نگاهی به تراشه‌ی A8 اپل

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
دیشب و در جریان برگزاری مراسم معرفی محصولات اپل که طی آن آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس و اپل‌واچ معرفی شد، همانطور که انتظار می‌رفت اپل از نسل جدید تراشه‌ی مبتنی بر معماری هسته‌های ARM پرده برداشت که در مقایسه با نسل پیشین این تراشه شاهد بهبودهایی است.
تبلیغات

آخرین تراشه‌ی توسعه یافته توسط اپل، A8 نام دارد که اولین تراشه‌ی توسعه یافته توسط این کمپانی مبتنی بر لیتوگرافی ۲۰ نانومتری است که آن را جزو اولین تراشه‌های توسعه‌ی یافته با استفاده از این فناوری قرار داده است. اپل در مراسم دیشب به این نکته اشاره کرد که A8 در مقایسه با A7 در حدود ۱۳ درصد کوچکتر شده و مساحت تقریبی آن به ۸۹ میلی‌متر مربع کاهش یافته است. علی‌رغم کاهش سایز تراشه‌ی A8، تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده نیز به ۲ میلیارد عدد افزایش یافته که در مقایسه با A7 دو برابر شده است.

از نظر قابلیت‌های کاربردی و عملکرد نیز پردازنده‌ی جدید اپل در مقایسه با A7 با بهبود عملکردی ۲۵ درصدی همراه شده است. اپل به‌ندرت در مورد هسته‌های مورد استفاده در تراشه‌‌های خود سخن به‌میان می‌آورد و از این‌رو نتیجه‌گیری در مورد علل بهبود عملکرد در پردازنده‌های اپل مستلزم مطالعه و کالبدشکافی بیشتر این پردازنده است تا مشخص شود چه‌میزان از بهبود عملکرد ۲۵ درصدی به‌موجب تغییرات در معماری و چه مقدار از آن به‌علت استفاده از لیتوگرافی ۲۰ نانومتری است. اپل سال گذشته برای اولین بار از هسته‌های ۶۴ بیتی Cyclone خود پرده برداشت که با توجه به ادامه‌ی استفاده از پردازش ۶۴ بیتی در نسل جدید این تراشه نیز باید هسته‌های مورد استفاده در A8 را نیز مشابه هسته‌های Cyclone مورد استفاده در A7 بنامیم.

A8ChipInt1

اپل در مورد پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده نیز اطلاعات چندانی را ارائه نکرده و تنها به ارائه‌ی اطلاعات در مقایسه‌ی این پردازنده‌ی گرافیکی با نمونه‌های پیشین بسنده کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط اپل، پردازنده‌ی گرافیکی A8 در مقایسه با آیفون اورجینال ۸۴ درصد سریع‌تر و در مقایسه با پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی A7 در حدود ۵۶ درصد سریع‌تر است که با از این‌رو باید پردازنده‌ی گرافیکی A8 را ۱.۵ برابر سریع‌تر از A7 بدانیم. با توجه به افزایش فرکانس و همچنین ایجاد فضای بیشتر به‌موجب استفاده از لیتوگرافی ۲۰ نانومتری، به‌نظر می‌رسد اپل تعداد هسته‌های PowerVR پردازنده‌ی گرافیکی را از ۴ هسته به ۶ هسته افزایش داده است که همین امر می‌تواند منجر به افزایش ۵۰ درصدی عملکرد این پردازنده‌ی گرافیکی شود.

A8ChipInt2

همچنین اپل تراشه‌ی A8 را از نظر مصرف انرژی ۵۰ درصد بهینه‌تر از A7 معرفی می‌کند. بخشی از این بهنیگی را باید به‌واسطه‌ی استفاده از لیتوگرافی ۲۰ نانومری بدانیم، هرچند سهم بزرگ در کاهش مصرف انرژی در گرو تغییراتی است که اپل در معماری تراشه‌ی خود ایجاد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات