دانشمندان راه‌حل ساده‌ای برای جلوگیری از گره‌خوردن رشته‌های سیم هدفون‌ها یافته‌اند

پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
شاید این مشکل برای شما نیز پیش آمده باشد که در حال پیاده‌روی یا نشستن در اتوبوس، مترو یا تاکسی کیف خود را باز می‌کنید تا هدفون گوشی خود را برای گوش دادن به موسیقی بیرون بیاورید، اما با بیرون آوردن هدفون، شاهد در هم تنیده‌ شدن و گره‌های تو در توی سیم هدفون هستید که بعضاً شما را از گوش دادن به موسیقی منصرف می‌کند. اما دانشمندان راه‌حلی برای این موضوع یافته‌اند.
تبلیغات

دانشمندان بریتانیایی راه‌حل بسیار ساده‌ای یافته‌اند که با استفاده از آن نه‌تنها گره‌های سیم هدفون کاربران باز خواهد شد، بلکه می‌توان گره رشته‌های DNA را نیز با بهره‌گیری از این راهکار باز کرد. براساس یافته‌های این دانشمندان، رشته‌های سیمی نه‌تنها تمایل به در هم تنیده شدن دارند، بلکه درازای یک رشته سیم نیز رابطه‌ی مستقیمی با میزان گره‌خوردگی سیم دارد.

اما راه‌حل چیست؟ اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که می‌توان با گره‌زدن انتها و ابتدای رشته‌ی سیمی، به‌راحتی از گره‌خوردن و در هم تنیده شدن جلوگیری کرد. با اتصال ابتدا و انتها و رشته‌، دیگر سیم مورد نظر قدرت لازم برای مانور دادن و درهم تنیده شدن را نخواهد داشت.

این تحقیقات با عنوان نظریه‌ی حلقه به انجام رسیده است. سرپرست تیم تحقیقاتی را رابرت‌ماتئوس که یکی از فیزیکدانان و مهندسان علوم‌کاربردی از دانشگاه آستون بیرمنگام است، به‌عهده گرفته است. دانشمندان تحقیقات خود را با استفاده از رشته‌های سیمی با طول‌های متفاوتی آغاز کرده‌اند، بطوریکه هر یک از این سیم‌ها را به اندازه‌ی مشخصی در شرایطی قرار داده‌اند تا در هم تنیده شوند؛ سپس با تقریب، رابطه‌ی پیچیدگی رشته‌‌ی مورد نظر را با طول  سنجیده‌اند که براساس یافته‌ها، طول یک رشته سیم رابطه‌ی مستقیمی با گره‌خوردن و درهم‌تنیدگی بیشتر دارد.

دانشمندان سپس انتها و ابتدای رشته‌های مورد نظر را به‌یکدیگر متصل کردند، که ماحصل آن تشکیل یک دایره با استفاده از این رشته‌ها است. این حالت منجر به کاهش شدید گره‌ها و در تنید‌گی‌هایی می‌شود که در حالت عادی در سیم قابل مشاهده است. این تحقیقات با یاری مدارس و همکاری دانش‌آموزان و انجام 12,000 تست در این مورد به انجام رسیده است.

این تحقیقات و نتیجه‌ی حاصل نظر شماری از زیست‌شناسان را نیز به خود جلب کرده است تا در با استفاده از این نظریه در هم‌تنیدگی و گره‌خوردن DNAها را حل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات