گلکسی نوت 4 به پردازنده‌ی 64 بیتی اگسینوس 5433 مجهز شده اما در حالت 32 بیتی کار می‌کند

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ پس از معرفی گلکسی‌نوت ۴  ابهامات زیادی را در نسخه‌‌‌ی مجهز به اگسینوس ۵۴۳۳ ایجاد کرد که معطوف به ۶۴ یا ۳۲ بیتی بودن پردازنده‌ی مورد استفاده در آن بود. حال تامز‌هاردور، وب‌سایت معتبر حوزه‌ی سخت‌افزار وجود معماری ۶۴ بیتی ARMv8 در این پردازنده‌ را تایید کرده اما گفته است که هرچند گلکسی‌نوت ۴ توان پردازش ۶۴ بیتی را دارد اما فعلاً در حالت ۳۲ بیتی کار می‌کند.
تبلیغات

براساس اطلاعات منتشر شده، تراشه‌ی اگسینوس ۵۴۳۳ از ۴ هسته‌ی مبتنی بر معماری Cortex A53 با فرکانس کاری ۱.۳ گیگاهرتزی و ۴ هسته‌ی مبتنی بر معماری Cortex A57 با فرکانس کاری ۱.۹ گیگاهرتزی در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T760 بهره می‌برد. در ساخت تراشه‌ی مورد نظر از معماری big.LITTLE استفاده شده که در آن از هسته‌های کم‌مصرف Cortex A53 برای انجام کارهای سبک در کنار هسته‌های پرقدرت Cortex A57 برای انجام کارهای سنگین استفاده می‌شود. Cortex A53 در ادامه‌ی Cortex A7 و Cortex A57 نیز در ادامه‌ی Cortex A15 معرفی شده‌اند.

پردازنده‌ی مورد نظر براساس لیتوگرافی ۲۰ نانومتری توسعه یافته که در آن از قابلیت‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی سری A50 نیز استفاده شده است، از این‌رو باید این پردازنده را از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه‌تر از سایر تراشه‌های اگسینوس دانست.

در مورد پردازنده‌ی گرافیکی نیز سامسونگ از Mali-T760 استفاده کرده است که آخرین پردازنده‌ی گرافیکی توسعه یافته توسط ARM بوده و قادر است تا ۱۶ هسته را پشتیبانی نماید، هرچند نمونه‌ی مورد استفاده در اگسینوس ۵۴۳۳ از ۸ هسته با فرکانس کاری ۷۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. این اولین باری نیست که سامسونگ از هسته‌های کمتری در پردازنده‌ی گرافیکی خود استفاده می‌کند.

Exynos5433

استفاده از هر ۱۶ هسته‌ی این پردازنده‌ی گرافیکی شاید در گلکسی اس۶ یا گلکسی‌نوت ۵ شاهد باشیم. براساس اطلاعاتی که ARM منتشر کرده، پردازنده‌ی Mali-T760 با ۱۶ هسته‌ی فعال عملکردی برابر ۳۸۰ گیگافلاپس خواهد داشت که در اینصورت پردازنده‌ی گرافیکی ۱۹۲ هسته‌ای تگرا کی‌وان را با ۳۶۵ گیگافلاپس پشت سر خواهد گذاشت.

پردازنده‌ی گرافیکی جدید از API گرافیکی OpenGL ES 3.1 نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین درایور این پردازنده از Android Expansion pack نیز به‌منظور بالابردن قدرت گرافیکی پشتیبانی می‌کند که استفاده از آن در زمان بروزرسانی گلکسی‌نوت ۴ به اندروید L امکان‌پذیر خواهد شد.

هرچند اگسینوس ۵۴۳۳ از معماری ۶۴ بیتی ARMv8 بهره می‌برد، اما به‌نظر می‌رسد که گلکسی‌نوت ۴ برای کار در حالت ۳۲ بیتی تنظیم شده است. ARMv8 را می‌توان در دو حالت ۳۲ و ۶۴ بیتی مورد استفاده قرار داد که شواهد حکایت از انتخاب حالت ۳۲ بیتی توسط سامسونگ دارد.

دو دلیل را می‌توان در پاسخ به علت عدم بکارگیری معماری ۶۴ بیتی عنوان کرد. اول اینکه سامسونگ گلکسی‌نوت ۴ را همراه با اندروید ۴.۴ روانه‌ی بازار می‌کند که یک سیستم‌عامل ۳۲ بیتی است و فعلا اندروید L قابلیت پشتیبانی از پلتفرم ۶۴ بیتی را دارد. همچنین باید به وجود نسخه‌ی دیگر گلکسی‌نوت ۴ نیز اشاره کرد که از تراشه‌ی ۳۲ بیتی اسنپ‌دراگون ۸۰۵ استفاده می‌کند که مبتنی بر معماری ARMv7 است. شاید سامسونگ خواسته تا تفاوت زیادی بین دو نسخه‌ی Exynos و Snapdragon از گلکسی نوت ۴ وجود نداشته باشد.

البته باید قطعیت در این مورد را در زمان بروزرسانی گلکسی‌نوت ۴ به اندروید L سنجید، چراکه گلکسی‌نوت ۴ با وجود تراشه‌ی اگسینوس ۵۴۳۳ و همچنین سیستم‌عاملی که از این سخت‌افزار پشتیبانی‌ می‌کند، شرایط را برای استفاده از چنین امکانی مهیا کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات