مایکروسافت برای بالا بردن فروش ویندوزفون به Minecraft نیاز دارد

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
اخیراً اخبار بسیاری در مورد خرید کمپانی Majong، توسعه‌دهنده‌ی بازی پرطرفدار Minecraft توسط مایکروسافت منتشر شده است. این بازی حدود ۱۰۰ میلیون کاربر را در گوشه و کنار دنیا جذب کرده است. اما مایکروسافت چرا به‌دنبال خرید این کمپانی سوئدی است؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

خرید قریب‌الوقوع کمپانی Majong را باید تلاشی دیگر از جانب مایکروسافت برای جذب کاربران به سمت پلتفرم ویندوزفون خود بدانیم، تا اینکه این تلاش در جهت بالابردن فروش پی‌سی‌ها یا کنسول بازی این کمپانی، ایکس‌باکس باشد.

براساس آمارهای منتشر شده توسط موسسه‌ی تحقیقاتی IDC، ویندوزفون مایکروسافت تنها ۲.۵ درصداز سهم بازار تلفن‌های‌هوشمند را به خود اختصاص داده و سرفیس‌های این کمپانی نیز آمار روشن‌تری در مقایسه با ویندوزفون ندارند. رشد لاک‌پشتی سهم ویندوزفون نیز به‌دلیل عدم استقبال توسعه‌دهندگان برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها برای این پلتفرم است.

براساس اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیار رویترز قرار داده‌اند، کمپانی مایکروسافت فردا خرید رسمی Majong را با قیمتی برابر ۲.۵ میلیارد دلار بصورت رسمی اعلام خواهد کرد. بازی Minecraft که توسط Majong توسعه یافته از جمله‌ی پرفروش‌ترین بازی‌ها در فروشگاه اپل و گوگل است.

Dave Bisceglia، مدیر اجرایی استودیوی مستقل بازی‌سازی Tap Lap در این خصوص چنین اظهار نظر می‌کند:

به‌نظر می‌رسد مایکروسافت خرید Majong و در کنار آن به‌دست آوردن Minecraft را راهی برای نفوذ در جریان پرطرفدار این بازی می‌داند. در صورتی که نگاهی به فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل داشته باشیم، نام Minecraft را به‌عنوان یک بازی‌های پرطرفدار می‌بینیم، که شاید بتوان این امر را اصلی‌ترین انگیزه برای خرید ماجونگ بنامیم. در صورتی که مایکروسافت قادر به ارائه‌ی تجربه‌ای منحصر به‌فرد از این بازی در قالب ویندوزفون باشد که علاقمندان به این بازی نتوانند آن را در سایر پلتفرم‌ها داشته باشند، در این‌صورت ویندوزفون به پلتفرم مورد علاقه‌ی بازی‌کنندگان Minecraft تبدیل خواهد شد.

مایکروسافت آمار روشنی از کاربران ویندوزفون ارائه نکرده و همچنین انجام چنین توافقی را نیز رد کرده است.

بازی Minecraft پنج سال پیش برای پی‌سی عرضه شد، اما آمار فروش ۵۴ میلیون نسخه‌ای این بازی حکایت از دانلود ۴۰ درصد از ین حجم روی گوشی‌ها و تبلت‌ها دارد. با وجود استقبال از این بازی روی تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها به نظر می‌رسد ماجونگ برنامه‌ای برای توسعه‌ی نسخه‌ی مخصوص ویندوزفون را برای Minecraft ندارد.

Markus Persson، خالق بازی و موسس کمپانی ماجونگ سال گذشته در اظهار نظری ویندوزفون را به‌دلیل عدم در دست داشتن سهم چندان زیادی از بازار، پلتفرم چندان جذابی برای توسعه‌ی این بازی عنوان نکرد.

پرسون کاربران دو سیستم‌عامل بلک‌بری و سیمبین را بسیار بیشتر از کاربران ویندوزفون ذکر کرد که دلیل عدم ارائه‌ی نسخه‌ی ویندوزفون نیز از همین رویکرد نشات می‌گیرد.

اما نظر وال‌استریت در این مورد چیست؟ تحلیل‌گران هدف از این خرید را متوجه ویندوزفون می‌دانند.

Rick Sherlund، تحلیل‌گر موسسه‌ی تحقیقاتی Nomura در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما این خرید را نشانه‌ای از سوی مایکروسافت برای تقویت هرچه بیشتر مواضع ایکس‌باکس نمی‌پنداریم، بلکه این خرید را باید به تلاش مایکروسافت در جهت منفعت بردن از آن برای توسعه‌ی ویندوزفون تفسیر کرد. این گمانه‌‌ها با سیاست‌های ساتیا نادلا، مدیرعامل کمپانی مایکروسافت نیز که موبایل و سرویس‌های ابری را در الویت قرار داده، هم‌خوانی دارد.

شنیده‌ها حکایت از این دارند که مایکروسافت مبلغی برابر ۲.۵ میلیارد دلار را که ۸ برابر فروش سال گذشته‌ی ماجونگ است، برای خرید این کمپانی در نظر گرفته است. این مبلغ برای مایکروسافت چندان زیاد نیست، چراکه این کمپانی ۸۶ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد. اما در مقابل این مبلغ برای یک کمپانی بازی‌سازی که موفقیت خیره کننده‌ای نداشته، بسیار زیاد است.

کمپانی ژاپنی SoftBank سال گذشته با پرداخت ۱.۵۳ میلیارد دلار ۵۰ درصد از سهم کمپانی فنلاندی توسعه‌دهنده‌ی بازی Supercell‌ را از آن خود کرد که ۳.۵ برابر فروش سالیانه این کمپانی بود. همچنین الکترونیک‌آرتز نیز با پرداخت ۷۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ کمپانی PopCap را از آن خود کرد که مبلغ پرداخت شده ۱۰ تا ۱۱ برابر فروش سالیانه‌ی این کمپانی بود.

Joost Van Dreunen، یکی از تحلیل‌گران موسسه‌ی SuperData پرداخت چنین مبلغی را برای یک عنوان که موفقیت خیره‌کننده‌ای را کسب نکرده و یک بازی تاریخ ساز نبوده، بسیار زیاد عنوان کرده است. وی همچنین احتمال موفقیت این بازی در ویندوزفون و کمک به بالارفتن فروش تلفن‌های‌هوشمند مایکروسافت را ضعیف می‌داند، چراکه وی موفقیت بازی در فروشگاه iOS را به‌دلیل عملکرد خوب بازی در صفحه‌ی نمایش بزرگ ابزار‌هایی چون آیپد می‌داند، از این‌رو شاید مایکروسافت نتواند موفقیت مشابهی را روی تلفن‌های‌هوشمند خود کسب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات