۱۳ مرداد: تولد نیکولا ژاک کنته مخترع مداد

جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۶۲ سال پیش در چنین روزی نیکولا ژاک کنته نقاش و ماجراجوی فرانسوی در بخش نورماندی کشور فرانسه چشم به جهان گشود. شهرت نیکولا ژاک کونته بخاطر اختراع مداد است.
تبلیغات

۲۶۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۴ آگوست ۱۷۵۵ نیکولا ژاک کنته نقاش و ماجراجوی فرانسوی چشم به جهان گشود. این مخترع و نابغه‌ی فرانسوی در آغاز نبوغ خود را به عنوان نابغه‌ی علم مکانیک نشان داد و کمک بسیاری به ارتش فرانسه در مصر کرد. شهرتش در این خصوص تا بدانجا پیش رفت که ناپلئون بناپارت وی را این چنین خطاب کرد: "یک مرد جهانی با سلیقه و ذوق همراه با درک و نبوغ که قادر است هنر فرانسه را در قلب این سحرای عربی خلق کند."

کنته یکی از پیشگامان و کسانی است که نامش همراه با پیشرفت بالون ها نیز آمیخته است. وی ابداعات و بهبود های زیادی در عرصه‌ی بالون نوردی از خود بجای گذاشته است؛ اما جدا از تمام اختراعاتی که انجام داد و کارهای هنری وی، چیزی که باعث شد تا نامش در تاریخ جاودان گردد اختراع مداد بود. دولت فرانسه به‌دلیل مناقشات سیاسی با انگلستان تصمیم گرفت تا واردات گرافیت از انگلستان را قطع کند با این هدف دولت فرانسه از نیکولا ژاک کنته خواست تا جایگزینی برای گرافیت بود بیابد تا فرانسه تا این حد وابسته به گرافیت انگلستان نباشد. نیکولا تحقیقات را اغاز کرد و سرانجام موفق شد تا گرد گرافیت را با خاک رس مخلوط کند و سپس با فشرده سازی آن بین دو قطعه چوبی توانست اولین مداد مدرن تاریخ را اختراع نماید. کنته این اختراع خود را در سال ۱۷۹۵ ثبت کرد.

سر انجام این مخترع و ماجراجوی فرانسوی در ۶ دسامبر سال ۱۸۰۵ و در ۵۰ سالگی چشم از جهان فروبست ولی اختراع مداد وی کماکان در دنیا یکی از پرمصرف‌ترین نوشت افزارهای مورد استفاده‌ی بشر به حساب می آید.

این مطلب در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات