زیست پوسته‌ای برای استفاده از گرمای مناطق شهری جهت خنک‌سازی ساختمان ها

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
حتما در این گرمای تابستان به فکر رفتن به مناطق اطراف شهری یا شهرستان‌های با آب و هوای مناسب افتاده اید. اما آیا تاکنون از خود پرسیده اید چرا شهرها همیشه از روستاهای اطراف گرم‌ترند و چه کاری می‌توان با این گرما کرد؟ در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در حقیقت شهرهای ما به دلیل تمرکز وسایل گرمازا به نوعی جزیره‌های گرمایی تبدیل می‌شوند و همین باعث گرم شدن زیاد شهرها نسبت به مناطق اطراف شهر می‌شود که البته بسته به میزان توجه کشورها به محیط زیست شهری و روستایی در جاهی مختلف تفاوت‌هایی را شاهد هستیم. گرما نوعی انرژی است و امروزه ذهن‌های خلاق زیادی پیدا می‌شوند که می‌خواهند از هر نوع انرژی بهترین استفاده را ببرند.راه حلی که اخیرا برای این مشکل ارائه شده است استفاده از پوسته‌های زیستی است که می‌تواند با پوشاندن ساختمان‌ها پوسته‌ی آن‌ها را خنک نگه دارد. این روش که بسیار مشابه با کولرهای آبی عمل می‌کند در حقیقت از تبخیر آب برای خنک کردن محیط استفاده می‌کند. در این روش که توسط پژوهشگران ژاپنی به کار گرفته شده است، آب باران از سقف ساختمان‌های بلند جمع آوری شده و به درون مخازن بزرگ مخصوص نگهداری آب هدایت می‌شود و پس از فیلتر شدن و میکروب زدایی ذخیره می‌شود. سپس این آب به درون شبکه‌ای از ساختارهای متخلخل سرامیکی که دورتادور ساختمان را فراگرفته اند پمپ می‌شود. با تبخیر این آب دمای سطح این ساختارها و هوای اطراف آن خنک می‌شود و آب اضافی نیز می‌تواند برای آبیاری گیاهان به خاک فرو رود.

هم چنین می‌توان با استفاده از سلول‌های خورشیدی در قسمت جنوبی ساختمان که به عنوان سایه ساز نیز عمل می‌کنند هزینه‌ی کلی انرژی ساختمان را نیز کاهش داد. به گفته‌ی یکی از طراحان با استفاده از شبیه سازی‌های انجام شده با این زیست پوسته می‌توان دمای سطح ساختمان را تا 12 درجه و دما هوای اطراف را تا 2 درجه‌ی سانتی گراد کاهش داد که خود صرفه جویی بسیاری را در هزینه‌های تهویه‌ی مطبوع بعدی به همراه خواهد داشت.

پتانسیل بالای استفاده از این روش غیر قابل انکار است و استفاده‌ی از این سامانه در ساختمان‌های بزرگ می‌تواند به حدی به صرفه باشد که از منابع اضافی آن برای سایر ساختمان‌ها نیز استفاده کرد. ضمن اینکه این کار دمای محیط را نیز می‌تواند کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات