نیم نگاهی به لوکیشن‌های سریال پر طرفدار "Game of Thrones" (بخش اول)

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
مطالعه 14 دقیقه
این روزها سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی خارجی جای خود را در بین مخاطب ایرانی پیدا کرده‌اند. اگرچه در سال‌های اخیر فناوری نقشی مهمی در روند ساخت آثار تلویزیونی ایفا کرده، اما هنوز هم ایده‌ی اصلی از مکان‌هایی واقعی در جهان برداشته می‌شوند. از این روی بر آن شدیم در قالب مطالب گردشگری، سری نیز به لوکیشن‌های تماشایی یکی از این سریال‌های پرطرفدار بزنیم. برای آشنایی بیشتر در این سفر نیز زومیت را همراهی کنید.
تبلیغات

 سریال تاج و تخت، مجموعه‌ای است تلویزیونی که بر اساس رمان "ترانه‌ی آتش و یخ" نوشته آر. آر. مارتین و با بودجه‌ای هنگفت تولید می‌شود. این مجموعه علی‌رغم ایراداتی که بر آن وارد شده، در سطح جهانی به اقبالی شگفت‌انگیزی دست  یافت. شاید بخشی از این جذابیت مدیون مناظر و چشم‌اندازهای تماشایی باشد که در به تصویر کشیدن این دنیای تخیلی به کمک دست اندرکاران ساخت آن  آمده‌اند. از این روی در این مطلب که در قالب دو بخش تقدیم حضورتان خواهد شد، سری خواهیم زد به لوکیشن‌های این سریال که در کشورهای گوناگونی همچون ایرلند، ایسلند، مراکش، کروواسی و..واقع شده‌اند. 

بازی تاج و تخت

دیوید بنیوف (David Benioff)، یکی از خالقان این مجموعه در جایی اشاره کرد که گروه سازنده بیش از آنکه به استفاده از پرده‌ی سبز در پس زمینه و ساخت ماکت‌های عظیم و دیگر جلوه‌های ویژه بصری بیاندیشند، دراین فکر بودند که از مکان‌هایی واقعی در ساخت این اثر کمک بگیرند. به همین دلیل سه واحد مجزای فیلمبرداری به صورت موازی در مکان‌های مختلف در گوشه و کنار جهان مشغول به کار بودند.

دیوید بنیوف

فیلمبرداری دو فصل اول این مجموعه بیشتر در نواحی شمالی کشور ایرلند و در اطراف شهر بلفاست صورت گرفت. اگر اسامی تریلرهای عظیمی همچون ارباب حلقه‌ها و هابیت با کشور نیوزلند گره خورده‌،  بازی تاج و تخت نیز به ایرلند وابستگی یافته است، جایی که بسیاری از لوکیشن‌های اصلی در آنجا فیلمبرداری شد، از جاده‌ی شاهی و وینترفِل گرفته تا جزایر آهن و قلعه‌ی سیاه، همچنین ساحل صخره‌ای جایی که ملیساندر جادوگر، پا به عرصه وجود گذاشت. پس در اولین قدم به سراغ منبع اصلی الهامات یعنی ایرلند شمالی خواهیم رفت.

 حصارهای تاریک، ایرلند شمالی

اولین مکانی که در طول سفر، سری به آن خواهیم زد شاید چندان هم برای شما نا آشنا و غریب نباشد. حصارهای تاریک که در کشور ایرلند واقع شده، علاوه بر آنکه در شمار  زیباترین جاده‌های جهان قرار دارد، تونل درختی زیبایی است که حال و هوای این مجموعه را نیز به خوبی تداعی می‌کند. طرفداران این سریال شاید بیشتر آن را با نام جاده شاهی به خاطر داشته باشند.

(Game of Thrones)، بازی تاج و تخت
(Game of Thrones)، بازی تاج و تخت

قلعه‌ی وارد (Ward)، اِستَنگفورد(Stangford)

کَسل وارد، قلعه‌ای است که در قرن هجدهم در شمال ایرلند و در نزدیکی دهکده‌ی اِستَنگفورد در کانتی داون، و در ملکی به همین نام ساخته شده است. درهای این قلعه به روی عموم باز بوده و شامل محوطه‌ی سبز و باغ‌هایی به مساحت ۳۳۲ هکتار است. در این مجموعه این قلعه به نام قلعه‌ی وینترفِل (Winterfell) شناخته می‌شود، جایی که رئیس خاندان استارک بر مردمانش فرمان می‌راند. وینترفل در مرکز شمالی‌ترین منطقه‌ی هفت پادشاهی (Seven Kingdoms) و بر جاده‌ی شاهی (Kingsguard) که از بارانداز پادشاه (Kings Landing) تا دیوار (Wall) امتداد یافته، قرار گرفته است.

وینترفل
وینترفل
کسل وارد یا وینترفل

بندر بالینتوی(Ballintoy)، آنتریم(Antrim)

بالینتوی، بندر و دهکده‌ی ماهیگیری کوچکی است که در ایرلند شمالی و در نزدیکی ناحیه‌ی آنتریم واقع شده است. این منطقه‌ی خوش منظره و زیبا در این مجموعه با نام بندر پایک (Pyke) شناخته می‌شود، بندری متعلق به جزایر آهن، جایی که تیان گریجوی (Theon Greyjoy) نخستین بار کشتی خود را مورد ستایش قرار داده و البته با خدمه‌اش به مشکل برمی‌خورد. همچنین او برای اولین بار  با خواهرش یارا (آشا)، در همین نقطه ملاقات می‌کند.

بندر پایک
بندر پایک
بندر بالینتوی

ساحل داون‌هیل(Downhill) و معبد(Mussenden)

ساحلی به امتداد 11 کیلومتر که با شن‌های طلایی و مرغزارهای زیبا پوشیده شده و بهترین مکان برای معبد(Mussenden) است. معبدی با سبک کلاسیک که به عنوان کتابخانه‌ی تابستانی ساخته شده و اکنون به شکلی کاملاً تأثیرگذار برفراز یک صخره پابرجا ایستاده و به سواحل ایرلند شمالی مسلط است. در این مجموعه از هر دو  مکان به عنوان نمای بیرونی درَگِن استون(Dragonstone) استفاده شد. این ساحل همان جایی است که ملیساندر جادوگر، خدایان کهن را به آتش کشید و استنیس باراتیون (Stannis Barateon) شمشیری شعله‌ور را از دل شراره‌های آتش بیرون کشید، شمشیری که ملیساندر اعلام کرد همان لایت‌برینگر (Lightbringer) افسانه‌ای است.

لوکیشن مجموعه بازی تاج و تخت
لوکیشن
لوکیشن بازی تاج  و تخت

بیشتر قسمت‌های این مجموعه در استودیوی معروف "پِینت هال" (Paint Hall Studio)در شهر بلفاست آماده شد، جایی که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین استودیوهای فیلمسازی اروپا شناخته می‌شود. از آن جایی که در فصل چهارم بیشتر بر کشمکش خاندان‌های متفاوت بر سر تصاحب قدرت تمرکز شده بود، می‌بایست به بخش‌های دیگر سرزمین وِستروس (Westeros) هم پرداخته می‌شد. ایرلند شمالی از این نظر هم مناسب بوده و ساختاری غنی داشت. به لطف ساخت این مجموعه، وضعیت اقتصادی این منطقه بهبودی چشمگیر یافته است. چرا که اکنون بسیاری برای بازدید از نقاط واقعی که مجموعه در آنها فیلمبرداری شده، سری هم به این کشور می‌زنند. آژانس ملی ایرلند، سازمان توسعه‌ی اقتصادی و سازمان توسعه منطقه‌ای اروپا مشترکاً در حدود 15.5 میلیون دلار کمک مالی به سازندگان  این مجموعه کردند تا بخش‌هایی از این قاره به مخاطب جهانی معرفی شود. در مقابل دولت ایرلند شمالی تخمین می‌زند که عواید حاصل از این اقدام، برای این کشور در حدود 109 میلیون دلار استفاده به همراه داشته است.

 مالت یکی دیگر از کشورهایی است که بخش هایی از این سریال در آنجا فیلمبرداری شد.

 پنجره‌ی لاجوردی(Azure window)، جزایر مالت

این طاق قوسی زیبا که به طور طبیعی و از سنگ‌های آهکی ساخته شده در جزیره‌ی گازو (Gozo) واقع شده است. این طاق به واسطه فروریختن دو حفره‌ی دریایی ساخته شده که اکنون یک سکوی شیرجه‌ی طبیعی را به وجود آورده‌اند. از این منطقه در فیلمبرداری فصل اول این سریال استفاده شد، جایی که دنریس تارگرین با کال دروگو جنگاور دوتراکی، ازدواج کرد.

ازدواج دانریس و دروگو
ازدواج دانریس و دروگو

شهرایمدینا(Mdina)، مالت

شهر سنگی مالت با شیرهایی که از ورودی‌هایش حفاظت می‌کنند، زمانی واقعاً شهر پادشاهان بوده است. ایمدینا شهری قرون وسطایی و محصور در میان دیوارها است که توسط رومی‌ها و بر فراز تپه‌ای در مرکز جزیره ساخته شده است. قصر "سن آنتون" که اقامتگاه رئیس جمهور این کشور است، شاهان و ملکه‌های بیشماری را به خود دیده است. قلعه‌ها و دژهای نظامی متعددی در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورند از جمله سن آنجلو، ریکاسُلی(Ricasoli) و مانوئل، مناظر و چشم اندازهایی که به نظر می‌رسید برای مقر پادشاهی وستروس و شهر باشکوه "بارانداز پادشاه"  ایده آل و مناسب هستند. هر چند پس از مدتی از شروع کار، مقامات رسمی مالت بابت خساراتی که فیلمبرداری در این نقاط به آثار باستانی وارد کرده شکایت کردند و در نتیجه این بارانداز یا همان "کینگز لندینگ" (King s Landing )از این ناحیه به شهر دوبروونیک در کشور کروواسی انتقال یافت.

شهر ایمدینا در مالت، لوکیشن دروازه شهر پادشاه در بازی تاج و تخت
ایمدینا، لوکیشن مجموعه بازی تاج وتخت
شهر ایمدینا در مالت، لوکیشن دروازه شهر پادشاه در بازی تاج و تخت
لوکیشن مجموعه

ورودی شهر چهار هزار ساله ایمدینا، به عنوان یکی از ورودی‌های بارانداز پادشاه به نمایش در آمد

لوکیشن مجموعه

قلعه و استحکامات مانوئل، این جا همان جایی است که جافری فرمان مرگ نِد استارک را اعلام کرد

لوکیشن مجموعه
لوکیشن مجموعه

قلعه و دژ نظامی مانوئل

لوکیشن مجموعه

ورودی دژ ریکاسُلی، این جا به عنوان بخشی از قلعه‌ی سرخ (Red Keep) به تصویر کشیده شد

دوبروونیک(Dubrovnik)، کروواسی

اگر در فاصله‌ی فصل اول و دوم این مجموعه، تا حدودی حال و هوای کینگز لندینگ تغییر کرد شاید به دلیل همین عزیمت ناگهانی و تغییر لوکیشن بود. دوبروونیک نیز شهری تاریخی است که اکنون عنوان "بارانداز پادشاه" را از آن خود کرده است.برخلاف ایمدینا این شهر درست کنار ساحل واقع شده و  از این نظر با بارانداز شاه شباهت بیشتری داشت. اما سوی دیگر این ماجرا دنریس تارگرین است که اکنون بیوه شده و مادر سه اژدها است. او در فکر عزیمت به شهر کارث(Quarth) است. جایی که درست برخلاف دوبروونیک، نیازمند خلق دکورهای عظیم و رنگ و لعابی دیگر است. یکی از لوکیشن‌های مهم این بخش خانه‌ی نامیرایان یا جاودانگان است، جایی که دنریس به شورای آنان رفته و به گوشه‌ای از حوادث گذشته و آینده وقوف می‌یابد. این خانه در برج  (Minceta) فیلم برداری شد، مکانی که در گوشه‌ای از شهر دابروونیک واقع شده و در اصل جزء برج و بارو و استحکامات دفاعی شهر به شمار می‌رود.

دابروونیک در کروواسی لوکیشن بارانداز پادشاه در بازی تاج و تخت
دابروونیک در کروواسی لوکیشن بارانداز پادشاه در بازی تاج و تخت

قلعه و دژ نظامی (Lovrijenac Fortress)، این سازه الهام بخش قلعه‌ی سرخ (Red Keep) بوده است. خلیج کوچکی که درست روبروی آن واقع شده لوکیشن جنگ بلک‌واتر(Blackwater) بود.

جزیره‌ی لوکروم(Lokrum)، کروواسی

تنها در فاصله‌ی چندصد متر از ساحل دوبروونیک، جزیره‌ی سرسبز و زیبای لوکروم واقع شده است. دژ نظامی که در بلندترین نقطه جزیره واقع شده، منظره‌ای تماشایی از پارک ملی را به نمایش می‌گذارد. خط ساحلی این جزیره هم همچون دیگر خطوط ساحلی کروواسی چندان ماسه‌ای نیست. در مجموعه بازی تاج و تخت، این جزیره رنگ عوض کرده و به نام کارث شناخته می‌شود، ملکه‌ی شهرها که در منطقه‌ی وسیع ایسوس (Essos) و در شرق وستروس واقع شده است. جایی که دنریس تجربیات جادویی را از سر گذرانده و به بینشی جدید می‌رسد.

لوکروم
بازی تاج و تخت، لوکیشن بارانداز پادشاه و کارث در کروواسی

برج (Minceta)، این برج در امتداد دیوارهای محافظ شهر دوبروونیک قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین خطوط دفاعی شهر به شمار می‌رود.  این برج همچنین سمبل و نماد شهر  است، دلیل این که چرا آن را به نام "شهر تسخیر ناپذیر" می‌شناسند

بازی تاج و تخت، لوکیشن بارانداز پادشاه و کارث در کروواسی
بازی تاج و تخت، لوکیشن بارانداز پادشاه و کارث در کروواسی

خانه‌ی نامیرایان، دنریس با کمک اژدهایش دروگون آنجا را ویران و خشم مردم کارث را برانگیخت

بازی تاج و تخت، لوکیشن بارانداز پادشاه و کارث در کروواسی

باغ‌های نزدیک کاخ، جایی که سانسا اغلب به هنگام افسردگی به آنجا می‌رفت.

لوکیشن بازی تاج و تخت

(Trsteno Arboretum)، بخش دیگری از باغ‌های واقع در بارانداز پادشاه، در اصل دهکده‌ی کوچک و خوش منظره‌ای است که در ده کیلومتری شمال دوبروونیک واقع شده است. باغ‌هایی سرسبز با پوشش گیاهی غنی و فواره‌ای با مجسمه‌ی نپتون، جایی که شاهد رد و بدل شدن اسرار و توطئه‌های گوناگونی در طول این مجموعه بود.

بازی تاج و تخت، لوکیشن بارانداز پادشاه و کارث در کروواسی

در اینجا به پایان اولین بخش سفر خود در دل داستان پر فراز و نشیب این مجموعه می‌رسیم. امیدوارم از همراهی با ما لذت برده باشید.

بازی تاج و تخت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات