۳۰ خرداد: ثبت اختراع دستگاه تلگراف

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۷۷ سال پیش در چنین روزی، پتنت ساموئل مورس برای اختراع دستگاه تلگراف ثبت شد تا برای اولین بار در تاریخ، ارتباطات از راه دور به‌صورت هم‌زمان ممکن شود.
تبلیغات

۱۷۷ سال پیش در چنین روزی (۲۰ ژوئن ۱۸۴۰)، نقاش و مخترع آمریکایی ساموئل فاینلی بریس مورس، اختراع خود را به نام تلگراف با شماره US1647 A ثبت کرد. ساموئل مورس در دوران خود یک نقاش خبره و موفق بود؛ ولی دست سرنوشت تقدیر دیگری برای وی به‌منظور باقی ماندن در تاریخ در نظر داشت. زمانی که مورس با پدیده‌ی برق و جریان الکتریکی آشنا شد، از آن پس تمام تلاش خود را معطوف آزمایش و تحقیق در خصوص آن کرد. وی اولین نمونه از دستگاه تلگراف را در سال ۱۸۳۲ ساخت؛ ولی تکمیل این اختراع و همچنین نهایی کردن کد‌های ارتباطی وی که بعدها به کد مورس معروف شد، تا سال ۱۸۳۹ به طول انجامید.

Samuel Morse

 در روش کد مورس برای انتقال پیام از طریق نشانه‌های بلند و کوتاه استاندارد به نام خط و نقطه استفاده می‌شود و در سال ۱۸۹۰ کد مورس شناخته‌ترین روش ارتباطی در صنعت مخابرات به‌حساب می‌آمد؛ ولی در دنیای کنونی، به دلیل پیشرفت‌های صورت‌پذیرفته در زیرساخت‌های ارتباطی، استفاده از کد‌ مورس تنها در موارد اضطراری یا موارد تخصصی ناوبری استفاده می‌شود. شاید معروف‌ترین کد مورس در حال حاضر کد · · · – – – · · · باشد که همان S.O.S معروف است. مورس اختراع خود را در سال ۱۸۴۰ به ثبت رساند و با دریافت بودجه ۳۰۰۰۰ دلاری از کنگره آمریکا در سال ۱۸۴۴، اولین خطوط ارتباطی تلگراف را در آمریکا راه‌اندازی کرد و بعد از آن، این اختراع به دلیل نیاز بشر به برقراری ارتباطات سریع، در سراسر جهان گسترش یافت.

بعضی از متفکرین تاریخ سیاسی و اقتصادی جهان، اختراع مورس را یکی از مهم‌ترین اتفاقات قرن ۱۹ میلادی به‌حساب می‌آورند که بسیاری از ناممکن‌ها را در جهان آن روز ممکن ساخت.

دیگر رویدادهای مهم ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن)

۱۹۲۶ - اختراع تلفن‌های بی‌سیم داخل خودرو در آلمان

۱۹۷۹ - استفاده از پنل‌های خورشیدی در سقف کاخ سفید به دستور جیمی کارتر

۲۰۰۳ - تأسیس بنیاد WikiMedia برای مدیریت پروژه‌های ویکی مانند ویکی‌پدیا

این مطلب در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات