رشته‌های رسانای گرافن جایگزین‌های سبک تر و انعطاف‌پذیر تری برای سیم‌های مسی

سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
مطالعه 1 دقیقه
دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا با همراهی دانشگاه شینسو ژاپن توانستند رشته‌ای انعطاف پذیر از جنس گرافن بسازند که قابلیت رسانندگی مطلوبی دارد.
تبلیغات

این دانشمندان ابتدا از صفحات جداشده‌ی شیمیایی گرافن از یک قطعه گرافیت آغاز کردند و پس از اختلاط آن‌ها با آب و استفاده از سانتریفیوژ، دوغاب حاصل بر روی صفحه‌ای مسطح پخش شد و به آن اجازه داده شد تا خشک شود تا لایه‌ای نازک از اکسید گرافن بر روی آن تشکیل شود.

این لایه سپس از روی سطح جدا شد و به نوارهای نازکی بریده شده که در نهایت به وسیله‌ی یک ماشین به هم پیچیده می‌شوند. رشته‌های حاصل به سادگی قابلیت کش آمدن یا گره خوردن را داشتند بدون اینکه دچار پارگی شوند؛ ضمن اینکه مقاومتی بیشتر از سایر انواع الیاف کربن از خود نشان می‌دادند. این ویژگی خاص را می‌توان به حضور پاکت‌های هوای بسیار ریز درون رشته مربوط دانست.

با حذف اکسیژن از درون این ماده می‌توان به سادگی رسانندگی آن را افزایش داد و با اضافه کردن نانواستوانه‌های نقره در مرحله‌ی تشکیل فیلم نیز می‌توان به سادگی رسانندگی آن را تا رسیدن به حد مس افزایش داد. قابلیت انعطاف پذیری و کش آمدن به همراه وزن بسیار پایین این رشته می‌تواند آن‌ها را به جایگزین‌های بسیار مناسبی برای سیم‌های مسی تبدیل کند.

جزییات این پژوهش در مجله‌ی ACS Nano به چاپ رسیده است. باید دید چه زمانی می‌توان از هدفون‌های گرافنی بهره برد؟! نظر شما در خصوص این ماده‌ی جدید و فوق العاده چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات