سامسونگ درصدد عرضه‌ی یک تلفن‌هوشمند مبتنی بر تراشه‌ی مورفیلد اینتل است

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل برای در اختیار گرفتن بخشی از بازار تبلت‌ها و تلفن‌های‌هوشمند در سال جاری میلادی برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده است و تراشه‌ی مورفیلد این کمپانی که در کنفرانس موبایل بارسلون معرفی شد، یکی از گزینه‌های اصلی اینتل است. براساس شنیده‌ها سامسونگ درصدد توسعه‌ی یک تلفن‌هوشمند مبتنی بر این تراشه است.
تبلیغات

مورفیلد نسل ششم از تراشه‌های اینتل اتم برای استفاده در ابزار‌های قابل حمل است که براساس لیتوگرافی 22 نانومتری توسعه داده شده و اینتل برای رقابت با رقبا و ترغیب تولیدکنندگان قیمت پایینی را برای این محصول در نظر گرفته است. لازم‌به‌ذکر است که پردازنده‌ی اینتل از پردازش‌های 64 بیتی نیز پشتیبانی می‌کند.

این برای اولین بار است که سامسونگ یک تلفن‌هوشمند مبتنی بر تراشه‌های اینتل توسعه خواهد داد هر چند که در تبلت گلکسی تب ۳ نیز از پردازنده اینتل استفاده کرده بود. این تراشه اینتل اتم Z3500 ملقب به مورفیلد  از چهار هسته‌ی پردازشی 64 بیتی در کنار پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR G6430 ساخت کمپانی ایمجینیشن تکنولوژی استفاده می‌کند.

اینتل برای ترغیب سامسونگ هر تراشه را با قیمت بسیار خوب 7 دلار در اختیار کره‌ای‌ها قرار خواهد داد؛ در حالی که سایر پردازنده‌های موجود در بازار قیمتی برابر 20 تا 25 دلار دارند. کارشناسان نسبت به مصرف انرژی این تراشه به دیده تردید می‌نگرند، اما اینتل این تراشه را از نظر مصرف توان بسیار بهینه و بهتر از رقبا می‌داند.

سامسونگ برای مقابله با مشکلات مصرف انرژی زیاد به‌خصوص در فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز، فرکانس کاری پردازنده‌ی آن را در 1.6 تا 1.7 گیگاهرتز مورد استفاده قرار خواهد داد تا با مشکلات خالی شدن سریع باترب برای این تراشه روبر نشود. استفاده از این فرکانس موجب پایین آمدن عملکرد تراشه به میزان 30 درصد می‌شود. همچنین تعبیه مودم‌های ارتباطی 3G یا 4G LTE نیز در این تراشه در نظر گرفته خواهد شد.

 براساس اطلاعات منتشر شده، اینتل سال گذشته‌ی میلادی را با فروش 2.4 میلیون  تراشه‌ برای ابزار‌های موبایل به پایان برده است که ماحصل آن کسب سهمی 0.2 درصدی برای اینتل است. با توجه به سیاست‌های کنونی اینتل، انتظار می‌رود این سهم بیش از پیش افزایش یابد.

با توجه به استفاده از تراشه‌های اینتل در محصولات سامسونگ، انتظار می‌رود تولید تراشه‌های اختصاصی اگسینوس سامسونگ کاهش یابد. تراشه‌های شش هسته‌ای اگسینوس در محصولات میان‌رده‌ی سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گرفت که به‌دلیل عدم کاهش قیمت تمام شده‌ی آن توسط بخش LSI سامسونگ، بخش Wireless Business تصمیم به استفاده از تراشه‌های اینتل گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات