Nest یک API خانه‌ی هوشمند معرفی کرد: رؤیایی که نست و گوگل ترسیم کرده‌اند!

سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی نست که چندی پیش توسط گوگل تصاحب شد، یک API برای توسعه‌دهندگان ارائه داده تا توسط آن بتوانند سایر ابزارهای هوشمند را به محصولات نست متصل نمایند. در ادامه به بررسی این موضوع و آینده نست و گوگل خواهیم پرداخت. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

گوگل ماه فوریه گذشته (تقریباً 4 ماه قبل) به طور رسمی، کمپانی Nest Labs را به قیمت ۳.۲ میلیون دلار تصاحب کرد. از آن زمان، هر دو کمپانی درباره برنامه‌های مشترک خود سکوت کرده و فقط به نگرانی‌های کاربران در مورد حفظ حریم شخصی‌شان پاسخ داده بودند. امروز در حالی که چند روزی تا همایش Google I/O زمان باقی مانده، نِست یک برنامه و API جدید ویژه توسعه‌دهندگان را معرفی نموده که به محصولات هوشمند سایر کمپانی‌ها این امکان را می‌دهد تا با دو ابزار هشدار دود و ترموستات هوشمند این کمپانی ارتباط برقرار کنند.

در بین کمپانی‌هایی که نست در فاز اول یکپارچه‌سازی سیستم خود با آنها به همکاری می‌پردازد، IFTTT ،Jawbone ،LIFX، لاجیتک، مرسدس بنز، Whirpool، چمبرلین و خود گوگل به چشم می‌خورند.

تمام فعالیت‌های مشترک کمپانی‌های مذکور با نست، بر کاربردی‌تر شدن ابزارهای نست در ارتباط با سایر گجت‌های خانه‌ی هوشمند متمرکز هستند. مثلاً می‌توان کاری کرد که اگر سنسور دود نست هشدار داد، لامپ‌های LIFX به رنگ قرمز چشمک بزنند تا افراد ناشنوا نیز متوجه آتش‌سوزی احتمالی شوند. یا مثلاً یک ریموت درب گاراژ چمبرلین می‌تواند زمان ورود و خروج شما را به ترموستات نست اعلام کند تا ترموستات بر اساس تنظیمات دلخواهتان، به حالت ورود یا خروج شما از منزل تغییر کند. یا مثلاً گوگل می‌تواند کاری کند که بتوان با استفاده از دستیار صوتی اندروید، ترموستات را کنترل کرد یا بر اساس میزان نزدیکی شما به منزل، پیش از رسیدن شما به خانه، حالت ترموستات را تغییر دهد.

مت راجرز، یکی از بنیان‌گذاران و سرپرست تیم مهندسی نست به وب‌سایت Arstechnica می‌گوید:

ما تلاش می‌کنیم تا سیستم خود را با سایر ابزارها یکپارچه کنیم؛ ولی بااین کار اهدافی را دنبال می‌نماییم و این کار را فقط برای این که بگوییم سیستم ما قابلیت یکپارچه‌سازی و ارتباط با سایر ابزارها را دارد انجام نمی‌دهیم. ما به دنبال آن هستیم تا عملاً تجربه‌ی کاربری مناسب و امکانات مفیدی را برای مشتریان خود به وجود آوریم. ما یک برنامه برای توسعه‌دهندگان ارائه داده‌ایم تا هر کس می‌خواهد چیزی بسازد یا ویژگی را به ابزارهای نست اضافه کند این کار را انجام دهد.

سرمایه‌گذاران قدیمی نست، Google Ventures و Kleiner Perkins Caulfiels and Byers هر دو برای حمایت مالی از استارت‌آپ‌هایی که به دنبال توسعه‌ی پروژه‌های مبتنی بر نست هستند، با این کمپانی همکاری می‌کنند. اما فعلاً نست بر روی همکاری با کمپانی‌های موجود فعال متمرکز شده است.

ابزارهای این کمپانی کاملاً مبتنی بر وب هستند و به همین دلیل توسعه ابزارهایی مبتنی بر نست هزینه‌ای برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان نخواهد داشت.

نست، گوگل و اطلاعات شما

با وجود آن که برنامه‌ی توسعه‌دهندگان نست برای ارتباط گجت‌های نست با سایر ابزارها، ایده‌ای کاملاً گوگلی به نظر می‌رسد، راجرز می‌گوید که آنها پیش از تصاحب نست توسط گوگل به مدت یک سال، پشت درهای بسته بر روی این برنامه کار می‌کرده‌اند. نست در تلاش است تا از موقعیت Google I/O استفاده کرده و توجه بیشتری را به برنامه جدید خود معطوف کند.

راجرز در ادامه مصاحبه خود با Ars می‌گوید:

پیش از گوگل ما مجبور بودیم که رویداد اختصاصی خودمان را ترتیب دهیم. Google I/O برای ما فرصت بزرگی محسوب می‌گردد. ده‌ها هزار نفر به این مراسم می‌آیند؛ بنابراین این همایش یک فرصت عالی برای معرفی محصولات و سرویس‌های ما محسوب می‌شود.

پرهیز از ورود به نبرد پلتفرم‌ها

اپل در جریان همایش WWDC در اوایل ماه جاری میلادی از HomeKit خود پرده برداشت. راجرز معتقد است که هوم‌کیت و برنامه‌ی توسعه‌دهندگان نست مکمل یکدیگر هستند.

هوم‌کیت اپل به کاربران این امکان را خواهد داد تا ابزارهای خانه‌ی هوشمند را از طریق آیفون‌هایشان کنترل کرده و ارتباط این ابزارها با شبکه شما و سایر ابزارهای موجود در منزل را تسهیل می‌نماید. این در حالی است که API نست به دنبال آن است تا وقتی یک ابزار هوشمند به شبکه متصل شد، بتواند تعاملی دو طرفه بین آن و گجت‌های نست پدید آورد.

راجرز در این باره می‌گوید:

ما خیلی به دنبال این نیستیم که بتوانیم ارتباط بین ابزارها را با شبکه را برقرار کنیم. تمرکز اصلی ما بر روی این است که پس از اتصال ابزارها به شبکه‌ی خانه‌ی هوشمند، قرار است چه کارهای مفیدی با آنها انجام شود؟!

این طور به نظر می‌رسد که نست قرار است در آینده یکپارچگی با هوم‌کیت را نیز در ابزارهای خود مد نظر قرار دهد؛ ولی فعلاً نست به دنبال آن است که ویژگی‌ها و امکانات یکسانی را به کاربران اندروید و iOS ارائه دهد.

راجرز ادامه داد:

ما سعی کرده‌ایم که مستقل از پلتفرم عمل کنیم. بیشتر کاربران ما از ابزارهای iOS استفاده می‌کنند؛ بنابراین ما از مسائل مربوط به تفاوت پلتفرم‌ها آگاه هستیم. ما یک DNA قوی اپلی داریم! من و دیگر بنیان‌گذار نست، تونی فدل، هر دو از اپل آمده‌ایم. ۷۰ درصد کارمندان ما پیش تر در اپل فعالیت می‌کرده‌اند. ما دوستان بسیاری در کمپانی اپل داریم و در عین حال بخشی از کمپانی گوگل محسوب می‌شویم. اینجا محیطی بسیار سالم و ایده‌آل است. ما سعی کرده‌ایم تا این دو دنیای متفاوت را همگرا کنیم. خانه محل جدال پلتفرم‌ها نیست؛ ما نیز بی‌طرف خواهیم بود. مثل سوئیس!

اقبال مردم به تکنولوژی خانه‌ی هوشمند چگونه است؟!

بدون شک یکی از ویژگی‌هایی که API جدید نست به وجود می‌آورد، رفاه و راحتی بیشتر است. با این حال مسأله اصلی در راه فناوری خانه‌ی هوشمند، سخت‌افزار آن است. بیشتر خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی، سنسور دود و ترموستات دارند. راضی‌کردن مشتری معمولی برای جایگزینی ابزارهای سالم ساختمان با ابزارهای هوشمند گران‌قیمت و بعضاً باگ‌دار، کاری بس دشوار می‌نماید. نست از اکتبر ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۴ حدودا ۴۴۰٫۰۰۰ واحد سنسور هشداردهنده دود را به فروش رسانده است. این یک موفقیت بزرگ برای نست محسوب می‌گردد؛ اما در مقایسه با بازار ابزارهای پرفروشی چون تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و پی‌سی‌ها، رقم ناچیزی قلمداد می‌شود.

Nest-thermostat

در حالی که بخش عمده‌ای از خریداران محصولات نست مشتریان نهایی و هدف هستند، راجرز معتقد است که در آینده‌ای نه چندان دور، اصلی‌ترین بخش فروش آنها به شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ای خواهد بود که سیستم‌های گرمایشی و برودتی را در خانه‌های مردم نصب می‌کنند و آنها این روزها تعداد زیادی از ابزارهای نست را به فروش می‌رسانند:

آنها به دلیل قابلیت‌های صرفه‌جویی و ویژگی‌های نست در بهینه‌سازی مصرف در ساعات پیک مصرف انرژی، نصب محصولات نست را به مردم پیشنهاد می‌دهند... این موضوع بسیار به فروش ما کمک کرده و تأثیر آن در حال افزایش است. هدف نهایی ما این است که بتوانیم ابزارهایمان را رایگان عرضه کنیم. محصولات ما باید رایگان باشند... اگر چیزی وجود دارد که می‌تواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند یا جان انسان‌ها را نجات دهد، همگان باید بتوانند آن را داشته باشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات