سازنده‌ی پردازنده پروژه تانگو می‌خواهد سلطان دنیای تصویربرداری محاسباتی شود

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
ممکن است تا به حال هیچ‌گاه نام استارت آپ Movidius را در دره‌ی سیلیکون نشنیده باشید؛ اما احتمالا تا به حال خبرهایی در خصوص چیپ پردازش بصری منحصر بفرد آن‌ها یعنی Myriad VPU شنیده‌اید. این چیپ، قلب پردازشی گوشی و تبلت پروژه‌ی Tango گوگل بوده و اکنون ماویدیوس نسخه‌ی دوم آن را با ۲۰ برابر بهینگی بیشتر تولید کرده است.
تبلیغات

 اکنون این شرکت با تولید نسخه‌ی جدید و بهینه‌تر چیپ پردازشی خود که نام Myriad 2 VPU را بر آن نهاده، تلاش دارد کاربردهای بینش سطح بالا و تصویربرداری محاسباتی را که تا پیش از این تنها با تامین سطح بسیار بالای انرژی ممکن بود، از طریق ارائه واحد پردازش گرافیکی مخصوص وارد دستگاه‌های موبایل کند. تراشه‌ی Myriad 2 به گونه‌ای طراحی شده که بتواند جایگزین یا حداقل تقویت‌کننده‌ای برای پردازنده‌های سیلیکونی و GPUهای موبایلی باشد که هم‌اکنون برای مقاصد مشابهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گوگل تانگو

گفته می‌شود که نسخه‌ی دوم این چیپ، تا ۲۰ برابر نسبت به نمونه‌ی به کار گرفته شده در پروژه‌ی Tango بهبود یافته است. هر کسی که پروژه‌ی تانگو را در عمل مشاهده کرده، در همان سطح اولیه نیز از قدرت و توان پردازش نقشه‌برداری سه‌بعدی و تصویربرداری بصری آن بر روی یک تبلت کوچک شگفت زده شده است. سیستم به کار رفته در این پروژه‌ی گوگل از یک چیپ Myriad در کنار یک GPU متعلق به Nvidia K1 بهره می‌برد که نشان از انطباق و انعطاف‌پذیری چیپ مذکور دارد. Movidius مدعی است که نسخه‌ی دوم چیپ Myriad تا ۲۰ برابر بهینه‌تر از نسخه‌ی پیشین عمل می‌کند و قادر است کوچک‌سازی پروژه‌ی تانگو گوگل و تبدیل دستگاه‌های آن به فرم‌فکتورهای جمع و جورتر را ممکن سازد.

چیپ Myriad 2 VPU (واحد پردازش بینش) قادر است در هر ثانیه نسبت به اجرای بیش از ۲ تریلیون عملیات ۱۶ بیتی اقدام کرده و در عین حال تنها ۵۰۰ میلی وات انرژی مصرف کند. چنین توان بالا و مصرف بهینه‌ای، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربردهای پردازش در لحظه‌ی ویدیو و تحلیل محیط بدل می‌سازد که نیاز به حجم عظیمی از پردازش داده‌ها نیاز دارند. چیپ Myriad 2 درست همانند یک GPU قابل برنامه‌ریزی بوده و از ۱۲ پردازشگر برداری مخصوص بینش برخوردار است که می‌توانند بعنوان تقویت کننده‌ی پردازشگر اصلی فعالیت کرده (coprocessors) یا حتی بعنوان پردازشگرهای مستقل در دستگاه‌های اختصاصی به انجام وظیفه بپردازند. Movidius یک محیط توسعه‌ی گرافیکی برای سیستم خود فراهم کرده که از ++C و OpenCL پشتیبانی به عمل می‌آورد. عکس زیر نحوه‌ی مشاهده و پردازش محیط پیرامون توسط این چیپ را به تصویر می‌کشد.

Movidius-StillViewFromHelmetCam

 مدیرعامل ماویدیوس معتقد است که تصویربرداری محاسباتی، موج سوم در دنیای تصویربرداری خواهد بود که با استفاده از نیروی محاسباتی آن، به کمک افزودن خصوصیاتی چون نقشه‌های عمقی، فوکوس خودکار سریع‌تر، پانورامای واقع‌گرایانه، و پردازش یکپارچه‌ی HDR  می‌توان تصویربرداری را به شکلی انقلابی بهبود بخشید. ماویدیوس در این راه با سایر شرکت‌های فعال در زمینه‌ی بینش محیطی کامپیوتری هم‌پیمان شده اما بر خلاف سایر کمپانی‌های فعال در این حوزه، ماویدیوس در حقیقت به ساخت دستگاه‌های تصویربرداری مشغول نیست و به جای آن تصمیم گرفته سیستم‌های روی یک چیپ فوق تخصصی خود را به سازندگان دستگاه‌ها ارائه کرده و نیروبخش بازار جدیدی باشد. ماویدیوس مدعی است که استفاده از تکنولوژی این شرکت در نهایت مبلغی کمتر از ۱۰ دلار به هزینه‌ی تمام شده‌ی دستگاه‌ها اضافه خواهد کرد. برای تمام شرکت‌ها، ماژول دوربین گوشی‌های رده بالا چیزی حدود 20 دلار هزینه در بر دارد؛ بنابراین افزودن یک VPU می‌تواند هزینه‌ی تولید این ماژول‌ها را چیزی حدود 50 درصد با افزایش روبرو سازد.

درست همانگونه که GPUها بعنوان سیلیکون‌هایی برای قدرت و سرعت بخشیدن به پردازش گرافیک همه گیر شدند، VPUها نیز قادر هستند ارزش افزوده‌ی اغوا کننده‌ای برای تصویربرداری محاسباتی یا کاربردهای سنجش بصری در دستگاه‌های موبایل ایجاد نمایند. تریدیدی نیست که چند دلار هزینه‌ی اضافی به ازای هر واحد هزینه‌ی چندان زیادی برای بدست آوردن یک VPU و مجموعه‌ی کاملا جدیدی از ابزارهای توسعه محسوب نخواهد شد. در حال حاضر ماویدیوس این فضای کاری را در سلطه‌ی خود دارد؛ بنابراین باید دست جنبانده و پیش از اینکه تولیدکنندگان بزرگ به ناگاه به میان میدان وارد شوند جایگاه خود را مستحکم کرده و سهم بازار مورد نظر خود را بدست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات