بررسی نتایج بنچمارک پردازنده A8 اپل

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹
مطالعه 6 دقیقه
سال گذشته به لطف پردازنده A7، اپل توانست آیفون 5s را تبدیل به اولین گوشی ۶۴ بیتی جهان کند. امسال پردازنده A8 نتوانست لقبی را به بدست آورد و نتیجه‌ای خیره کننده را ثبت کند، اما کمپانی اپل مدعی است که این چیپ تا ۲۵ درصد در عملکرد CPU و ۵۰ درصد در پردازش گرافیکی بازده بیشتری نسبت به نسل قبل خود دارد. در ادامه به بررسی نتایج بنچمارک پردازنده A8 و پردازنده گرافیکی آیفون‌ ۶ و آیفون ۶ پلاس خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پردازنده مرکزی A8

Apple-A8

۲ میلیارد ترانزیستوری که در این چیپ وجود دارد، عددی است که اپل به رخ دیگر کمپانی‌ها می‌کشد. در مقام مقایسه هسول اینتل در حدود ۱.۴ میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. به ندرت پیش می‌آید که اپل به جزییات بیشتری از پردازنده خود ورود کند، اما بنچمارک‌ها فاش کرده‌اند که ما باید به دنبال یک پردازشگر ۲ هسته‌ای تنظیم شده بر فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز بگردیم.

بگذارید توضیح دهم که چرا اپل ترجیح می‌دهد به جای صحبت کردن درباره عدد‌ها، به تجربیات واقعی بپردازد. به این خاطر است که چیپست دو هسته‌ای ۱.۴ گیگاهرتزی A8 به نظر همتا یا رقیبی برای چهار هسته ۲.۵ گیگاهرتزی Snapdragon یا ۸ هسته‌ای MediaTek به شمار نمی‌آید. با وجود این، آیفون هیچ مشکلی در پردازش‌های سنگین و سخت ندارد و هر ۲ آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس بار پردازش‌های مختلف را به راحتی مدیریت می‌کنند. لود شدن بازی‌ها، اجرای روان برنامه‌ها و چند وظیفگی سیستم عامل بسیار عالی کار می‌کند.

زمانی که بخواهیم درباره بنچمارک‌ها صحبت کنیم، سخت است که اپل را با رقبای اندرویدی مقایسه کرد. چندین آزمایش میان پلتفرمی وجود دارد، اما ما تصمیم گرفتیم ببینیم که چطور آیفون ۶ می‌تواند در مقایسه با Snapdragon 801 موجود در گلکسی S5 و اچ‌تی‌سی وان M8 برتری خود را نشان دهد. همانطور که در جدول زیر می‌بینید آیفون ۶ در برخی زمینه ها بهتر و در برخی دیگر ضعیف‌تر از رقبا است. در SunSpider هر چقدر امتیاز کمتر باشد بهتر است، آیفون ۶ در این بخش بهترین امتیاز را در بین گوشی‌های هوشمند به دست آورده است. این آزمایش در مرور صفحات وب و نمایش سریع‌تر وب‌سایت‌ها تاثیر دارد. در فعالیت‌های تک-رشته‌ای (single-threaded) درون Geekbench نیز خوب عمل می‌کند و در فعالیت‌های چند رشته‌ای (multi-threaded) فاصله خود با رقبا را حفظ می‌کند. آیفون ۶ مشخصا در Basemark X خوب عمل کرده اما نتیجه‌ی 3DMark به آن خوبی نبوده است.

Screenshot from 2014-09-17 142344

این نتایج نشان می‌دهند شما نباید از یک تلفن هوشمند پرچم‌دار به دیگری تنها به خاطر تعداد هسته‌ها مهاجرت کنید. همینطور که می‌بینید اپل با داشتن ۲ هسته پردازشی و مزیت پشتیبانی ۶۴ بیتی در هر دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار حداقل تا یک دوره کوتاه تا وقتی که اندروید L با پشتیبانی از چیپست‌های ۶۴ بیتی عرضه شود، نسبتا عالی عمل خواهد کرد.

پردازشگر گرافیکی (GPU)

پردازنده گرافیکی آیفون ۶ مطمئنا عملکرد بهتری نسبت به آیفون‌های قبلی خواهد داشت. در بنچمارک‌های گرفته شده نیز این نکته مشهود است. اپل همچنین هیچ نامی از نوع این پردازنده که بار گرافیکی آیفون‌های اپل را به دوش می‌کشد نبرده است، اما به احتمال فراوان عضوی از خانواده PowerVR خواهد بود (احتمالا PowerVR GX 6630 یا شاید هم PowerVR Series6XT GX6650). همانطور که در پردازنده A7 آیفون 5s شاهد استفاده اپل از PowerVR G6430 بودیم.

Screen-Shot-2014-09-15-at-3.47.45-PM

همانطور که در جدول بالا نیز مشخص است آیفون ۶ توانسته امتیاز 21.204 را کسب کند و تفاوت نسبتا کمی را با نسل قبل خود یعنی آیفون 5s با امتیاز 20.253 داشته باشد. اگر به تفاوت امتیاز‌های ردیف‌ ۲ و ۳ توجه کنید، متوجه خواهید شد که GPU آیفون 5s نسبت به آیفون 5 پیشرفت فوق‌العاده زیادی داشته و همینطور آیفون‌‌های 5 و 5c پیشرفت شگرفی را نسبت به آیفون 4s نشان می‌دهند. در مقام مقایسه با گلکسی S5 سامسونگ، این دستگاه با پردازشگر گرافیکی Adreno 330 و صفحه نمایش 1080p توانسته امتیاز 23.501 را بدست آورد. با این حال آیفون ۶ اپل قادر است سنگین‌ترین و گرافیکی‌ترین بازی‌های موجود در پلتفرم iOS را به راحتی اجرا کند و هیچ مشکلی در انجام پردازش‌های سنگین نخواهد داشت.

iPhone-6-GPu-1

در جدولی که رتبه‌های بنچ‌مارک گرفته شده از GPU دستگاه‌های رده بالا را نشان می‌دهد، آیفون ۶ جایگاه ۱۷ را از آن خود کرده است. در حقیقت پردازنده‌ی گرافیکی A8، نه تنها در پشت سر دستگاه‌های عرضه شده در سال ۲۰۱۴، شبیه به گلکسی S5 سامسونگ، قرار می‌گیرد، بلکه از برخی از گوشی‌های هوشمندی که در سال ۲۰۱۳ عرضه شده اند مانند اکسپریا Z1 سونی، اکسپریا Z اولترا و لومیا ۱۵۲۰ نوکیا (گوشی رتبه اول این لیست)، قدیمی‌تر به نظر می‌رسد.

ip6 gpu-640x258

نکسوس ۵ گوگل نیز توانسته با یک جایگاه فاصله در بالای آیفون ۶ جدید بایستد. احتمال فراوان این نتایج برای آیفون ۶ اصلا خوب به نظر نمی‌رسد و برای طرفداران و کسانی که درگیر شماره‌ها هستند، نامید کننده خواهد بود.

البته نمی‌توان براساس یکی دو نرم‌افزار بنچمارک در باره‌ی قدرت و بازده‌ پردازده‌ی گرافیکی مجتمع شده با سیستم-روی-یک-چیپ A8 اظهار نظر کرد. از طرفی آنچه بیشترین تاثیر را در تجربه‌ی کاربری دارد، اجرای نرم و روان نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها است که تمام بررسی‌های انجام شده بر روی آیفون‌های جدید آن را تایید می‌کنند. با این حال زمانی که A7 معرفی شد، قدرت و بازده‌ی بسیار بالای آن در کنار حافظه‌ی رم و فرکانس پایین، همه را شگفت زده کرد. از طرفی نتایج این بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که برخلاف گفته‌های اپل، A8 از نظر قدرت پردازش گرافیکی ۵۰ درصد قوی‌تر از A7 نیست.

پردازشگر حرکتی M8

M8-1024x682

آیفون ۶ همچنین به پردازشگر حرکتی ارتقا یافته M8 مجهز شده است؛‌ این پردازشگر می‌تواند علاوه بر فشار سنج از شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و قطب‌نما پشتیبانی کند. فشار سنج آیفون ۶ می‌تواند فشار هوا را محاسبه کند، پس قادر خواهید بود حتی میزان تغییر ارتفاع خود از سطح زمین را اندازه گیری کنید. این نوع اندازه‌گیری قطعا باعث ساخت اپلیکیشن‌های سلامتی جدیدی برای سیستم عامل iOS خواهد شد.

یکی دیگر از تفاوت‌های جانبی در اندازه‌ی دو آیفون در نحوه مدیریت گرما و انتقال حرارت به بیرون دستگاه است. در بررسی‌های انجام شده از آیفون ۶ به این موضوع اشاره شده است که به دلیل ابعاد کوچک‌تر آیفون ۶، در هنگام اجرای بازی‌ها به طور محسوس متوجه گرم شدن دستگاه شده‌اند، اما آیفون ۶ پلاس به ندرت مشکل گرم شدن زیاد را خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات