه نمایش آیفون ۶ راهی اپ‌استور خواهند کرد.

اما شما ضرورتا به اپلیکیشن‌های بهینه شده نیازی ندارید: با اینکه اکنون بسیاری از اپلیکیشن‌های درون اپ‌استور هنوز این بروزرسانی را برای آیفون‌ ۶ منتشر نکرده‌اند اما هر دو گوشی می‌توانند مقیاس‌بندی‌های اپلیکیشن‌های موجود را برای اندازه صفحه نمایش خود بهینه کنند و در این راستا بسیار عالی عمل می‌کنند؛ متون بسیار شفافند، گرافیک در بازی‌ها روان و قابل قبول است و تماشای ویدیو‌ها نیز عالی است.

با وجود این، زمانی که به صفحه نمایش بزرگ آیفون ۶ پلاس در زمان اجرای برخی اپلیکیشن‌ها نگاه کنید، به یاد زمانی خواهید افتاد که آیفون ۵ با صفحه نمایش بزرگ شده ۴ اینچی راهی بازار شد. آیکون‌ها، دکمه‌های مجازی و حتی کیبورد‌ها ناگهان بسیار بزرگ می‌شوند. حال اپلیکیشن‌هایی که اکثرا هم غیر بهینه هستند و احتمالا در آینده تنها برای صفحه نمایش آیفون ۶  بهینه خواهند شد، بر روی آیفون ۶ بسیار بهتر از ۶ پلاس به نمایش درمی‌آیند.

آیفون ۶ پلاس نمی‌تواند جایگزین آیپد شود

با اینکه آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس هر دو، اندازه صفحه نمایش‌های جدید با رزولوشن‌های تازه‌ای را در اختیار گرفته‌اند، اما باید قبول کنیم که ۶ پلاس وارد یک قلمرو جدید شده است. اپل به تازگی به قلمرو فبلت‌ها وارد شده است و توسعه دهندگان تا بتوانند اپلیکیشن‌هایی را برای این صفحه نمایش بهینه کنند مطمئنا مدت زمانی طول خواهد کشید یا اینکه شاید بسیاری از توسعه دهندگان ترجیح دهند همان اپلیکیشن‌های بهینه شده برای آیفون ۶، در ۶ پلاس نیز با کمی کشیدگی اجرا شود.

آیپد مینی ۷.۹ اینچی تقریبا ۲.۵ اینچ اختلاف اندازه صفحه نمایش با ۶ پلاس دارد. ممکن است تراکم پیکسل یکسانی نداشته باشند اما صفحه نمایش بزرگتر تفاوت اصلی آن‌ها به حساب می‌آید. آیپد مینی دارای نسبت صفحه 4:3 است در حالی که آیفون ۶ پلاس نسبت صفحه 16:9 را در اختیار دارد. برای تماشای فیلم‌ها شما به نسبت 16:9 نیاز خواهید داشت. اما برای مقالات، سند‌ها و کتاب‌ها و وب‌گردی شبیه به کامپیوتر، به نسبت 4:3 بیشتر احتیاج دارید. در واقع هر کدام از این نسبت‌ها می‌توانند محتویات متناسب با نسبت صفحه نمایش خود را بهتر نمایش دهند و حس بهتری را به بیننده منتقل کنند.

iphone-6-plus-ipad-mini03

برای مثال خواندن یک کتاب کمیک بر روی هر دو دستگاه (تصویر بالا) می‌تواند منظور ما را بهتر برساند:آیفون ۶ پلاس و آیفون ۶ صفحه نمایش‌هایی شفاف‌تر دارند، اما بزرگی صفحه نمایش و قرارگیری متقارن محتوا بر روی آیپد مینی، لذت خواندن کتاب‌ها در این آیپد را بسیار بهتر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

iphone-6-plus-ipad-mini02

برای هر بخشی از دستگاه که نیاز به تایپ کردن باشد، می‌توان حداقل یک کیبورد جانبی را به آیپد مینی متصل کرد یا حتی با انگشتان خود به راحتی مشغول به تایپ کردن شد. اما آیفون ۶ پلاس در این زمینه تفاوت زیادی با آیفون ۶ ندارد؛ هر دو آن‌ها حس نوشتن با گوشی‌ها را منتقل می‌کنند نه تبلت‌ها. البته ممکن است برای برخی‌ها این اندازه صفحه در نوشتن راحت باشد، اما تجربه من در این مورد یکسان نبود. آیپد می‌تواند در تنگنا‌ها تبدیل به لپ‌تاپ شما شود اما نسخه پلاس از انجام این کار معذور است.

اپلیکیشن‌ها: آیفون ۶ و آیپد، ۶ پلاس را شکست می‌دهند

هزاران اپلیکیشن اختصاصی شده در اپ‌استور برای آیپد موجود است. تمام آن‌ها برای نمایش در حالت تمام صفحه آیپد‌ها بهینه شده‌اند.آیپد مینی‌ می‌تواند تمام اپلیکیشن‌های آیپد را اجرا کند. با اینکه صفحه نمایش مینی کوچک‌تر است اما رزولوشن آن شبیه به آیپد ایر است و حتی اپلیکیشن‌های آیپد در آیپد مینی زیبا‌تر نمایش داده می‌شوند.

the-iphone-6-plus-lets-you-use-the-home-screen-in-landscape-mode

آیفون ۶ نیز به زودی اپلیکیشن‌های بهینه شده‌ای را دریافت خواهد کرد. اما انگار ۶ پلاس در بین آیفون ۶ و آیپد‌ها گیر کرده و تبدیل به یک وصله ناجور شده است. فبلت‌ها در حالت افقی خود باز هم نمی‌توانند تجربه یک تبلت را در اختیار شما بگذارند و جایگزین آن شوند.  این شاخه از دستگاه‌ها در رده محصولات تولیدی اپل یک تازه وارد به حساب می‌آیند و شاید تا به مرحله پختگی رسیدن آن‌ها باید چند نسل به انتظار نشست. با این حال هنوز این موضوع درست است که بسیاری از مردم دوست ندارند تبلت و فبلت را در کنار یکدیگر داشته باشند.

اگر می‌خواهید دایم با سرویس‌های اینترنت سیم‌کارت آنلاین باشید، عکس بگیرید، اخبار بخوانید یا پیام‌های دریافتی را چک کنید، یک گوشی هوشمند بزرگ می‌تواند تعداد زیادی از نیاز‌های شما را برطرف کند. به همین خاطر فعلا بعید به نظر می‌رسد که آیفون ۶ پلاس بتواند جایگاه آیپد اپل را تهدید کند. این موضوع را شرکت اپل هم می‌داند.

خواستن دستگاه‌های قابل کنترل

بسیاری از افراد هستند که دوست دارند با استفاده از یک دست اکثر کار‌های خود با گوشی را انجام دهند. عکس بگیرند، تایپ کنند و به راحتی آن دستگاه را در جیب خود قرار دهند. همین افراد آیفون ۶ کوچک را ترجیح می‌دهند و آن را بهترین انتخاب تلقی می‌کنند زیرا می‌توان به راحتی با یک دست صفحه نمایش ۴.۷ اینچی را کنترل کرد و بر بخش‌های مختلف صفحه نمایش نیز دسترسی پیدا کرد.

iphone1c-970

همچنین اشخاصی هستند که اپلیکیشن‌های اختصاصی آیفون ۶ را رها نخواهند کرد و از صفحه نمایش بزرگتر ۶ پلاس چشم خواهند پوشید. آیا شما نیز از این دسته افراد هستید؟ آیا فکر می‌کنید آیفون ۶ پلاس می‌تواند جایگاه آیپد مینی را در قلب شما بگیرد و بخاطر ۵.۵ اینچ صفحه نمایش از نمایشگر ۷.۹ یا ۹.۷ اینچ آیپد بگذرید؟ در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما و دوستان خود در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات