رشد مجدد قرنیه با استفاده از سلول‌های بنیادی

دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸
مطالعه 1 دقیقه
پژوهشگران راهی یافته اند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های بنیادی انسان را به صورت بافت قرنیه‌ی چشم انسان رشد داد. در این روش از مولکولی به نام ABCB5 استفاده شده که به عنوان نشانگر هویتی سلول‌های بنیادی بسیار کمیاب Limbal عمل می‌کند.
تبلیغات

سلول‌های بنیادی Limbal در بخش limbal epithelium (مرز بین قرنیه و ناحیه‌ی سفید چشم) یافت می‌شوند و در عملکرد مناسب، نگهداری و بازسازی بافت قرنیه کمک می‌کنند. مهم تر از همه اگر این سلول‌ها در اثر جراحت یا بیماری آسیب ببینند یا از بین بروند، نتیجه‌ی آن کوری خواهد بود. تاکنون جهت بازیابی قرنیه از پیوند بافت یا سلول‌ها استفاده می‌شد که نتایج آن چندان قابل پیش بینی نبود.

بنابر نتایج این پژوهش تاکنون پیوندهایی که بر روی موش‌ها با استفاده از سلول‌های دارای ABCB5 صورت گرفت، به طور موفقیت آمیزی منجر به بازیابی و ماندگاری قرنیه‌ای سالم و شفاف شده است. موش‌های شاهدی که بدون سلول‌ها یا با سلول‌های فاقد ABCB5 درمان شده بودند بازیابی قرنیه‌ای را نیز نداشتند.

به گفته‌ی یکی از پژوهشگران، دکتر بروس ساندر، سلول‌های بنیادی Limbal بسیار کمیاب هستند و یافته‌ی آن‌ها می‌تواند به بازیابی سریع سطح قرنیه کمک بسیاری کند. این پژوهش مثال خوبی است از یک پژوهش در زمینه سلول‌های بنیادی که به سرعت به سمت کاربردها حرکت خواهد کرد.

این پژوهش در نشریه‌ی علمی Nature به عنوان یکی از اولین مثال‌های استفاده از سلول‌های بنیادی بالغ انسان برای ساخت بافت به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات