۲۷ خرداد: ورود مجسمه آزادی به نیویورک، مقصد نهایی این یادگار مهندسان فرانسوی

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۳۱ سال پیش در چنین روزی، نماد شهر نیویورک یعنی مجسمه معروف آزادی با نام کامل «آزادی روشنگر جهان» توسط کشتی بخارِ فرانسوی وارد بندر نیویورک شد.
تبلیغات

۱۳۱ سال پیش در چنین روزی (۱۷ ژوئن ۱۸۸۶)، مجسمه آزادی که توسط مهندسان فرانسوی ساخته شده بود، وارد بندر نیویورک شد تا سرنوشت این مجسمه را تبدیل به نماد شهر نیویورک و آمریکا کند.

بعد از فروپاشی دومین امپراتوری فرانسه و روی کار آمدن جمهوری‌خواهان که سومین دوره حضور آن‌ها را در فرانسه از سال ۱۸۷۰ تا ۱۹۴۰ رقم زد، به دلیل ثبات سیاسی آمریکا و همچنین نزدیکی ساختار سیاسی این کشور به آنچه جمهوری‌خواهان فرانسه به دنبال آن بودند، تمایلات سیاسی جهت برقراری روابط دوستانه با آمریکا افزایش یافت و با این هدف، دولت فرانسه برای نشان دادن حسن نیت، پیشنهاد ساخت مجسمه آزادی را به دولت آمریکا ارائه کرد. در سال ۱۸۷۵ طبق توافق دوطرفه قرار بر این شد که فرانسه بدنه مجسمه را در فرانسه بسازد و به آمریکا منتقل کند و دولت آمریکا مسئول ساخت و تأمین مالی زیربنا و پایه مجسمه شد.

مجسمه آزادی

دولت جمهوری‌خواه فرانسه فردریک آگوستو بارتولدی، مجسمه‌ساز معروف فرانسوی را مأمور طراحی و ساخت مجسمه آزادی کرد و ساخت مجسمه از قسمت سر در سال ۱۸۷۷ آغاز شد. سال ۱۸۷۸ در نمایشگاه جهانی پاریس، فردریک آگوستو اجازه بازدید عمومی را از سر مجسمه آزادی داد و این بخش از مجسمه مورد بازدید عموم قرار گرفت. در ابتدای راه ساخت مجسمه بارتولدی از همراهی اوژن ویوله لودوک یکی از متفکرین و نظریه‌پردازان معماری جهان که نظریه سبک و زمان و نظریه پویایی ماده در ساختمان یادگار وی است، برای ساخت دست‌ها و سر مجسمه بهره می‌برد؛ ولی در سال ۱۸۷۹ متأسفانه ویوله لودک بیمار شد و چندی بعد به دیار باقی شتافت. بعد از این جریان بارتولدی از طراح و سازنده خلاق، گوستاو ایفل - که برج ایفل وی بعدها تبدیل به نماد شهر پاریس شد - دعوت به همکاری کرد. گوستاو ایفل به همراه ماوریس کوچلین متخصص سازه خود تصمیم بر این گرفت تا طرح اولیه را کمی تغییر دهد و از سازه فلزی در داخل بدنه مجسمه استفاده کند.

RahmenStatue1885

ایفل مخالف ساخت مجسمه به‌صورت یکپارچه با این ابعاد بود؛ چراکه فشار کار در این حالت بسیار افزایش‌ پیدا می‌کرد و خطر شکستی و خراب شدن کار نیز افزایش می‌یافت. به همین دلیل تصمیم گرفت از سازه فلزی در درون مجسمه به‌عنوان اسکلت استفاده کند. طرحی که ایفل برای ساخت مجسمه آزادی ارائه کرد و مورد استفاده قرار داد، بعدها موجب خلق سبک دیوار پرده‌ای شد که امروزه نیز از آن استفاده می‌شود. تا سال ۱۸۸۲ مجسمه تا کمر آماده شده بود و در سال ۱۸۸۴ مجسمه تکمیل‌شده برای سفیر آمریکا در فرانسه رونمایی شد. به دلیل این موضوع که زیربنای مجسمه در بندر نیویورک آماده نشده بود و در مرحله مناسبی از ساخت قرار نداشت، مجسمه تا ژانویه ۱۸۸۵ در پاریس باقی ماند و سپس زمانی که کار ساخت پایه مجسمه در آمریکا به پیشرفت مورد نظر نزدیک شد، روند جداسازی مجسمه در پاریس با هدف آماده کردن آن جهت سفر دریایی به نیویورک آغاز شد و سرانجام مجسمه آزادی در ۱۷ ژوئن ۱۸۸۶ بعد از سفر دریایی از اروپا با یک کشتی بخار وارد بندر نیویورک شد.

این مجسمه از ۲۷.۲۲ تن مس و ۱۱۳.۴ تن فولاد ساخته شده و کل وزن آن در حدود ۲۰۴.۱ تن است. مجسمه آزادی با ارتفاع ۹۳ متر از زمین در کنار این موضوع که یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های جهان است، نماد شهر نیویورک و کشور آمریکا نیز به‌حساب می‌آید.

دیگر رویدادهای مهم ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن)

۱۹۳۶ - معرفی موج FM رادیو توسط ادوین آرمسترانگ

۱۹۵۰ - اولین عمل پیوند کلیه

۱۹۶۷ - آزمایش اولین بمب هیدروژنی چین

۱۹۷۰ - ثبت پتنت دوربین پلاروید

این مطلب در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات