چاپگر‌های سه بعدی و چاپ ستون فقرات

یک‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
چاپگرهای سه بعدی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند، یکی از کاربردهای این چاپگرها در پزشکی است. آخرین شاهکار این چاپگرها چاپ یکی از مهره‌های ستون فقرات است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.
تبلیغات

باز هم چاپگرهای سه بعدی و بازهم شیرین کاری‌های جدیدی که کم کم دارند به مساله‌ای عادی برایمان تبدیل می‌شوند. با توجه به رشد سریعی که این فناوری طی سال‌های اخیر داشته می‌توان پیش بینی کرد که به زودی ایده هر خانه یک رایانه به ایده‌ی هر خانه یک چاپگر تبدیل شود و یک خانواده بتواند تمامی نیاز‌های خود را از طریق این چاپگرهای همه کاره برطرف کند. آخرین شاهکار این چاپگرها چاپ یکی از مهره‌های ستون فقرات است. این مهره که برای درمان تباهی دیسک کمر و ناپایداری ستون فقرات به کار رفت برای کمک به رشد دو تکه استخوان جدا از هم درون یک ساختار جامد کامپوزیتی ساخته شده بود. این قطعه قرار است به عنوان جایگزین دیسک آسیب دیده و تغییر شکل یافته برای جدا نگه داشتن مهره‌ها و کاهش فشار بر روی نخاع به کار رود.

فناوری چاپ سه بعدی اینجا هم همچون سایر حوزه‌های علم با قدرت حضور یافته و پتانسیل بالایی برای به کار گیری در زمینه‌های مختلف علم پزشکی را داراست. شرکتی که این قطعه را ساخته از نرم افزار اختصاصی خود برای این کار بهره برده است و جنس این قطعه نیز از پلیمر مهندسی پلی اتر کتون کتون (PEKK) است. این جراحی که حدود دو ماه پیش صورت گرفته است، جراحان تا کنون از عمل خود کاملا رضایت داشته‌اند.

به گفته‌ی یکی از پزشکان حاضر در این عمل جراحی : 

این قطعه به آسانی در محل مورد نظر قرار گرفته و فارغ از بی نظمی‌ها و عدم تقارن محل قرار گیری بدون فشار آوردن به نخاع و ستون فقرات در محل خود قرار گرفت.

در حالی که کل این فرایند در انتظار ثبت شدن به عنوان یک پتنت است شرکت سازنده این قطعه امیدوار است بتواند از این فناوری در سایر قطعاتی که قرار است در بدن به کار روند استفاده کند تا ضمن آسان تر شدن جراحی ها، درصد موفقیت آن‌ها نیز افزایش یابد، ضمن اینکه می‌توان از همین فناوری برای سایر قسمت‌های ستون فقرات نیز بهره برد.

به نظر شما این چاپگرها چه زمانی به خانه‌های ما راه می‌یابند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات