سرویس‌های آنلاین PSN سونی، بلیزارد، Riot و دیگران تحت حمله‌ی سایبری قرار گرفتند

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
در صورتی که امروز قصد داشته باشید بر روی PSN یا همان PlayStation Network به انجام بازی بپردازید ممکن است با یک مشکل جدی مواجه شوید. جدای از مجموعه اقدامات بروزرسانی برنامه‌ریزی شده‌ای که برای امروز تعیین شده بود، طی روزهای گذشته سرویس PSN سونی تحت مجموعه‌ای از حملات سایبری فلج‌کننده از سوی گروه خرابکاری/هکری که با نام  Lizard Squad شناخته می‌شود قرار گرفت.
تبلیغات

 این گروه هکری همچنین مدعی شده که در حال کار بر روی فلج کردن سرویس‌های بلیزارد نیز هست و در کنار این دو، ایجاد اخلال در League of Legends شرکت Riot Games و Path of Exile شرکت Grinding Gear Games نیز در امان نخواهند بود. اما آنچه که حداقل از بازخوردهای توییتر مشخص است، این نکته بوده که هدف اصلی آن‌ها PSN سونی است. این گروه در صفحه‌ی توییتر خود گفته:

سونی، یک کمپانی بزرگ دیگر که باز هم سیل عظیم درآمدی خود را بر روی [سرویس‌دهی مناسب] PSN برای مشتریانش صرف نمی‌کند. حرص و طمع را پایان دهید.

پاسخ سونی در صفحه‌ی پشتیبانی توییتر این شرکت به نظر می‌رسد که به یک سیستم پاسخگویی خودکار متصل شده که بصورت مختصر و مفید تنها به کاربران اعلام می‌کند که در حال کار بر روی مشکل بوجود آمده هستند اما هیچ محدوده‌ی زمانی مشخصی برای خدمات دهی مجدد سرویس بیان نمی‌شود. این هک که نخستین بار توسط Shacknews گزارش شد بنا بر توضیح مکرر همین منبع، هیچ ارتباطی با نگهداری و بروزرسانی برنامه‌ریزی شده برای امروز نداشته و مشکلی کاملا اساسی محسوب می‌شود.

در میان سرویس‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند از جمله League, PoE و Blizzard به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها سونی همچنان با مشکل مواجه است. به نظر می‌رسد که این گروه بطور مخصوص تمرکز خود را بر روی فلج کردن این سرویس قرار داده و بر اساس یکی از گزارش‌ها که صحت آن مشخص نیست، پرچم گروه تکفیری داعش را که قتل عام هزاران عراقی را در کارنامه‌ی خود دارد، در سرورهای سونی قرار داده است.

البته PSN چندان هم با اینگونه حملات بیگانه نیست! این شبکه در سال 2011 نیز با یک نفوذ امنیتی گسترده مواجه شده بود اما به نظر می‌رسد مسئولان سونی همچنان به تساهل در امنیت و قدرت سرویس خود ادامه می‌دهند. در سال 2011، نفوذ صورت گرفته بدست گروه معروف Anonymous انجام شده بود که مسئولیت آن اقدام را بر عهده گرفته و اعلام کرده بود که نتیجه‌ی این حمله فاش شدن هزاران نام کاربری و کلمه‌ی عبور بوده است. در نهایت و پس از یک پرونده‌ی حقوقی، سونی با یک توافق که ۱۵ میلیون دلار برایش آب می‌خورد موافقت کرد.

حال گویا با توجه به آنچه که این حمله در صدد اثبات آن بوده، سونی هنوز هم اقدامات امنیتی لازم را برای بهبود وضعیت سرویس‌های آنلاین خود به کار نبسته و ضربه‌ی عظیم سال 2011 آن‌ها را از رخ دادن مورد مشابه در کوتاه مدت آسوده خاطر کرده بوده است. این اخلال در سرویس همچنان ادامه داشته و هنوز اطلاعاتی در خصوص اینکه آیا در نتیجه‌ی این حمله چیزی از اطلاعات کاربران نیز فاش شده یا خیر در دسترس نیست. تمام آنچه که می‌دانیم در این مساله خلاصه می‌شود که سرویس مذکور در حال حاضر خارج از دسترس قرار دارد.

بروزرسانی:

هیاهوی بسیاری بر سر اینکه در این حمله با مجموعه‌ای از هکرها روبرو نبوده‌ایم و آنچه به انجام رسیده نیز هک محسوب نمی‌شود به راه افتاده و گفته می‌شود این مشکل تنها بدلیل نوعی حمله‌ی DDoS ادامه‌دار یا به عبارتی حمله‌ی محروم‌سازی از سرویس بوجود آمده است. بنابراین این حمله تنها موجب اخلال در سرویس بوده و نفوذی به داده‌ها و اطلاعات صورت نگرفته است. البته مطمئن نیستیم که این هیاهو بر سر چیست چرا که در هر صورت حمله‌ی DDoS نیز نوعی هک و اخلال امنیتی محسوب می‌شود و می‌تواند یکی از مراحل نفوذ به داده‌ها نیز قلمداد شود؛ همانگونه که Anonymous نیز در سال 2011 با استفاده از DDoS سرویس‌های سونی را با اخلال مواجه کرد و در عین حال اطلاعات کاربران را نیز با مشکل مواجه کرد.

sony-ps-ddos-1

اندکی پس از خبرهای اولیه، اوضاع به شکل عجیبی تشدید شد و اکانت توییتر گروه Lizard Squad مدعی خطر بمب در یک هواپیمای خطوط هوایی آمریکا شد که رئیس بخش سرگرمی‌های آنلاین سونی در آن بوده و به مقصد سن‌دیگو در حرکت بود. این مدیر سونی در آن هنگام در حال رسیدگی به مساله‌ی هک انجام شده و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن در توییتر بود و اندکی بعد تایید شد که پای FBI نیز وسط کشیده شده است. اجرای یک حمله‌ی گسترده‌ی محروم‌سازی از سرویس یک چیز است اما ایجاد رعب و وحشت عمومی با تهدید به بمب‌گذاری مساله‌ای کاملا خارج از حیطه و بسیار بزرگ محسوب می‌شود. مسلما چنین اطلاع رسانی چندان با نمک به نظر نمی‌رسد. در هر حال اکانت این گروه هکری همچنان وضعیتی که بوجود آورده را به سخره می‌گیرد و با ارائه ویدیوهایی از حادثه‌ی یازده سپتامبر خود را بیش از پیش به داعش نزدیک کرده و نهادهای امنیتی آمریکا را درگیر می‌کند.

سرویس PSN سونی همچنان با مشکل مواجه است اما حساب توییتر این شرکت اکنون کاربران را به یک پست وبلاگی در این خصوص هدایت می‌کند که در آن در خصوص اطلاع مسئولان از این حمله‌ی DDoS و پیگیری مشکل اطلاع‌رسانی شده است. سونی وعده داده مهندسان این شرکت با تمام توان در تلاش هستند که به این مساله رسیدگی کنند اما با توجه به مرتبط بودن موضوع ترس از بمب که یک مساله‌ی امنیت ملی است، هیچ صحبتی از FBI یا اطلاعیه‌ای از سوی آن‌ها ارائه نشده است.

با وجود اقداماتی که این گروه برای تحریک FBI انجام داد، به نظر می‌رسد در حال حاضر دوباره به تمرکز بر روی ایجاد اخلال در سرویس‌های Blizzard و Battle.net بازگشته و بصورت تصادفی موجب اخلال در سرویس‌های آنلاین اتصال کاربری آن‌ها می‌شوند. در هر حال به نظر می‌رسد سرویس PSN در حال بازگشت به حالت عادی باشد اما سونی همچنان در خصوص احتمال بوجود آمدن مشکل هشدار داده است. سایر سرویس‌ها نیز کم کم در حال بازگشتن به ثبات نسبی هستند که می‌تواند نشانگر پایان یافتن خطر حمله باشد.

هرگونه اطلاعات بیشتر در قالب بروزرسانی‌های بعدی در اختیار خوانندگان زومیت قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات