۱۵ خرداد: معرفی کامپیوتر شخصی اپل 2

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۰ سال پیش در چنین روزی، اولین کامپیوتر شخصی شرکت اپل با نام اپل ۲ به بازار معرفی شد. استیو وزنیاک و استیو جابز به کمک یکدیگر این کامپیوتر را تولید کرده بودند.
تبلیغات

اپل ۲ را می‌توان یکی از محصولات انقلابی سال‌های اولیه‌ی شرکت اپل نامید. یک کامپیوتر شخصی که تا آن روز هیچ نمونه‌ای به قدرت و کیفیت آن تولید نشده بود. استیو وزنیاک و استیو جابز با همکاری یکدیگر کامپیوتری متشکل از ۶۵۰۲ ریزپردازنده تولید کرده بودند که توانایی پردازش گرافیکی با کیفیت بالا داشت. آن‌ها محصول خود را در تاریخ ۵ ژوئن ۱۹۷۷ به‌صورت رسمی به بازار عرضه کردند.

اپل ۲ محصولی مدرن بود که قابلیت‌های جذابی مانند خروجی صدا، ورودی جوی‌استیک و ضبط و پخش کاست داشت. این کامپیوتر شخصی مجهز به ۸ اسلات برای اضافه کردن تجهیزات جانبی بود. سرعت پردازش اپل ۲، برابر با 1MHz بود که تا آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد.

از دیگر اتفاقات مهم این روز می‌توان به شروع نگارش کتابی مهم در تاریخ اشاره کرد. در تاریخ ۵ ژوئن ۱۸۵۱ و در شرایطی که سیاه‌پوستان در آمریکا به‌عنوان برده شرایط سختی سپری می‌کردند و سفیدپوستان از هیچ ظلمی در حق آن‌ها کوتاهی نمی‌کردند، بخش اول یک داستان به قلم خانم هریت پیچر استو تحت عنوان «کلبه عمو تام» منتشر شد که جنبش ضد برده‌داری را آغاز کرد و به‌نوعی پایه‌گذار شروع جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱‍ بود که پس از آن، قانون برده‌داری در پایان جنگ لغو شد.

تاریخ ایران نیز در روز ۱۵ خرداد شاهد اتفاقی بسیار تأثیرگذار است. ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ سالروز تظاهرات خونین مردم ایران در اعتراض به رژیم شاهنشاهی بود. این تظاهرات به نشانه‌ی اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) در شهرهای مهم ایران برگزار شد. بسیاری از مورخان معتقدند شروع نهضت انقلاب اسلامی که منجر به پیروزی آن در سال ۱۳۵۷ شد، روز ۱۵ خرداد بود.

دیگر رویدادهای مهم ۱۵ خرداد (۵ ژوئن)

۱۷۸۳ - پرواز اولین بالن هوای گرم (بدون سرنشین)

۱۸۷۸ - جمع‌آوری هوای مایع در دمای ۱۹۲- درجه‌ی سانتی‌گراد توسط پروفسور جیمز دوار

۱۹۳۸ - رونمایی از اولین سرویس سخنگوی ماشینی با قابلیت تولید صدای شبیه به انسان

۱۹۸۱ - انتشار اولین یافته‌های علمی در مورد بیماری ایدز

۲۰۰۲ - عرضه رسمی Mozilla 1.0

۲۰۱۳ - انتشار اولین اسناد افشاگری‌ ادوارد اسنودن در روزنامه‌ی گاردین

این مطلب در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات