تماشا کنید: OIS جی 2 در مقابل +OIS جی پرو 2

پنج‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
سال گذشته ال‌جی با معرفی پرچمدار خود، جی۲ بسیاری از رقبا و همچنین متخصصان در حوزه‌ی تلفن‌های‌هوشمند را شگفت زده کرد که این روند در مورد جی۳ نیز صادق است. یکی از چشم‌گیرترین ویژگی‌های جی۲، استفاده از یک سنسور 13 مگاپیکسلی بود که از وجود لرزش‌گیر اپتیکال یا همان OIS نیز بهره می‌برد. این کمپانی کره‌ای با عرضه‌ی جی‌پرو ۲ به‌همراه +OIS، قدم دیگری را در جهت بهبود تصویربرداری برداشت، که در ادامه به بررسی این بهبود خواهیم پرداخت.
تبلیغات

 ال‌جی اولین کمپانی تولیدکننده‌ی تلفن‌هوشمند نبود که از وجود لرزش‌گیر اپتیکال بهره گرفت، بلکه پیش از این کمپانی کره‌ای نوکیا و اچ‌تی‌سی نیز در لومیا 920 و وان M7 از OIS استفاده کرده بودند. اما جی۲ دارای فاکتوری است که آن را کمی از رقبا متفاوت می‌کرد و آن اضافه شدن ماژول لرزش‌گیر دو محوره است که به وضوح تفاوت در کیفیت تصاویر و ویدئو‌های ثبت شده، نشان‌دهنده‌ی تاثیر حضور این ماژول بود. تفاوت حاصل بین تصاویر ثبت شده با وجود استفاده از این ماژول، مخصوصاً در ضبط تصاویر ویدئویی بسیار مشهود است. این موضوع زمانی که در زمان تصویربرداری از سه‌پایه استفاده نمی‌کنید یا استفاده از این وسیله غیرممکن است، بسیار کاربردی است. همچنین تصویربرداری در حالت ماکرو یا در حالت زوم نیز از جمله‌ی مواردی است که وجود این فناوری بیش از پیش خود را نشان می‌دهد، چراکه در حالت‌های فوق کوچک‌ترین لرزش در دست به هر علتی تاثیر شدیدی روی تصویر ثبت شده داشته و منجر به ایجاد سایه و محو شدن سوژه در تصویرمی‌شود.

 کمپانی کره‌ای ال‌جی در جریان برگزاری کنفرانس موبایل بارسلون، پرده از نسل جدید فبلت خود، جی‌پرو ۲ برداشت که مجهز به +OIS است، OIS+ در جی ۳ نیز بکار گرفته شده است. وب‌سایت فون‌آرنا برای مشخص کردن اهمیت وجود این فناوری، ویدئویی را تهیه کرده که طی آن به مقایسه‌ی تصاویر ثبت شده با استفاده از یک دستگاه جی۲ مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال و جی‌پرو ۲ با بهره‌گیری از لرزش‌گیر اپتیکال پیشرفته پرداخته است. مشاهده‌ی تاثیر استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال در شرایطی که لرزش دست تاثیر بدی روی تصویر می‌گذارد، کاملا گویاست. از جمله‌ی این حالت‌ها می‌توان به ثبت تصاویر با سرعت پایین شاتر اشاره کرد. 

لرزش‌گیر اپتیکال در مقابل لرزش‌گیر اپتیکال پیشرفته؛ بهبود چه اندازه است؟

همانطور که گفتیم، ال‌جی در فبلت نسل جدید خود،  نسخه‌ی بهبود یافته‌ی لرزش‌گیر اپتیکال را ارائه کرد. اما دو نسل از این فناوری کاربردی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ ال‌جی با معرفی این فبلت، مدعی شد که جی‌پرو ۲ به‌دلیل بهره‌گیری از +OIS قادر است تا عملکردی به میزان ۲۰ درصد بهتر از OIS‌ موجود در جی۲ ال‌جی را در اختیار کاربران قرار دهد. این بهبود نه فقط در کاهش لرزش دست در زمان تصویربرداری، بلکه ثبت تصاویری بهتر در محیط‌هایی با نور کم، تاثیر گذار است. عکاسی در محیط‌های کم‌نور، به‌دلیل کاهش سرعت شاتر به‌منظور جذب بیشتر فوتون و ثبت بهتر تصویر، منجر به این می‌شود که کوچک‌ترین لرزش، کیفیت تصویر را تحت شعاع قرار دهد.

ال‌جی اطلاعاتی را در مورد بهبود‌های انجام شده در لرزش‌گیر اپتیکال پیشرفته ارائه نکرده است؛ اما این کمپانی به دو فناوری دیگر در توسعه‌ی این سیستم اشاره کرده که شامل لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر یا EIS و لرزش‌گیر هیبریدی تصویر یا HIS است. شاید خالی از لطف نباشد تا بدانیم که برای اولین بار و در سال 2009 میلادی، این سیستم توسط کانن مورد استفاده قرار گرفت. چیزی که در این بین مشخص است، استفاده از EIS/OIS در جی‌پرو ۲ است که منجر به بهبود تصاویر در زمان لرزش دست و همچنین در محیط‌هایی با نور کم شده است.

لرزش‌گیر هیبریدی تصویر، براساس فناوری ماژول سنجش حرکت دو بعدی موجود در جی ۲ بنیان نهاده شده است. این فناوری در جی‌پرو ۲ با یک سنسور شتاب‌سنج همراه شده که میزان حرکت در لرزش دوربین را محاسبه می‌کند. اطلاعات حاصل از حرکت سنجیده شده توسط سنسور شتاب با داده‌های حاصل از سنسور سرعت زاویه‌ای ترکیب شده و در نتیجه با بهبود‌های اعمال در تصویر خروجی، عملکرد سنسور به‌مراتب بهتر نمایش داده می‌شود.

در ادامه می‌توانید ویدئویی را به‌نظاره بنشینید که با استفاده از یک دستگاه جی۲ و جی‌پرو ۲ ثبت شده و تصاویر مربوط به هر دو گوشی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا بهبود‌های صورت گرفته در +OIS در مقایسه با OIS جی۲ مشخص‌تر باشد.

لینک دانلود ویدئو

همچنین می‌توانید تصاویری را نیز ملاحظه کنید که با استفاده از جی۲ و جی‌پرو ۲ به ثبت رسیده‌اند.

G2

جی۲

GPRO2

جی‌پرو ۲

G22

جی۲

GPRO22

جی‌پرو ۲

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات