۲۶ خرداد: تولد شرکت IBM

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
۱۰۶ سال پیش در چنین روزی، شرکت IBM، یکی از شرکت‌های بزرگ که کماکان در عرصه فناوری اطلاعات خوش‌نام و تأثیرگذار است، تأسیس شد.
تبلیغات

۱۰۶ سال پیش در چنین روزی (۱۶ ژوئن ۱۹۱۱)، شرکت ماشین‌آلات بین‌المللی کسب و کار (IBM) در شهر نیویورک آمریکا و در آغاز تحت عنوان CTR تأسیس گردید. این شرکت در واقع بر اساس ترکیب سه شرکت دیگر به وجود آمده بود. IBM دارای بیشترین پتنت‌های تجاری در دنیا است و توانسته تا سال ۲۰۱۶ به رکورد بیشترین پتنت ثبت‌شده برای ۲۴ سال متوالی دست یابد. این کمپانی دارای ۱۲ لابراتوار تحقیقاتی در سراسر دنیا است که جزو پیشرفته‌ترین و پرهزینه‌ترین لابراتوارهای تحقیقاتی در دنیا به‌حساب می‌آیند. شرکت آی‌بی‌ام یکی از شرکت‌هایی است که سرمایه‌گذاری بزرگی در بخش تحقیق و توسعه انجام می‌دهد و یکی از عوامل بقای این شرکت در این مدت، همین موضوع است. در سال ۲۰۱۲ مجله Fortune کمپانی آی‌بی‌ام را به‌عنوان رتبه نخست از منظر رهبری به دلیل تصمیمات استراتژیکِ آن، برای مقابله با بحران‌های اقتصادی و تغییرات تکنولوژی، شناخته است.

IBM در سال ۱۹۶۴، رایانه System/360 خود را معرفی کرد که موفقیت‌های بسیاری به همراه داشت. در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، آی‌بی‌ام ریزرایانه‌های غیر سازگار مختلفی را که شامل System/36 و System/38 بودند، عرضه کرد. در سال ۱۹۸۸، رایانه AS/400 که آن هم بسیار موفق بود، معرفی شد. در سال ۱۹۸۱، این شرکت رایانه شخصی (PC) خود را معرفی کرد. PC هنوز هم به‌عنوان یک استاندارد اصلی برای کامپیوترهای شخصی به شمار می‌رود و میلیاردها کاربر از آن استفاده می‌کنند. آی‌بی‌ام برای رایانه‌های شخصی خود سیستم‌عامل OS/2 را ارائه کرد. با آمدن ویندوز این شرکت سیستم‌عامل خود را از بین نبرد، بلکه هر دو سیستم‌عامل را به همراه PC خود ارائه می‌کرد. در سال ۱۹۹۱، آی‌بی‌ام با اپل و موتورولا همکاری تازه‌ای را آغاز کرد تا تراشه PowerPC را ارائه دهد. اولین سیستم‌های تحت PowerPC در سال ۱۹۹۵ معرفی شدند. آی‌بی‌ام تا به حال مقادیر زیادی از ایستگاه‌های کاری، رایانه‌های بزرگ، ریزرایانه‌ها، نرم‌افزار نشر رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و بسیاری از فناوری‌های جانبی دیگر را ارائه کرده است. امروزه سیستم‌های این شرکت به‌عنوان استانداردی برای سازندگان بزرگ جهانی شناخته می‌شوند. محصولات IBM نیز به‌عنوان محصولاتی با کیفیت بالا برای تمامی استفاده‌کنندگان رایانه در جهان شناخته می‌شوند. آی‌بی‌ام می‌کوشد سیستم‌ها و فناوری‌های خود را روزانه پیشرفت دهد و آن‌ها را به صنعت جهان ارائه کند.

آی‌بی‌ام یکی از شرکت‌هایی است که در دنیا به دلیل حمایت‌های گسترده از کارکنان خود شناخته شده است. شاید ریشه این موضوع که در این شرکت با سیاست‌های آن آمیخته شده است، به توماس جی واتسون، مدیرعامل این شرکت در طول ۴۲ سال حضور او از آغاز تا سال ۱۹۵۶ برمی‌گردد. او از آغاز (۱۹۱۴) تلاش‌های گسترده‌ای در حوزه منابع انسانی صورت داد و یک فرهنگ مناسب در این شرکت از خود به یادگار گذاشت. واتسون با تشکیل تیم‌های ورزشی از کارکنان شرکت و حمایت از آن‌ها در شرکت در مسابقات همچنین برگزاری مهمانی‌های خانوادگی و حمایت همه‌جانبه از خانواده‌های کارکنان، سعی کرد شرکت آی‌بی‌ام را به عضوی از خانواده‌های کارکنان خود تبدیل کند و با این کار توانست روحیه وفاداری و ازخودگذشتگی مناسبی در میان کارکنان شرکت ایجاد کند که یکی از ریشه‌های موفقیت این شرکت بزرگ به‌حساب می‌آید. واتسون حتی برای کسانی که در این کمپانی بازنشسته می‌شدند نیز برنامه‌ریزی کرده بود و یک باشگاه با امکانات رفاهی و تفریحی برای کسانی که ۲۵ سال در این شرکت خدمت کرده بودند، تأسیس کرده بود.

شرکت آی‌بی‌ام در سال ۱۹۳۴ تمام کارکنان خود را مشمول بیمه عمر کرد و در سال ۱۹۳۵ برنامه حمایتی خود را از بازماندگان کارکنان خود اجرایی کرد. این شرکت در جهت حمایت از افراد معلول برنامه آموزشی خاصی را در سال ۱۹۴۲ با هدف آموزش و استخدام افراد معلول پی گرفت تا در کنار بهره بردن از خدمات آن‌ها، بتواند این افراد را که غالبا به دلیل ناتوانی‌های جسمی توسط سایر شرکت‌ها استخدام نمی‌شدند و با مشکلات معیشتی مواجه می‌شدند، تحت پوشش خود قرار دهد. IBM در سال ۱۹۴۶ در حمایت از نهضت‌های ضد نژادپرستی، اولین فروشنده سیاه‌پوست را ۱۸ سال قبل از پیمان حقوق شهروندی سال ۱۹۶۴ که در آن حقوق شهروندی باید به دور از تبعیض نژادی لحاظ شود، استخدام کرد. توماس جی واتسون اولین منشور اخلاقی شرکت را در سال ۱۹۵۲ منتشر کرد که در آن عدم اعمال تبعیض نژادی، جنسیتی، سنی و ملیتی مشخص شده بود. درست در اوج دورانی که در آمریکا تبعیض نژادی و جنسیتی در کار به اوج خود رسیده بود، توماس جی واتسون در سال ۱۹۵۳ در یک نامه به تمام کارکنان آی‌بی‌ام اعلام کرد که شرکت نیازمند استخدام بهترین افراد صرف‌نظر از جنسیت، سن و نژاد است. وی تلاش‌های زیادی کرد تا بتواند ذهنیت مناسبی بر اساس اصول اخلاقی و انسانی در فرهنگ کاری IBM نهادینه کند.

واتسون تا سال ۱۹۵۶ و یک ماه پیش از مرگش، سکان رهبری IBM را در اختیار داشت.

دیگر رویدادهای مهم ۲۶ خرداد (۱۶ ژوئن)

۱۶۵۷ - ثبت پتنت ساعت پاندولی

۱۸۸۴ - شروع به کار اولین ترن هوایی در ایالات متحده آمریکا

۱۹۰۳ - تأسیس کمپانی فورد (Ford Motor)

۱۹۲۲ - پرواز اولین نمونه هلیکوپتر در مریلند، ایالات متحده آمریکا

این مطلب در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات